400000 kotitalouden asumistuki pienenee 1.4.2024, katso pärjäätkö jatkossa...
"Hallituksen iso leikkuri iski, ja tamperelainen perheenäiti joutuu muuttamaan halvempaan asuntoon Asiantuntija ennustaa yllättävää vaikutusta"
Kommentit (68)
Halvemman asumisen, mahdollisesti hyvälläkin sijainnilla, saa kun muuttaa kimppakämppään. Ei yksiö tai kaksio hyvällä sijainnilla muiden kustantamana ole mikään ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukijärjestelmä pitäisi lakkauttaa kokonaan. Se on syy miksi Suomessa asuminen maksaa järjettömän paljon.
Tasan yksikään vuokranantaja ei laskisi vuokraansa 400-500 euroa vaikka asumistuki poistettaisiin.
Miksei? Me ollaan pidetty sijoitusasuntoa (Hki, kantakaupunki) pitkiä aikoja tyhjilläänkin kun ollaan tarvittu varastoa kirjoille ja huonekaluille. Vastike vain satasen, joten halpa varasto.
Vierailija kirjoitti:
Eihän näin olisi käynyt ikinä Sanna Marinin ja aiempien hallitusten aikaan. Kiitos Perussuomalaiset ja heitä äänestäneet maalaiset.
Marinin hallitus poisti yksityisten lapsettomuushoitojen kelakorvaukset. Maksoin hemmetin paljon enemmän hoidoista sen takia. Nyt on teidänkin vuoronne maksaa. En tule ikinä äänestämääb SDP:tä.
Vierailija kirjoitti:
Pärjään aivan mainiosti. Lähtökohtaisesti ITSE on oman elämänsä kulut maksettava.
Minä, minä, minä, minä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjään aivan mainiosti. Lähtökohtaisesti ITSE on oman elämänsä kulut maksettava.
Naapuni, eläkeläinen (entinen kaupan kassa ja siivooja, ns halpatyöläinen) muuttaa keväällä kotiseuduilleen koska rahat ei riitä enää. Hän maksaa itse kaikki kulut mutta niitä on enemmän kuin tuloja.
Ei eläkeläisten asumistukea lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitää asua siellä, missä rahat riittää elämiseen.
Siellä ei ole töitä. Eikös pitänyt niinkun töihin kuitenkin pyrkiä... vai miten se olikaan...???
Muuttaa voi SITTEN kun on saanut sen työn...
Niin, mutta jos se halpa asunto ja työpaikka ovat ihan eri paikoissa Suomea? Ongelmahan juuri on, että työpaikat ja halpa asuminen harvoin osuvat yksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuni, eläkeläinen (entinen kaupan kassa ja siivooja, ns halpatyöläinen) muuttaa keväällä kotiseuduilleen koska rahat ei riitä enää. Hän maksaa itse kaikki kulut mutta niitä on enemmän kuin tuloja.
Asumistukea ei lasketa, mutta kaikki muut menot nousseet niin että rahat eivät kaikilla riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukijärjestelmä pitäisi lakkauttaa kokonaan. Se on syy miksi Suomessa asuminen maksaa järjettömän paljon.
Tasan yksikään vuokranantaja ei laskisi vuokraansa 400-500 euroa vaikka asumistuki poistettaisiin.
Miksei? Me ollaan pidetty sijoitusasuntoa (Hki, kantakaupunki) pitkiä aikoja tyhjilläänkin kun ollaan tarvittu varastoa kirjoille ja huonekaluille. Vastike vain satasen, joten halpa varasto.
Sivusta mutta meillä vastikkeetkin ml. remontin rahoitusvastike ovat korkeista koroista johtuen enemmään kuin 500. Joten en tosiaan sillä hinnalla vuokraisi. Tiedän myös kokemuksesta, että joskus voi olla kannattavampaa pitää jopa tyhjillään kuin ottaa huono vuokralainen. Itse olen rajannut soveltuvaa vuokralaisryhmää kokemusteni perusteella. Jos ei ryhmään kuuluvaa löydy, pidän ennemmin tyhjillään kunnes sopiva löytyy.
Mieletön rahan lapioiminen ja räiskiminen palaa nyt kohti järjellistä tolkun tasoa (mutta vielä on matkaa). Monessa maassa olisi ihan ihmeellinen ja satumainen tällainen asumistukijärjestelmä ja kyyneleet silmissä ylistettäisiin hallitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta mutta meillä vastikkeetkin ml. remontin rahoitusvastike ovat korkeista koroista johtuen enemmään kuin 500. Joten en tosiaan sillä hinnalla vuokraisi. Tiedän myös kokemuksesta, että joskus voi olla kannattavampaa pitää jopa tyhjillään kuin ottaa huono vuokralainen. Itse olen rajannut soveltuvaa vuokralaisryhmää kokemusteni perustee
Tuo on vain 40-neliöinen ja sen ikäinen, ettei isot remontit ole vielä ajankohtaisia. Me ei olla kelpuutettu tukia saavia vuokralaisia lainkaan. Nykyinenkin vuokralainen tienaa enemmän kuin itse tienaan. Asunnon sijainti on sen verran hyvä, että aina on saanut valita kymmenien hakijoiden joukosta. Ollaan pidetty vuokra kohtuullisena, mistä johtuen vuokralaiset ovat pysyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Turussa on tällä hetkellä älyttömästi tyhjillään olevia vuokra-asuntoja. Missä ihmiset nyt sitten asuvat? Eikä leikkaukset ole vielä edes tulleet voimaan. Ei näyttäisi olevat tulossa pulaa vuokra-asunnoista vaan pikemminkin markkinoiden romahdus.
