Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa

Vierailija
24.03.2024 |

Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html

Köyhät "työläiset"

Kommentit (1284)

Vierailija
281/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan te sitä ruokalaskua siinä kauhistelitte. Pointti oli se että ennen ovat pystyneet elämään noin ja on jäänyt ylikin ja nyt eivät.

Ehkä olisi kannattanut pihistää menoista jo aiemmin ja säästää asuntoa varten, maksaa velkoja pois eikä laittaa kaikkea menemään, niin tilanne olisi nyt paljon parempi.

Vierailija
282/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni ruokaaan kuukaudessa, mitä ne syö?

Kaviaaria?

Kyllä meilläkin menee yli 1000e kuukaudessa kauppaan, toki mukana on pesuaineet, paperit ym. sen ruoan lisäksi. Kaikesta ostetaan halvinta mahdollista merkkiä ja herkut jätetään kaupan hyllyille, ruoat tehdään alusta asti itse eli ei käytetä eineksiä tai puolivalmisteita, mutta silti tekee tiukkaa. Meillä 2 aikuista ja 2 lasta.

Voisitteko te, joilla menee näin paljon rahaa ruokaan, ihan luetella, mitä sieltä kaupasta ostetaan joka kerta? Ainahan se on vain terveellistä suomalaista ruokaa, mutta kun itse syömme sitä ja 2 aikuisen ja 2 teinin kanssakaan ei mennyt kuin 400 euroa kuussa, niin ihmetyttää, että mistä olemme jääneet paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime vuonna lyhyesti eli 6 kk noin hyvä palkka kuin Heidillä  2400/kk käteen. Olen yh ja rahaa oli huollattaa auto,  maksaa opiskelijalapsen vuokratakuu ja ties mitä. Heidillä on vieläpä puoliso, jolla on samat tulot - joten rahaa on. Miksi he asuu noin kalliisti, melkein 2 tonttua menee kun laskee lainalyhennykset ja sähkön mukaan.

Vierailija
284/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä tienaan 10 000 euroa kuussa mutta oon köyhä miksei palkka riitä elämiseen, menee uhkapeleihin 15 000 kuussa on tää ihmeellistä kun ei palkka riitä mihinkään!"

Joo, se yksi valittajista oli velkainen sijoitusasuntojensa takia. Ei riitä rahat luksuslomiin, byäääh :D

Vierailija
285/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä on aina kusetettu.

Vierailija
286/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettaako nykyään opettajakin syömisen ramadanina?

Vierailija
287/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä oikeasti luki sen jutun? Ei tuo ope etsi säästövinkkejä, vaan halusi kertoa avoimesti rahasta ja mihin sitä kuluu. Ihan hyvä tietää esimerkiksi kaikille niille jotka vielä miettivät mitä alaa lähteä opiskelemaan.

Ja miksei muillekin. Minua ainakin kiinnostaa raha, ja ihan hauska kuulla mitä muut tienaavat ja miten muiden elämisen kustannukset vertautuvat omiini.

Vierailija
288/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kiloa kaalia saisi 1000 eurolla? Noin pienet lapset ei edes syö paljon mitään, ne 1000 euron sapuskat menee noille kahdelle. Ukko varmaan käy töissä joka päivä jossain raflassa syömässä, 10 e per päivä, päälle 200 euroa per kk. Ja siltikään ei voi tajuta.

En usko, että luokanopettajalla on aikaa käydä raflassa syömässä, kyllä hän syö lounaansa koululla.

Vierailija
289/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt sanoisi että 5000€ puhtaana käteen saava pieni perhe on mitään huono-osaisia. "Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa" - no haloo, milloin työuran alussa olevalla pikkulapsiperheellä olisi ollut? Heidän täytyy ottaa jämptimpi ote taloudenhoidon suhteen. Vähintäänkin löytyy pieniä säästökohteita sieltä sun täältä, kun katsoo tarkemmin miten kuluttaa.

Samaa mieltä. Opettajilla on reilusti parempi tuntipalkka kuin vaikka erikoistuvalla lääkärillä. Mutta jutun ydin lienee siinä, että voidakseen elää samaa elintasoa kuin muutama vuosi sitten, pitäisi perheen saada tonni kuussa lisää käteen. Sillä lisätonnilla ja opettajien vapaa-ajalla hyvinkin reissaisi matkoilla, söisi ravintoloissa jne.

Vierailija
290/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä oikeasti luki sen jutun? Ei tuo ope etsi säästövinkkejä, vaan halusi kertoa avoimesti rahasta ja mihin sitä kuluu. Ihan hyvä tietää esimerkiksi kaikille niille jotka vielä miettivät mitä alaa lähteä opiskelemaan.

Ja miksei muillekin. Minua ainakin kiinnostaa raha, ja ihan hauska kuulla mitä muut tienaavat ja miten muiden elämisen kustannukset vertautuvat omiini.

Miksei saa kertoa mikä on järkevää???

Vierailija
291/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä Ei ole näemmä kotona nettiä, ei mitään  suoratoistokanavia, eli kännyliittymiä ( no ne taitaa olla heillä firman  liittymiä), ja ei muita vakuutuksia  kun 1 autovakuutus.. ?   Eli Todella outo erittely kuukauden  kuluista, ja joo:  kun on 2v ja 3kk lapset, niin 1000 euroa kuussa safkaan on pröystäilyä.

Vierailija
292/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme tottuneet liian korkeaan alintasoon. Palkat tiputettava 4 euroon tunti. Kannustaa näitäkin opettajia tekemään enemmän töitä. Vaikka öari sivutyötä olisi asiallista hankkia.

H.aista sinä huilu! 

