3 v lapsi lyö toisia lapsia päiväkodissa, olen ihan loppu tilanteeseen
Meillä on rauhallinen koti, elämässämme ei ole tapahtunut mitään isoja muutoksia. Ehjä ydinperhe ollaan. Aina on opetettu lapselle käytöstapoja ja oltu tarkkoja siitä. Emme ole mitään kaverivanhempia, vaan todella huolehditaan rajoista. Vietetään yhdessä perheenä aikaa, lapsi ei ole ylipitkää päivää päiväkodissa. Lapsi on terve ja tyytyväinen suurimman osan ajasta.
Tänä vuonna 3 v täyttänyt lapsi on alkanut päiväkodissa lyömään toisia lapsia (tällaista käytöstä ei ollut ennen päiväkodin aloitusta ja päiväkodissakin lapsi on ollut jo puoli vuotta). Välillä lapsi lyö myös meitä vanhempia, kun on turhautunut. Joka kerta kielletään lyömästä ja huolehditaan, että lapsi ei pääse lyömään uudelleen. Lapsi osaa pyytää oma-aloitteisesti anteeksi, kun näkee toisen pahan mielen lyömisen takia. Silti lapsi saattaa uudestaan lyödä taas seuraavana päivänä, vaikka sanotaan, että ei saa lyödä. Lyöminen ei ole loppunut, vaikka on joka kerta asiaan puututtu napakasti.
Nyt tilanne on mennyt siihen, että päiväkotikaverit ovat jo alkaneet puhumaan kotonaan, että lapsemme lyö. Tuntuu todella pahalta, sillä olemme todella yrittäneet puuttua asiaan eikä lapsi ole lopettanut lyömistä. Pelottaa, että lapsi on kohta kokonaan ilman kavereita käytöksensä takia. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, että lyöminen loppuisi? Ja kaipaan asiallisia vastauksia, ei mitään "antakaa lapsi adoptioon" -tyylisiä vastauksia.
Kommentit (224)
Ei se mikään ihme ole, että aikuisetkin yhä lyövät, kiusaavat, räiscäävät, ricostelevat ja rötöstelevät tietäen paremmin. Ei osata tai pikemminkin haluta "sanoittaa tunteitaan" ja "ilmaista itseään" muulla tavoin ja miksipä kun väkivalta toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on noin pienelle äärimmäisen stressaava paikka koska se on sitä myös aikuiselle. Voisiko olla että lapsen stressitasot ylittyy ja siitä seuraa tuo lyöminen? Voisitko vaihtaa perhepäivähoitajalle?
Kuinka stressaava paikka pk on lyödyille?!? Pph ei myöskään aina ole pelkkä onni ja autuus, https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009513614.html.
No joku päivä tulee vastaan isompi lapsi, joka lyö takaisin. Siihen loppuu lyömiset
Vierailija kirjoitti:
No joku päivä tulee vastaan isompi lapsi, joka lyö takaisin. Siihen loppuu lyömiset
Ideaalitilanne olisi tämä kun kerran ap tai kukaan tai mikään ei ole tehonnut ja lyöminen jatkuu, mutta valitettavasti tästäkään ei ole mitään takeita. Lisäksi tältä palstalta saa sen käsityksen, että ensiksi lyöminen on ihan ok, koska ap:n lapsipolo "ei osaa sanoittaa tunteitaan lätspoks", mutta takaisin ei saa lyödä, sillä sehän olisi kaiken pahan alku ja juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideaalitilanne olisi tämä kun kerran ap tai kukaan tai mikään ei ole tehonnut ja lyöminen jatkuu, mutta valitettavasti tästäkään ei ole mitään takeita. Lisäksi tältä palstalta saa sen käsityksen, että ensiksi lyöminen on ihan ok, koska ap:n lapsipolo "ei osaa sanoittaa tunteitaan lätspoks", mutta takaisin ei saa lyödä, sillä sehän olisi kaiken pahan alku ja juuri.
Poikaani kiusasi päiväkodista alakoulun sama poika. Löi ja töni.
Yks päivä tällä rauhallisella ja kiltillä pojallani pätkähti hermot ja löi takaisin. Kiusaaja oli ulissut ja itkenyt opettajalle, että häntä lyötiin. Poikani istui jälki-istunnon, mutta lyömiset ja kiusaamiset loppui siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaani kiusasi päiväkodista alakoulun sama poika. Löi ja töni.
Yks päivä tällä rauhallisella ja kiltillä pojallani pätkähti hermot ja löi takaisin. Kiusaaja oli ulissut ja itkenyt opettajalle, että häntä lyötiin. Poikani istui jälki-istunnon, mutta lyömiset ja kiusaamiset loppui siihen
Oikein toimittu, tuota ne kiusaajat kerjäävät kunnes saavat. Jos rajoja ei vedetä niin siinä on muiden lyömättömien ja syyttömien leukaperät kovilla kunnes puolueellishyssyttelylle lyödään stoppi. Tuon ikäinen on muutenkin niin epäkypsä simppeli raakile ja joskus raakalainen ettei mitkään "satulässysanoitukset" ja neuvottelut mitään auta tai mene perille, kuten ap:llakin on käytännössä käynyt. Lyöjälle on nyrkein puhuttava hänen valitsemaansa kieltä, jotta hän tosielämässä vihdoin oppii tekojensa legitimaatit seuraukset ja hinnan. Muuten "ei saa" = minäpä saan!
Vierailija kirjoitti:
"Miten voi olla, että aikuinen ei saa estettyä lasta lyömästä? Aikuisella on lapseen nähden totaalinen fyysinen ja psyykkinen ylivoima.
Tuo on ihan samaa tasoa kuin se jos leijona tulisi valittamaan, että ei pysty estämään kanaa lyömästä itseään."
Sitä ylivoimaa ei voi käyttää koska lastenoikeudet takaavat lapselle koskemattomuuden. Varhaiskasvattajana olisin oikeudessa jos ottaisin lapsesta kiinni.
Mä olen ottanut lyövän lapsen kädestä kiinni ja pysäyttänyt lapsen ennen kuin ehtii lyödä ja sanoin tiukasti, että et lyö ketään silloin kun minä olen paikalla. Minä en salli toisten lyömistä. Eipä ole kuule sen jälkeen lyönyt kun minä olen työvuorossa. Yrittänyt on, mutta katseeni riittää estämään tai napakka kielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten voi olla, että aikuinen ei saa estettyä lasta lyömästä? Aikuisella on lapseen nähden totaalinen fyysinen ja psyykkinen ylivoima.
Tuo on ihan samaa tasoa kuin se jos leijona tulisi valittamaan, että ei pysty estämään kanaa lyömästä itseään."
Sitä ylivoimaa ei voi käyttää koska lastenoikeudet takaavat lapselle koskemattomuuden. Varhaiskasvattajana olisin oikeudessa jos ottaisin lapsesta kiinni.
Mä olen ottanut lyövän lapsen kädestä kiinni ja pysäyttänyt lapsen ennen kuin ehtii lyödä ja sanoin tiukasti, että et lyö ketään silloin kun minä olen paikalla. Minä en salli toisten lyömistä. Eipä ole kuule sen jälkeen lyönyt kun minä olen työvuorossa. Yrittänyt on, mutta katseeni riittää estämään tai napakka kielto.
Et lyö ketään silloin kun minä olen paikalla... = Silloin kun minä en ole paikalla turpaan vaan...
Teinivuosinaan tarvittaessa kaltaisineen jengikavereineen hakkaavat vanhempansa jos eivät aina saa tahtoaan läpi.
"Meillä on rauhallinen koti, elämässämme ei ole tapahtunut mitään isoja muutoksia. Ehjä ydinperhe ollaan. Aina on opetettu lapselle käytöstapoja ja oltu tarkkoja siitä. Emme ole mitään kaverivanhempia, vaan todella huolehditaan rajoista. Vietetään yhdessä perheenä aikaa, lapsi ei ole ylipitkää päivää päiväkodissa. Lapsi on terve ja tyytyväinen suurimman osan ajasta."
Ei. Joko tämä lässytys ei pidä paikkaansa eli unelmaluulohöttöä tai vika on jossain muussa? Lyömistä ei oikeuta mikään.
Huh, luin vahingossa, että 3 v lapsi SYÖ toisia lapsia päiväkodissa! AP:n ei sentään onneksi tarvitse kamppailla kannibaalimuksun kanssa, olisi ollut huomattavasti vaikeampi ongelma.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
Näin siinä sitten lopulta käy kun häiriökäyttäytymistä ei saa kitkeä ja muiden oltava nyrkkeilysäkkeinä ja syntipukkeina.
Vierailija kirjoitti:
Huh, luin vahingossa, että 3 v lapsi SYÖ toisia lapsia päiväkodissa! AP:n ei sentään onneksi tarvitse kamppailla kannibaalimuksun kanssa, olisi ollut huomattavasti vaikeampi ongelma.
Kannattaisiko sinun ensin opetella edes aakkoset, tavaaminen ja lukutaito Aapisen avulla eikä koppavasti lässyttää täälläkään tyhmyyttäsi ylpeänä alleviivaten.
Perverssiä tuo päiväkodin luvattomuus ja kyvyttömyys turvata kaikille kuuluva koskemattomuus kaikille eikä vain lyöjälle.
Pääasia, että "ilmaisee itseään ja sanoittaa tunteensa" pätevästi edes nyrkein ja muiden hermot ja leukaperät kestää. Turhaan sinä siellä uliset kun oma lapsesi on se lyöjä eikä lyöty ja yhteiskunta hyväksyy lyötyjen lyömisen eikä muuta.
Kymmenen vuoden päästä mukulanne ampuu muutaman luokkatoverin, sanoo taikasanan ja pääsee kuin koira veräjästä, taas kerran.
Nyt tiukkasävyinen puhuttelu lapselle. Ei mitään päähän taputtelua ja pikkulissuälälyömuitasattuu-sössötyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden päästä mukulanne ampuu muutaman luokkatoverin, sanoo taikasanan ja pääsee kuin koira veräjästä, taas kerran.
Nyt tiukkasävyinen puhuttelu lapselle. Ei mitään päähän taputtelua ja pikkulissuälälyömuitasattuu-sössötyksiä.
Ap kertoo, että puhe, puhuttelu ja toruminen ei ole mennyt perille ja lisäksi mukula lyö vanhempiaankin kotonaan, joten kyseessä ei täten ole pelkkä päiväkoti ympäristöineen yhyy, vaan fakta on että ipana on väkivaltainen. Epäempaattinen ilkiö, pahansuopa ja tyhmä lapsi, jolle puhuminen on sama kuin seinälle puhuisi. Seinä ei tosin sentään lyö?
Meillä on ollut alusta asti ehdoton sääntö ettei ketään saa lyödä, läpsäistä, huitoa tms. Joka edes muistuttaa lyömistä. Jos tällaista tapahtui, reagoitiin siihen heti voimakkaasti niin että lapsi ymmärsi ettei sitä todellakaan saa tehdä. Siitä että lyö toista ei voi tulla samanlainen seuraamus tai rangaistus kun muusta sääntöjenvastaisesta käytöksestä, koska se on paljon vakavampi asia. Siinä tilanteessa ei todellakaan pidä sanoittaa tunteita tai neuvotella käytöksestä. Meillä lapselle sanottiin tiukasti että toisia ei lyödä ja lapsi poistettiin heti ja nopeasti tilanteesta toiseen huoneeseen jäähylle. Kyllä lapsen pitää oppia jo nuorena että on tiettyjä sääntöjä joita ei todellakaan rikota ja jossakin menee se ehdoton raja käytökselle. Jos lapsen lyömistä ei saada kuriin on vain ajan kysymys milloin hän tarttuu huomaamattaan kättä pidempään ymmärtämättä mitä siinä voi sitten tapahtua.