Hei työtön, kiinnostaisiko sinua surkeasti palkattu paskaduuni henkilökohtaisena avustajana?
Runsaasti kaikenlaisten eritteiden kanssa saat olla tekemisissä ja kaupan päälle tulee huutoa ja tiuskimista, kun et osaa lukea avustettavan ajatuksia, etkä osaa kaikkea jo valmiiksi työhön tullessasi, vaikka ilmoituksessa sanotaan, että työhön perehdytetään eikä alalta tarvitse olla ennestään kokemusta.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Saanko suositella, että jos jaksaminen on kortilla, niin voisit sammuttaa koneen ja mennä vaikka päivänokosille?
Saanko suositella, että lopetat tuollaiset aivottomuudet?
Toki. Kerrotko vielä mihin aivottomuuksiin viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teille ulisijoille pitäisi maksaa, kun 12-13€ lisineen on ihan paska palkka?
Jos tunteja 2-4 päivässä niin laske siitä. Nää saa valtiolta ilmaisen avustajan jota kohtelevat kuin koiraa.
Muuten hyvä öyhötys, mutta avustat myöntää kunta, ei valtio. Tuohon koira-osiooon en edes viitsi tarttua. Ymmärrän, että te lapset olette kovin ehdottomia ettekä osaa nähdä kuin yhden mahdollisen vaihtoehdon.
Kyllä minun henk.koht. avustajan palkka tuli sotelta eli hyvinvointialueelta= valtio. Omaishoidontuet maksaa kunnat joka ei kuulu tuohon henk.koht. avustajan palkkioon mitään.
Sote
Pitää paikkansa lähes jokaisessa Suomen kunnassa. Hyvin harvoin avustajalle maksaa palkkaa joku muu taho kuin kunta tai yksityinen palveluntarjoaja Toki jos hiuksia halutaan halkoa niin hyvinvointialueen kassastahan ne kunnankin sote-rahat tulevat.
t. alalla oleva
Työ voisi sinänsä olla ihan ok pienelläkin palkalla, kun ottaa huomioon, ettei mitään koulutusta tai osaamista ennakkoon tarvita. Mutta tosiaan, sekopäät avustettavat tekevät työstä mahdotonta. Etukäteen ei voi tietää, kuka avustettavista on normaali ja kuka ei. Tietysti täysjärkisiäkin avustettavia on, ja varmaan suurin osa onkin.
Avustettavissa on ne kivat ja ihanat, sekä ilkeät ja hankalat ihmiset niin kuin meissä muissakin. Avustettavissa mun on helpompi ymmärtää hetkellinen ilkeys tai hankaluus, koska heillä on sairaus/vamma/kipuja. Tällä palstalla ilkeileviä ja muita haukkuvia en niinkään ymmärrä. Itse olen tehnyt töitä avustajana monta vuotta eikä kohdalle ole osunut yhtään ilkeää tai hankalaa avustettavaa. Jokaisella on joskus huono päivä, minullakin, mutta ei se tee ihmisestä, työstä tai elämästä paskaa. Varmasti on totta, että tämä työ ei sovellu kaikille niinkuin ei muukaan hoito- tai hoivatyö. Jos koet, ettei tämän tyyppinen työ ole sun juttu, kannattaa ilman muuta katsella ja etsiä erilaisia hommia, jokaiselle löytyy jotain itselle sopivaa.
Mä teen henkkarin töitä.
Kolme avustettavaa, ihania ihmisiä jotka osaavat hoitaa hygieniansa itse ja kohtelevat minua kuin ystäviään, kuin normaalia ihmistä.
Teen pieniä siivoustöitä, joskus vähän ruokaa, käyn kaupassa, avustan esim. lääkärikäynneillä tms, konsertit/teatteri/messut ollaan käyty.
Asuvat sen verran liki, että kuljen kävellen/pyörällä joten työmatkakuluja ei tule.
Hyvin lomittuvat toisiinsa; yhdellä käyn 3 krt viikossa, kahdella 2 krt viikossa. Kaikille myönnetty eri tuntimäärä tai. Neljännen voisin myös hoitaa, mutta ei ole tullut vielä vastaan sellaista asiakasta jonka tunnit saisin sovitettua nykyisten kanssa.
Tunteja kuussa 97, tuntipalkka 12,15 eli yksityisen sosiaalialan tessin mukainen palkka.
Työnantajana on yksityisen firma, he vissiin saa rahoituksen kunnalta/kaupungilta ja ehkä jopa ihan avustettavalta.
Aika leppoisaa hommaa, vaikkakin tuet putoaa huhtikuusta (lapsikorotus ja suojaosa), saan soviteltua pv rahaa n. 150€/kk kun nyt olen saanut n. 500€/kk. Siis riippuen palkasta, joskus enempi jos on iltaa ja viikonloppua.
Jatka kuitenkin henkkarin töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko suositella, että jos jaksaminen on kortilla, niin voisit sammuttaa koneen ja mennä vaikka päivänokosille?
En. Kysy avustajaltasi, jos ei kapasiteettisi riitä itse sitä päättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luet keskustelun uudelleen, niin ehkä ymmärrät paremmin
Ei kukaan jaksa sinun jankkaustasi lukea moneen kertaan. Se on ihan riittävän rasittavaa kertalukemallakin.
Pakko nostaa hattua uskomattomalle laiskuudellesi ja toisaalta myös pitkäjänteisyydellesi siinä, että toisaalta et jaksa lukea (suhteellisen lyhyitä) viestejäni kuin kerran, mutta silti sinusta löytyy vielä sen verran sisua, että jaksat viimeisillä voimillasi vängätä täällä useamman kirjoittajan kanssa viestitolkulla.
Lisäksi jos sinulla ei ole jaksamista edes yrittää ymmärtää mistä minä puhun, niin en ymmärrä miksi vastailet minulle vielä.
M
Nyt tuli kyllä hyvä servaus, olen ylpeä sinusta.
Mä olen ollut 7 vuotta avustajana. Koskaan en ole eritteiden kanssa ollut tekemisissä. Eikä ole hankalia avustettavia ollut. Jos avustettavista joku alkaisi hankalaksi eli tiuskimaan ym. niin en avustaisi häntä enään vaan sanoisin pomolle että en enään mene hänen luo. Avustaja saa valita avustettavansa ja avustettava avustajansa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks kaikki kun oon oksentanu pahaa olooni tähän ketjuun. Ketuttaahan se kun kukaan ei suostu pyyhkiin mun pyllyä, käyttään mua suihkussa ja kuunteleen mun kyynistä katkeraa jankutusta 12 eurolla. Työttömien pitäis pyyhkiä mun pyllyä ja pussatakkin sitä vielä kiitoksena siitä että oon rajoituksineni luomassa lisää työpaikkoja suomeen
12 euroa on huippupalkka tuosta työstä! Viimeksi kun luin henkilökohtaisen avustajan työpaikkailmoituksen, palkka oli 9-10 euroa tunti. Eikä muuten ollut kuin vasta tänä vuonna.
Olen avustanut 3 iäkästä naista ja he kukin osasivat sanoa "kiitos" useampaan kertaan päivän t. illan mittaan. Käytös oli muutenkin ok ja he olivat kiitollisia saamastaan avusta. Yhtä heistä avustan ehkä vieläkin lomittajana. En saa asumistukea enkä muutakaan.
Sitten olen avustanut yhtä "nuorempaa", joka ei koskaan sano kiitosta. Hän hakee melkein aina jotakuta avustajaa. Viikonloppu 12+12+12sulisää+la+iltalisät tekee n. viikon palkan. Jostain syystä ei kukaan ole kiinnostunut häntä avustamaan ja päättävä taho aikoo nyt saada hänet hoivakotiin fasen mukaan. Joku sanoi, että näissäkin on perattavaa ja oli oikeassa. Huhuja avustajan olemisessa "tallirenkinä" ja istuu hiljaa paikallaan, kun joku kuuntelee jumalanpalvelukset yms. Koiran lenkitykset ja muut merkillisyydet on otettava suurennuslasin alle. Käyttämättömät avustustavarat on palautettava eikä pidettävä niitä vuosikausia tilaa viemässä. Tarvitseeko viedä avustettava invataksilla kaljalle miten usein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teille ulisijoille pitäisi maksaa, kun 12-13€ lisineen on ihan paska palkka?
Jos tunteja 2-4 päivässä niin laske siitä. Nää saa valtiolta ilmaisen avustajan jota kohtelevat kuin koiraa.
Muuten hyvä öyhötys, mutta avustat myöntää kunta, ei valtio. Tuohon koira-osiooon en edes viitsi tarttua. Ymmärrän, että te lapset olette kovin ehdottomia ettekä osaa nähdä kuin yhden mahdollisen vaihtoehdon.
Kyllä minun henk.koht. avustajan palkka tuli sotelta eli hyvinvointialueelta= valtio. Omaishoidontuet maksaa kunnat joka ei kuulu tuohon henk.koht. avustajan palkkioon mitään.
Sote
Totta kai näissä on aluekohtaisia eroja. Suomessa ei ole valtiollista henkilökohtaisen avun palvelua, joka olisi kaikilla alueilla sama. Sote-alueet voivat monilta osin itsenäisesti päättää, miten asiansa hoitavat. Itse asun Jyväskylässä ja palkkani maksaa Jyväskylän kaupunki.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Kysy avustajaltasi, jos ei kapasiteettisi riitä itse sitä päättelemään.
Tyypillistä, että kaltaisellasi avustettavalla on täysin hämärtyneet rajat siinä, että mitä työtehtäviä henkilökohtaisen avustajan työhön kuuluu ja mitä ei.
Työtehtävien epämääräisyys on yksi monista epäkohdista, joka saa ihmiset välttelemään kyseistä alaa. Älä altista avustajaasi av-palstalle, rohkenisin jopa sanoa, että se on vakava työhyvinvointikysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks kaikki kun oon oksentanu pahaa olooni tähän ketjuun. Ketuttaahan se kun kukaan ei suostu pyyhkiin mun pyllyä, käyttään mua suihkussa ja kuunteleen mun kyynistä katkeraa jankutusta 12 eurolla. Työttömien pitäis pyyhkiä mun pyllyä ja pussatakkin sitä vielä kiitoksena siitä että oon rajoituksineni luomassa lisää työpaikkoja suomeen
12 euroa on huippupalkka tuosta työstä! Viimeksi kun luin henkilökohtaisen avustajan työpaikkailmoituksen, palkka oli 9-10 euroa tunti. Eikä muuten ollut kuin vasta tänä vuonna.
Tämäpä. Osalla on kyllä kovin harhaisia käsityksiä hoitoalan töistä, jos 12€/tunti on paska palkka. Kyseessä on kuitenkin työ, johon ei tarvita minkäänlaista koulutusta eikä työkokemusta alalta. Hyvin usein työnkuva on pieniä kodinaskareita, kauppa-apua jne. Eli hyvin kevyttä työtä verrattuna vaikkapa lähihoitajan hommiin vanhustentalossa. 9-10€/tunti paikkojakin on, mutta ne ovat nykyisin aika harvassa, koska alalla on huutava pula tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen avustanut 3 iäkästä naista ja he kukin osasivat sanoa "kiitos" useampaan kertaan päivän t. illan mittaan. Käytös oli muutenkin ok ja he olivat kiitollisia saamastaan avusta. Yhtä heistä avustan ehkä vieläkin lomittajana. En saa asumistukea enkä muutakaan.
Sitten olen avustanut yhtä "nuorempaa", joka ei koskaan sano kiitosta. Hän hakee melkein aina jotakuta avustajaa. Viikonloppu 12+12+12sulisää+la+iltalisät tekee n. viikon palkan. Jostain syystä ei kukaan ole kiinnostunut häntä avustamaan ja päättävä taho aikoo nyt saada hänet hoivakotiin fasen mukaan. Joku sanoi, että näissäkin on perattavaa ja oli oikeassa. Huhuja avustajan olemisessa "tallirenkinä" ja istuu hiljaa paikallaan, kun joku kuuntelee jumalanpalvelukset yms. Koiran lenkitykset ja muut merkillisyydet on otettava suurennuslasin alle. Käyttämättömät avustustavarat on palautettava eikä pidettävä niitä vuosikausia tilaa viemässä. Tarvitseeko viedä avustettava inva
Ei tarvitse eikä varmaan edes saa viedä. Ei alkookaan saa avustaja mennä. Yksi avustettavista halusi mennä Alkoon niin sanoin et rullaile ite sitten sinne ja hän rullaili sinne pyörätuolilla ja teki ostoksensa mutta ei juonut niitä työvuoron aikana. Kännisiä avsutettavia ei saada avustaa eli jos joku on kännissä kun vuoro alkaa niin ovelta täyskäännös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mäkin! Ihmeellisiä nahjuksia työttömät kun ei kelpaa pyllynpyyhintä 12 eurolla.