Vierailija
293/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on tosiaan velkaa otettu. Ensiksi auto: molemmat lapseni tienaavat enemmän kuin p.o henkilöt. Kummallakaan ei ole koskaan ollut uutta autoa. Hyvin on toiminut käytettynä ostetut, eikä ole tarvinnut lainaa niihin.  Toisekseen rivitaloasunto ei pääsääntöisesti Kirkkonummella ole kovin kallis, mutta onko sijainti oikea? Ovatko heidän työpaikkansa asunnon lähettyvillä, vai tulevatko esim  Helsinkiin töihin. Siinä tapauksessa asuinpaikka on valittu väärin matkakustannuksia ajatellen. Kolmanneksi, ei ole mitään ihmeellistä siinä, että menot lisääntyvät kun perhe kasvaa. Olisiko ollut aiheellista arvottaa valintojaan jo muutama vuosi sitten, lapset/matkat/ulkona syöminen??

Vierailija
294/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kiloa kaalia saisi 1000 eurolla? Noin pienet lapset ei edes syö paljon mitään, ne 1000 euron sapuskat menee noille kahdelle. Ukko varmaan käy töissä joka päivä jossain raflassa syömässä, 10 e per päivä, päälle 200 euroa per kk. Ja siltikään ei voi tajuta.

En usko, että luokanopettajalla on aikaa käydä raflassa syömässä, kyllä hän syö lounaansa koululla.

Miksei olisi? Ei siihen raflassa käymiseen viittä tuntia tarvitse.

Vierailija
295/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollaiset ruokakulut ja lapset on 6 ja 8. Syövät jo lähes samanlaisia annoksia kuin me aikuiset, koska liikkuvat ja ulkoilevat paljon. Eli niistä kyllä toisen lapsen ollessa vauva on varaa nitistää.

Mutta yleisesti: tottahan se on. Keskituloiselta on viety kaikki "ekstra"kulutus. Olisi hyvä myös huomata, että keskituloisen kulutus synnyttää työpaikkoja eniten, sillä he ovat iso ryhmä, jotka mielellään maksavat lapsille tarjotuista palveluista, harrastuksista, ravintoloista ja elämän helpottamisesta. Tämän vuoksi olisi todella tärkeää, että jotain tehtäisiin tälle, että perus asiat kuten ruoka ja sähkö maksavat liikaa.

Se keskituloinen on saattanut sinunkin työpaikkasi luoda.

Vierailija
296/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidänkin pitäisi muuttaa pieneen koppiin ilman autoa popsimaan ituja kuten vihervassarit opettavat

Vierailija
297/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä nyt sanoisi että 5000€ puhtaana käteen saava pieni perhe on mitään huono-osaisia. "Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa" - no haloo, milloin työuran alussa olevalla pikkulapsiperheellä olisi ollut? Heidän täytyy ottaa jämptimpi ote taloudenhoidon suhteen. Vähintäänkin löytyy pieniä säästökohteita sieltä sun täältä, kun katsoo tarkemmin miten kuluttaa.

Samaa mieltä. Opettajilla on reilusti parempi tuntipalkka kuin vaikka erikoistuvalla lääkärillä. Mutta jutun ydin lienee siinä, että voidakseen elää samaa elintasoa kuin muutama vuosi sitten, pitäisi perheen saada tonni kuussa lisää käteen. Sillä lisätonnilla ja opettajien vapaa-ajalla hyvinkin reissaisi matkoilla, söisi ravintoloissa jne.

He voisi tehdä kaksi ulkomaanmatkaa jos eivät törsäisi ruokaan, kaksivuotias ei olis turhaan hoidoss ja isä kulkisi työmatkan julkisilla.

Heillä on ihan poikkeuksellinen tilanne esim valita asunnon sijainti koska on virat. Ei heitä työnantaja yhtäkkiä heitä Helsingin keskustasta töihin Siuntioon tai toisinpäin. Vaam se työpaikan sijainti pn tiedossa.

Vierailija
298/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen opettaja ja nettopalkka n. 2300e/kk. Mulla on hyvin varaa pitää kahta koiraa, yhtä hevosta ja matkustella vuosittain, koska olen jättänyt lapset tekemättä. Elämä on valintoja 🤷🏼

Tuo sinun valinta ei kuitenkaan ole se mitä hallitus haluaisi meidän valitsevan, joten olosuhteiden soisi mahdollistavan lastenkin tekemisen.

Vierailija
299/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruokalasku on täysin normaali. Siihenhän sisältyy päivittäistavarat. Itse laskisin siihen luokkaan myös välttämättömät pienhankinnat kuten siivoustarvikkeet, pesuaineet, lamput, piensisustus kuten astioiden. ym. täydennys, uusi matto, päiväpeitto tai säilytyslaatikko,  mitä nyt väistämättä tulee tasaisena virtana, vaikka yksittäisiä tuotteita olisi harvoin tarve ostaa.

Meillä vastaaviin menee enemmän kuin tonni kuussa. Minulla on tarkka kirjanpito. Ostetaan ihan tavallista ruokaa, ei syödä ulkona eikä käytetä päihteitä tai syödä ylimääräisiä herkkuja. 

Vierailija
300/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun perheen vanhemmat ovat opiskelleet yliopistossa yhteensä 10 vuotta! Kyllähän se pitäisi palkassa näkyä.

Ehkä vähän OT tässä, mutta miksi koulutuksesta pitäisi maksaa? 

On se yliopistotutkinto minullakin, mutta opiskelin, koska asiat kiinnostivat, en rahankiilto silmissä. En ymmärrä, miksi minulle pitäisi maksaa enemmän kuin jollekin dementikkokodin hoitajalle, jonka työ on paljon paskamaisempaa kuin oma siisti sisätyöni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi