Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa
Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html
Köyhät "työläiset"
Kommentit (1284)
Miten voi perheellisillä ihmisillä olla elämän realiteetit noin hukassa? Siis missä delulukuplassa tuo pariskunta elää? Ja vieläpä opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.
Ei se hoitovapaalla oleva äiti mene päivällä kouluun syömään😻
Se työssäkäyvä saa kuitenkin edelleen koululta lounaan. Ja se päiväkoti-ikäinenhän saa aamiaisen, lounaan ja välipalan päivähoidosta. MITÄ ne syö tonnilla kuussa?
Miten työssäkäyvä "saa" koululta lounaan? Mistä te näitä keksitte?
Kävelee koulun ruokalaan. Ei siellä ole kassakoneita.
Kyllä kouluista maksupäätteet ruokalasta löytyvät. Miten muuten opettaja voisi ruokansa maksaa? Jos ei ole valvontaa ja menee syömään, taitaa ruoan hinta olla jo jotain 7 euroa esim. näkkileivästä ja puurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on huonot palkat, ei kannata opiskella alalle, kun älliä on muuhunkin. Katsokaa insinöörien palkat ja suunnatkaa sinne.
Opettajilla on hyvät palkat. Ei ole palkanmaksajan vika jos palkansaaja ei osaa rahaa käyttää.
Jää kuitenkin suomalaisten keskipalkan alle monella.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on niin, että jos ainoa asia missä on elämässä onnistunut, on niukasti eläminen, niin sitten siitä aiheesta haluaa muitakin neuvoa.
Miksi se olisi ainut asia? Yleisesti ottaen talouttaan järkevästi suunnittelevat omaavat enemmän järkeä ja resilienssiä kuin hemmotellut vinkujat, jotka kuvittelevat että heillä pitää olla oikeus ostaa mitä huvittaa milloin huvittaa vain koska ovat jossain palkkalistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali välttämätön meno? Mitenköhän minä olen tähän asti selvinnyt ilman tätä välttämättömyyttä...
Kuntoilla voi myös ilmaiseksi.
Sohvan ja jääkaapin väliä olet varmasti kuntoillut mutta tuskin muuta.
Myös kotona voi tehdä vaikka mitä lihastreeniä ilman laitteita. Nyrkkeilyharrastajana tiedän että esim punnerruksia voi tehdä 15 eri tavalla ilman yhtäkään laitetta/välinettä.
sama
Itsekin olen entinen kilpanyrkkeilijä. Nykyään kolmikymppisenä kahden lapsen äitinä tykkään käydä salilla. Se on ihan eri juttu laittaa lapset lapsiparkkiin ja mennä treenaamaan. Siinä myös mieli lepää. Ihan eri juttu kun tehdä illalla t
Pointti tässä oli, että onko kaikki turhaa? Ei ole sama asia tehdä kotona punnerruksia kuin treenata salilla. Se on ihan eri kokemus. Eli ei valita mielestäni turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.
Ei se hoitovapaalla oleva äiti mene päivällä kouluun syömään😻
Jotkut täällä kuvittelevat, että opettajat syövät koulussa ilmaiseksi? Itse maksan joka kuukausi koulussa ruokailustani 200 euroa. Siis oppilaat saavat ruuan ilmaiseksi, eivät opettajat.
Eli maksat 9,3 euroa per päivä?
OAJ mukaan kuitenkin koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo verovuodelta 2023 on 4
Periaatteessa onnistuu, käytännössä usein ei. Opettajilla ei ole minkäänlaisia lakisääteisiä taukoja sillä etenkin alakoulussa välitunnit menee joko valvonnoissa tai riitojen yms. selvittelyssä. Koulun ruokalaan omien eväiden tuominen on, noh, onhan se mahdollista mutta käytännössä sekin haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on huonot palkat, ei kannata opiskella alalle, kun älliä on muuhunkin. Katsokaa insinöörien palkat ja suunnatkaa sinne.
Opettajilla on hyvät palkat. Ei ole palkanmaksajan vika jos palkansaaja ei osaa rahaa käyttää.
Jää kuitenkin suomalaisten keskipalkan alle monella.
Ei kannata puhua keskipalkasta, kun se on niin epämääräinen käsite. Parempi puhua moodi- ja mediaanipalkasta.
Se että perheen ruokalasku on järkevä ja että oma pieni lapsi onkin kotona ei ole millään tavalla niukasti elämistä. Realiteetit on kyllä tosi hukasti, jos näin ajattelee!
Kaksivuotias ei kuulu ylipäätään päiväkotiin, joku 4-5-vuotias on jo eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa omat eväät. Niin minä olen pieni-/keskituloisena yksityisellä sektorilla työskennellessä tehnyt. Kai se onnistuu kunnallisellakin.
Tässä neuvossa kiteytyykin se, miksi Suomella menee niin huonosti. Yritykset menevät konkkaan, kun kaikki nipistävät arjestaan ja tekevät kaiken itse. Yksilö selviää kyllä siten vähän aikaa, mutta vastaavasti verorasitus nousee, mitä enemmän ihmiset pihistävät kaikesta. Ja sitten on taas pihistettävä lisää, ja taas julkisen talouden menot kasvavat, kun kasvua ei synny, ja verorasitus nousee jne.
Toivottavasti eivät opeta matematiikkaa tai yhteiskuntaoppia nuorisolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali välttämätön meno? Mitenköhän minä olen tähän asti selvinnyt ilman tätä välttämättömyyttä...
Kuntoilla voi myös ilmaiseksi.
Sohvan ja jääkaapin väliä olet varmasti kuntoillut mutta tuskin muuta.
Myös kotona voi tehdä vaikka mitä lihastreeniä ilman laitteita. Nyrkkeilyharrastajana tiedän että esim punnerruksia voi tehdä 15 eri tavalla ilman yhtäkään laitetta/välinettä.
sama
Itsekin olen entinen kilpanyrkkeilijä. Nykyään kolmikymppisenä kahden lapsen äitinä tykkään käydä salilla. Se on ihan eri juttu laittaa lapset lapsiparkkiin ja mennä treenaamaan. Siinä myö
Turhaa on:
- valtava ruokalasku
- kaksivuotias päiväkodissa
Noista olisi tingittävää 500 eurolla per kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa työtunteihin ja lomiin yksi halutuimpia ammatteja.
Ei ole enää. Hakijamäärät romahtaneet ja alalla olevat myös lähtevät pois. Pk-seudulla tietyille alueille on haastavaa saada luokanopettajia edes virkaan. Myös mm. äidinkielenopettajista alkaa olla pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että perheen ruokalasku on järkevä ja että oma pieni lapsi onkin kotona ei ole millään tavalla niukasti elämistä. Realiteetit on kyllä tosi hukasti, jos näin ajattelee!
ettei vain kyseessä olisi ns. monikulttuurinen päiväkoti...
sanonpahan vain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa omat eväät. Niin minä olen pieni-/keskituloisena yksityisellä sektorilla työskennellessä tehnyt. Kai se onnistuu kunnallisellakin.
Tässä neuvossa kiteytyykin se, miksi Suomella menee niin huonosti. Yritykset menevät konkkaan, kun kaikki nipistävät arjestaan ja tekevät kaiken itse. Yksilö selviää kyllä siten vähän aikaa, mutta vastaavasti verorasitus nousee, mitä enemmän ihmiset pihistävät kaikesta. Ja sitten on taas pihistettävä lisää, ja taas julkisen talouden menot kasvavat, kun kasvua ei synny, ja verorasitus nousee jne.
Eihän se että tekee omat eväät tarkoita, etteikö silti turvaisi työpaikkoja ruokatuotantoon ja kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen, että missä vaiheessa elämän ja talouden suunnittelusta on tullut "köyhyyttä" tai joku kauhea kirosana jota ei saa ääneen lausua.
Opettajainhuoneessa mitä todennäköisemmin on vedenkeitin ja jääkaappi. Ei ole pakko maksaa näkkileivästä ja puurosta, jos ei ole valvontaa. Ne voi mainiosti ottaa evääksi. Pikapuuropaketteja. Itselläni on työpaikalla näkkileipäpaketti ja pikapuuroja siltä varalta, jos unohdan eväät. Ikinä en käy lounaalla työpäivinä, vaan joka päivä vien eväät. Mikrokin kyllä on, mutta yleensä otan salaatin, jossa on joku proteiinilisä. Eikö opettajainhuoneessa ole jääkaappia? Mulla on kyllä tuttu opettaja, joka sanoi ettei syö koululla kuin valvontavuoroissa ja muuten pitää eväät.
Tuohon vielä tulevaisuuden terapialaskut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa työtunteihin ja lomiin yksi halutuimpia ammatteja.
Ei ole enää. Hakijamäärät romahtaneet ja alalla olevat myös lähtevät pois. Pk-seudulla tietyille alueille on haastavaa saada luokanopettajia edes virkaan. Myös mm. äidinkielenopettajista alkaa olla pulaa.
Ei nyt sotketa pk-seudun monikulttuurista unelmaa tähän.
Matikka ja elämänhallinta eivät ainakaan rasita pariskuntaa.