Ainiin, unohdinko mainita, että pyllynpyyhintä kestää noin viitisen minuuttia ja käyn kakalla noin kerran päivässä eli varsinaista työtä kertyy ehkä pari tuntia kuukaudessa. No tuntipalkka on silti hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Osalta porukasta puuttuu työllistymiseen liittyvä realismi täysi. Miksi yksikään yritys tarjoisi uudelle työntekijälle ja vielä tällä nimenomaisella alalla heti täyspäiväistä työtä, kun se sama yritys on todennäköisesti jo valmiiksi täynnä osa-aikaisia työntekijöitä?
Mistä yrityksistä puhut? Avustajat ovat usein työsuhteessa avustettavan kanssa, eivät minkään yrityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mäkin! Ihmeellisiä nahjuksia työttömät kun ei kelpaa pyllynpyyhintä 12 eurolla.
Ainiin, unohdinko mainita, että pyllynpyyhintä kestää noin viitisen minuuttia ja käyn kakalla noin kerran päivässä eli varsinaista työtä kertyy ehkä pari tuntia kuukaudessa
Kova on sulla yritys mustamaalata avustajan työtä. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä. Osalla on kyllä kovin harhaisia käsityksiä hoitoalan töistä, jos 12€/tunti on paska palkka. Kyseessä on kuitenkin työ, johon ei tarvita minkäänlaista koulutusta eikä työkokemusta alalta. Hyvin usein työnkuva on pieniä kodinaskareita, kauppa-apua jne. Eli hyvin kevy
Mun mielestä liiankin leppoista työtä toki nyt mulla muutama avustettava vakkareina enkä enempää ota tällä hetkellä avustettavia. Yksikin vuoro 4h ja siitä korkeintaan 2 tunniksi on tekemistä. Loput 2 tuntia katotaan televisioita ja jutellaan niitä näitä. Mielummin olisin vaan sen 2 tuntia ja kun työt tehty lähtisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten olen avustanut yhtä "nuorempaa", joka ei koskaan sano kiitosta. Hän hakee melkein aina jotakuta avustajaa. Viikonloppu 12+12+12sulisää+la+iltalisät tekee n. viikon palkan. Jostain syystä ei kukaan ole kiinnostunut häntä avustamaan ja päättävä taho aikoo nyt saada hänet hoivakotiin fasen mukaan. Joku sanoi, että näissäkin on perattavaa ja oli oikeassa. Huhuja avustajan olemisessa "tallirenkinä" ja istuu hiljaa paikallaan, kun joku kuuntelee jumalanpalvelukset yms. Koiran lenkitykset ja muut merkillisyydet on otettava suurennuslasin alle. Käyttämättömät avustustavarat on palautettava eikä pidettävä niitä vuosikausia tilaa viemässä. Tarvitseeko viedä avustettava inva
Ei tarvitse viedä kaljalle koskaan. Avustajan työnkuvaan kuuluu vain ja ainoastaan se, mitä työsopimukseen on kirjattu. Ja jokainen täysipäinen lukee sen sopimuksen ennen allekirjoittamista.
Tuota ei näköjään saa lainattua kokonaan, mutta ei pidä paikkaansa, että avustaja olisi kunnan palkkalistoilla tai sitten siinä hyvinvointialuekohtaisia eroja. Täällä työsopimuksen tekee nimenomaan hyvinvointialue ja samoin palvelusetelit myöntää sama taho. Ainoastaan aspan puhelinnumerot ovat enää kuntakohtaisia ja kyseessä siis Länsi-Uusimaa.