Hei työtön, kiinnostaisiko sinua surkeasti palkattu paskaduuni henkilökohtaisena avustajana?
Runsaasti kaikenlaisten eritteiden kanssa saat olla tekemisissä ja kaupan päälle tulee huutoa ja tiuskimista, kun et osaa lukea avustettavan ajatuksia, etkä osaa kaikkea jo valmiiksi työhön tullessasi, vaikka ilmoituksessa sanotaan, että työhön perehdytetään eikä alalta tarvitse olla ennestään kokemusta.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks kaikki kun oon oksentanu pahaa olooni tähän ketjuun. Ketuttaahan se kun kukaan ei suostu pyyhkiin mun pyllyä, käyttään mua suihkussa ja kuunteleen mun kyynistä katkeraa jankutusta 12 eurolla. Työttömien pitäis pyyhkiä mun pyllyä ja pussatakkin sitä vielä kiitoksena siitä että oon rajoituksineni luomassa lisää työpaikkoja suomeen
12 euroa on huippupalkka tuosta työstä! Viimeksi kun luin henkilökohtaisen avustajan työpaikkailmoituksen, palkka oli 9-10 euroa tunti. Eikä muuten ollut kuin vasta tänä vuonna.
Tämäpä. Osalla on kyllä kovin harhaisia käsityksiä hoitoalan töistä, jos 12€/tunti on paska palkka. Kyseessä on kuitenkin työ, johon ei tarvita minkäänlaista koulutusta eikä työkokemusta alalta. Hyvin usein työnkuva on pie
Ai? Kyllä mulle kelpaisi 24 euroa siitä, että katson telkkaria pari tuntia. Kotona siitä ei makseta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalta porukasta puuttuu työllistymiseen liittyvä realismi täysi. Miksi yksikään yritys tarjoisi uudelle työntekijälle ja vielä tällä nimenomaisella alalla heti täyspäiväistä työtä, kun se sama yritys on todennäköisesti jo valmiiksi täynnä osa-aikaisia työntekijöitä?
Mistä yrityksistä puhut? Avustajat ovat usein työsuhteessa avustettavan kanssa, eivät minkään yrityksen.
Itse olen ollut 7 vuotta isossa yrityksessä töissä avustajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks kaikki kun oon oksentanu pahaa olooni tähän ketjuun. Ketuttaahan se kun kukaan ei suostu pyyhkiin mun pyllyä, käyttään mua suihkussa ja kuunteleen mun kyynistä katkeraa jankutusta 12 eurolla. Työttömien pitäis pyyhkiä mun pyllyä ja pussatakkin sitä vielä kiitoksena siitä että oon rajoituksineni luomassa lisää työpaikkoja suomeen
12 euroa on huippupalkka tuosta työstä! Viimeksi kun luin henkilökohtaisen avustajan työpaikkailmoituksen, palkka oli 9-10 euroa tunti. Eikä muuten ollut kuin vasta tänä vuonna.
Sitä mäkin! Ihmeellisiä nahjuksia työttömät kun ei kelpaa pyllynpyyhintä 12 eurolla.
Ainiin, unohdinko mainita, että pyllynpyyhintä kestää noin viitisen minuuttia ja käyn kakalla noin kerran päivässä eli varsinaista työtä kertyy ehkä pari tuntia kuukaudessa
Miksi mä kenenkään pyllyä pyyhkisin kun tuon 12€ tunnilta saa ihan vaikka istumalla sohvalla tai pelaamalla Uunoa? En koskaan edes hae avustajan paikkoja, joihin kuuluu vessa-apu. Avustajan työ on siitä otollista, että on vara valita kenelle menee ja kenelle ei. Voi poimia rusinat pullasta ja nauttia helposta työstä kuormittavuuteen nähden hyvällä palkalla.
Mä valikoin avustettavan, joka haluaa käydä lätkämatsessa. Innokkaalle lätkän seuraajalle unelmatyö, kun pääsee peleihin ilmaiseksi ja siitä saa usein sunnuntaitunnit, kun peli alkaa lauantaina klo 17. 25€/tunti siitä että istuu katsomassa lätkää on mielestäni ihan ok palkka. Siltikin, vaikka lätkän ohella välillä "joutuu" menemään elokuviin tai kaupoille kiertelemään.
Paljonko on tyypillinen lähärin palkka ilman lisiä? Mietin vaan kannattaako mennä kouluttautumaan lähäriksi vai jatkaa henksuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalta porukasta puuttuu työllistymiseen liittyvä realismi täysi. Miksi yksikään yritys tarjoisi uudelle työntekijälle ja vielä tällä nimenomaisella alalla heti täyspäiväistä työtä, kun se sama yritys on todennäköisesti jo valmiiksi täynnä osa-aikaisia työntekijöitä?
Mistä yrityksistä puhut? Avustajat ovat usein työsuhteessa avustettavan kanssa, eivät minkään yrityksen.
Ehkäpä puhun henkilökohtaista apua tarjoavista yrityksistä, joita on paljon pienistä suurempiin. Palveluja on jo pitkään tuotettu palvelusetelimallilla, jolloin kunta (myöhemmin hyvinvointialue) on myöntänyt palvelusetelin, jolla vammainen voi valita haluamansa yrityksen ja työntekijän tarjolla olevista. Tässä yritys laskuttaa kuntaa/hyvinvointialuetta. Toinen malli on työnantajamalli, joka on sinulle selvästi tutumpi, jossa vammainen on itse se työnantaja, monesti ilman kykyä siihen, mutta poikkeuksia tietysti aina on, ja palkka tulee kunnalta. Kolmas malli on muissa sote-palveluissa käytössä oleva malli ja se on ostopalvelu, sen käytön laajuudesta vammaisten avustamisen suhteen en tarkemmin tiedä, mutta veikkaanpa sen olevan jatkossa yleisempää ja osa palvelutuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä puhun henkilökohtaista apua tarjoavista yrityksistä, joita on paljon pienistä suurempiin. Palveluja on jo pitkään tuotettu palvelusetelimallilla, jolloin kunta (myöhemmin hyvinvointialue) on myöntänyt palvelusetelin, jolla vammainen voi valita haluamansa yrityksen ja työntekijän tarjolla olevista. Tässä yritys laskuttaa kuntaa/hyvinvointialuetta. Toinen malli on työnantajamalli, joka on sinulle selvästi tutum
Suojaosan poistumisen myötä vammaisilla ei kohta ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa palvelut itse. Osa-aikatyö ei enää kovinkaan monessa tapauksessa kannata ja moni hyväkin avustaja joutuu lopettamaan työnsä ellei saa enemmän tunteja.
Lainaustoiminto ei pelitä.
Joku arveli, ettei saisi viedä kaljalle invataksilla. Meni vähän vinoon; tää yksi viedään joka viikko eikä edes lähin paikka kelpaa vaan viedään kauemmas. Ei kyllä tietääkseni ole kännissä pahasti. Tulee yöllä takaisin ja soittaa yöpartion auttamaan itsensä petiin! Ennen tätä luulin, että yöpartio on hätätapauksia varten!
Aloittaa iltapäivästä lipittämään ja puheet on sen mukaisia. Ei halua hoivakotiin vaan asuu mieluummin kolmiota eläkkeen ja asumistuen turvin. Mahdollisesti saa muitakin tukia?
Vierailija kirjoitti:
Joku arveli, ettei saisi viedä kaljalle invataksilla. Meni vähän vinoon; tää yksi viedään joka viikko eikä edes lähin paikka kelpaa vaan viedään kauemmas. Ei kyllä tietääkseni ole kännissä pahasti. Tulee yöllä takaisin ja soittaa yöpartion auttamaan itsensä petiin! Ennen tätä luulin, että yöpartio on hätätapauksia varten!
