Riitaan tarvitaan aina kaksi - oletko samaa mieltä?
Mies käyttäytyy todella monesti huonosti ja arvaamattomasti, on pahalla tuulella, huutaa ja mekastaa. Kun huomautan tästä, tai pahoitan mieleni ja alan itkemään, asiasta tulee hänen mielestään riita. Kertoo sukulaisilleen ja kavereileen, miten meillä on taas vaikeaa ja elämä pelkkää riitelyä.
Sukulaiset sitten tähän tietysti kommentoivat aina, että ei se ole pelkästään sinun vikasi, kyllä riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta. Että älä alistu ja pidä puolesi! Olen siis miehen sukulaisen mielestä osasyyllinen näihin tapahtumiin vain siksi, koska satun olemaan paikalla kun mies saa näitä kohtauksiaan ihan minun mielestäni tyhjästä. Sitten kun erehdyn sanomaan vaikkapa hei kannattaa nyt vähän rauhoittua. ja miehen huuto vaan yltyy, niin olen riidan osapuoli joka otti osaa riitaan.
Miten tämä homma nyt oikein menee?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko mikä on tyhjästä suutumista? Kerron joku konkreettinen esimerkki? Nimittäin, joskus joku asia voi olla toisella tyhjästä suuttumista ja jollekkin toiselle aivan aiheesta suuttumista. Lopulta kukaan ei voi määritellä toisen puolesta mistä saa loukkaantua/suuttua.
Käy lukemassa oudoin asia josta sinulle on suututtu -ketju
Onko tuo ap:n kuvailema tilanne edes riita? Ei siinä periaatteessa olla eri mieltä mistään. Kuvauksessa mies käyttäytyy huonosti jotenkin toista kohtaan, jossa toinen pahoittaa mielensä ja reagoi siihen itkemällä. Mies ei kestä tätä. Jos tämä tilanne tästä vielä jatkuisi jotenkin, voisi tulla riita esim tavasta ilmaista omaa kantaa.
Nyt kuulostaa siltä, että mies ei kestä oman käytöksensä seurauksia, eli puoliso ei saisi miehen mielestä reagoida ko. Tilanteeseen mitenkään negatiivisesti. Eihän se ole mahdollista.
Ja on myös totaalisen tunteiden hallinnan ja oman selviytymisen kyvyttömyyttä, että pitää aikuisena hakea liittolaisia omista sukulaisista omaan mielipahaa!
Sukulaiset ovat lähtökohtaisesti aina omiensa puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko mikä on tyhjästä suutumista? Kerron joku konkreettinen esimerkki? Nimittäin, joskus joku asia voi olla toisella tyhjästä suuttumista ja jollekkin toiselle aivan aiheesta suuttumista. Lopulta kukaan ei voi määritellä toisen puolesta mistä saa loukkaantua/suuttua.
Käy lukemassa oudoin asia josta sinulle on suututtu -ketju
Minä olen todistanut myös vierestä, kun jollekin on alettu raivoamaan ihan tyhjästä. Todella hämmentävää.
Asun yksin, en riitele itseni kanssa. Pitäisi kyllä olla kaveri, yksin riitelystä ei tule mitään.
Mielestäni sanonnassa on järkeä, eli riidassa tarvitaan kaksi aktiivisempaa osapuolta, mutta ongelmien aiheuttamisessa riittää ihan vain toisen yksipuolinen toiminta.