Vuokraloordia kuumottelee alati laskevat vuokrat ja ympärillä tyhjillään olevat asunnot. On vain ajan kysymys kun vuokralainen karkaa muualle ellei loordi ole valmis pudottamaan vuokraa radicaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Halvemman asumisen, mahdollisesti hyvälläkin sijainnilla, saa kun muuttaa kimppakämppään. Ei yksiö tai kaksio hyvällä sijainnilla muiden kustantamana ole mikään ihmisoikeus.
Autottomana ja sairaana ihmisenä on päästävä kauppaan. Ja jos saa työpaikan niin pitää olla hyvä julkinen liikenne.
Mikä asumistuki? Ikinä en oo sellasta saanu
Moni pienituloinen, työtön, asuu jo "kimppakämpässä" kämppiksinään perheenjäsenet.
Miehen tuloiksi jää kohta se alle 600 € kuussa eikä mitään muuta, ei euroakaan asumistukea, ei toimeentulotukea. Vaikkei olla avioliitossa, niin olen elatusvelvollinen. Ei tuo alle hällä 600 € riitä ruokaan (on lisäksi keliakia), asumiskuluihin, puhelimeen, vakuutuksiin, lasten elättämiseen yms.
Asuntokin on 80-luvun vanha remontoimaton talo.
Lähäripalkallani olen viisihenkisen perheen elättäjä, näin voi käydä, miestä ei lasketa aikuiseksi, ellei erota.
Luultavasti erotaan, kun mies on tästä niin masentunut enkä mitenkään innoissani pienellä palkallani ole täysin vastuussa perheestä. Kun mies saa asumistukea ja/toimeentulotukea, toinen saa korotetut lapsilisät, on parempi.
Toivottavasti nyt työllistyy kuitenkin, pari haastattelua on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitää asua siellä, missä rahat riittää elämiseen.
Siellä ei ole töitä. Eikös pitänyt niinkun töihin kuitenkin pyrkiä... vai miten se olikaan...???
Muuttaa voi SITTEN kun on saanut sen työn...
Niin, mutta jos se halpa asunto ja työpaikka ovat ihan eri paikoissa Suomea? Ongelmahan juuri on, että työpaikat ja halpa asuminen harvoin osuvat yksiin.
Kun on töissä niin ei ole ongelmaa maksaa sitä vähän parempaa asuntoa itse. Niin minä olen tehnyt. Ja ei tämä paritalon puolikas espoossa niin kallis ole. Yhtiövastikkeisiin ja ennakkoihin menee kahdelta aikuiselta yhteensä 600 eli 300 euroa per lätty.
Ihanaa kuinka tää todellisuudesta vieraantunu perskokkare aina villiintyy näistä.
Valehteleminen alko taas joka rööristä.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kun sä et osaa puhua aiheesta ollenkaan ilman olkiukkoja, jos sulla ois kavereita ne hakkais sut sun omaks parhaaks mut eihän kilari semmosia osaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos niillä on lapsi, jostain hevontun syystä.
Vierailija kirjoitti:
Moni pienituloinen, työtön, asuu jo "kimppakämpässä" kämppiksinään perheenjäsenet.
Miehen tuloiksi jää kohta se alle 600 € kuussa eikä mitään muuta, ei euroakaan asumistukea, ei toimeentulotukea. Vaikkei olla avioliitossa, niin olen elatusvelvollinen. Ei tuo alle hällä 600 € riitä ruokaan (on lisäksi keliakia), asumiskuluihin, puhelimeen, vakuutuksiin, lasten elättämiseen yms.
Asuntokin on 80-luvun vanha remontoimaton talo.
Lähäripalkallani olen viisihenkisen perheen elättäjä, näin voi käydä, miestä ei lasketa aikuiseksi, ellei erota.
Luultavasti erotaan, kun mies on tästä niin masentunut enkä mitenkään innoissani pienellä palkallani ole täysin vastuussa perheestä. Kun mies saa asumistukea ja/toimeentulotukea, toinen saa korotetut lapsilisät, on parempi.
Toivottavasti nyt työllistyy kuitenkin, pari haastattelua on tulossa.
Taloudellisesti on varmasti kannattavampaa muuttaa erilleen. Saat myös kelan elarit yh korotusten lisäksi. Surullista mutta näin Suomessa vuonna 2024.
En halua maksaa muiden asumisesta kämpissä mihin niillä ei olisi varaa. SE EI OLE OIKEDENMUKAISTA, Li Andersson!