Aloittaa iltapäivästä lipittämään ja puheet on sen mukaisia. Ei halua hoivakotiin vaan asuu mieluummin kolmiota eläkkeen ja asumistuen turvin. Mahdollisesti saa muitakin tukia?
Onhan se hätätapaus, jos ei pääse sänkyyn. Vammaiset ihmiset ovat aikuisia ja heilläkin on oikeus käydä kaljalla. Ihan niin kuin niilläkin, jotka "invataksi" kilpilogoilla kuskaa päivittäin tai vähintään viikottain putkan patjalle nukkumaan. Ennemmin minä verovarojani antaisin vammaisen henkilön maltilliseen kaljanjuontiin kuin elämäntapajuoppojen päivittäiseen kuljetukseen putkaan, jos saisin päättää mihin rahani käytettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä tuossa on se ongelma? Tajuatko kuinka paljon enemmän yhteiskunnalle maksaisi se hoivakotihoito kuin itsenäinen asuminen?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti hän saa eläkkeen ja asumistuen lisäksi vammaistukea. Ihan niin kuin sinäkin saisit, jos olisit vastaavassa tilanteessa. Turhaan kadehdit vammaiselta hänen pieniä etuuksiaan.
Itse lähdin kun avustettavan mies ja isot lapset istuivat sohvalla ja huusivat ohjeita samalla kun minun piti laittaa heille ruokaa heti kun sain heidän jälkensä siivottua. Mikä ihmeen idea tuossa on? Kolme tervettä ihmistä talossa ja eivät muka osaa siivota ja laittaa ruokaa ja käydä kaupassa. Hankkikoon palvelijan muualta.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin kun avustettavan mies ja isot lapset istuivat sohvalla ja huusivat ohjeita samalla kun minun piti laittaa heille ruokaa heti kun sain heidän jälkensä siivottua. Mikä ihmeen idea tuossa on? Kolme tervettä ihmistä talossa ja eivät muka osaa siivota ja laittaa ruokaa ja käydä kaupassa. Hankkikoon palvelijan muualta.
Olisin todennut tuossa kohtaa: "Herra ja mukulat tulee itse tekemään itselleen ruuan. Minä olen täällä vain rouvan avustajana ja tämä ruoka on vain rouvalle. Jos herra ja mukulat tarvitsevat avustajaa, sitä voi hakea kunnalta".
Minulla on silloin tällöin avustettava, jolle on myönnetty 5 tunnin vuoro.
Joskus harvoin riittää 3-4 tunniksi puuhaa. Yleensä hän toteaa jo 1,5 tunnin jälkeen, että hänen puolestaan valmista ja voit poistua. Hän väsähti eikä silloin pesukonetta tai imuria laulateta.
Palkan saan toki viidestä tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin todennut tuossa kohtaa: "Herra ja mukulat tulee itse tekemään itselleen ruuan. Minä olen täällä vain rouvan avustajana ja tämä ruoka on vain rouvalle. Jos herra ja mukulat tarvitsevat avustajaa, sitä voi hakea kunnalta".
Kuulemma avustajan homma on avustaa (eli tehdä) ne asiat jotka avustettava normaalisti tekisi itse. Tässä perheessä äiti eli avustettava kuulemma teki kaiken itse ja palveli perhettään aamusta iltaan ennenkuin sairastui. Joo, ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma avustajan homma on avustaa (eli tehdä) ne asiat jotka avustettava normaalisti tekisi itse. Tässä perheessä äiti eli avustettava kuulemma teki kaiken itse ja palveli perhettään aamusta iltaan ennenkuin sairastui. Joo, ihan varmasti.
Ei, vaan avustajan homma on toimia avustettavan apuna, ei tehdä asioita hänen puolestaan. Eikä varsinkaan tehdä asioita hänen terveelle miehelleen ja lapsilleen. Avustustunnit ovat henkilökohtaisia, kuten nimike henkilökohtainen apu kertoo. Niitä ei ole tarkoitus käytää koko perheen ylöspitoon.
Minulla on henkilökohtainen avustaja (palvelusetelillä, ison palveluyrityksen kautta). Avustajatunteja on vain 30 tuntia / kk. Avustaja on ollut 4 vuotta.
Minulla oli pitkään sama, aivan ihana avustaja, mutta viime kesänä sai oman alansa vakkaritöitä eikä enään sen jälkeen ole tehnyt avustajatöitä. Sen jälkeen onkin sitten ollut varmaan 15 eri ihmistä, joista osa tulee ja menee mielensä mukaan työajoista välittämättä. Huipuin oli yksi nuori nainen, joka teki työt todella nopeasti ja ilmotti heti sen jälkeen kun kaikki työt on tehty, niin mä tästä lähdenkin! Jos tälle sanoi että työaikaa on 2 tuntia vielä, niin istui sitten tuppisuuna kännykkä kädessä lopun ajan.
Mulla avustaja lähinnä tekee kotityöt (liikun rollaattorilla), ruokaa useammalle päivälle, käy kaupassa täydennysostoksella.. Käydään joskus kirppiksellä, leffassa, ulkoilemassa jne. Työ sinänsä mun luona on kevyttä. Ei tulisi mieleenkään huutaa avustajalle tai muutenkaan kohdella huonosti. Toki tiedän että avustajat kohtaa väkivaltaa työssään (usein eniten muistisairailta) ja myös todella asiatonta käytöstä muutenkin. Avustajilla on mahdollisuus kieltäytyä jostain menemästä johonkin paikkaan, jos siellä on häikkää.
Mun nykyinen vakkariavustaja käy kolmessa eri paikassa ja saa n. 45 tuntia viikossa kasaan (ja käy esim. mulla sunnuntaina, joten siitä tuplapalkka). Kulkee polkupyörällä kesät, talvet.
Ei tuohon työhönkään kaikki sovellu. Siinä täytyy olla puolin ja toisin tietty luottamus ja homma toimia. Tuon ekan, pitkäaikaisen vakkarin kanssa ollaan edelleen yhteyksissä
Olin määrä- aikaisessa työssä, eräässä Vantaalla sijaitsevassa palvelutalossa. Siellä oli asukkaana nainen, jolla oli henkilökohtainen avustaja. Tämä nainen haukkui kaikki vaihtuvat avustajansa meille hoitajille, kuulin myös, että kyseinen nainen haukkui myös meidät hoitajat avustajilleen. Kyseinen eukko hakee jatkuvasti avustajia te-toimiston sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on henkilökohtainen avustaja (palvelusetelillä, ison palveluyrityksen kautta). Avustajatunteja on vain 30 tuntia / kk. Avustaja on ollut 4 vuotta.
Minulla oli pitkään sama, aivan ihana avustaja, mutta viime kesänä sai oman alansa vakkaritöitä eikä enään sen jälkeen ole tehnyt avustajatöitä. Sen jälkeen onkin sitten ollut varmaan 15 eri ihmistä, joista osa tulee ja menee mielensä mukaan työajoista välittämättä. Huipuin oli yksi nuori nainen, joka teki työt todella nopeasti ja ilmotti heti sen jälkeen kun kaikki työt on tehty, niin mä tästä lähdenkin! Jos tälle sanoi että työaikaa on 2 tuntia vielä, niin istui sitten tuppisuuna kännykkä kädessä lopun ajan.Mulla avustaja lähinnä tekee kotityöt (liikun rollaattorilla), ruokaa useammalle päivälle, käy kaupassa täydennysostoksella.. Käydään joskus kirppiksellä, leffassa, ulkoilemassa jne. Työ sinänsä mun luona on kevyttä. Ei tulisi mieleenkään huutaa avu
Missähän muistisairas saa avustajan?
.ei sitä ole pakko kenenkään pyllyä pyyhkiä. Sitä voi ottaa sellaisen avustettavan kenen pyllyä ei tarvi pyyhkiä. Kaikki mun avustettavat ovat täysin itsenäisiä WC käyntien suhteen.