Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa

Vierailija
24.03.2024 |

Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html

Köyhät "työläiset"

Kommentit (1284)

Vierailija
381/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä avaus, ja keskustelu myös. Ensinnäkin opettajat ovat aika pienipalkkaisia  he luulevat olevan hyvätuloisia, ostetaan esim aivan liian kallis auto. Ystäväpariskuntamme on juuri tuollainen kun tuo jutun pariskunta.molemmat myös opettajia, ja aivan persaukisia. Liian kallis auto, joka kuu käytävä kosmetologilla, kännykkä oltava aina uusin.malli jne..   mutta sitten EI  ole rahaa käydä tai tehdä lasten kanssa mitään.

Vierailija
382/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan jutun perheen puolella, näin se on juuri mennyt, että normaalit perheet joutuvat katsomaan tarkkaan mihin se raha kuluu eikä mitään matkoja tehdä ellei suunnitella kunnolla. Mutta, tuo autolainan maksu oli kyllä aika suuri. Miksi pitää ostaa auto uutena lainalla kun käteisellä saa aivan hyviä autoja? Ostaisivat jonkin halvemman auton ja laittaisivat nuo lainarahat säästöön. Myös bensakulut kumman korkeat. Näiden kulujen viilaamisella matkustaa jo mukavasti vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.

Ei se hoitovapaalla oleva äiti mene päivällä kouluun syömään😻

Se työssäkäyvä saa kuitenkin edelleen koululta lounaan. Ja se päiväkoti-ikäinenhän saa aamiaisen, lounaan ja välipalan päivähoidosta. MITÄ ne syö tonnilla kuussa?

Miten työssäkäyvä "saa" koululta lounaan? Mistä te näitä keksitte?

Kävelee koulun ruokalaan. Ei siellä ole kassakoneita.

Hyvä vinkki. Pitääkin kokeilla seuraavana etäpäivänä kävellä lähikoululle syömään niin säästän paljon kun ei tarvitse itse tehdä ruokaa. Sanon että Vauva palstalla sanottiin että voi vaan kävellä syömään ilmaiseksi kun teillä ei ole kassakoneita.

Vierailija
384/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista valtaosa keskittyy yksilön arvostelemiseen, esittäen ongelman hänestä itsestään johtuvana. En ihmettele, että suomalaisten ostovoima on niin surkea, kun tällä mentaliteetilla poliitikkoja ei laiteta puolustamaan suomalaisten etuja maailman neuvottelupöydissä. Suomalaiset on niin tyhmiä, että sortaa omiaan ja niitä, jotka tuo epäkohtia esiin. Eivät kysy koskaan, kusetetaanko meitä ehkä kansakuntana. Kyllä kusetetaan.

Jatkakaa yksilön haukkumista, siitä tulee valoa omaan niukistelevaan arkeenne.

Onkohan nämä kaksi äänestänyt vasemmistoa vai kokoomusta....  No onneksi saadaan paikallinen sopiminen niin saatte vieläkin vähemmän palkkaa niin siinähän sitten kitisette.

Kunta-alallakin voidaan tehdä paikallinen työehtosopimus, mutta siinä ei saa poiketa KVTESsin palkasta alaspäin.

Vierailija
385/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi sillä että myös se pieni kaksivuotias olisi kotona kun äitikin on, säästäisi vuodessa 1800 euroa. Ja sillä että järkestäisi nuo ruokaostokset esimerkiksi 800 euroon kuussa (mikä on edelleen paljon ottaen huomioon lasten iät), säästäisi 2400 euroa.

Noilla neljällä tonnilla matkailisi jo ja kävisi ainakin pari kertaa ulkona syömässä.

Vierailija
386/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosali välttämätön meno? Mitenköhän minä olen tähän asti selvinnyt ilman tätä välttämättömyyttä...

Kuntoilla voi myös ilmaiseksi.

Vierailija
387/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmääni pistää runsas lainojen määrä. Asuntolaina, autolaina ja opintolaina. Koska heillä vakityöt, asuntolainaa saa helposti. Mutta harvalla 30-vuotiaalla on tuo kaikki.

Tulevaisuudessa opintolainojen osuus vielä kasvaa valmistuvilla, joten se on oikeasti merkittävä kuluerä varsinkin lapsiperheessä. En yhtään ihmettele, ettei lapsia uskalleta hankkia.

Vierailija
388/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan jutun perheen puolella, näin se on juuri mennyt, että normaalit perheet joutuvat katsomaan tarkkaan mihin se raha kuluu eikä mitään matkoja tehdä ellei suunnitella kunnolla. Mutta, tuo autolainan maksu oli kyllä aika suuri. Miksi pitää ostaa auto uutena lainalla kun käteisellä saa aivan hyviä autoja? Ostaisivat jonkin halvemman auton ja laittaisivat nuo lainarahat säästöön. Myös bensakulut kumman korkeat. Näiden kulujen viilaamisella matkustaa jo mukavasti vuodessa.

Tässähän se ongelma on, että juuri lapsiperheillä ei tahdo palkka riittää, kun elämänvaihe on hektisin ja pitäisi voida ostaa monenlaista perheeseen. Suomessa eläkkeellä olevan opettajan eläke on suurempi kuin työssäolevan opettajan peruspalkka. Eri asia sitten jos on ylitunteja ja vuosisidonnaisia lisiä alkaa olla paljon eli uraa pitkästi takana jo. Mutta asetelma on mielestäni väärä, että elatusvelvollinen pienten lasten vanhempi saa vähemmän palkkaa kun eläkkeellä oleva samaa työtä tehnyt yksinäinen ihminen, jolla on ollut koko elämä aikaa hankkia ne asiat, joita työssäkäyvä pienten lasten vanhempi vasta maksaa.

Vierailija
389/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupasta ruuan lisäksi vaipoista pesuaineisiin aivan kaikki kuten jokainen täällä todellisuudessa tietää. Silti väännetään miten ruokaan voi tonni mennä. Nuohan saavat ALLE suomalaisen keskipalkan kuukaudessa molemmat. 

Normaaleja kuluja kaikkinensa paitsi että yksi lapsi noilla tuloilla liikaa. Esimerkiksi kuntosalimaksut eivät ole turhia sillä nykyään helppo havaita ne henkilöt jotka eivät harrasta liikuntaa. Kuntosali on hyvä vaihtoehto eikö edes kallis.

Vierailija
390/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on aina mennyt. 

Vierailija
391/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä käteisellä se auto pitäisi ostaa?

Vierailija
392/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti lapset ajetaan Ouluun hoitoon, ei jumankavita 300 euroa bensaan? Ei mitään järkeä. Meillä ajetaan kuukausi yhdellä tankilla bensaa eli se 80 euroa.

Mulla pelkästään työmatkoihin menee 2-3 tankillista dieseliä. Kirkkonummelta jos käy vaikka Espoossa töissä ja ajelee viikonloppuisin mummolaan pidemmälle niin äkkiä menee tuo summa bensaan.

MIKSI he asuisi Kirkkonummella, jos työpaikka on kaukana? Mikseivät kulje junalla Kirkkonummelta Espooseen? Tai bussilla?

Kirkkonummella asunnot on aika paljon halvempia. Voi olla että mies arvotaan vapaa-aikaansa ja ei halua käyttää paria tuntia päivässä työmatkoihin. Itse pääsen autolla töihin 15 min julkisilla matka kestäsi yli tunnin suuntaansa. Jo lähimmälle pysäkille on se vartin kävely jossa ajassa autolla olen perillä.

Vierailija
393/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali välttämätön meno? Mitenköhän minä olen tähän asti selvinnyt ilman tätä välttämättömyyttä...

Sohvan ja jääkaapin väliä olet varmasti kuntoillut mutta tuskin muuta. 

Vierailija
394/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti lapset ajetaan Ouluun hoitoon, ei jumankavita 300 euroa bensaan? Ei mitään järkeä. Meillä ajetaan kuukausi yhdellä tankilla bensaa eli se 80 euroa.

Mulla pelkästään työmatkoihin menee 2-3 tankillista dieseliä. Kirkkonummelta jos käy vaikka Espoossa töissä ja ajelee viikonloppuisin mummolaan pidemmälle niin äkkiä menee tuo summa bensaan.

MIKSI he asuisi Kirkkonummella, jos työpaikka on kaukana? Mikseivät kulje junalla Kirkkonummelta Espooseen? Tai bussilla?

Miksi luulet, että he ovat samassa koulussa töissä? Työpaikat voi olla kaukana toisistaan.

Vierailija
395/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylumääräinen on YLIMÄÄRÄISTÄ, eli TUHLAUSTA. Siihen ei pidäkkään olla duunareilla varaa.

Vierailija
396/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kauheasti älyykkyydestä kyllä kerro, että luokanopettaja eli periaatteessa akateemisesti koulutettu ihminen ei ole ikinä kuullut, että lapset maksaa. Noin 130 000 per lapsi kasvattaa 18-vuotiaaksi.

Heillä menee ruokaan ihan jäätävästi kun kuitenkin se työssäkäyvä saa lounaan koulussa ja vanhempi lapsi on päiväkodissa.

Miksei he hae lisätöitä. Molemmilla virat, joten esimerkiksi kesäisin olisi mahdollista tehdä vaikka mitä.

Opettaja ei saa yhtään minkäänlaista lounasta koulussa. Halutessaan sen voi ostaa.

Vierailija
397/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollaiset autokulut ihan normaalia? Yli 600euroa pelkkään autoiluun(laina ja bensa), huhhuh. Täytyy olla kiitollinen että omat työpaikat olleet aina kävely- tai pyöräilymatkan päässä. En edes omista ajokorttia niin ei ole hajuakaan autoilun kuluista.

Vierailija
398/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sillä että myös se pieni kaksivuotias olisi kotona kun äitikin on, säästäisi vuodessa 1800 euroa. Ja sillä että järkestäisi nuo ruokaostokset esimerkiksi 800 euroon kuussa (mikä on edelleen paljon ottaen huomioon lasten iät), säästäisi 2400 euroa.

Noilla neljällä tonnilla matkailisi jo ja kävisi ainakin pari kertaa ulkona syömässä.

Ruokaostokset eivät ole 1000 euroa nytkään. 

Vierailija
399/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lenkkeily on ilmaista ja sen lisäksi kun tekee kotona kehonpainoharjoittelua tai vaikka kahvakuulailee, niin ei paljon maksa. T. Eri

Vierailija
400/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kotona voi tehdä vaikka mitä lihastreeniä ilman laitteita. Nyrkkeilyharrastajana tiedän että esim punnerruksia voi tehdä 15 eri tavalla ilman yhtäkään laitetta/välinettä.

sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi