Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät syö kylässä/juhlissa, vaikka..?

Vierailija
24.03.2024 |

Etukäteen kertoo ihan suoraan, että syötävää on luvassa?

"Kiva, kun tulette huomenna kylään. Meillä on tarjolla kahvin kanssa suolaista piirakkaa, suklaaleivoksia ja keksejä. Huomiseen! :)"

"Tervetuloa Isla-Oliverin syntymäpäiväjuhliin! Synttärikahveilla on tarjolla suolaista ja makeaa."

Ei ole kerta eikä kaksi, kun vieraat ovat juhlissa/kylässä syöneet todella kevyesti. Osa on jopa kertonut, että kävi kylään tullessa noin tuntia aiemmin syömässä. Jos kyläpaikassa on luvassa syötävää ja asia on kerrottu etukäteen, niin miksi sitä ei syödä?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan juhlissa vain kahvia, vaikka monet kakut ovat upeita ja rajoitteet huomioitu, niin kokemuksesta: paskaa kaikki. Maistuvat pahalta, ei pysty.

Vierailija
42/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni oli aina lasten synttäreillä niin vähän mitään pöydässä, että kun olin laskenut mitä saa ottaa per pää, ajattelin aina, että syökööt ne joita huvittaa, itse voin jättää väliin, koska ei se ruoka kuitenkaan riitä kaikille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolainen ja makea syötävä tarkoittaa kahvittelua. Kahvittelulla ei voi korvata kunnollista ateriaa. Itselleni tulee ainakin vain huono olo. Kahvikutsuilla sitten kahvia ja mitä nyt sattuu mieli tekemään, tämä siis normaalien aterioiden päälle.

Vierailija
44/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kylässä säännöstellään esim lohta.

Vierailija
45/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tarjoa ihan ateriaa ja ilmoita siitä etukäteen, suurin osa ihmisistä kyllä syö ennen luoksesi tuloa. Aloituksessa mainitsemasi herkut eivät ole sellaisia, että niillä olisi järkevää tai mahdollista korvata päivän ateria.

Vierailija
46/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki olemme jatkuvasti herkkujen ympäröimiä. En halua vähän väliä olla herkuttelemassa kaikella korkeakalorisella ruualla, joka harvoin edes on erityisen hyvää. 

Vierailija
47/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt reilusti makean syömistä, herkuttelen korkeintaan kerran viikossa. Makeaa ei yksinkertaisesti edes tee mieli. Olen huomannut, että tästä loukkaannutaan, jos kyläpaikassa tai töissä kahvitauolla en ota mitään makeaa tarjottavaa. Ihan kuin se olisi joku välttämättömyys hengissä pysymisen kannalta. No ei ole. Minulle tulee huono olo, jos syön överimakeaa. Ei ole kivaa olla loppupäivää vellovassa huonossa olossa. Suolainen tarjottava kyllä kelpaa ja sitä kyläpaikassakin aina otan.

Vierailija
48/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on suomalaisesta vierailu kulttuurista. Eli kursailusta. Kyllä ne antimet kiinostaa varmaa, mutta kuka ottaa ensin? Lopuks ei kukaa , koska kukaan ei ottanut ensin. T: kursailia

En usko, että kursailusta kyse, kun yleensä kuitenkin otetaan sitä kahvia. Kursailussahan juuri sitä kahvin ottoa viivyttellään ja katsotaan kuka menee ensin ottamaan. 

Herkkuja on nykyisin paljon ja laatukaan ei ole kuten ennen. Harva leipoo pullat, pikkuleivät ja kahvikakut oikealla voilla. Miksi ottaa sellaista mitkä ei maistu siltä miltä pitäisi. Monet ostaa kaupan keksejä ym, jotka ei ole hyviä. 

Tuohan se on. Olen ollut juhlissa, jossa kaikki pöytään kannettu oli kaupan valmistuotteita. Dr Oetkerin pakastepitsoja oli paistettu, erilaisia keskipaketteja availtu, joku kaupan pakaasteesta löydetty piirakka ja

Ei helvete taas...

Vierailija
49/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko nirso ruoan suhteen. 

Yleensä keksin "valkoisen valheen" (juuri söin tms.), jotta en pahoittaisi kenenkään tunteita. Ilmeisesti olen tietämättäni toiminut väärin.

Anteeksi.

Vierailija
50/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin välillä tällaisia nirsoja ihmettelen, mutta jokainen tehkööt miten tykkää... Jos tarjottavat näyttävät hyviltä/tiedän, että hygienia kunnossa, niin otan kyllä kaikkea ja saatan santsatakin. 

Vierailija
51/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia. 

Toisinaan tulee vastaan tilanteita, että on tämän tiedettyä varta vasten leivottu minulle jotain. Mutta kun en voi olla varma siitä, onko se tarjottu oikeasti gluteenitonta, puhuen nyt siis valmistusvaiheessa kontaminaatioriskistä.

"Parhaimmillaan" minulle on tuotu gluteenitonta pullaa, joka on laitettu tyhjään ruisleipäpussiin. Eli sinne ruisleipämurujen sekaan, jolloin missään nimessä en voi sitä enää syödä. 

Vierailija
52/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei ole rakkautta tai välittämistä. Aikoinaan tuollaisia tarjottavia oli pidoissa, silloin pala pullaa kelpasi 4 kahvikupillisen seuraksi. Nyt kaikkea on liikaa ja moni unohtaa, että syömisen tulisi olla energian saamiseksi, ei muiden miellyttämiseksi tehty asia.

Vierailija
53/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen se erikoisruokavaliolainen ja silti aina syön juhlissa. Mieheni on kaikkiruokainen herkkusuu, mutta hän on se joka ei syö mitään jos vaan jotenkin sen voi välttää. Ei ota edes kahvia tai edes lasia vettä. Kun tarjoilu alkaa, hän siirtyy luimuilemaan jonnekin taaemmaksi. Lasten ollessa pieniä, käytti heitä tekosyynä. Kehotti minut syömään, hän voi katsoa lapsia. Sitten kun olin syönyt ja menin sanomaan että on hänen vuoro, niin hän vastasi vain, ettei tee mieli. Sitten kotimatkalla aina pitää kurvata kaupan kautta ja hakea hänelle herkkuja, ja kotona ihan ekaksi kahvit tulille. Selvästi on tehnyt tiukkaa katsella kun muut syö.

Joku ongelmahan miehellä tässä on takana, muttei mitään pysty myöntämään. Niin kuin ei mitään muitakaan heikkouksia. 

Vierailija
54/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen se erikoisruokavaliolainen ja silti aina syön juhlissa. Mieheni on kaikkiruokainen herkkusuu, mutta hän on se joka ei syö mitään jos vaan jotenkin sen voi välttää. Ei ota edes kahvia tai edes lasia vettä. Kun tarjoilu alkaa, hän siirtyy luimuilemaan jonnekin taaemmaksi. Lasten ollessa pieniä, käytti heitä tekosyynä. Kehotti minut syömään, hän voi katsoa lapsia. Sitten kun olin syönyt ja menin sanomaan että on hänen vuoro, niin hän vastasi vain, ettei tee mieli. Sitten kotimatkalla aina pitää kurvata kaupan kautta ja hakea hänelle herkkuja, ja kotona ihan ekaksi kahvit tulille. Selvästi on tehnyt tiukkaa katsella kun muut syö.

Joku ongelmahan miehellä tässä on takana, muttei mitään pysty myöntämään. Niin kuin ei mitään muitakaan heikkouksia. 

Itselläni oli nuorempana sellainen, että jännitti ja ahdisti syödä muiden seurassa. En esimerkiksi opiskellessa käynyt koskaan ruokalassa, en voinut syödä edes poikaystävän kanssa kaksin ollessa.

Meni onneksi ajan myötä ohi. En oikein osaa edes selittää, mikä siinä oli niin pelottavaa syödä niin että joku näkee. 

Vierailija
55/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin oikein miettiä että tunnenko mä edes sellaisia ihmisiä, en taida. Aina on tarjottavat maistuneet (harvemmin tosin käy kahvi- tai ruokavieraita), ja toisaalta itse aina rohmuan hyvällä halulla. 

Vierailija
56/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan syö mitään mistä en oikeasti tykkää.  Aika harvasta herkusta tykkään. 

Kuuluu kohteliaisuuteen jotain ottaa kun isännät nähneet vaivaa.

Vierailija
57/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kylässä säännöstellään esim lohta.

Siksi säännöstellään, että muuten joku ottaisi pelkkää pääruokaa, eli juurikin vaikka puolet koko lohesta. Olen järjestänyt paljon juhlia töissä ja kotona, pienelle ja isommalle porukalle. Jos tarjolla on esim. voileipäkakkua, niin voin kertoa, ettei mikään määrä riitä, kun osa ottaa sellaisia kimpaleita, että sitä voisi syödä viikon. Jos pelkkää lohta voi kahmia lautaselleen vapaasti ilman annospaloja tai muuta säännöstelykeinoa, niin silloin sitä osa kasaa lautasen kukkuroilleen ja viimeiset jonossa jäävät kokonaan ilman. Helppo keino rohmuja vastaan on runsaat tarjoilut ja pienet lautaset, niin ettei rohmu saa kaikkea vaikka millaista ruokatornia yrittäisi rakentaa. Siinä joutuu välillä käymään pöydässä tyhjentämässä lautasta kupuunsa, niin muutkin ovat ehkä ehtineet ottaa. Kun kaikki ovat saaneet oman annoksensa, loppu toki on vapaata riistaa santsailla.

Vierailija
58/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on suomalaisesta vierailu kulttuurista. Eli kursailusta. Kyllä ne antimet kiinostaa varmaa, mutta kuka ottaa ensin? Lopuks ei kukaa , koska kukaan ei ottanut ensin. T: kursailia

En usko, että kursailusta kyse, kun yleensä kuitenkin otetaan sitä kahvia. Kursailussahan juuri sitä kahvin ottoa viivyttellään ja katsotaan kuka menee ensin ottamaan. 

Herkkuja on nykyisin paljon ja laatukaan ei ole kuten ennen. Harva leipoo pullat, pikkuleivät ja kahvikakut oikealla voilla. Miksi ottaa sellaista mitkä ei maistu siltä miltä pitäisi. Monet ostaa kaupan keksejä ym, jotka ei ole hyviä. 

Tuohan se on. Olen ollut juhlissa, jossa kaikki pöytään kannettu oli kaupan valmistuotteita. Dr Oetkerin pakastepitsoja oli paistettu, erilaisia keskipaketteja availtu, joku kaupan pakaasteesta löydetty piirakka ja

Tavallaan sit on vähän niinkin että kun on valmistuote ja pakkasesta niin tietää mitä se on ja miten valmistettu, tarkoitan esim etten missään tapauksessa ottais anopin synttäripöydästä mitään sen itse tekemää, siinä voi olla ihan mitä vaan. Ja otin nyt tuon anopin esimerkiks kun on ainoa ikäihminen jonka kahvipöydissä tulee käytyä. 

Vierailija
59/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ovat epäkohteliaita tai allergikkoja 

No ei ole epäkohteliasta olla ottamatta. Nykyisin herkkuja on joka paikassa tarjolla, joten keskitytään niihin mistä oikeasti tykätään. Melkoista, jos pakolla pitää syödä juhlissa jotain, mistä ei tykkää. 

Tottakai on epäkohteliasta 

Vierailija
60/93 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat yksi syy, ihmiset joilla ei itsellä ole eivät juuri koskaan ymmärrä kuinka tarkkana näiden allergisoivien asioiden kanssa saa olla.

En pidä makeasta, makean syönnistä tulee paha olo. Kahvin kanssa en muutenkaan tykkää syödä mitään, vaan nautin ihan vaan siitä kahvista, nämä oudoksuttaa monia eivätkä ymmärrä.

En halua täyttää vatsaa herkuilla, vaan kunnon ruoalla.

Olen vähentänyt herkuttelua, enkä halua herkkupäiviä tuhlata tarjoiluiden syömiseen, mitä en itse kotiin ostaisi herkuksi. Ihan yleisestikin haluan aina itse päättää mitä syön, enkä voi sietää syödä muiden päättämää ruokaa, vaikka se hyvää olisikin. Nousee lapsuuden ahdistus pintaan jolloin olin kovin nirso ja pakotettiin syömään ruokia jotka maistuivat pahalta. Monesti tuli sitten oksennus kesken ruokailun. Tämän vuoksi ei huvita edelleenkään syödä mitään ellen ole melko varma siitä, että pidän ruoasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi