Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa

Vierailija
24.03.2024 |

Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html

Köyhät "työläiset"

Kommentit (1284)

Vierailija
401/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi piti ostaa sähkölämmitteinen asunto? Voisiko lämmitystapaa vaihtaa? Maksaisi itse itsensä takaisin.

Tuon esimerkkiperheen sähkölasku ei voi pitää paikkaansa tai sitten ovat solmineet todella kalliin sopimuksen.Meillä   ok-talossa(160 neliötä)lasku viime kuukaudelta alle 200e sisältäen kaiken sähkön,myös lämmityksen.

Vierailija
402/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja, ja onhan heillä elämässään luksusta, jonka ovat valinneet. Työ, jossa pitkät lomat, äiti voi rauhassa hoitaa vauvaa kun kaksivuotias päiväkodissa, omistusasunto ja auto, syövät hyvin/terveellisesti/mistä pitävät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outoa, että lapsi on päivähoidossa vaikka äiti on kotona. Itse hoidin kummatkin lapset kotona niin pitkään kunnes nuorempikin täytti vuoden. Lapsilla 1,5v. ikäeroa. Ja autoon menee heillä käsittämätön määrä rahaa. Tietysti se voi työmatkojen vuoksi olla pakollinen. Ja tonni kuussa ruokaan?? Miten on mahdollista? Itsellänikin on kaksi lasta ja ihan hyvin syödään. En tiedä miten ruokaan saa uppoamaan tonnin kuussa.

Vierailija
404/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti lapset ajetaan Ouluun hoitoon, ei jumankavita 300 euroa bensaan? Ei mitään järkeä. Meillä ajetaan kuukausi yhdellä tankilla bensaa eli se 80 euroa.

Mulla pelkästään työmatkoihin menee 2-3 tankillista dieseliä. Kirkkonummelta jos käy vaikka Espoossa töissä ja ajelee viikonloppuisin mummolaan pidemmälle niin äkkiä menee tuo summa bensaan.

MIKSI he asuisi Kirkkonummella, jos työpaikka on kaukana? Mikseivät kulje junalla Kirkkonummelta Espooseen? Tai bussilla?

Kirkkonummella asunnot on aika paljon halvempia. Voi olla että mies arvotaan vapaa-aikaansa ja ei halua käyttää paria tuntia päivässä työmatkoihin. Itse pääsen autolla töihin 15 min julkisilla matka kestäsi yli tunnin suuntaansa. Jo lähimmälle pysäkille on se

Eli itse valinneet, valinneet ja valinneet ja sitten valittavat.

Miksi Kirkkonummelta menisi tunti suuntaansa Espooseen töihin?

Vierailija
405/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.

Ei se hoitovapaalla oleva äiti mene päivällä kouluun syömään😻

Jotkut täällä kuvittelevat, että opettajat syövät koulussa ilmaiseksi? Itse maksan joka kuukausi koulussa ruokailustani 200 euroa. Siis oppilaat saavat ruuan ilmaiseksi, eivät opettajat. 

Vierailija
406/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä se Turun yliopiston tutkimuksesta, jossa lapsiperheen ruokakulut 889 euroa kuussa, jos joku ei usko: https://yle.fi/a/3-12485024

Uutisessa on linkki myös tutkimukseen kokonaisuudessaan, jossa voi katsoa, millaisia ruokia tuolla rahalla saa.

Tuossa tutkimuksessa ruokakaupan hinnat on kerätty yli 2 vuotta sitten, joten nykyään rahaa samaan menisi enemmän. Siksikin kuulostaa uskomattomille nämä väitteet, että perhe eläisi paljon vähemmällä mukavasti.

Ajatella, että ihan tutkimuksia tehty. Meillä on neljä lasta enkä ole ainoatakaan tutkimusta koskaan ruokakuluista lapsiperheessä lukenut. Enkä lue. Osaan laskea itse ja osaan käydä kaupassa niin, että rahat ovat aina riittäneet hyvin. Tuhat euroa kuussa, vanhemmat ja kaksi pientä lasta kuulostaa oudolta. Olkoon vaan kyse päivittäistavaroista, ei niitä tarvitse ostaa joka viikko, kenelläkään ei kulu siivoustarvikkeet ja pesuaineet viikossa loppuun. Tonnia en syömisiin kuluta kuukaudessa. Osaan laittaa itse ruokaa ja leipoa ja mies osaa myös samat hommat. Lapset jo sen verran isompia, että kaksi heistä auttavat - ei käskystä, vaan mielellään ja oppivat samalla tulevaa elämäänsä varten taloustaitoja. 

Vierailija
407/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ihan ymmärrä tota, että opettajapariskunta, jotka oletettavasti tietävät jotain sekä lastenkasvatuksesta että kehityspsykologista pistävät kaksivuotiaan päiväkotiin kun äiti hoitaa vauvaa kotona. Mutta tämä tuntuu olevan maan tapa nykyään.

Vierailija
408/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vihervassarit kannattavat huumeiden laillistamista niin menee sitten se 100 eur/pv/lapsi heroiiniin ja kokaiiniin.

Vierailija
409/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluksi on mennyt, kun hetkellisesti perhevapaalla olevalle ja tavallisesti työssäkäyvälle korkeastikoulutetulle ei suoda maksullista kohtuuhintaista liikuntaharrastusta, vaan se on käsittämätöntä luksusta. Kertoohan tämä yhteiskunnan tilasta ja siitä, miten ajattelemme ettei rahaa kuulukaan jäädä käteen, jos on katto pään päällä ja hernaria kattilassa.

Vierailija
410/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nyt ei kysytty säästövinkkejä, vaikka ihmiset niin mielellään neuvookin, varsinkin silloin kun neuvoja ei pyydetä. Jutun pointti lienee ostovoiman raju romahtaminen. Se ei tunnu neuvojia kiinnostavan. Miksi?

Vierailija
411/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntosalin voi korvata sänkyjunpalla

Vierailija
412/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava esimerkki taas siitä että korkeakoulutettukaan ei ole välttämättä älykäs, rahankäyttäjänä ja päätösten tekijänä. Näitä valittajia aina löytyy jotka sanovat että palkkoja pitää nostaa kun eivät itse osaa rahaa käyttää. Jutun mukaan kieltäytyivät hyvistä neuvoista kaikenlaisiin selityksiin vedoten eli ei haluta sopeuttaakaan menoja tuloihin. Arvatenkin mitään puskuria ei ole. Tai sitten on sijoituksissa kymppitonneja mutta "nehän eivät ole tuloa". Kivempi esittää köyhää hyvätuloista, sillä tienaa ainakin miljoona katselukertaa tiktokissa.

Neuvoja kannattaa kysyä työttömältä tai pätkätyöläiseltä, heillä on usein loistavat taloustaidot kun kasvattavat lapsensa reilusti alle tonnin tuloilla ja pärjäävät. Tai voi jäädä työttömäksi ja kokeilla selvitä sen jälkeen 500 eurolla kuukaudessa. 

Kiittämättömät avuttomat nykynuoret. Kyllä vanhempiansa hävettää. Rahakasvatus jäänyt tekemättä. Pääsisimpä neuvomaan. Pikkurouva itkisi viikon kun pistäisin kuriin ja kiittelisi vuoden päästä kaukomatkaltaan.

Vierailija
413/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.

Jotkut täällä kuvittelevat, että opettajat syövät koulussa ilmaiseksi? Itse maksan joka kuukausi koulussa ruokailustani 200 euroa. Siis oppilaat saavat ruuan ilmaiseksi, eivät opettajat. 

Eli maksat 9,3 euroa per päivä?

OAJ mukaan kuitenkin koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo verovuodelta 2023 on 4,80 euroa/ateria.

Oletko siis jossain AMKissa opettajana vai..?

Vierailija
414/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työssäkäyvä saa kuitenkin edelleen koululta lounaan. Ja se päiväkoti-ikäinenhän saa aamiaisen, lounaan ja välipalan päivähoidosta. MITÄ ne syö tonnilla kuussa?

Miten työssäkäyvä "saa" koululta lounaan? Mistä te näitä keksitte?

Kävelee koulun ruokalaan. Ei siellä ole kassakoneita.

Tässäpä näkee hienosti palstan keskustelijoiden älykkyyden tason. Koululounas ei ole ilmainen opettajille eikä muullekaan henkilökunnalle. Joissain kouluissa itse asiassa on ihan kassakoneet, joihin henkilökunta lounaan maksaa. Muissa sitten leimataan linjastolla kortti lukijaan tai maksetaan älypuhelimen sovelluksella, kuten omassani.

Vierailija
415/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan jutun perheen puolella, näin se on juuri mennyt, että normaalit perheet joutuvat katsomaan tarkkaan mihin se raha kuluu eikä mitään matkoja tehdä ellei suunnitella kunnolla. Mutta, tuo autolainan maksu oli kyllä aika suuri. Miksi pitää ostaa auto uutena lainalla kun käteisellä saa aivan hyviä autoja? Ostaisivat jonkin halvemman auton ja laittaisivat nuo lainarahat säästöön. Myös bensakulut kumman korkeat. Näiden kulujen viilaamisella matkustaa jo mukavasti vuodessa.

Millä käteisellä se auto pitäisi ostaa?

Mun 1800 netto tienaava mies osti juuri 25 tonnin auton säästöillään, eikä tili edes tyhjentynyt. Toiset osaa mitoittaa arkiset kulunsa, suu säkkiä myöden. No, mun mies ei ole osaallistunut juurikaan lapsemme hankintoihin, mä olen parempituloisena hoitanut ne eikä hän varmaan yksin asuisi okt näin lähellä kaupunkia, mutta muuten en ole miehen elämää rahoittanut.

Vierailija
416/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eukko tienaa 3000 ja käteen jää 2300 ?? Aika erikoista. Oma brutto on 3800 ja käteen myös noin 2300

Vierailija
417/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä on muutakin kuin pennin venytystä, paitsi Suomessa

Vierailija
418/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan jutun perheen puolella, näin se on juuri mennyt, että normaalit perheet joutuvat katsomaan tarkkaan mihin se raha kuluu eikä mitään matkoja tehdä ellei suunnitella kunnolla. Mutta, tuo autolainan maksu oli kyllä aika suuri. Miksi pitää ostaa auto uutena lainalla kun käteisellä saa aivan hyviä autoja? Ostaisivat jonkin halvemman auton ja laittaisivat nuo lainarahat säästöön. Myös bensakulut kumman korkeat. Näiden kulujen viilaamisella matkustaa jo mukavasti vuodessa.

Tässähän se ongelma on, että juuri lapsiperheillä ei tahdo palkka riittää, kun elämänvaihe on hektisin ja pitäisi voida ostaa monenlaista perheeseen. Suomessa eläkkeellä olevan opettajan eläke on suurempi kuin työssäolevan opettajan peruspalkka. Eri asia sitten jos on ylitunteja ja vuosisidonnaisia lisiä alkaa olla paljon eli uraa pitkästi takana jo. Mutta asetelma on mielestäni väärä, ett

Eläke määräytyy palkan mukaan eli jos eläkkeellä olevalla on hyvä eläke niin on myös palkka ollut paljon parempi .Lasten hommaaminen on oma valinta,ei ole pakko hommata.Jos ei opettajan tuloilla pysty perhettä elättämään niin miten pienempipalkkaiset pärjää vaikka on useampikin lapsi?

Vierailija
419/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä ihan ymmärrä tota, että opettajapariskunta, jotka oletettavasti tietävät jotain sekä lastenkasvatuksesta että kehityspsykologista pistävät kaksivuotiaan päiväkotiin kun äiti hoitaa vauvaa kotona. Mutta tämä tuntuu olevan maan tapa nykyään.

Vauva on 3kk, äiti hädin tuskin toipunut synnytyksestä ja tuskin saa nukuttua öitä. Juokse siinä sitten isän työpäivän ajan 2v perässä kun vauva roikkuu tississä.

Vierailija
420/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ennen monikulttuuria tuollainen pariskunta omisti rantamökin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi