Onko lapsettomien elämä helpompaa?
Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja jatkuvasti tuntuu miten elämämme on paljon helpompaa ja kevyempää kuin lapsellisilla tuttavilla. Töiden lisäksi ei ole mitään velvoitteita ja hotellilomalle viikonlopuksi voi lähteä hetken mielijohteesta. Tuntuu kovasti, että lapsellisilla tuttavilla raha ja aika rajaavat voimakkaasti elämän mahdollisuuksia ja vapaa-aika menee vain palautumiseen. Miten te palstan lapsettomat/lapselliset koette asian?
Kommentit (202)
En ymmärrä miksi halu päästä helpommalla esitetään näissä keskusteluissa negatiivisessa mielessä. Mitä pahaa siinä on, että haluaa päästä elämässään mahdollisimman helpolla. Tuo sama haluhan on ollut se, mikä on ihmiskunnan kehityksen takana. Ei pyörää keskitty sen takia, että joku keksi "creaa uusii innovaatioit", vaan sen takia jotta kuorma saataisin kulkemaan vähemmällä vaivalla.
Kyllä ostamalla ja rahalla sitä hoitoa aina saa. Kaukana kommunistisesta ajattelusta. Ehkä sinun kannattaisi vähän sivistää itseäsi ?
Vierailija kirjoitti:
Nyt jonkun aikaa on kyllä. Mutta ei sitten, kun juna on jo mennyt. Jäät paitsi paljosta elämään liittyvästä. Ja vanhana varsinkin ikävämpää. Et voi pyytää/toivoa apua keneltäkään ja kukaan ei välitä sinusta.
Ne jotka valitsevat lapsettomuuden, katuvat myöhemmin. Ja mies saattaa vielä 55 v huomata virheensä ja lähtee.
Höpöpuhetta! Ei vela elä sosiaalisessa tyhjiössä. Sinunko vanhuudessa ainoa ihmissuhde on se yksi lapsi, joka soittaa kerran kuussa, kun elää sitä omaa elämäänsä oman perheen kanssa. Ei ole myöskään sinun lapsen tehtävä hoitaa sinun asioita. Sinun pitää nyt aikuistua ja olla vähemmän itsekäs.
Olen 5-kymppinen vela ja kertaakaan en ole katunut, elämä vain paranee.
Lapsiperheet valittelevat usein yksinäisyyttä ja muistapa myös tyhjän pesän-kriisi, mikä sulla edessä. Mulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton syyllisyys? Mistä höriset?
Olet niin hiton tyhmä ettet tuota edes tajua.
Olen lapseton sinkku ja joo elämä on varmaan helpompaa kuin niillä joilla on lapsia. Mutta tämä elämän tyhjyys on jotain järkyttävää. Harrastan asioita joihin ei varmaan olisi aikaa perheellisenä. Mutta ei ihmisen kuulu olla yksin ja elää vain itselleen. En saa enää yhtikäs mitään itseni hemmottelusta. Mielummin ottaisin sen lapsiperhe arjen kaikkine hankaluuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai teillä lapsettomilla on helpompaa. En kuitenkaan vaihtaisi osaani vaikka välillä on lapsen kanssa ollut suurta huolta ja murhetta, on ollut paljon ilon hetkiäkin. Koen että ilman lastani olisi elämä tyhjää.
Ja vela ei vaihtaisi osaansa missään nimessä myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on vela pariskunta??
Pariskunta, jossa kumpikaan ei halua lapsia
Suuri osa itseään velaksi väittävistä eivät vain ole saaneet haluamaansa lasta.
Miksi koko maailmalle edes kuuluisi se miksi jollain ei ole lapsia?
Kyllä minun elämäni olisi henkisesti tyhjää ilman lapsiani. Helpompaa ja halvempaa kyllä, mutta merkityksetöntä.
Tai perunkin puheeni, elämäni on monin verroin helpompi kestää, koska on nuo lapset.
M43
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton sinkku ja joo elämä on varmaan helpompaa kuin niillä joilla on lapsia. Mutta tämä elämän tyhjyys on jotain järkyttävää. Harrastan asioita joihin ei varmaan olisi aikaa perheellisenä. Mutta ei ihmisen kuulu olla yksin ja elää vain itselleen. En saa enää yhtikäs mitään itseni hemmottelusta. Mielummin ottaisin sen lapsiperhe arjen kaikkine hankaluuksineen.
Tämä. Minulla siis kokemusta molemmista, kommentoin äsken omaa elämääni.
M43
Kellä nyt mitkäkin syyt. Monta tehtailemalla ja yksinhuoltajaksi jättäytymällä voi tukishoppailla kätevästi lisät ja etuudet näin välttäen ikävän työssäkäynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on vela pariskunta??
Pariskunta, jossa kumpikaan ei halua lapsia
Suuri osa itseään velaksi väittävistä eivät vain ole saaneet haluamaansa lasta.
Ja tämä kertoo tuomitsevasta lapsellisten asenteesta. Todella julmaa, että ihminen ei uskalla kertoa kärsivänsä lapsettomuudesta.
Jos taas yrität väittää, että todelliset velat oikeasti haluaisit lapsia, niin olet niin väärässä.
Älä yritä ymmärtää asiaa siitä sun lapsellisen näkökulmasta, ei se tietenkään toimi velojen suhteen. Ja mieti myös, että miksi sulla pakkomieli, että kaikki haluaa lapsia.
Minä ymmärrän oikein hyvin, miksi joku haluaa lapsia, vaikka en itse haluakaan eikä mulla ole mitään tarvetta sanoa lapsellisille, että olette väärässä omissa valinnoissanne.
Vierailija kirjoitti:
Sen lapsiperhe-elämän ja yksinäisen itselle elämisen välillä on muistakin vaihtoehtoja. Tietenkin kurjaa, että podet yksinäisyyttä, mutta näin ei ole läheskään kaikkien vapaaehtoisesti lapsettomien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
No niin, eli et ole vela, vaan toivot lapsiperhettä. Olet lapseton, minä lapsivapaa. Ollaan aivan eri porukkaa.
Velojen elämä ei ole lähtökohtaisesti tyhjää, vaan päinvastoin. Sitä ei pidä arvioida lapsiperhekriteereillä, vaan omista kriteereistä lähtien.
En ymmärrä tätä lapsellesit vs. velat asetelemaa. Kyseessä on kaksi toisistaaan eriävää, mutta silti täysin vapaaehtoista valintaa. Eli totta kai lapsellinen on onnellisempi saatuaan lapsia ja vela taas onnellisempi eläessään ilman lapsia, eikä kummankaan valitan ole toiselta pois.
En ymmärrä miksi ap vertaat lapsettomien elämään.
Lapsellisilla on elämä helppoa, koska he ovat saaneet haluamansa ja valitsemansa elämän. Sitten heillä olisi vaikeaa, jos olisivat jääneet lapsettomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on helppoa työttömänä kaupungin vuokra-asunnossa nyhjöttäen. Koko elämä menee tekemättä yhtään mitään. Makaa vaan sohvalla ja sykjeksii kattoon.
Lapset, kesämökit, ulkomaanmatkat ja työurat tekee elämästä vähemmän helppoa. Vaan toisaalta mikä taas olikaan elämän tarkoitus? Tekeekö se sohvalla makaaminen ihmisestä onnellisen?
Minusta on kummallista tuossa yhteydessä verrata lapsia kesämökkeihin, ulkomaanmatkoihin tai työuriin. Kesämökin voi myydä, jos tuntuu, ettei siitä jaksa pitää huolta tai se syö liikaa aikaa tai rahaa. Ulkomaanmatkoistakin voi luopua, jos tuntuu, ettei niitä jaksa tehdä tai jos ne ovat liian kalliita. Töistäkin voi jäädä pois tai työpaikkaa voi vaihtaa toiseen, jos nykyinen työ tuntuu liian raskaalta tai vaativalta tai se ei muuten miellytä. Sen sijaan lapset on ja pysyy läpi koko elämän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun elämäni olisi henkisesti tyhjää ilman lapsiani. Helpompaa ja halvempaa kyllä, mutta merkityksetöntä.
Tai perunkin puheeni, elämäni on monin verroin helpompi kestää, koska on nuo lapset.
M43
Et ole vela, joten siksi varmasti näin sinun kohdalla.
Minun elämäni on merkityksellistä, se merkityksellisyys kumpuaa eri lähteestä kuin sinun. Velaelämää ei voi arvioida lapsiperheellisten lähtökohdista, menee vihkoon.
Ei todellakaan. Asun yksin ja maksan menoni yksin. Nytkin olen kauheassa vatsataudissa ja kukaan ei ole auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
M43
Sinä ihmisenä et ole merkityksellinen? Onko lastesi elämällä merkitystä vain jos he lisääntyvät? Muutoin merkityksetöntä elämää elävät? Tämä on hyvin surullista, että et arvosta itseäsi, merkitys tulee vain muiden kautta.
Vela-elämä saa olla helpompaa eikä sitä tarvitse anteeksi pyydellä tai selitellä. Kaikilla on mahdollisuus valita lapsettomuus tai yrittää lasta (kaikki halukkaat ei saa).
Kukin sitten kantaa vastuunsa omasta valinnastaan.