Mitä vikaa on ihmisessä, joka näkee narsisteja joka puolella?
Kun kuitenkin on sen verran harvinainen ominaisuus. Ehkä peilistä voisi löytyä varsinainen vika.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Olisko itse se narsisti ja yrittää ulkoistaa sitä näkemällä muissa narsistisia piirteitä? Lisäksi narsisti kortti vedetään kun ei haluta käsitellä sitä omaa osuutta esim. parisuhteessa. Tarvitaan kaksi tangoa tanssimaan,hyvässä ja pahassa.
Tämä. Läheltä olen seurannut, kuinka äitini ja isäpuoleni molemmat haukkuvat toisiaan muille narsisteiksi. Suhde ei ole terve ja kumpikaan heistä ei ole tasapainoinen ihminen, molemmilla on alkoholiongelmaa ja muuta häröä, minun nähdäkseni. He taas molemmat ovat sitä mieltä, että itsessä ei ole vikaa, tai jos onkin, niin sen johtuu siitä toisesta joka on kamala narskupaska.
Jaahas, kommenttien perusteella tuntuu kuin emme ymmärtäisi toinen toisiamme.
On mahdollista, että hän on oppinut tunnistamaan narsisteja tai narsistisia piirteitä. Usein juuri samat ihmiset vetävät puoleensa narsisteja. Monesti narsistin uhri menee seuraavaankin parisuhteeseen narsistin kanssa. Kuvio toistuu. Voi myös olla, että hänen narsistinen esihenkilönsä on palkannut hänet, kun on alitajuisesti havainnut tämän olevan juuri sopiva höykytettävä. Harrastusryhmässä puolestaan ryhmän narsisti hakeutuu tämän ihmisen luo ja alkaa hoveineen kiusata tätä yhtä.
Ei mitään vikaa, ihan normaali palstalainen. Samat yleensä näkee persuja joka puolella.
Joillakin on taipumus "diagnisoida" outoina pitämiään henkilöitä, yhteenaikaan adhd ja ennen sitä vaikka mitä nimityksiä käytettiin.
AP, hän voi itse olla narsisti, projisoi oman narsismin toisiinsa.
Epävakaita ja persoonallisuushäiriöisiä on sen sijaan niin että päät yhteen kolisee.
Jos diagnosoitujakin narsisteja on noin prosentti, ei se ole niin harvinaista. Voimakkaasti narsistipiirteisiä ja muutenkin k-päitä mahtuu sataan sitten jo niin monta, että onnistuuko niitä mitenkään välttämään?
Narsisteihin törmää usein, koska ne saalistavat jatkuvasti siellä missä on mahdollisia uhreja ja pyrkivät tutustumaan ihmisiin yleensäkin saadakseen heistä hovia, ylistystä ja hyötyä.
Jos ei tutustu kehenkään, on turvassa paitsi jos narsisti löytyy jo sukurasitteena.
Monesti narsistin uhri löytää itselleen uuden narsistin koska on ihmistyyppinä salliva. Olen itsekin narsistin uhri mutta en elä uhrin elämää. En koe olevani uhri vaikka tottakai olen uhri. Pärjään narsistien kanssa ja osasyy on se etten ole itse narsistinen enkä tarvitseva tai vaativa ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on taipumus "diagnisoida" outoina pitämiään henkilöitä, yhteenaikaan adhd ja ennen sitä vaikka mitä nimityksiä käytettiin.
On tietenkin hyvä tiedostaa asioita myöskin siksi että rehellisyys auttaa elämässä eteenpäin mutta ei niiden diagnoosien kanssa tarvitse elää vaan sellaisen ihmisen kanssa joka se toinen on.
Vain narsisti tunnistaa kaltaisensa.
Ajattelen, että sama vika kuin pettäjässä, joka alkaa epäillä ja syyttää puolisoa pettämisestä.
Tämmöinen lause jäänyt mieleen: "Kun ihminen puhuu asioita toisesta, hän puhuu aina jotain itsestään".
Harva kykenee rehelliseen itsereflektioon, koska se oma vajavaisuus on raskasta käsitellä ja kantaa. Helpompaa on ulkoistaa se muihin, läheisiin ja kaukaisiin ihmisiin.
Tämä ei tarkoita, etteikö narsisteja olisi olemassa. Joka toinen kohtaamasi henkilö ei kuitenkaan ole narsisti eikä diagnosointi edes kuulu maallikoille.
En näe niitä joka puolella vaikka näenkin niitä joka puolella. Mitä vikaa minussa nyt sitten on?