Miksi ihmiset eivät syö kylässä/juhlissa, vaikka..?
Etukäteen kertoo ihan suoraan, että syötävää on luvassa?
"Kiva, kun tulette huomenna kylään. Meillä on tarjolla kahvin kanssa suolaista piirakkaa, suklaaleivoksia ja keksejä. Huomiseen! :)"
"Tervetuloa Isla-Oliverin syntymäpäiväjuhliin! Synttärikahveilla on tarjolla suolaista ja makeaa."
Ei ole kerta eikä kaksi, kun vieraat ovat juhlissa/kylässä syöneet todella kevyesti. Osa on jopa kertonut, että kävi kylään tullessa noin tuntia aiemmin syömässä. Jos kyläpaikassa on luvassa syötävää ja asia on kerrottu etukäteen, niin miksi sitä ei syödä?
Kommentit (93)
Jotkut jää odottamaan monta "käskyä" kahvipöytään vaikka jo kupissa. Eivät enää minun luona, kun jäivät jahkailemaan niin kippasin kupit tyhjäksi lavuaariin ja join omani. Ovat muistaneet jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on suomalaisesta vierailu kulttuurista. Eli kursailusta. Kyllä ne antimet kiinostaa varmaa, mutta kuka ottaa ensin? Lopuks ei kukaa , koska kukaan ei ottanut ensin. T: kursailia
En usko, että kursailusta kyse, kun yleensä kuitenkin otetaan sitä kahvia. Kursailussahan juuri sitä kahvin ottoa viivyttellään ja katsotaan kuka menee ensin ottamaan.
Herkkuja on nykyisin paljon ja laatukaan ei ole kuten ennen. Harva leipoo pullat, pikkuleivät ja kahvikakut oikealla voilla. Miksi ottaa sellaista mitkä ei maistu siltä miltä pitäisi. Monet ostaa kaupan keksejä ym, jotka ei ole hyviä.
Vie jämät töihin, meilläkään ei kursailla.
Epäilyttää, että se Isla-Oliver on "auttanut" tarjottavien teossa. Käsi on käynyt välillä nokassa ja välillä housussa.
Syömisen ja juomisen tuputtaminen on melkein kuin seksin tuputtaminen. Jos ihminen ei halua omaan kehoonsa jotakin, ei häntä saa siihen painostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on suomalaisesta vierailu kulttuurista. Eli kursailusta. Kyllä ne antimet kiinostaa varmaa, mutta kuka ottaa ensin? Lopuks ei kukaa , koska kukaan ei ottanut ensin. T: kursailia
En usko, että kursailusta kyse, kun yleensä kuitenkin otetaan sitä kahvia. Kursailussahan juuri sitä kahvin ottoa viivyttellään ja katsotaan kuka menee ensin ottamaan.
Herkkuja on nykyisin paljon ja laatukaan ei ole kuten ennen. Harva leipoo pullat, pikkuleivät ja kahvikakut oikealla voilla. Miksi ottaa sellaista mitkä ei maistu siltä miltä pitäisi. Monet ostaa kaupan keksejä ym, jotka ei ole hyviä.
Tuohan se on. Olen ollut juhlissa, jossa kaikki pöytään kannettu oli kaupan valmistuotteita. Dr Oetkerin pakastepitsoja oli paistettu, erilaisia keskipaketteja availtu, joku kaupan pakaasteesta löydetty piirakka ja kakku sulatettu pöytään. En yhtään ihmettele, ettei kelpaa! Entisaikaan ei tulisi kysymykseenkään.
Ja kyllähän sitä, jos emäntä ja isäntä on itse tehnyt jotain ja panostanut, niin arvostaa ja maistaa. Mutta jos arvostus vieraita kohtaan on sellainen, että kaupan eineksiä tarjotaan, niin jää ne napostelut vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttää, että se Isla-Oliver on "auttanut" tarjottavien teossa. Käsi on käynyt välillä nokassa ja välillä housussa.
Juuri tämä. Olin kyläilemässä lapsiperheessä, lapsi yski ja nokka valui räkää. Siitä huolimatta vanhemmat päästivät lapsen käpälöimään ihan kaikkia tarjottavia, hedelmiä piti hiplailla, keksejä valkkailla, jostain jopa haukkasi puolet ja pisti takaisin. Vanhemmat ovat ehkä tottuneet syömään lapsen kuolaamia jämiä, mutta vieraat eivät. siksi lapsiperheessä tarjottavat jääkööt minulta koskematta, niitä on koskenut suurella todennäköisyydellä joku tahmainen pikkukäsi ja ehkä kielikin.
Mun syyni on se, että olen keski-ikäinen lyhyt istumatyötä tekevä nainen, ja mun päivittäinen kulutus on 1600 kaloria. Esim kakkupala tai munkki voi olla 400, eikä siinä ole mitään ravintoaineita eikä se pidä nälkää. Mun työ on sellaista, että pakaveripullaa on tarjolla joka päivä ja jotkut synttärit tai kyläilyt lähes joka viikonloppu. Mun kohdalla todellakin on niin, että saisin ylipainon näistä "poikkeuspullista". Onneksi kieltäytyminen on helppoa, mitä makeisiin tarjoiluihin tulee. En tykkää niistä. Mun heikkous on rasvaiset herkut, esim mozzarellatikut. Sellaista harvoin tarjotaan juhlissa. Joten aion jatkossakin täyttää mulle mahdollisen herkkukiintiön sellaisella, mistä aidosti pidän.
Joten jatkossakin kahvi ja isäntäväen seura riittää. Jos tuputtaminen on liian ponnekasta, kyläilyt vähenee ja loppuu mun osalta.
Moni ei juhlissa syö, mutta onneksi juominen sujuu senkin edestä. Syöminen myös hidastaa juomisen vaikutusta, eli syömättömyydessä on kyse juhlatunnelman optimoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo ovesta ulos lähteminen ellei ole syönyt vähintään 5 siivua nisua.
Lapsuudessani yksi kaveri työnsi kursailijalle leivän ja voilautasen eteen, iski veitsen voihin pystyyn ja komensi: "SYÖ!"
🤣
Harvoin otan kylässä/juhlissa mitään muuta kuin kahvia koska olen todella nirso enkä myöskään luota yhtään tarjoiluiden valmistajan hygieniakäsityksen olevan samalla tasolla kuin omani. Oletko nyt tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan syö mitään mistä en oikeasti tykkää. Aika harvasta herkusta tykkään.
Sepä se onkin. Minulle nuo "herkut" eivät ole herkkuja; en tykkää makeasta ja rasvaisesta. Ja minulle ruoka on ruokaa, sitä syödään jotta pysytään elossa ja jaksetaan, ei huvikseen. Sanotaan että viikingeillä oli pitoja joissa mässättiin itsensä niin täyteen että välillä piti käydä ulkona oksentamassa että taas mahtui lisää. Totta tai ei, mutta mitä järkeä?
Itse lopetin kestien pitämisen, kun kaikki meni aina hukkaan. Tupaantulijaisissamme saimme puolison kanssa juoda kahdestaan boolin, kun syyllä jos toisella ei kukaan voinut juoda. Kahvipannut viemäriin, tarjottavat päätyivät pakkaseen. Mun mielestä töykeää mennä juhliin, jossa tietää olevan tarjottavaa eikä mitään ota.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena töissä Pori Jazzeilla. Yymäsdä kaljaa ja kebabia. En ole ulkona kebabia sen jälkeen syönyt. Vähän nää kulttuurierot sai voimaan huonosti. Näkeminen riitti
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on opetettu, ettei pidä liikaa rohmuta. Ettei kylään mennä nälkäisenä.
Mieti myös omalla kohdallasi, miksi on niin tärkeää että saat tarjota ruokaa ja että vieraat syö. Eikö se ihmisten tapaaminen ole pääasia?
Tämä! Niin monta kertaa palstallakin haukuttu, miten väki on rohmunnut pöydästä ja ruoka on loppunut, että ainakin minä jätän tarjoilut väliin. Voin ottaa kupillisen kahvia, en muuta, koska tiedän kutsujan koko ajan laskevan, montako palaa kakkua tai montako keksiä otan ja pelkään koko ajan, että minut haukutaan somessa ahneuteni takia. Siksi en ota mitään syötävää, jotta kukaan ei pääse aukomaan päätään ja kertomaan, miten käy kylässä vain tyhjentämässä pöydän. Lapsille olen opettanut, että ennen kyläilyä syödään kunnolla ja kyläpaikassa kieltäydytään herkuista, yhden keksin saa ottaa, ei muuta. Ja kun vierailulla on osannut toimia noin, saa kotona herkkuja ylenmääräisesti! Eikä kukaan valita sokerihumalasta jne.
Noilla kutsujen tiedoilla kyllä minäkin söisin ennen vierailua kunnon ruokaa ja kahvipöydässä voisin ottaa teen kanssa keksin ja palan jompaa kumpaa piirakkaa - tai jos on itse leikattavissa olevia niin voisin maistaa kumpaakin piirakkaa pienen viipaleen.
Jos en olisi syönyt ruokaa etukäteen kotona ja teillä istun kahvipöydässä juttelemassa tuntikaupalla ja syön tasaisesti kaikkea tarjottavaa siinä jutellessa niin kyllä illasta olisi jo maha kipeänä kun et ole tarjonnut "kunnon ruokaa" vaan ainoastaan "herkkuja".
Haluatko tarkentaa että mikä on sun mielestä todella kevyesti? Jos vieras ottaa sun tarjottavista vaikka pelkästään yhden suklaaleivoksen niin eikä se riitä vai pitääkö sun mielestä vetää koko menu napaansa että on syöty riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En halua syödä mitään mitä lapset ovat olleet mukana tekemässä. Ei pahalla, mutta juuri tuosta syystä kuten sanoit pelkkä ajatus ällöttää.
Kotikokkaajan pitkät kynnet ja sormukset. Valtoimenaan karvat. 🤮
Syön aina jotain pientä kohteliaisuudesta, mutta harva on oikeasti hyvä kokki. Harvoin saa oikeasti mitään maistuvaa. Tehdään jollain perusreseptillä jotain mautonta ja tavallista, joka ei oikeastaan maistu miltään.
Kyllä meillä ovat vieraat aina syöneet, mitä tarjolla on ollut ilman mitään etukäteen ilmoitteluita.