Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa
Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html
Köyhät "työläiset"
Kommentit (1284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.
Ei se hoitovapaalla oleva äiti mene päivällä kouluun syömään😻
Jotkut täällä kuvittelevat, että opettajat syövät koulussa ilmaiseksi? Itse maksan joka kuukausi koulussa ruokailustani 200 euroa. Siis oppilaat saavat ruuan ilmaiseksi, eivät opettajat.
Eli maksat 9,3 euroa per päivä?
OAJ mukaan kuitenkin koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo verovuodelta 2023 on 4,80 euroa/ateria.
Oletko siis jossain AMKissa opettajana vai..?
Se on tuon hintainen vain valvonta-ateriana. Yläkouluissa ruokalassa on yleensä vain 1-2 valvojaa ja joissain kunnissa myös alakouluun on säästösyistä nimetty muutama valvoja per ruokailu, jotka sitten saavat tuon hintaisen aterian. Muuten se maksaa kunnasta riippuen n. 7-12€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä ihan ymmärrä tota, että opettajapariskunta, jotka oletettavasti tietävät jotain sekä lastenkasvatuksesta että kehityspsykologista pistävät kaksivuotiaan päiväkotiin kun äiti hoitaa vauvaa kotona. Mutta tämä tuntuu olevan maan tapa nykyään.
Vauva on 3kk, äiti hädin tuskin toipunut synnytyksestä ja tuskin saa nukuttua öitä. Juokse siinä sitten isän työpäivän ajan 2v perässä kun vauva roikkuu tississä.
Lisään vielä: 2v on ihan vihoviimeinen ikäero sisaruksille juuri tuossa taapero-vauva vaiheesa. Toki valinta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali välttämätön meno? Mitenköhän minä olen tähän asti selvinnyt ilman tätä välttämättömyyttä...
Kuntoilla voi myös ilmaiseksi.
Sohvan ja jääkaapin väliä olet varmasti kuntoillut mutta tuskin muuta.
Myös kotona voi tehdä vaikka mitä lihastreeniä ilman laitteita. Nyrkkeilyharrastajana tiedän että esim punnerruksia voi tehdä 15 eri tavalla ilman yhtäkään laitetta/välinettä.
sama
Itsekin olen entinen kilpanyrkkeilijä. Nykyään kolmikymppisenä kahden lapsen äitinä tykkään käydä salilla. Se on ihan eri juttu laittaa lapset lapsiparkkiin ja mennä treenaamaan. Siinä myös mieli lepää. Ihan eri juttu kun tehdä illalla tai päivän lomassa vähän punnerruksia ja peruslii
Sittenhän tuo valittaa aivan turhasta. Että ei ole muka varaa mihinkään ylimääräiseen kun on varaa siihen saliharrastukseenkin.
Opettajilla on huonot palkat, ei kannata opiskella alalle, kun älliä on muuhunkin. Katsokaa insinöörien palkat ja suunnatkaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan jutun perheen puolella, näin se on juuri mennyt, että normaalit perheet joutuvat katsomaan tarkkaan mihin se raha kuluu eikä mitään matkoja tehdä ellei suunnitella kunnolla. Mutta, tuo autolainan maksu oli kyllä aika suuri. Miksi pitää ostaa auto uutena lainalla kun käteisellä saa aivan hyviä autoja? Ostaisivat jonkin halvemman auton ja laittaisivat nuo lainarahat säästöön. Myös bensakulut kumman korkeat. Näiden kulujen viilaamisella matkustaa jo mukavasti vuodessa.
Millä käteisellä se auto pitäisi ostaa?
Kai nyt normaalilla perheellä jokin puskuri on säästettynä? Sillä käteisellä mitä taloudessa on. Jos on kovin vähän säästöjä niin sitten sillä pienellä summalla ja siitä säästämään lisää niin jonkin ajan päästä voi vaihtaa vähän kalliimpaan autoon jne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.
Kaikki opettajat eivät halua maksaa kouluruoasta, sillä se on aika kallista opettajalle. Osalla on omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
"Elämä on valintoja, säästäisi, kuntosali pois jne." Oletteko oikeasti sitä mieltä, että (koulutetulla) työssäkäyvällä ihmisellä ei pitäisi olla varaa omaan asuntoon, autoon ja itsestä huolehtimiseen? Tähän on tultu nyt. Olen itsekin keskituloinen, jolla on ollut varaa matkustella, syödä ulkona yms., mutta enää ei ole. Kuntosalin jätin pois, lenkkeily on halvempaa. Mitä hiton järkeä tässä enää on?
