Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heidi kertoo, miksi kahden opettajan perheessä ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen - paljastaa tulonsa ja menonsa

Vierailija
24.03.2024 |

Vielä pari vuotta sitten Heidi Hossi, 30, kävi lomamatkoilla, elokuvissa ja ulkona syömässä. Nyt tilanne on täysin toinen.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010304029.html

Köyhät "työläiset"

Kommentit (1284)

Vierailija
301/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä kilpailuttaisin sähkön. Jotkut ovat tehneet ihan hyviä sopimuksia. Tietysti jos on tottunut kolmen sentin hintaan, niin sellaisia ei ole enää saatavilla. Monet puhuvat maalämpöön jne investoinnista, mutta kyseessä on taloyhtiö. Ja ainakin me laskettiin, että aurinkopaneelien  hinnan kuoleentuminen vie ihan hirveästi aikaa.

Mietin ruokakuluja, ne ovat aika isot, olisikohan siinä mukana myös vaipat yms.

Korot ovat kyllä nousseet ja se tuntuu. Eikä heidän tulonsa ole mitkään päätä huomaavat. 

Pitääkö pienten lasten kanssa nyt niin paljon matkustaa? Jos nyt nauttisi perhe-elämästä? Itse olin aika mukavuuden haluinen ja aloitettiin ulkomailla käynti vasta, kun kukaan ei käyttänyt vaippoja ja kaikki söivät normaalia ruokaa. 

Vierailija
302/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ruokalasku on täysin normaali. Siihenhän sisältyy päivittäistavarat. Itse laskisin siihen luokkaan myös välttämättömät pienhankinnat kuten siivoustarvikkeet, pesuaineet, lamput, piensisustus kuten astioiden. ym. täydennys, uusi matto, päiväpeitto tai säilytyslaatikko,  mitä nyt väistämättä tulee tasaisena virtana, vaikka yksittäisiä tuotteita olisi harvoin tarve ostaa.

Meillä vastaaviin menee enemmän kuin tonni kuussa. Minulla on tarkka kirjanpito. Ostetaan ihan tavallista ruokaa, ei syödä ulkona eikä käytetä päihteitä tai syödä ylimääräisiä herkkuja. 

Mattoja, päiväpeittoja, lamppuja, astioita ja säilytyslaatikoita joka viikko, onpa elämää! Mahtaa olla kämppä täynnä krääsää. Ja kuinka saakelikseen niitä pesuaineita oikein käytätte kun niitäkin pitää ostaa kymmeniä purkkeja kuukaudessa? Lol oikeesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni ruokaaan kuukaudessa, mitä ne syö?

Kaviaaria?

Kyllä meilläkin menee yli 1000e kuukaudessa kauppaan, toki mukana on pesuaineet, paperit ym. sen ruoan lisäksi. Kaikesta ostetaan halvinta mahdollista merkkiä ja herkut jätetään kaupan hyllyille, ruoat tehdään alusta asti itse eli ei käytetä eineksiä tai puolivalmisteita, mutta silti tekee tiukkaa. Meillä 2 aikuista ja 2 lasta.

Voisitteko te, joilla menee näin paljon rahaa ruokaan, ihan luetella, mitä sieltä kaupasta ostetaan joka kerta? Ainahan se on vain terveellistä suomalaista ruokaa, mutta kun itse syömme sitä ja 2 aikuisen ja 2 teinin kanssakaan ei mennyt kuin 400 euroa kuussa, niin ihmetyttää, että mistä olemme jääneet paitsi.

Minä puolestani haluaisin luettelon 2 aikuisen ja 2 teinin kauppakuluista, kun ruokaan JA päivittäistavaroihin ilmeisesti menee vain 100 euroa viikossa. Nykyisillä hinnoilla se on vähän, jos tarkoituksena on syödä terveellisesti ja monipuolisesti. 

Vierailija
304/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut alka wolttailla urakalla itselleen herkkuja kotiin noilla kuluilla....

Vierailija
305/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ruokalasku on täysin normaali. Siihenhän sisältyy päivittäistavarat. Itse laskisin siihen luokkaan myös välttämättömät pienhankinnat kuten siivoustarvikkeet, pesuaineet, lamput, piensisustus kuten astioiden. ym. täydennys, uusi matto, päiväpeitto tai säilytyslaatikko,  mitä nyt väistämättä tulee tasaisena virtana, vaikka yksittäisiä tuotteita olisi harvoin tarve ostaa.

Meillä vastaaviin menee enemmän kuin tonni kuussa. Minulla on tarkka kirjanpito. Ostetaan ihan tavallista ruokaa, ei syödä ulkona eikä käytetä päihteitä tai syödä ylimääräisiä herkkuja. 

Ei se ole miklään tavalla todellakaan normaali kun käytännössä tuossa on vain vanhempien ruokakulut! Astiat ja päiväepitot keksit päästäsi.

meillä menee nelihenkisellä perheellä 600 kuussa ja siinä on ihan kaikki ruoka koska teemme etänä töitä ja opiskelija syö eväitä ja abikaam ei syö enää koululla.

Vierailija
306/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaviaaria?

Kyllä meilläkin menee yli 1000e kuukaudessa kauppaan, toki mukana on pesuaineet, paperit ym. sen ruoan lisäksi. Kaikesta ostetaan halvinta mahdollista merkkiä ja herkut jätetään kaupan hyllyille, ruoat tehdään alusta asti itse eli ei käytetä eineksiä tai puolivalmisteita, mutta silti tekee tiukkaa. Meillä 2 aikuista ja 2 lasta.

Voisitteko te, joilla menee näin paljon rahaa ruokaan, ihan luetella, mitä sieltä kaupasta ostetaan joka kerta? Ainahan se on vain terveellistä suomalaista ruokaa, mutta kun itse syömme sitä ja 2 aikuisen ja 2 teinin kanssakaan ei mennyt kuin 400 euroa kuussa, niin ihmetyttää, että mistä olemme jääneet paitsi.

Minä puolestani haluaisin luettelo

Käyttää tarjouksia ja kokkaa itse. Ei sen sen kummempaa ole.

Vierailija
307/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee ruokaan kahden teinin kanssa 600 euroa kuussa joten kyllä heidän siinä pitäisi pystyä pihistämään. Varsinkin kun opettajathan syö kouluruokaa päivisin.

Ei kyllä mene puolta kiloa kasviksia/naama ja laadukasta proteiinia. Meillä 4 henkinen urheileva perhe ja itse tehdään kaikki ruoat. 1000 euroa ei riitä mitenkään. 

Meillä kaksi aikuista ja kolme urheilevaa teinipoikaa. Meillä menee ruokaan kuussa 1200€ sisältäen työpaikka ruokailut.  Ruokakulut olivat huomattavasti pienemmät silloin kun olivat lapsia ja kaikki kolme olivat kotihoidossa. Kotona olin reilut kuusi vuotta ja se aika pärjättiin hyvin yhden tuloilla. Nyt kun ovat teinejä ja kumpikin meistä töissä niin välillä tekee taloudellisesti tiukkaa. Tosin jos lapset lopettaisi harrastamisen ja kilpailemisen niin siinä säästäisi 1000€ kuussa mutta toistaiseksi pyritään säästämään muista kuluista kuten matkustelusta ettei harrastuksia tarvitse lopettaa. Sit kun muuttavat omilleen niin meille jää rahaa varmasti säästöön ja saadaan asuntolaina maksettua nopeasti pois. Nyt on ihan minimi lyhynnes, jotta elämiseen jää rahaa. Elämä on valintoja ja meillä se valinta on ollut kolme lasta mahdollisimman pienillä ikäeroilla, nuorimman ja vanhimman ikäero reilu kolme vuotta. Valinnan myötä ollaan jouduttu luopumaan omasta ajasta, matkustelusta ja leffa ym. käynneistä. 

Vierailija
308/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun perheen vanhemmat ovat opiskelleet yliopistossa yhteensä 10 vuotta! Kyllähän se pitäisi palkassa näkyä.

Ehkä vähän OT tässä, mutta miksi koulutuksesta pitäisi maksaa? 

On se yliopistotutkinto minullakin, mutta opiskelin, koska asiat kiinnostivat, en rahankiilto silmissä. En ymmärrä, miksi minulle pitäisi maksaa enemmän kuin jollekin dementikkokodin hoitajalle, jonka työ on paljon paskamaisempaa kuin oma siisti sisätyöni.

Siksi että pian meillä ei ole päteviä opettajia. Esim. Ruotsissa on 40 000 pätevän peruskoulun opettajan vaje, koska työn vaativuus, koulutusaika ja palkka ei kohtaa. Ei sitä työtä pelkästään kutsumuksesta kukaan ala tekemään.

Vierailija
309/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen opettaja ja nettopalkka n. 2300e/kk. Mulla on hyvin varaa pitää kahta koiraa, yhtä hevosta ja matkustella vuosittain, koska olen jättänyt lapset tekemättä. Elämä on valintoja 🤷🏼

Mielestäni koirat ja hevonen ovat surkea valinta lapsiin verrattuna, tarkastelenpa valintaa mistä kulmasta tahansa.

Vierailija
310/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/arki/halpaa-ruokaa---resepteja-alle-2…

Tuolla esim reseptejä jopa alle 1 euro per annos. Sieltä voi hakea ideoita.

Esim papupata, kaalilaatikko, hernekeitto, lihapullat ei paljoa maksa.

Vierailija
311/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kulut ovat toki kasvaneet, mutta on mielenkiintoista tällaisissa artikkeleissa nähdä, mitä nämäkin ihmiset pitävät pakollisina kuluina ja mitä ylimääräisinä. Esimerkiksi rahoitusauto pakollisine kaskoineen ja kuntosalijäsenyys eivät ole pakollisia kuluja, vaan ylimääräisiä. Näistä ylimääräisistä kuluista sitten karsitaan, jos taloudellinen tilanne syystä tai toisesta kiristyy. Hyvän elintason väliaikainen madaltaminen ei ole mikään lohduton tragedia, vaan normaalia ja järkevää elämistä ja taloudenpitoa. 

Vierailija
312/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaviaaria?

2 lapsinen perhe tonnilla ei tee nykyisin hevonpeetä, tuntuu että tonni on sama raha kuin satanen oli 10 vuotta sitten

no ei tuo 1000 e kuussa nyt ihan hirveästi ole, jos siihen sisältyy esim muu päivittäistavarakaupasta ostettu, esim. Pyykinpesuaineet, vaipat, saippuat jne. Olemme tilanneet (4 h perhe ja koira) kaikki ruuat Prismasta monta vuotta ja viikkotilaus on nykyisin noin 220-230 e viikossa, kun se vielä pari vuotta sitten oli 180-200 e viikossa. Eli on kallistunut tosi paljon. Eikä syödä kaviaaria :)

Vierailija
313/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mattoja, päiväpeittoja, lamppuja, astioita ja säilytyslaatikoita joka viikko, onpa elämää! Mahtaa olla kämppä täynnä krääsää. Ja kuinka saakelikseen niitä pesuaineita oikein käytätte kun niitäkin pitää ostaa kymmeniä purkkeja kuukaudessa? Lol oikeesti!

Ja vaipat! Ei kai nyt joka päivä vauvalle uutta vaippaa tarvitse. Samoin WC-paperin voi käyttää useampaan kertaan. Hirveitä tuhlareita ovat kun tuota kaikkea joka kuukausi ostavat.

Vierailija
314/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastikkeetkin voi jättää maksamatta antaa muiden osakkaiden maksaa

Vierailija
315/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mattoja, päiväpeittoja, lamppuja, astioita ja säilytyslaatikoita joka viikko, onpa elämää! Mahtaa olla kämppä täynnä krääsää. Ja kuinka saakelikseen niitä pesuaineita oikein käytätte kun niitäkin pitää ostaa kymmeniä purkke

Oi kun söpöä se kiukuttelee kuin pikkulapsi! :D

Vierailija
316/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina ja autolaina 1500 tai asuminen 1500. Opintolainojakaan ole vielä maksettu.

Päivähoitomaksu kuitenkin vain 150, eli pienituloisia ovat silläkin mittarilla.

Eipä tuossa ole tehty muuta kuin kallita valintoja halpojen korkojen aikaan.

Open noin oienet palkat ja opintolsina viittaa siihen että ovat suunnilleen vastavalmistuneita eli kaikki mulle heti.

Vierailija
317/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaviaaria?

2 lapsinen perhe tonnilla ei tee nykyisin hevonpeetä, tuntuu että tonni on sama raha kuin satanen oli 10 vuotta sitten

no ei tuo 1000 e kuussa nyt ihan hirveästi ole, jos siihen sisältyy esim muu päivittäistavarakaupasta ostettu, esim. Pyykinpesuaineet, vaipat, saippuat jne. Olemme tilanneet (4 h perhe ja koira) kaikki ruuat Prismasta monta vuotta ja viikkotilaus on nykyisin noin 220-230 e viikossa, kun se vielä pari vuotta sitten oli 180-200 e viikossa. Eli on kallistunut tosi paljon. Eikä syödä kaviaaria :)

Kyllä se on kun lapset on 2 vee (päiväkodissa) ja 3 kk.

Ne päivittäistavarasi kannattaa hakea tarjouksista. 

Vierailija
318/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä käsitys opettajien lyhyistä työpäivistä on? Luokanopettajan työ on vaativaa työtä, johon vaaditaan akateeminen koulutus. Työ sisältää todella paljon enemmän kuin oppilaiden oppitunnit. Itse teen työni huolella ja joudun luokanopettajana tekemään niin pitkiä työviikkoja, että koko kesäkuun kesäloma on käytännöstä korvausta näistä ylitöistä eikä lisätöihin itselläni monen lapsen äitinä ole rahkeita.

Jutun perheen vanhemmat ovat opiskelleet yliopistossa yhteensä 10 vuotta! Kyllähän se pitäisi palkassa näkyä.

Tunnen useita opettajia, ja yksikään niistä ei tee ns. pitkää päivää. Ala-asteen opettajalla on opetusvelvollisuus 24 tuntia viikossa. Varsinkin jos on ollut useamman vuoden jo hommissa, niin vetävät vanhalla rutiinilla eikä valmisteluita juurikaan tarvitse tehdä (tämän ihan keskusteluissa itse myöntävät). Joku nuori ja innokas kirjoittelee iltaisin pitkiä wilmaviestejä päivittäin vanhemmille ihan turhaan, ei niitä kukaan jaksa lukea.

Kesällä 9,5 viikkoa lomaa ja tähän päälle 4 viikkoa syys-, joulu- ja hiihtolomaa. Viikkotunnit ja lomat huomioiden luokanvalvojien 3000€/kk palkka vastaa normaalissa toimistoduunissa n.5500€/kk liksaa. 

Vierailija
319/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaviaaria?

Minä puolestani haluaisin luettelo

en mitenkään usko, että 4 h perhe 100 e viikko voi syödä monipuolisesti. Ja kohta joku tulee tänne pätemään, että kyllä me ainakin tehdään kaikki itse ja on niin monipuolista. Haluaisin oikeasti nähdä sen kuukauden ruokalistan 4 hengelle, jossa kaikki ruuat tehdään 100 e viikko ja joka ei ole pelkkää makaronia, perunaa tai puuroa.

Vierailija
320/1284 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaviaaria?

Tässä tilanteessa tonni on hirveä summa.  Pikkuvauva ei syö kun hevonen ja tuskin taaperokaan. Meillä on yksi hirveästi syövä teini ja silti tuollainen summa ruokaan kuussa on älytön. 

Tuossa listassa ei oltu eroteltu ollenkaan lasten vaatteita tai muita tarvikkeita, joten oletan että ne tehdään ruokaostoksien lomassa. Mainittiinko mitään vaipoista? Kahteen vaippaikäiseen menee rahaa. Ehkä vauva tarvitsee kalliita korvikkkeita, ehkä perheessä on allergioita. Kurahanskoja ja sen sellaisia katoaa ja menee rikki jatkuvasti. Kenkiä pitää ostella p

Vauva voi käyttää esikoisen vanhoja vaatteita ja varusteita, ne ei edellisen käytössä ole menneet miksikään. Ja jutussahan sanottiin, että lapsilisät käytetään lasten tarvikkeisiin. Kyllähän pari sataa saa kuukaudessa upotettua vaatteisiin ja tarvikkeisiin, jollei yhtään katso, mihin niitä rahoja kuluttaa. Tai varsinkin, jos katsoo, pitää olla uusinta mallia ja kalleinta merkkiä. Enemmän tässä särähti korvaan tuo tonnin ruokalasku. Taapero tarvitsee päivällisen ja iltapalan kotona, ja sen ikäinen ei isoa annosta syö. Ja isä syö töissä lounaan, joten 1000€ ruokalasku on aivan tolkuton, 600-700 kuulostaisi järkeenkäyvemmältä. Ja miksi taapero on päiväkodissa, varsinkin kun rahasta on tiukkaa. Lapsikontakteja saa kerhoista ja vanhemmathan ovat kasvatusalan ammattilaisia, kai he omia lapsiaan hoitaa osaavat. Vieläkin erikoisempi oli toteamus, että onneksi pärjäävät ettei tarvitse luotolla elää. Juuri sitähän he tekevät, lainaa lainan päälle. Mutta ilmeisesti lainat eivät ole luottoja. Hämmentävää, miten he, itseään akateemisiksi alleviivaavat, ajattelevat asioista, eivätkä ymmärrä, että tietyistä asioista pitää olla valmis luopumaan, jos lapsia haluaa.

Varmaan saamme lukea parin vuoden päästä jutun: miten heillä menee nyt. On kolme lasta, kaksi päiväkodissa, äiti vauvan kanssa kotona ja rahat on entistäkin tiukemmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän