Professori ehdottaa: karkkihyllyt samettiverhon taakse kaupassa
Miksi tupakkatuotteet pitää piilottaa mutta karkit laitetaan kassan viereen näkyvimmälle paikalle houkuttelemaan ihmisiä?
Kommentit (197)
Voitaisiinhan ne poistaa ruokakaupoista ja kioskeilta kokonaan. Perustaa karkkikauppa ja kirjata ostokset kuten veikkauksen pelit konsanaan - ostorajaksi 100g/naama/kk. Sitten jätskit. Sitten limsat, jne
Just kävin kaupassa. Siinä kun jonottelin kasssalla, niin mietin, että miten kaupat ihan viimeiseen asti tyrkyttävät näitä karkkeja ja suklaita. Siinä liukuhihnan yläpuolellahan on se pieni hylly missä näitä tyrkytetään. 20 cm päästä siitä, että olet jo maksamassa ostoksesi. Loppuun asti yritetään asiakasta tekemään osstopäätös.
Vierailija kirjoitti:
Just kävin kaupassa. Siinä kun jonottelin kasssalla, niin mietin, että miten kaupat ihan viimeiseen asti tyrkyttävät näitä karkkeja ja suklaita. Siinä liukuhihnan yläpuolellahan on se pieni hylly missä näitä tyrkytetään. 20 cm päästä siitä, että olet jo maksamassa ostoksesi. Loppuun asti yritetään asiakasta tekemään osstopäätös.
Minä tykkään ostaa kassalta - kahlaa koko karkkihylly, jos haet pientä makeaa. Houkutus iskee kerran pari kuukaudessa.
Karkkeja eikä mitään muutakaan ei tarvitse kätkeä kaupassa verhojen taakse. Ihmisten (myös lasten) täytyisi vain opetella, että normaalina arkena kaupassa kuljetaan tiettyjen hyllyjen ohi sieltä mitään ottamatta. Karkit ei ole kokonaan kiellettyjä, niitä voi hyvällä omalla tunnolla syödä kohtuudella silloin tällöin vaikka kerran viikossa herkuttelupäivänä jos muina päivinä pyritään syömään vain terveellistä ruokaa. Tein itse elämäntapamuutoksen terveydellisistä syistä ja aika äkkiä sitä tottui ohittamaan kaupassa ne hyllyt mitkä ennen houkuttivat ostamaan tavan takaa herkkuja. Itse pyrin siihen, että 80 % syömisistäni on terveellistä ja 20 % prosenttia voi sitten olla niitä "kiellettyjäkin" herkkuja.
Myytävien karkkien ja sipsien määriä voitaisiin vähentää. Yritäpä läytää kaupasta esim. palapaistilihaa, ei ole, mutta karkkia on pitkät hyllyrivit, samoin eineksiä, makkaroita, sipsejä, juomia monta hyllyväliä, mutta ei se kamala liha on pitänyt rajoittaa jauhelihaan ja broileriin.
Vierailija kirjoitti:
Vertaako professori oikeasti sokerin haittoja nikotiinin haittoihin? 🤦
T: tuntematon
Tänä päivänä sokerin haitat ylittänevät tupakoinnin haitat. Nykyään enää luuserit polttavat.
Virosta saa karamelleja edukkaasti. Sitten onkin kärryssä kannettavaa.
Kaljalaatikoiden päällä tupakkakartonki ja kasa karamellejä.
Ja suomi saa toooosi paljon verotuloja.
Kaikki minä luin ja nyt lähden kauppaan. Aion ostaa täyden pussin valintani mukaan ihania irtokarkkeja. Vaarallistahan se on lihomisen kannalta( pituus 169cm ja paino 55kg.) Lisäksi aion ostaa 3 askia pikkusikaareita joita poltan. Vaikka tiilimuurin taakse laitettaisiin niin minulla on jo hakku valmiiksi ostettuna , ei estä minun ostojani.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiin myös varoitus"'tarrat" kauhukuvat kaikkien näkyville. Myös karkki - tupakka- alko veroja voi nostaa roimasti!
Jostain syystä sekä alkoholin, että tupakan käyttö on nykynuorison piirissä vahvasti laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään naurettavampaa keksinyt? Professori itse verhon taakse.
Toivottasti tuo vatipäinen idioottivajakki ei tee professorin hommiaan veronmaksajan varoilla...
Käsittämätöntä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloissa annoskoot ovat usein todella suuria. Usein ravintolat veloittavat pizzan puolituksesta 5 euroa, jotkut ravintolat veloittavat jos ruoan loput pyytää kotipaiettiin.
Anteeksi mitä? Itse joudun valitsemaan ravintolan niin että tiedän ettei jää nälkä. Harmittaa suunnattomasti jos maksat paljon sinänsä hyvästä ruuasta ja lähdet nälkäisenä kauppaan ostamaan lisää ruokaa.
Perusravintoloissa näin, fine dining paukat erikseen, niissä kuuluu syödä koko menu alkupaloista jälkiruokaan viineineen kaikkineen.
N45 164/55
Vierailija kirjoitti:
Kauppa tietenkin tyrkyttää sitä mikä menee kaupaksi. Jos porukka ei ostaisi niitä karkkeja siitä kassan viereltä, niin siihen pistettäisiin jotain muuta joka menee kaupaksi.
Suuri ongelma on se että karkkipussit on nykyään jättikokoisia. Muistan 90-luvulla kun karkkipussit oli noin 100g, nykyään karkkipussit on jotain 300-400g painoisia. Kaupat ja valmistajat myy tietenkin juuri sitä mikä menee kaupaksi. Jos ihmiset ei ostaisi noita jättipusseja, niin niitä ei valmistettaisi.
OlliPolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa tietenkin tyrkyttää sitä mikä menee kaupaksi. Jos porukka ei ostaisi niitä karkkeja siitä kassan viereltä, niin siihen pistettäisiin jotain muuta joka menee kaupaksi.
Suuri ongelma on se että karkkipussit on nykyään jättikokoisia. Muistan 90-luvulla kun karkkipussit oli noin 100g, nykyään karkkipussit on jotain 300-400g painoisia. Kaupat ja valmistajat myy tietenkin juuri sitä mikä menee kaupaksi. Jos ihmiset ei ostaisi noita jättipusseja, niin niitä ei valmistettaisi.
Pieniä karkkipussejakin on myynnissä.
Sokerista kokonaan eroon pääseminen on se juttu joka auttaa. Ei siis pelkästään karkit vaan kaikki makeat herkut.
Totta kai ne kaikki hyllysijoittelut on tarkkaan mietitty ja psykologiset tekijätkin huomioitu. Kun on lapsiakin mukana niin ei mitenkään pääse kiertämään niin ettei karkkeja tulisi viimeistään kassalla vastaan. Ne viekoittelevat siinä jopa näkäistä aikuistakin. No otanpa tuosta tuon patukan vielä kun mieliteko potkaisee takaraivossa.
Meidän cittarin kassalla en ole edes kiinnittänyt huomiota onko siinä makeisia.. on päädyissä vissiin jotakin.
Mutta siinä on kylmähyllyt,joissa juomia. Ihan vesistä limppareihin. Sitten jotain random tavaraa, taskulamppuja etc.
Eli ojasta allikkoon.