Asumistukileikkuri iskee,vuokrien hinnat nousevat.
PIENITULOINEN voi joutua ojasta allikkoon, jos hän yrittää vaihtaa halvempaan vuokra-asuntoon tämän vuoden aikana. Huhtikuusta alkaen voimaan tulevat yleisen asumistuen leikkaukset todennäköisesti nostavat kaikkein edullisimpien ja vaatimattomampien asuntojen vuokria, sanoo Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola.
Vaikka nyt vaihtaisitkin asuntosi edullisempaan,niin todennäköisesti uuden asuntosi vuokra tulee nousemaan viellä tämän vuoden aikana ja parhaassa tapauksessa jopa korkeammaksi kuin tämän hetkisen asuntosi vuokra.
Toisaalta myös tämän hetkisen asuntosi vuokra tulee nousemaan. Miten olet suunnitellut ratkaisevasi tehtävän?
Asumiskulujen nousua,eikä omavastuu osuuden kohoamista ei oikein voi välttää.
Samaan aikaan AY liikkeet lakkoilullaan saavat aikaan työpaikkojen vähenemisen joten tiedossa on kovia aikoja jokaiselle tuloluokalle.
Syksyllä löytyy kyllä marjanpoimijoille töitä kun thaimaalaiset eivät enää pääse viemään suomalaisten työpaikkoja luonnonmarjojen kerääjinä.
Toivoa työllistymisestä siis kuitenkin on.
Kommentit (132)
Niin niitä alimman vuokratason vuokria kannattaa hiukan nostaa, sillä nyt niistä alimman vuokratason asunnoista ovat kiinnostuneita nekin, jotka eivät niihin aiemmin edes vilkaisseet.
Mutta en minä tiedä, onko tuo lopultakaan vuokranantajallekaan kannattavaa tehdä noin...
Vuokrat nousevat koska korot ja yhtiövastikkeet ovat nousseet.
Marjassa ollaan siis kaikki kun syksy koittaa. Mitäs talvella poimitaan?
Asuu kesän teltassa, säästää vuokrarahat ja ostaa syksyllä pakun asunnokseen.
Vierailija kirjoitti:
Korjaus Hallitus aikaan saamillaan lakoilla.
Väärin, hallitus ei ole aiheuttanut lakkoilua. Tämä on ihan AY väen masinoima vallankaappaus yritys. Viime kesänä kun ei onnistunut vassarit hallituksen kaadossa niin yritetään näin.
Hallitus yrittää pelastaa Suomen ja AY tuhota (aivan kuten 90-luvun lamassa)
Eipä tuo työntekokaan kannata. Hinnat sen kun nousee. Sairastelukaan ei kannata, en saanut lääkäri aikaa, pitäs käydä apteekissa, mutta millä rahalla ostan itsehoito tuotteita kun ei ole rahaa vaikka työssä käyn. Nyt teen ruokaa makaroonista ja ale jauhelihasta.
Kaikki asumisentuet pois. Kaikki vähennysoikeudet vuokra-asunnoilta pois. Asuminen ei ole mikään keinottelun ala. Aikansa ottaa kunnes vakiintuu mutta sitten on kaikkien etu
Vierailija kirjoitti:
Niin niitä alimman vuokratason vuokria kannattaa hiukan nostaa, sillä nyt niistä alimman vuokratason asunnoista ovat kiinnostuneita nekin, jotka eivät niihin aiemmin edes vilkaisseet.
Mutta en minä tiedä, onko tuo lopultakaan vuokranantajallekaan kannattavaa tehdä noin...
"Jotka eivät aikaisemmin olleet kiinnostuneetkaan"
Tarkoitat siis sellaisia joilla on korkeat tulot. en ymmärrä logiikkaasi.
Pitää vaan toivoa ettei nousisi. Maksan nyt 515 e ja se on ihan kipurajani vuokrasta. Mielellään haluaisin maksaa alle 500 e/kk. Aikanaan asuin pikkuyksiössä jossa vuokra oli aluksi 420 e, tuosta sitten vuokranantaja korotti joka vuosi niin muutin pois. Nykyisessä kämpässä olen asunut neljä vuotta eikä vuokra ole noussut kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asumisentuet pois. Kaikki vähennysoikeudet vuokra-asunnoilta pois. Asuminen ei ole mikään keinottelun ala. Aikansa ottaa kunnes vakiintuu mutta sitten on kaikkien etu
Jep, kaduilla ei ole vielä tarpeeksi kodittomia, eikä narkkareita. Tehdään Suomesta pohjolan pikku USA.
Kannattaa mennä töihin niin on niitä tuloja.
Toisilta varkaudella(verotus) otettuilla rahoilla loisiminen ei ole oikein.
Kaikki tuet pois ja tulovero alas.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan toivoa ettei nousisi. Maksan nyt 515 e ja se on ihan kipurajani vuokrasta. Mielellään haluaisin maksaa alle 500 e/kk. Aikanaan asuin pikkuyksiössä jossa vuokra oli aluksi 420 e, tuosta sitten vuokranantaja korotti joka vuosi niin muutin pois. Nykyisessä kämpässä olen asunut neljä vuotta eikä vuokra ole noussut kertaakaan.
Todennäköisesti korkojennousun,huoltokustannusten nousun,kiinteistöverojen nousun,yhtiövastikkeiden nousun jne johdosta vuokrasi tulee tänä vuonna kohoamaan noin 100€ verran kuukautta kohti. Mikä on aivan luonnollista koska vuokran-antajan kulutkin nousevat samassa suhteessa. Ei se helppoa tule olemaan kellään. Ruuan alv nousee, polttoaineen hinnat nousee,työttömyys lisääntyy. Mutta sellaista se on. Se on lama nyt. Todennäköisesti Pahempi kuin 90 luvulla. Ei hätää, fiksut pärjää aina.
Järkyttävien elinkustannusten nousun aikana hallitukselta täysin väärin ajoitettuja ja mielipuolisia leikkaustoimia.
Itselläni ei ole huolta, mutta heikompien kohtalo hirvittää todella paljon. Kuinka paljon kärsimystä matalatuloisten perheiden lapsille.. Ja samaan aikaan on varaa laskea suurituloisimpien verotusta ja alkoholiveroa. Aivan pimeää touhua, johon ei ole olemassa hyväksyttäviä perusteluja.
Meille tuli vuokrankorotus jo vuoden vaihteessa. Älä muuta yksityiselle niin vuokrat nousee kerran vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävien elinkustannusten nousun aikana hallitukselta täysin väärin ajoitettuja ja mielipuolisia leikkaustoimia.
Itselläni ei ole huolta, mutta heikompien kohtalo hirvittää todella paljon. Kuinka paljon kärsimystä matalatuloisten perheiden lapsille.. Ja samaan aikaan on varaa laskea suurituloisimpien verotusta ja alkoholiveroa. Aivan pimeää touhua, johon ei ole olemassa hyväksyttäviä perusteluja.
Mun mielestä tilanne ei ole terve. Todellisuudessa ruoasta ei ole puutetta ja Suomessa ei ole sotaa. Silti osa tietoisesti toisten kanssasuomalaisten päätöksellä tarkoituksella ajetaan hätätilaan, missä ravinnon saanti, koti ja ihmisarvoinen elämä on uhattuna.
Ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kaduilla ei ole vielä tarpeeksi kodittomia, eikä narkkareita. Tehdään Suomesta pohjolan pikku USA.
Missä ne narkkarit nyt asuvatkaan? Kuvitteletko heidän lukumääräisesti lisääntyvän? Ihanko itse päättelit heidän työllistyvän paremmin kun saavat asua valtion maksamissa huumeluukuissaan asumis ym tukien turvin? Itse he ovat elämäntapansa valinneet,niinkuin työttömät ja yh äiditkin. Miksi heitä pitäisi tukea ja elättää heidän omien valintojensa vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Peppukipuinen ay-liikehän se lakkoileen, kun kansa äänesti väärin.
On tätä odotettukin! Vihdoin laitetaan ihmiset ottamaan itse vastuuta. Saadaan vihdoin kunnon ero itse asiansa hoitavan ja vapaamatkustajan elintasoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tilanne ei ole terve. Todellisuudessa ruoasta ei ole puutetta ja Suomessa ei ole sotaa. Silti osa tietoisesti toisten kanssasuomalaisten päätöksellä tarkoituksella ajetaan hätätilaan, missä ravinnon saanti, koti ja ihmisarvoinen elämä on uhattuna.
Ei ole ok.
Vahvasti samaa mieltä. Tämä tulee lisäämään lastensuojelu-, mielenterveys-, päihde- yms. palvelujen tarvetta ja kustannuksia ihan niin kuin 90-luvun lama-ajan leikkauspäätökset tekivät. Eli mitään taloudellista etua ei Suomi tästä tule saamaan, vaan seurauksena on vuosikymmeniä vaikuttavaa kärsimystä. Myös kansan kahtiajako pärjääjiin ja ei pärjääjiin vahvistuu, ja se heikentää Suomea kokonaisuutena.