Kyllä nämä tuntuvat olevan sitä mieltä. Oikea vikahan on yhteiskunnassa miksi toimeen ei tule. Me teimme ratkaisun emmekä hanki lapsia. Nyt riittää hieman pienempi asunto kuin pian lapsen syntymän jälkeen ja kaikki lisämenoja jää pois. Lisäksi tulotaso ei laske edes väliaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko opettaja?! Opettajan työ on paljon muutakin kuin tunnin pito: kokoukset, tukipalaverit,viestit kotiin, tuntien valmistelu jne. Ei kannata olettaa ammatista,jos ei tiedä siitä mitään.
Olen aineenopettaja. Olen tehnyt myös luokanopettajan sijaisuuksia aikoinaan.
Opettajilla on aivan poikkeukselliset mahdollisuudet lyhyisiin työpäiviin ja työaikojensa sumplimiseen. Eikä se luokanopettaja todellisuudessa koskaan joudu koululla neljään olemaan, vaan hän voi lähteä kotiin jo alkuiltapäivästä ja vlamistella tunnit kotona.
Ainoastaan jokin harvinaisen kielen tunnit on enää silloin sinne 16.15 ja sen opettaja taas harvemmin on siellä koululla koko sitä päivää kello 8-16.
Minäkään en ole opettaja, olen kuitenkin luokanopettajan vaimo. Sivusta seuraavana kerron, että ainakin tällä luokanopettajalla on valvontavastuu ruokatauolla siitä omasta luokassaan ihan joka päivä, ja käyttää lounasetunsa myös päivittäin. Luokanopettaja, joka opettaa myös liikuntaa. Varmasti johtuu myös paikkakunnasta tai asuinalueesta, miten paljon tuota viestintää ja oheistöitä oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa kuuluu töihin. Aika kevyeltä meillä tuo työ vaikuttaa, kuusi tuntia opetusta korkeintaan päivässä, joinakin vuosina ollut 7. Tässä kaupungissa säästetään, joten käytännöllisesti katsoen kaikki oppimateriaalit ovat vanhoja, joten hyvin pitkälti hänen opetusmateriaalinsakin ovat samoja. Sanoisin, että 2-3 tuntia hän tekee töitä varsinaisen opetustyön lisäksi, ja niistäkin yhden maanantaina keskellä työpäivää, kun on hyppytunti. Tuolloin hän tarvittaessa pitää niitä palavereita ja keskusteluja, mutta useimmiten siinä hän käy läpi vanhat materiaalit ja tarvittaessa päivittää ne viikon oppitunteja varten. Kokeet ja niiden tarkastus on alaluokkalaisilla nopeaa, Wilmaa katsoo illalla, yleensä 5-15 min. ja kerran vuodessa yhtenä rypistyksenä 15 min keskustelut oppilaiden vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hoitovapaalla oleva äiti mene päivällä kouluun syömään😻
Jotkut täällä kuvittelevat, että opettajat syövät koulussa ilmaiseksi? Itse maksan joka kuukausi koulussa ruokailustani 200 euroa. Siis oppilaat saavat ruuan ilmaiseksi, eivät opettajat.
Eli maksat 9,3 euroa per päivä?
OAJ mukaan kuitenkin koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo verovuodelta 2023 on 4,80 euroa/ateria.
Oletko siis jossain AMKi
Kannattaa ottaa omat eväät. Niin minä olen pieni-/keskituloisena yksityisellä sektorilla työskennellessä tehnyt. Kai se onnistuu kunnallisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan nyt ei kysytty säästövinkkejä, vaikka ihmiset niin mielellään neuvookin, varsinkin silloin kun neuvoja ei pyydetä. Jutun pointti lienee ostovoiman raju romahtaminen. Se ei tunnu neuvojia kiinnostavan. Miksi?
Ostovoimaan on rajuimminnvaikuttanut korkijen nousu, eikä ne vieläkään ole historiallisesti mitenkään korkeita. Ihan oma valinta maksaa 3 eri lainan kuluja yhtäaikaa. Oisko edes se auto voinu odottaa että opintolainat olis maksettu ensin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/halpaa-ruokaa---resepteja-alle-2…
Tuolla esim reseptejä jopa alle 1 euro per annos. Sieltä voi hakea ideoita.
Esim papupata, kaalilaatikko, hernekeitto, lihapullat ei paljoa maksa.
Kahden vakitöissä olevan pitäisi siis vaan syödä papuja ja kaalia että ruokamenot on OK palkkaan nähden. Vai voiko sittenkin sanoa että eläminen on kallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan jutun perheen puolella, näin se on juuri mennyt, että normaalit perheet joutuvat katsomaan tarkkaan mihin se raha kuluu eikä mitään matkoja tehdä ellei suunnitella kunnolla. Mutta, tuo autolainan maksu oli kyllä aika suuri. Miksi pitää ostaa auto uutena lainalla kun käteisellä saa aivan hyviä autoja? Ostaisivat jonkin halvemman auton ja laittaisivat nuo lainarahat säästöön. Myös bensakulut kumman korkeat. Näiden kulujen viilaamisella matkustaa jo mukavasti vuodessa.
Millä käteisellä se auto pitäisi ostaa?
Kai nyt normaalilla perheellä jokin puskuri on säästettynä? Sillä käteisellä mitä taloudessa on. Jos on kovin vähän säästöjä niin sitten sillä pienellä summalla ja siitä säästämään lisää niin jonkin ajan päästä voi vaihtaa vähän kalliimpaan autoon jne.
Mutku mutku mutku kaikki pitää saada HETI!!! T. Nuorten sukupolvi
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan nyt ei kysytty säästövinkkejä, vaikka ihmiset niin mielellään neuvookin, varsinkin silloin kun neuvoja ei pyydetä. Jutun pointti lienee ostovoiman raju romahtaminen. Se ei tunnu neuvojia kiinnostavan. Miksi?
Kaikki me eletään ostovoiman romahduksen keskellä. Suurin osa on ihan sopeutuvaisia ihmisiä, taloustaitoisia ja laskutaitoisia joiden ei tarvitse somessa valitella osaamattomuuttaan. Mitä me voimme ostovoiman romahdukselle tehdä? Emme yhtään mitään joten turha siitä on metelöidä. Viisas sopeutuu ja sopeuttaa eikä nolaa koko sukuaan itkemällä hyvätuloisena somessa omaa osaamattomuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä ihan ymmärrä tota, että opettajapariskunta, jotka oletettavasti tietävät jotain sekä lastenkasvatuksesta että kehityspsykologista pistävät kaksivuotiaan päiväkotiin kun äiti hoitaa vauvaa kotona. Mutta tämä tuntuu olevan maan tapa nykyään.
Vauva on 3kk, äiti hädin tuskin toipunut synnytyksestä ja tuskin saa nukuttua öitä. Juokse siinä sitten isän työpäivän ajan 2v perässä kun vauva roikkuu tississä.
Lisään vielä: 2v on ihan vihoviimeinen ikäero sisaruksille juuri tuossa taapero-vauva vaiheesa. Toki valinta sekin.
Eikä ole, höpöhöpö, ja kai nyt kaksi kasvatusalan ammattilaista siitä selviää. Isähän on lomalla pitkiä aikoja ja työpäivänsä ovat lyhyet.
t. äiti jonka lapsilla ikäeroa 2 v 2 kuukautta
Kai se on niin, että jos ainoa asia missä on elämässä onnistunut, on niukasti eläminen, niin sitten siitä aiheesta haluaa muitakin neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/halpaa-ruokaa---resepteja-alle-2…
Tuolla esim reseptejä jopa alle 1 euro per annos. Sieltä voi hakea ideoita.
Esim papupata, kaalilaatikko, hernekeitto, lihapullat ei paljoa maksa.
Kahden vakitöissä olevan pitäisi siis vaan syödä papuja ja kaalia että ruokamenot on OK palkkaan nähden. Vai voiko sittenkin sanoa että eläminen on kallista?
Tai sitten vaan ostaa edullisempaa merkkiä eikä nappaa sitä brändituotetta. Siinäkin säästää pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on huonot palkat, ei kannata opiskella alalle, kun älliä on muuhunkin. Katsokaa insinöörien palkat ja suunnatkaa sinne.
Suhteessa työtunteihin ja lomiin yksi halutuimpia ammatteja.
ennen sähkö 3 cent kwh
monikulttuurisessa Suomessa 2,40 eur kwh
repikää siitä
Itsekin olen entinen kilpanyrkkeilijä. Nykyään kolmikymppisenä kahden lapsen äitinä tykkään käydä salilla. Se on ihan eri juttu laittaa lapset lapsiparkkiin ja mennä treenaamaan. Siinä myös mieli lepää. Ihan eri juttu kun tehdä illalla tai päivän lomassa vähän punnerruksia ja perusliikkeitä. Illalla laitan mieluummin leffan pyörimään kun lapset on menneet nukkumaan.
Kilpaurheiluaikoina tein kotona iltaisin vatsoja, selkiä, punkerruksia, perusliikkeitä, tekniikkaa yms. ja treenasin varsinaisten treenien lisäksi pari kertaa viikossa punttiksella, missä ei ollut mitään hienoja laitteita. Nykyään koen sen arjen luksuksena, että saan käydä salilla, missä on hienot laitteet ja katsoa vaikka telkkaria samalla kun juoksen juoksumatolla.