Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät syö kylässä/juhlissa, vaikka..?

Vierailija
24.03.2024 |

Etukäteen kertoo ihan suoraan, että syötävää on luvassa?

"Kiva, kun tulette huomenna kylään. Meillä on tarjolla kahvin kanssa suolaista piirakkaa, suklaaleivoksia ja keksejä. Huomiseen! :)"

"Tervetuloa Isla-Oliverin syntymäpäiväjuhliin! Synttärikahveilla on tarjolla suolaista ja makeaa."

Ei ole kerta eikä kaksi, kun vieraat ovat juhlissa/kylässä syöneet todella kevyesti. Osa on jopa kertonut, että kävi kylään tullessa noin tuntia aiemmin syömässä. Jos kyläpaikassa on luvassa syötävää ja asia on kerrottu etukäteen, niin miksi sitä ei syödä?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kahvikutsua syön, koska muuten tulee huono olo vaikka kuinka olisi suolaista piirakkaa tarjolla. Jos taas kutsutaan syömään, niin sitten en syö. 

Vierailija
62/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän isäntäväen näkökulman siinä mielessä, jos tarjottavia jää kovasti eikä niitä jostain syystä voi esim. pakastaa. Toki aika monet asiat voi. Mutta ehkä tarjottavia kannattaa sitten tehdä sen verran vähemmän, ettei haittaa..  en tiedä. Meillä on juhlissa lähes kaikki menneet, vaikka on vähän pohjalaiseen tapaan varusteltu pöytä täyteen sen seitsemää sorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki olemme jatkuvasti herkkujen ympäröimiä. En halua vähän väliä olla herkuttelemassa kaikella korkeakalorisella ruualla, joka harvoin edes on erityisen hyvää. 

Me kaikki? En minä ainakaan ole. Juhlissa kyllä herkuttelen hyvällä omatunnolla ja kunnolla! Enkä mieti mitään v***n kaloreita. Ja kyllä, olen normaalipainoinen ihminen.

Vierailija
64/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on karjalaiset juuret ja kun on juhlat, silloin on pöytä todellakin koreana. Onneksi on myöskin suku, joka osaa nauttia päydän antimista ja osaavat myös arvostaa tarjottavien tekemiseen nähtyä vaivaa. Tarjottavat on kuitenkin lämmöllä tehty läheisille ihmisille, joten on ihanaa, kun ruoka maistuu ja väki viihtyy. On meillä ruokarajoitteisiakin. On niin tarkkoja, ettei saa olla mitään viljaa, eikä maitoa jne. Eräs taas ei pysty syömään laktoosittomia tuotteita, osa taas tarvitsee juuri niitä laktoosittomia. Kaikenlaista joutuu miettimään, kun laittelee tarjottavia.

65/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki olemme jatkuvasti herkkujen ympäröimiä. En halua vähän väliä olla herkuttelemassa kaikella korkeakalorisella ruualla, joka harvoin edes on erityisen hyvää. 

Me kaikki? En minä ainakaan ole. Juhlissa kyllä herkuttelen hyvällä omatunnolla ja kunnolla! Enkä mieti mitään v***n kaloreita. Ja kyllä, olen normaalipainoinen ihminen.

Oiskohan tuossa edellisessä tarkoitettu, että kaupat on täynnä herkkuja? Senkus vaan ostaa jos tekee mieli. Ei enää eletä mitään pula-aikaa eikä edes sotien jälkeistä aikaa, jolloin sokerikin oli kortilla. Omassa lapsuudessani 1960-luvulla herkkuja syötiin nimenomaan vain juhlissa. Hyvin harvoin muulloin.  Ei ollut lapsillakaan kerran viikossa karkkipäivää. Koska erilaisia herkkuja saa nykyisin ihan milloin vain itse haluaa, ei ne ole enää "harvinaista herkkua". 

Vierailija
66/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syöttöporsas

Vierailija
67/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä muiden syömättömyydestä loukkaantujia. 

En mitä välitä kahvitarjoiluista kuten kakuista ja piirakoista vaan mieluummin juon kahvin jos tarjotaan ja syön sitten kotona oikeaa ruokaa. Lisäksi noudatan erikoisruokavaliota.

Jos olen menossa lyhyelle vierailulle niin ilmoitan aina etukäteen että ei tarvitse laittaa mitään, mutta kohteliaisuuden vuoksi yleensä otan vähän jotain jos on minua varten laitettu. Siitäkin silti osa loukkaantuu kun en ota joka kymmentä sorttia. Eri asia tietenkin jos on ihan varta vasten syömään kutsuttu, sitten olisi epäkohteliasta olla syömättä. 

Vierailija
68/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hygieninen koti ja tarjottavat ovat kunnollisia. Jos vaikka vien töihin leipomaani pullaa, niin menevät nopeasti. Ei siis ole kyse siitä, että meillä olisi epähygienistä tai tarjottavat huonoja. Huomioin myös vieraiden erityisruokavaliot ja allergiat.

Ap

Se sana on HYGIEENINEN, idi00tti.

Vierailija
69/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ilmoitettu että tarjolla on suolaista ja makeaa, niin minä ymmärrän asian niin että juodaan kahvia ja sen kanssa vähän maistellaan jotain. En suinkaan niin että syötäisiin kiljuvaan nälkään jotain sienipiirakkaa.

Vierailija
70/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai näin, aina väärinpäin. Kun sitten menet juhliin ja syöt reilusti on seuraava avaus miten vieraat söi enemmän kuin oli laskettu kunkin vieraan syövän. 

Vierailija
71/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pieniruokainen ja minulla menee pakki sekaisin milloin mistäkin. On helpompi syödä vain vähän jotain  jo turvalliseksi todettua ruokaa kuin syyllisyydestä syödä vatsansa kipeäksi. 

Jos tämä ongelma tarjottavien kanssa toistuu usein, niin ehkä sitä kannattaisi varustautua pienemmällä ruokamäärällä. Itse en ainakaan suolaisista ja makeista tarjottavista oleta että vastassa on laivan buffet.

Vierailija
72/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi tarkka ruokarytmi tai -valio, tietää ettei tarjottavat välttämättä ole omaan makuun (ite en kauheasti välitä monestakaan suolaisesta leivonnaisesta).

Vierailija
73/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan aina jotain. Viimeksi otin ohuen palan piirakkaa, pari suklaata, vaahtokarkin ja mansikan sekä sipsiä. Join lasin mehua ja kupin kahvia.

En ottanut täytekakkua, koska usein kermasta tulee maha kipeäksi. Enkä pitsaa, ei näyttänyt hyvältä. Enempää en ottanut muutakaan, koska olen hoikka ja pieniruokainen muutenkin. 

Vierailija
74/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapauksessani, myönnän että olen vähemmistöä, en söisi koska en viitsisi todennäköisesti ainoana paikalle saapuvana karppaajana ruveta pyytämään tarjoiluja, jotka olisivat täysin sokerittomia, viljattomia (ei edes gluteenittomia viljoja), makeutusaineettomia, siemenöljyttömiä jne.

Luettelemassasi tarjottavien listassa oli nimittäin pelkkiä viljatuotteitta. Ja juuri siksi, että tiedän kuuluvani pikkuruiseen vähemmistöön ruokavalioni suhteen, söisin etukäteen sen sijaan, että rupean vaatimaan erikoiskohtelua tarjottavien suhteen.

(Ja jos nyt joku kysyy, etkö voisi joskus pitää hiilaripäivän, niin jos söisin noita tarjottavia sillä olisi ikäviä terveydellisiä seurauksia. Kun yli vuosikymmeneen en ole viljoja ja siemenöljyjä syönyt, niin reaktiona olisi muutakin kuin vain vatsavaivoja. Minä pidänkin joskus hiilaripäivän, sillä en karppaa painon vuoksi - normaalipainoinen sekä karppauksen alkaessa että nykyään - vaan terveyssyistä. Parhaillaan odotan pääsiäisen ohimenoa, jotta löytäisin pashaa alennuksesta pääsiäisen jälkeen. Yksi hiilariherkku nimittäin on pasha pähkinöiden tai manteleiden kanssa syötynä.)

Vierailija
75/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itselläni oli nuorempana sellainen, että jännitti ja ahdisti syödä muiden seurassa. En esimerkiksi opiskellessa käynyt koskaan ruokalassa, en voinut syödä edes poikaystävän kanssa kaksin ollessa.

Meni onneksi ajan myötä ohi. En oikein osaa edes selittää, mikä siinä oli niin pelottavaa syödä niin että joku näkee. "

En saa lainattua viestiä täällä uudella av:lla..

Meillä miehen syömättömyys rajoittuu vain noihin juhliin. Syö ravintolassa ja töissä ihan normaalisti. Jos juhlat on meillä kotona tai vanhemmillaan niin syö ainakin jotain. Mutta muualla sitten on tuota pakoilua ja piilossa oloa. En ole päässyt jyvälle, että mikä hänellä se syy on.

Vierailija
76/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitän sosiaalisia tilanteita, joten voin aina pahoin kutsuilla. En pysty syömään juuri mitään. Ole hyvä äläkä kyttää suupalojani, olen väsynyt syyllistämiseen ja selittelyyn. Teen ison palveluksen jo sillä että osallistun, vaikka tilanne on minulle vaikea.

Vierailija
77/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itselläni oli nuorempana sellainen, että jännitti ja ahdisti syödä muiden seurassa. En esimerkiksi opiskellessa käynyt koskaan ruokalassa, en voinut syödä edes poikaystävän kanssa kaksin ollessa.

Meni onneksi ajan myötä ohi. En oikein osaa edes selittää, mikä siinä oli niin pelottavaa syödä niin että joku näkee. "

En saa lainattua viestiä täällä uudella av:lla..

Meillä miehen syömättömyys rajoittuu vain noihin juhliin. Syö ravintolassa ja töissä ihan normaalisti. Jos juhlat on meillä kotona tai vanhemmillaan niin syö ainakin jotain. Mutta muualla sitten on tuota pakoilua ja piilossa oloa. En ole päässyt jyvälle, että mikä hänellä se syy on.

Jännitys, vieraat ihmiset. Sosiaalinen tilanne. Oletan. 

Vierailija
78/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kyllä mitenkään voi ymmärtää miksi pitäisi puputtaa ja ahmia kun ei halua!

Minulle ruoka on polttoainettta jota ilman en pärjää. Ilman sitä kuolen pois. En ymmärrä miksi sitä pitäisi kitusiinsa ahtaa jos ei koe tarvetta?

Otan kyllä mielelläni pari kolme kuppia kahvia kun sitä tarjotaan, mutta mitään pullaa en kyllä halua mussuttaa väkipakolla kun mieli ei tee eikä ole tarvetta. Ei ihme että porukka lihoo ja paisuu kun syödään huvikseen ja mielellään sitten sokerisia ja rasvaisia tuotteita. Ruoan syön kotona tai jos on tilaisuus jossa ruokaa tarjoillaan otan pienen annoksen. Varsinkin jos tilaisuus kestää pitempään. 

Vierailija
79/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoat liian vähän viinaa, kuka sitä nyt kuivinsuin pullaa mussuttaa.

Vierailija
80/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus epäilyttää ottaa pullaa koska kaikki ei osaa tehdä. En ymmärrä miten mautonta jotkut tekee. 

Pulla ilman kardemummaa on niin hyvää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi