Miksi eläkeläiset saa eläkettä tuhansia euroja kuukaudessa ja ajavat uusilla autoilla mutta työtön 590 euroa/kk ja ajaa autonromulla
Mihin eläkeläinen tarvii uusia autoja ja tuhansien eurojen eläkkeitä kuukaudessa kun makaavat joutilaina kotona ja käyvät tuliterällä autolla ruokakaupassa?
Työläinen joutuu ajamaan vanhalla autonromulla ja sillä pitäisi kulkea työmatkat ja kuskata lapsia ja kituuttelemaan työttömänä 590 euron tuella.
Kun pitäisi olla toisinpäin että työläinen voisi ajaa työmatkat ja kuskata lapsia joilla elämä edessä turvallisesti uusilla autoilla ja vanhukset voisi ajaa autonromuilla kun niillä on elämä takana.
Kommentit (211)
Työnteko kuulemma kannattaa ja marjanpoimimisesta saa jotain 2e tunti vai mitä se oli?
Sitten jää se eläkekin 2 kertaa pienemmäksi kuin naapurin ikityöttömällä, tässä voisi kysyä WTF - WTF - WTF???
Vierailija kirjoitti:
Kertyykö iso eläke jos nostaa härskisti kaikki tuet mitä irtoo, eikä tee koskaan töitä?
Tämäkin nostaa 5500e kuussa, vaikka ei tee töitä, eikö tuosta kerry aika suuri eläke, varmaan enemmän kuin jollekin joka siivoo jollain tonnin palkalla?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Tämä minuakin kiinnostaa, saako paremman eläkkeen jos hankkii itselleen paremmat tulot, esimerkiksi tukia nostamalla?
Ja eikös tämä vientivetoinen malli tule pienentämään palkkoja entisestään, että työnteko ei ainakaan ole enää vaihtoehto eläkkeen kerrtyttämiselle, paitsi joillain muutamilla, jotka suhteiden takia saaneet jotain vellipeffa-etähommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta, nämä nykyiset eläkeläiset ovat saaneet eläkkeensä PALJON paremmilla ehdoilla.
Ei tulevaisuudessa tuollaisia eläkkeitä ole monella.
JA lisäksi päässeet paljon aiemmin eläkkeellä.
Älä viitti. Et tiedä mukaisissa oloissa he on silloin työskennelleet ja tätä meidän hyvinvointiyhteiskuntaa rakentaneet. Kyllä he ovat eläkkeensä ansainneet.
Sinäkin siellä roikut työttömänä, ja sinulle siitä vielä maksetaan.
Ei näille nykyisille eläkeläisille oloneuvoksena olemisesta ole mitään maksettu. Sinä saat niitä helmiä nauttia. Minusta sinä kyllä joutaisit menemään töihin siitä rutisemasta.
Itsellä eläkkeeseen se kymmenen vuotta, ja töitä ja opiskelua olen tehnyt koko ajan- jompaa kumpaa tai molempia samaan aikaan.
Minua turhauttaa sinunkaltaisesi uhriutuminen.
Ei se nyt aivan noin mene! Nykyisten eläkeläisten ja suurten ikäluokkien eläkemaksuthan oli aivan liian pienet! Ei tietty niiden vika vaan silloisten poliitikkojen. Ja koko meidän eläkejärjestelmän huono kunto johtuu siitä, ettei heiltä kerätty eläkemaksuja tarpeeksi ja rahastoitu. Kun suuren ikäluokan henkilö saa keskimäärin 5x eläkettä kuin on maksanut eläkemaksuja, niin nuoremmalla polvella henkilöt saa vain 1,4-1,8 kertaisena vain eläkemaksunsa eläkkeellä. Se on pirun huono tuotto, jos vertaa, että 45 vuotta olisi rahastosäästäjä! Meillä on eläkerahastoissa joku 240 miljardia, mutta eläkevastuut lähemmäs 900 miljardia. Tuo erotus pitää kerätä työtätekevien eläkemaksuista!
Ehkäpä siksi kun on tehty vuosikymmeniä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkeläiset ole oman osuutensa tehneet töistä, ja sillä kerryttäneet eläkkeensä.
Ja useimmat ovat SÄÄSTÄNEET. Ennen oli tapana pihistellä ja kituuttaa kaikesta, ja laittaa rahat säästöön pahan päivän varalle.
Joo, mutta koita nyt tajuta, että eläkeläiset ovat parikymppisinä "menneet töihin" sillä sen ajan matalan riman taktiikalla, työnantajalle on riittänyt se että tyyliin lompsii sisään ja katsoo silmiin. Samassa paikassa on saatettu olla eläkeikään asti. Nykyään työura on silppuinen, ja kilpailu todella kovaa. Harvalle tämän ajan työntekijälke pystyy edes kertymään kunnon eläkettä, vaikka kuinka yrittäisi.
Kyseessä trolli, jolla vihaa eläkeläisiä ja vanhempia ihmisiä kohtaan. Tekstistä paljastuu, ettei puhu mistään oikeasta, omakohtaisesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä trolli, jolla vihaa eläkeläisiä ja vanhempia ihmisiä kohtaan. Tekstistä paljastuu, ettei puhu mistään oikeasta, omakohtaisesta asiasta.
Niin ja sinä vihaat ihmisiä jotka on irtisanottu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset eläkeläiset ovat maksaneet suurista palkoistaan suuret eläkemaksut tosin kuin se pienipalkkainen työläinen.
Ei tämän päivän eläkeläiset ole itse eläkkeitään maksaneet, vaan ne maksetaan tämän päivän työläisten palkoista.
Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa kunkin vuoden työeläkemaksuilla. Niitä maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Näin työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet.
Lähde: https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/elakkeet-rahoitetaan-maksuilla…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on itse töitä tekemällä ansaittu.
Tuhannen euron eläkkeen saa vaikka ei olisi päivääkään tehnyt töitä. Tuohon päälle vielä eläkkeensaajan asumistuki, joka on huomattavasti suurempi kuin tavallinen.
Ei tasan saa. Kansaneläke on800e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhannen euron eläkkeen saa vaikka ei olisi päivääkään tehnyt töitä. Tuohon päälle vielä eläkkeensaajan asumistuki, joka on huomattavasti suurempi kuin tavallinen.
Työtä tekemättömät saa takuueläkkeen joka on 976e tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne eläkeläiset ole oman osuutensa tehneet töistä, ja sillä kerryttäneet eläkkeensä.
Ja useimmat ovat SÄÄSTÄNEET. Ennen oli tapana pihistellä ja kituuttaa kaikesta, ja laittaa rahat säästöön pahan päivän varalle.
Joo, mutta koita nyt tajuta, että eläkeläiset ovat parikymppisinä "menneet töihin" sillä sen ajan matalan riman taktiikalla, työnantajalle on riittänyt se että tyyliin lompsii sisään ja katsoo silmiin. Samassa paikassa on saatettu olla eläkeikään asti. Nykyään työura on silppuinen, ja kilpailu todella kovaa. Harvalle tämän ajan työntekijälke pystyy edes kertymään kunnon eläkettä, vaikka kuinka yrittäisi.
Joo, työelämä ja sen tuottavuusvaatimukset oli kyllä suurille ikäluokille ihan erilaiset. Varsinkin jos sattui olemaan kunnan tai valtion hommissa. Mutta sama juttu yksityiselläkin puolella. Nyt samat hommat saatetaan tehdä puolella tai kahdella kolmasosalla siitä väestä, millä ne aikoinaan tehtiin. Kaksi tekee entisjan kolmen henkilön duunit tai yksi henkilö kahden henkilön duunit. Entisaikaan pääsi myös hommiin, vaikka ei paljoa ollut kouluja käynyt. Siistiin ja helppoihin sisätoimistohommiin pääsi vaikka ei ollut lukiotakaan käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on ollut eläkkeellä n. 10 vuotta saa enemmän eläkettä, mitä minä tulen koskaan saamaan. Hän oli meidän lasten kanssa yhteensä 8 vuotta kotona. Sen jälkeen hän opiskeli perushoitajaksi (nyk. lähihoitaja) ja teki pienellä palkalla päivätyötä terveyskeskuksessa.
Minä olen luokanopettaja ja tehnyt niitä töitä 24-vuotiaasta asti. Yksi lapsi on, josta olin töistä pois 1,2 vuotta. Nyt kun katson työeläkeotettani, niin minun tuleva eläkkeodotukseni on pienempi, mitä äidilläni. Jos olen tulevaisuudessa joitain jaksoja töistä pois, niin se pienenee edelleen.
siksi kun eläkeläinen on työllään ansainnut sen mitä haluaa hankkia, työtön sensijaan ei ole ansainnut koska ei ole töissä , varsinkaan elämäntapatyöttömät.Normaali työtön sen sijaan elää ihan normaalisti, on hetken työtön jos firma menee alta ja kohta taas töissä. Toisinkuin ne elämäntapakitisijät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päälle saa sitten eläkkeen saajan asumistuen. Just oli juttu, että jos sinulla on mediaanipalkka 3400 euroa, niin sinun pitää 23 vuotta tehdä sillä palkalla duunia ennen kuin olet kerännyt eläkettä, niin paljon kuin se henkilö saa, joka ei ole eläissään tehnyt päivääkään töitä! Kun siis huomioidaan myös se eläkkeensaajan asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sinä vihaat ihmisiä jotka on irtisanottu.
irtisanottuhan pääsee töihin, minutkin irtisanottiin ja ei kauaa kun jo olin uudessa työpaikassa.Siellä kuulemma tiesivät että sinne tulen töihin, jo ennenkuin itsekään tiesin....
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset eläkeläiset ovat maksaneet suurista palkoistaan suuret eläkemaksut tosin kuin se pienipalkkainen työläinen.
Sen takia palkat pitäisi olla huomattavasti pienemmät hyvätuloisilla, koska hyvin harva ansaitee sitä palkkaa, kun välillä toimitusjohtaja saa järjetöntä palkkaa, vaikka on tehnyt aivan pas... päätöksiä ja yritys tuottaa tappiota.
Palkan ymmärtäisi, jos pask... päätösten takia joutuisi korvaamaan mahdolliset tappiot.
Eläkeläiset säästäneet 40 vuotta. Monella myös metsää mikä laitetaan sileäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta, nämä nykyiset eläkeläiset ovat saaneet eläkkeensä PALJON paremmilla ehdoilla.
Ei tulevaisuudessa tuollaisia eläkkeitä ole monella.
JA lisäksi päässeet paljon aiemmin eläkkeellä.
Se on kato semmonen yhteiskunnan ja yksilön välillä tehty sopimus. Onko sulle täysi vieras ajatus, että sopimukset pidetään, eikä lähdetä niiden ehtoja vuosikymmenten jälkeen muuttamaan?
Ei sitä eläkettä makseta tarpeen mukaan, vaan siitä maksetaan mitä on tienannut.Hyvällä palkalla ja pitkään töissä oltuaan saa sen hyvän eläkkeen. Ei muuten
Turha puhua suurista eläkkeistä. Vain pieni osa saa yli 2000€. Ja suurin osa eläkkeistä on 1500€ kieppeillä. Sillä maksetaan kaikki. Ja monen palkka-aika on ollut pitkä, mutta kapea. Aikansa kutakin. Valitettavasti maailma muuttuu. 80-luvulla vielä kaikki osti suomalaisia tuotteita ja se tuki Suomea ja kotimaisia firmoja. Nyt kaikki tilaa Kiinasta, jopa.ne suomalaiset firmat. Koska ihmiset ei halua maksaa tuotteista mitään. Eivät halua maksaa ekologisiudesta, eettisyydestä ja varsinkaan kotimaisuudesta. Emme voi voittaa kiinalaisilla tuotteilla.