Eikö pikkulapset tee enää palapelejä?
Tää kysymys noussut mieleeni, kun mulla ollut myyntipöytiä lastenkirppareilla?
Joskus 5-6 v sitten palapelit menivät pöydistäni aina ekana. Nyt tänä vuonna eivät ole menneet ollenkaan.
Kyseessä olleet silloin ja nyt ihan samanlaiset lasten palapelit: suosittuja hahmoja esim Ryhmä hau, uudenveroisia ja aivan puhtaita, tieto että kaikki palat mukana, hinta pari euroa.
Mun lapset on 7 ja 11 ja heidän kanssa palapelejä tehty innolla kaikkina vuosina.
Onko kyseessä joku että nyt lapset tekee palapelit padilla tms digijutut?
Palapeli on hirveän hyvä opettamaan myös käden ja silmän yhteistyötä, se palan paikalleen asettelu. Rauhallinen, mutta iloinen juttu, niitä yhdessä tehtiin, samoin päikyssä ja tuttavaperheissä?
Onko nykytaaperoiden ja -lasten vanhemmat niin digi-ihmisiä, etteivät tajua/halua tätä?
Kommentit (54)
Monella ei taida keskittymiskyky riittää sellaiseen.
Pädillä tehty palapeli voi joo olla älyllisesti sama asia, mutta fyysinen palapeli todella tukee motorista kehitystä ja koordinaatiota. Eikö pädin valo myös ole lopulta silmille haitallinen? Siitä en ole varma, mutta eb ihmettelisi.
Harmi, jos hyödyllinen ja iloinen palapeli poistuu lastenhuoneista.
Vierailija kirjoitti:
Tekee kyllä, monet ei varmaan vaan uskalla enää ostaa kirppareilta luteiden yms ötököiden pelossa.
Tuo hysteeria on ihan sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Tekee kyllä, monet ei varmaan vaan uskalla enää ostaa kirppareilta luteiden yms ötököiden pelossa.
Itse laitan kirpoariostokset viikoksi pakastimeen, palapelitkin, oikeesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Nytkin yksi palapeli ja yhdet talvikengät pakastimessa (parin muovipussin sisällä).
Vierailija kirjoitti:
Monella ei taida keskittymiskyky riittää sellaiseen.
Tätä just ehkä pelkään. Aluksi voikin olla niin, mutta keskittymiskyky myös kasvaa. Lasten palapeleissähän vähän paloja ja aikuinen voi tukea.
Kirpputoripalapeleissä luteita? Kirppujahan niissä on. Ludetori on erikseen.
Mulla aina mietityttää onko kirppiksillä myytävissä palapeleissä ja lautapeleissä kaikki osat tallella. Kurja tehdä palapeli josta jää paloja puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aina mietityttää onko kirppiksillä myytävissä palapeleissä ja lautapeleissä kaikki osat tallella. Kurja tehdä palapeli josta jää paloja puuttumaan.
Mä olen ostellut kirpparilta pelejä ja suurimmassa osassa kaikki on tallella. Ei mua haittaa jos puuttuu pari, ei muutenkaan ollut tarkoitus ikuisesti säästää. Lapsen peleissä olen kirpparilla joskys ihan tarkastanut eli koonnut siinä sen 20 palan pelin, ei mene kauan.
Pitäisin vaatteita tai huonekaluja suurempana ötökkäriskinä kuin siistiä lapsen palapeliä. Toki ei mahdotonta ole ja täöllä Helsingissä paljon aiheesta puhuttu.
mulla ollut hyvin siistit pöydät ja tuotteet hyvin siistillä lastenkirpparilla, joten en ehkä ajattelisi ötökkäpelkoa ykkössyyksi. Aikuisten palapelit ovat samasta pöydästä aina menneet, vaikka siis kyseessä lastenkirppari.
t: Ap
Palapeli on hyvä ajanviete lapsen kanssa. Se on sellaisia juttuja, jotka samalla rauhoittaa mutta myös virkistää.
Onnistumisen tunne on ihana. Yhdessä tekeminen lisää viihtymisen tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Nytkin yksi palapeli ja yhdet talvikengät pakastimessa (parin muovipussin sisällä).
Mitä vit oikeasti mammat? Kuinka silloin kasarilla tai ysärillä pärjättiin kun kaikki tavarat, lelut ja kengät saatiin käytettyinä sukulaisilta tai naapureilta?
Myös lastenkirjat myy huonommin nyt kuin aikaisemmin. Ja mullakin niissä samat jutut eli hyvä laatu ja halvat hinnat.
Minä äitinä oon kokenut, että ihan oikean kirjan lukeminen sängyssä yhdessä on jotenkin laatuaikaa lastenkin mielestä. Kyllä me myös kuunnellaan eri palveluista ja luetaan diginä, mutta jotenkin spessua on lukea kirjaa, jonka kuvia voi koskeakin ilman että hipaisunäyttö laukkaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vit oikeasti mammat? Kuinka silloin kasarilla tai ysärillä pärjättiin kun kaikki tavarat, lelut ja kengät saatiin käytettyinä sukulaisilta tai naapureilta?
Et oo vissiin aikaasi seurannut? Kasarilla ei vaan ollut esim täitä, koska ne kannat oli kovilla myrkyillä häädetty. Nyt luteita saa Pariisin tai New Yorkin kalleimmistakin hotelleista. Ovat oikea ongelma, jota ei Suomesssa ollut 80-90-luvuilla. Mene muualle kiroilemaan keski-ikääsi.
Oma lapseni ainakin tekee (9v tyttö). Mutta tekee mieluummin monipalaisia palapelejä (tuhat ja siitä ylöspäin) kuin lasten.
Kokoavatko amerimutit palapelejä?
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni ainakin tekee (9v tyttö). Mutta tekee mieluummin monipalaisia palapelejä (tuhat ja siitä ylöspäin) kuin lasten.
Joo nää isot "aikuisten" palapelit on aina tehneet mun kirppripöydissä kauppansa ekana päivänä ja siksi oonkin sinne vienyt, kun ne on suosittuja sielläkin. Mutta pienten lasten ei ole enää menneet kaupaksi, ennen ne "viestiin käsistä" aina.
-Ap
Ei tee. Johtuu siitä että vanhemma ei osaa ja sitäkautta ei voi opettaa sitä. Tämä on totuus.