Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasmuksen, 26, rahat ei riitä ruokaan ja työmatkoihin

Vierailija
26.03.2024 |

Rasmus on 26-vuotias nuori mies, jolla on suuria vaikeuksia saada tulonsa riittämään. Hän joutuu välillä valitsemaan, käyttääkö rahaa työmatkoihin vai ruokaan. Toisinaan hänen täytyy arpoa bändinsä treenikämpän laskun ja sähkölaskun välillä.

Keikoilla ja festareilla käyminen on tärkeä osa Rasmuksen elämää, kuinkas muuten, ja rahaa kuluu musiikkiharrastuksen lisäksi moneen muuhunkin. Rasmusta neuvotaan usein rahankäytössä, kun hän kertoo muille taloudellisista vaikeuksistaan. Neuvojen sisältö tuntuu Rasmuksen mielestä olevan sama: melkein kaikesta pitäisi luopua.

Rasmusta ärsyttää muiden neuvot, joiden hän ei koe johtavan mihinkään. Hänen mielestä muiden neuvominen on tekopyhää. "Mitä tekisin elämälläni, jos olisi pelkästään duuni?"

https://yle.fi/aihe/a/20-10006455

Plussaa kuitenkin siitä, että Rasmus elättää itsensä työllään eikä nosta lainkaan yhteiskunnan tukia.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Ja sekin vielä kun muiden säästövinkeistä tulee sellainen olo, että kaikesta pitäisi luopua. Miten niin kaikesta? Rasmuksen elämässä tuntuu olevan vähän kaikkea, joten eikö hän voisi luopua edes jostain saadakseen taloutensa kuntoon?

Tuo kiinnitti eniten huomioni. Rasmusta on siis kehotettu luopumaan festareista, keikoista, meikeistä ja muusta vastaavasta, myymään autonsa ja vinyylilevynsä, muuttamaan halvempaan asuntoon ja ties mitä muuta... Mutta ei kai kukaan ole kehottanut Rasmusta luopumaan kaikesta? Rasmus voisi ihan itse valita, mitä hän pitää vähiten tärkeänä, ja luopua siitä. Toinen vaihtoehto on lopettaa valittaminen ja yrittää ymmärtää, kuinka paljon sellaista hänellä on josta moni muu voi vain haaveilla.

Oikeasti toinen vaihtoehto alkaa rasmuksien kohdalla olla jäädä kotiin makaamaan koska työstä ei saisi saada juuri mitään ylimääräistä hyötyä. Rasmus pitää selvästi vaikkapa eväitä vähemmän tärkeänä jo nyt ja on niistä valmis luopumaan. Hän siis tekee jo nyt valintoja. Tassäkin tapauksessa palkkataso on se ongelma verrattuna miten kallista kaikki täällä on. Työssäkäyväkin joutuu elämään kurjaa elämää hyvin monesti. 

Vierailija
82/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat ovat kokoomuslaisia tai hyödyllisiä pikkutyhmyreitä jotka nöyrästi painavat pienellä palkalla paskaduunissa. Jos palkasta jää muutama euro pakollisten menojen jälkeen onkin heillä jo voittajaolo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta tärkeitä sanoja: ennen palkkapäivää ja vuokratyö. 

Sitäkin suuremmalla syyllä pitäisi säästää kunnon pesämuna tilille, kun tulevaa palkkaa ei koskaan tiedä.

Mistä sinä säästät, kun kaikki menee viimeistä senttiä myöten tämnän hetken menoihin?  Tätä ei hyvätuloiset ymmärrä. 

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot...

Tämä. Ja pienituloisella vieläkin pienemmät menot.

Vierailija
84/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti toinen vaihtoehto alkaa rasmuksien kohdalla olla jäädä kotiin makaamaan koska työstä ei saisi saada juuri mitään ylimääräistä hyötyä. Rasmus pitää selvästi vaikkapa eväitä vähemmän tärkeänä jo nyt ja on niistä valmis luopumaan. Hän siis tekee jo nyt valintoja. Tassäkin tapauksessa palkkataso on se ongelma verrattuna miten kallista kaikki täällä on. Työssäkäyväkin joutuu elämään kurjaa elämää hyvin monesti. 

Hyvätuloisellakin on helposti vaikeuksia saada rahansa riittämään, jos tuntuu siltä että on pakko saada aina kaikki mitä tekee mieli. Joidenkin elämä tuntuu kurjalta, jos ei saa aina uusinta uutta eikä pääse kaikilla kaukomatkoillaan viiden tähden hotelliin yöksi.

Vierailija
85/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisellakin on helposti vaikeuksia saada rahansa riittämään, jos tuntuu siltä että on pakko saada aina kaikki mitä tekee mieli. Joidenkin elämä tuntuu kurjalta, jos ei saa aina uusinta uutta eikä pääse kaikilla kaukomatkoillaan viiden tähden hotelliin yöksi.

Tämä. Itse lähden huomenna 9:n päivän ulkomaanmatkalle. Paikan päällä majoitus tuttavan asunnossa mutta takastullessa pitää viettää yö Sokos-hotellissa. :(

Joskus tuntuu että mitä henkilökuntakin ajattelee kun kävelen ovesta. Mikään nuori en todellakaan ole. Tuumivatko että "eikö tuokaan ukkeli parempaan pysty"? 

Mutta toinen vaihtoehto on olla matkustamatta tai yöpyä polkeasemalla. 

Vierailija
86/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tällaisia haastateltavia aina riittää? Siis ihmisiä, jotka ei ymmärrä jättää edes yksiä festareita väliin saadakseen sen verran rahaa tilille, ettei jatkossa tarvitse miettiä ostaako ruokaa vai tankkaako autonsa jotta pääsee töihin.

Mutta eikö tulekin hyvä mieli, kun pääset tuntemaan paremmuutta verratessasi itseäsi heihin?

Eri-  En tunne paremmuutta, vaan hieman hämmentynyt olo, että aikuinen ihminen tekee valintoja, jotka johtaa tilanteeseen, ettei ehkä ole varaa ostaa ruokaa tai mennä töihin ja sanoo sen vielä ääneen.

Juuri niin. Ja sekin vielä kun muiden säästövinkeistä tulee sellainen olo, että kaikesta pitäisi luopua. Miten niin kaikesta? Rasmuksen elämässä tuntuu olevan vähän kaikk

Aivan.. Itse olin hyvin holtiton taloudessani ja aina ennen palkkaa tilillä oli se 57euroa ja tilipäivä on parin päivän päästä. Kun tapasin nykyisen mieheni ja oltiin oltu noin 4kk yhdessä ja valitin tätä rahatilannetta. Hän sitten sanoi, että saanko katsoa vaatekaappiisi. Olin joo.. Hän otti sieltä 4 farkut missä oli hintalappu kiinni. t-paitoja missä oli hintalappu kiinni. Takkeja jne jne. Hän sanoi, että tässä on jo sinulla noin 2 vuodeksi vaatteita, mutta lisää pitää tilata etkä edes niitä uusiakaan tule käyttämään. Heräsin siihen hänen sanomaan. En tosiaan ostanut noin 2 vuoteen vaattteita. Ainoa  mitä ostin oli sukkia, alusvaatteet ja pari teepaitaa ja muut kukkaruukut jäi kaupppaan, kun kellarista voi hakea edelliset mitä olen ostanut ja ottaa ne käyttöön. Säästin 4kk aina 3200e rahaa, kun lopetin ton turhan ostelun ja aloin käyttämään vaatteita mitkä oli uusia.

Yksi mitä mies kysyi silloin, että paljon käytät autoa. Sinä olet töissä 8km päästä kodistasi ja me asumme noin 1km toisistamme. Sun vanhemmat asuu 4km päässä, sisko ja veljes asuu noin 3km päässä ja sun kaikki kaverit asuu noin 6km sisällä ja kaikki kaupat on noin 150 metrin päässä. . Sinä et mene tapaamaan noista ketään autolla etkä kauppaankaan mene autolla.. Menet aina joko kävellen tai pyörällä.

Sanoin, että jos esim Ikeassa käy, niin tarvii autoa..Hän kysyi minulta, että kerro rehellisesti monta kertaa olet käynyt 2000-luvulla Ikeassa (silloin, kun tavattiin elettiin vuotta 2013), Sanoin en kertaakaan. Aivan, et kertaakaan. Aloin miettimään hänen sanojaan autosta, niin en todellakaan tavitse autoa. Myin auton pois ja päivitin silloin pyöräni kunnon pyörään. Ajan työmatkat pyörällä niin kauan kun lumet tulee maahan. Asutaan Herttoniemessä, niin tästä pääsee joka suuntaan nopeasti. Kun karsin kaiken turhan aidosti pois, niin vuoden aikana rahaa jäi säästöön noin 10 tuhatta euroa. En ole mikään isotuloinen omasta mielestä. Äkkiä se raha vaan kasvaa, kun  turhat asiat poistaa ja tarkoitan tällä sitä, että mitä ei todella itse tarvi. Minä en tarvinut noita asioita. Minun yksiöni vuokra oli silloin 790ekk ja sähköt muutaman kympin ja netti ja puhlasku.

Rasmuksen pitäs olla kiitollinen niistä neuvoista mitä saa, kosa itse luulen, että sieltä jostain saa ihan hyviä neuvoja. Itse olen kiitollinen miehelleni siitä, että herätti minut. Nyt, kun asutaan yhdessä ja oltu sen noin 11v yhdessä, niin molempien talous on kunnossa eikä tarvi ajatella talousasioita ollenkaan. Yksi iso stressi on vähemmän. Se tulee pienistä jutuista.

Vierailija
87/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole luopunut lähes kaikesta jotta voin säästää rahaa. Minulla ei ole sosiaalista elämää esimerkiksi. En käy teattereissa enkä baareissa. Ravintolassa käyn kerran parissa vuodessa. Harrastan kalastusta ja voin tienata sillä myös myymällä kalaa. Ihmiset kyllä ostaa kalaa ja minulla on vakio ostajia että kaikki menee kaupaksi kyllä. Elän sillain että mielummin on aina rahaa säästössä kuin että tuhlaan kaiken heti ja kävisin konserteissa tai matkustaisin.Täältä landelta kun lähtee konserttiin niin se maksaa helposti 400 euroa koska pitää yöpyä sitten jossain hesan hotellissa. Liput maksaa jo yli 100 euroakin helposti.

Vierailija
88/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vaihteeksi tehdä jutun miten rikkaat hankkivat rahansa ja miten nauttivat elämästä. Alkaa kyllästyttää tämä köyhien jatkuva itku.

Vierailija
89/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tällaisia haastateltavia aina riittää? Siis ihmisiä, jotka ei ymmärrä jättää edes yksiä festareita väliin saadakseen sen verran rahaa tilille, ettei jatkossa tarvitse miettiä ostaako ruokaa vai tankkaako autonsa jotta pääsee töihin.

Mutta eikö tulekin hyvä mieli, kun pääset tuntemaan paremmuutta verratessasi itseäsi heihin?

Eri-  En tunne paremmuutta, vaan hieman hämmentynyt olo, että aikuinen ihminen tekee valintoja, jotka johtaa tilanteeseen, ettei ehkä ole varaa ostaa ruokaa tai mennä töihin ja sanoo sen vielä ääneen.

Juuri niin. Ja sekin vielä kun muiden säästövinkeistä tulee sellainen olo, että kaikesta pitäisi luopua. Miten niin kaikest

Muuten ihan oikein, mutta jossain kohden työssäkäyvän elintasoon ois kiva saada auto 8km työmatkaan jos bussit ei kulje ovelta ovelle. Enää tälleen viiskymppisenä viittis vesisateessa polkea ja olla tukka märkänä töissä. Nuorempana se oli vielä ihan siedettävää.

Vierailija
90/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan oikein, mutta jossain kohden työssäkäyvän elintasoon ois kiva saada auto 8km työmatkaan jos bussit ei kulje ovelta ovelle. Enää tälleen viiskymppisenä viittis vesisateessa polkea ja olla tukka märkänä töissä. Nuorempana se oli vielä ihan siedettävää.

Kas kun et saman tien vaadi limusiinia ja kuskia, joka on aina valmis ajamaat sinut ovelta ovelle. Ja palvelijaa, joka kantaa sinut kynnysten yli ja harjaa hampaasikin puolestasi. 

Pyöräily on hyvää hyötyliikuntaa.

Vierailija
91/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei tuo voi luopua ainakin meikeistä ja hiusväreistä. Sehän näyttää ihan pellelle nykyisellään. Tuon lätsänkin sais heittää perseeseen. 

Vierailija
92/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse lähden huomenna 9:n päivän ulkomaanmatkalle. Pa

Mikä on polkeasema? Miks ei vois S-hotellissa yöpyä, ei kukaan kato mitenkään...

Vierailija
93/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on polkeasema? Miks ei vois S-hotellissa yöpyä, ei kukaan kato mitenkään...

Polkeasema eli poliisiasema. Niissä selleissähän saa yöpyä jossei ole käyttöä. S-hotelli on jotenkin nolo vanhemmalla iällä kun Helkaan pitäis vähintään olla varaa.

Vierailija
94/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei tuo voi luopua ainakin meikeistä ja hiusväreistä. Sehän näyttää ihan pellelle nykyisellään. Tuon lätsänkin sais heittää perseeseen. 

Nää köyhät on aina todella joustamattomia. Tiedän erään naisen joka käy todella usein kampaajalla laitattamassa milloin mitäkin kouvolatukkaa hälyvärein. Pärstä sitä luokkaa että tukalla ei voiteta mitään vaikka olis millanen. 

Vierailija
95/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Ja sekin vielä kun muiden säästövinkeistä tulee sellainen olo, että kaikesta pitäisi luopua. Miten niin kaikest

Mä taas en tiedä, mistä voisin ottaa ne säästöt. Käytän ikäloppuja vaatteita tai ostan kirppikseltä 0,2-2€/kpl. Jotkut kengät olen hankkinut uutena.

Auto on pakko olla, kun on mökki maalla. Mökki taas on pakko olla, sillä se on henkireikäni. Mökin remontteihin ei oke rahaa, mutta onneksi katto ja ikkunat uusittiin, kun vielä oli. Auto täyttää 20 v tänä vuonna. Uudempaan/vaihtoon ei ole varaa.

En käy missään muualla kuin joskus uimahallissa. Sinne on alennussarjalippu. Ruokaostoksilla hyödynnän tarjoukset ja laputetut.

Rahaa ei jää säästöön. Kuka neuvois mua? Vilpittömästi kysyn.

Vierailija
96/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan harkinnut pistää mökkiä airbnd käyttöön silloin kun et itse siellä ole? Sillä voisi pikkusen lisää tienata. Toki riippuu paikasta miten on kysyntää, mutta meillä päin suunnilleen vanhat aitatkin kelpaa tähän kesäisin.

Vierailija
97/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin mieluummin osa-aikatyön ja säästäväisen elämän kuin kokoaikatyön ja kuluttamisen. En vain tykkää asioista jotka ovat kalliita (mm. ulkona syöminen, hyvinvointi- ja kauneuspalvelut, viihde, merkkituotteet, ulkomaanmatkat). Asiat joista pidän ovat edullisia, luonto, liikunta, ystävät ja lukeminen. Saatan käyttää välillä rahaa urheiluvälineisiin mutta se ei kaada talouttani. Minulla ei ole velkoja, asunto ja auto on maksettu. Joka kuukausi osa-aikatyöstä jää rahaa säästöön vaikka palkka on nettona noin 1400 e/kk. Yhteiskunnan tukia en saa.

Vierailija
98/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasmus tuo varmaan persoonallisuuttaan esiin ulkonäkönsä kautta, ja tietynlainen imago voi olla tärkeää bändikuvioiden kannalta. Hän käyttää rahaa niin moneen muuhunkin asiaan, että panostakoon vapaasti ulkonäköönsä jos luopuu ennemmin jostain muusta.

Ja tuollaiset pelleksi haukkumiset olisi paras unohtaa. Mielipiteensä voi ilmaista myös sivistyneesti, ellei aivokapasiteetti lopu kesken.

Vierailija
99/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös bändin tiloista voisi luopua ja koittaa löytää tiloja, joista ei mene vuokraa.

Ainahan sitä voi yrittää löytää ilmaisen treenikämpän, mutta luuletko että niitä riittää Helsingissä kaikille halukkaille? Ja jos vaihtaa johonkin syrjäiseen mörskään, matkakuluista tulee helposti isompi lasku kuin lähellä olevan treenikämpän tuntivuokrasta.

Vierailija
100/139 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep!

Voisiko tälläiseen juttuun liittää vaikka kunnallisen velkaneuvojen ohjeet elämiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme