TÄRKEÄ! Onko VASENKÄTISIÄ tai vasenkätisten vanhempia paikalla? Tarvitsen apuanne!
Eli minulla on vasenkätinen lapsi. En tunne lähipiiristäni kovin hyvin vasenkätisiä saati sitten vasenkätisiä lapsia!
Minua kiinnostaa tietää ihan kaikki arkeenne ja vasenkätisyyteen liittyvät asiat!
Esimerkiksi:
*Käytätkö tietokoneen hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä?
*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla?
*Miten autolla ajaminen alkoi sujua, tai siis oliko opetteleminen vaikeaa?
*Entäs käsityöt koulussa? Oliko hankala oppia virkkaamaan, neulomaan jne?
*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin?
*Kun ruokailet, kummassa kädessä pidät yleensä lasia kun juot?
Minua kiinnostaa siis ihan kaikki, koska lapseni tällä hetkellä käyttää enemmän vasenta kättä kuin oikeaa, mutta ei ole kuitenkaan sitten ihan satavarma juttu...
En ole saanut vielä neuvolasta ohjeita, miten aletaan tuota vahvistamaan ja kumpaako sitten vahvistetaan jne.
KIITOS TODELLA PALJON että vastaat. Jokainen pienikin asia on minulle tärkeä!
Kommentit (99)
Eli minulla on vasenkätinen lapsi. En tunne lähipiiristäni kovin hyvin vasenkätisiä saati sitten vasenkätisiä lapsia!
Minua kiinnostaa tietää ihan kaikki arkeenne ja vasenkätisyyteen liittyvät asiat!
Esimerkiksi:
Käytän hiirtä oikealla puolella, koska sillä puolen se aina sattuu olemaan.
*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla?
Haarukoita ja veitsiä käytän kuten muutkin.
Autolla ajo ei ole sen kummempaa oli kumpikätinen vain.
Minä olin yleensä se priimus koulun käsitöissä, mutta se johtunee geeneistäni enemmän kuin vasenkätisyydestä. Neulon kuten muutkin ja siinä olen hyvä. Virkkuukoukku taitaa olla vasemmassa kädessä, mutta muuten etenen siinäkin hommassa normien mukaan.
*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin?
Ei mitään toisin. Vasenkätisyydestäni ei pidetty isompaa numeroa, ja niissä asioissa joissa se jotenkin vaikutti elämään, asia otettiin huomioon. Lähinnä tulee mieleen, että minulla oli oma vasekätisen räpylä pesäpallossa ja omat sakset. Nykyään tosin on paljon molempikätisiä saksia.
Lasi pysyy kummassa kädessä vaan.
Minua kiinnostaa siis ihan kaikki, koska lapseni tällä hetkellä käyttää enemmän vasenta kättä kuin oikeaa, mutta ei ole kuitenkaan sitten ihan satavarma juttu...
En ole saanut vielä neuvolasta ohjeita, miten aletaan tuota vahvistamaan ja kumpaako sitten vahvistetaan jne.
Minkähän ikäinen on lapsesi? Se voi pienellä olla vielä kehittymätön tuo kätisyys, mutta sen saa leikki-ikäisellä testien avulla helposti selville, kumpi käsi on dominantti.
KIITOS TODELLA PALJON että vastaat. Jokainen pienikin asia on minulle tärkeä!
Korostaisin, että vasenkätinen ei ole mikään kummajainen, eikä vasenkätisyydestä pidä tehdä suurta numeroa. Leikkisästi voisin sanoa, että minä olen sisaruksistani se älykkäin:), olen ainut vasenkätinen perheessäni ja myös koulutetuin ja menestynein työelämässä...
Oikealla mutta olen opetellut myös vasemmalla, koska oikea käsi oli jossain vaiheessa paketissa.
En siirrä, vaan syön niinkuin oikeakätiset. Puikoilla syön vasemmalla kädellä. Pelkällä haarukalla syön vasemmalla.
Ei mitään ihmeellistä.
Oli vaikeuksia, mutta sitten opin kun mummo opetti. Opettajat tuskaantuivat kanssani vain.
Sitten innostuin käsitöistä todella paljon.
Miltei mikä vaan onnistuu. Ihan "oikeakätisesti".
Pesäpalloseuraan liityin ja sieltä saivat oikeakätiset ilmaiseksi räpylät, mutta koska olin vasuri, niin minun käskettiin itse ostaa. Jäi sitten ostamatta, koska muutenkin oli hankalaa sillä heitän palloa vasemmalla, ja lyön vasemman kautta.
Oikeassa kait, ei kai sillä niin väliä?
Minusta ei pidä alkaa "vahvistamaan" kumpaakaan, vaan antaa lapsen itse valita, ja kokeilla.
Yksi asia mikä on vaikea, jotkut puhelinmallit, ne ovat suunniteltu oikeakätisille! Siinä on ollut joskus vaikeuksia.
ellet sitten halua esim. ostaa vasurin sakset tms. ja sitten kun lapsi on isompi niin osaa itsekin esim. urheiluvälineiden hankinnassa olla sanomassa kumman kätisen välineen tarvitsee.
Itse olen saanut käyttää aina kumpaa kättä haluan. Joskus ala-asteella eläkkeeltä hälytetty sijaisopettaja sanoi minun kirjoittavan väärällä kädellä.
Minua ei myöskään ole haitannut tuo käden sotkeminen kirjoittaessa, koska olen aina kirjoittanut ylhäältä alaspäin. Tietenkään kaikkia kirjoitusalustoja ei voi näin kääntää, mutta en muista ikinä kiinnittäneeni huomiota edes tuollaiseen "sotkemisasiaan".
Teen paljon asioita myös oikealla, esim. leikkaan saksilla, veitsellä leikkaan molemmilla, haarukka on aina vasemmassa, lusikka myös.
En tajua miten kätisyys vaikuttaa autolla ajamisen oppimiseen. Sain ajokortin ainakin ensiyrittämällä ja jokkista olen ajanut nuorempana menestyksekkäästikin.
Koulussa opin neulomaan samalla tyylillä kuin oikeakätisetkin, mutta en ole koskaan ollut kiinnostunut käsitöistä (johtuu enemmän luonteesta kuin siitä että kätisyys jotenkin häiritsisi).
Kumpaakaan kättä ei tarvitse vahvistaa. Vois tukea lapsen motoriikkaa antamalla hänen harrastaa paljon piirtämistä, askartelua jne. mutta anna hänen valita käsi itse.
Olen todella voimakkaasti vasenkätinen, eli en osaa juuri mitään tehdä oikealla. Hiirtä toki käytän oikealla ja haarukka ja veitsi samoin kuin muilla. (Haarukkahan on vasemmasssa kädessä) Lusikka siirtyy kuitenkin oikealta vasemmalle.
Virkkauksesta ja neulomisesta ei ole itselleni tullut ongelmaa koskaan, sillä olen käsityöhiminen ja itseoppinut. Kumpaakaan ei ole opettaja onnistunut opettamaan, kun oli itse oikeakätinen. Autolla ajaminen sujui alusta saakka, eikä ongelmaa ollut.
Ainoa asia, missä on itselläni koskaan tullut ongelmaa vasenkätisyyden kanssa on pesäpallo. Olin ensimmäisellä tai toisella luokalla koulussa, ja kun liikuntatunnilla pelattiin pesistä, enkä liikunnallisena tyttöna koskaan osunut palloon, tuli ihmetys. Sitten huomasin kokeilla lyömistä toiselta puolelta kuin muut, niin jo alkoi osua. :) Opettajja ei tajunnut tätä.
Kotona meillä on aina tuettu vasenkätisyyttä, eikä siitä ole koskaan ollut ongelmaa. Tavallisesti kai on niin, että ennen eskariin menoa tulisi "päättää", kumpaa kättä käytetään.
joten kätisyys ei ole vaikuttanut vielä millään tavalla.
Tyttö on keskimääräistä taitavampi piirtämään, mutta se ei varmastikaan johdu vasenkätisyydestä vaan siitä että hänellä on olosuhteiden pakosta hyvin vähän ikäistään seuraa, ja hän on siksi viettänyt paljon aikaa yksikseen piirrellen.
Nyt on kiire saunaan, joten vastaan lyhyesti:
- hiirtä käyttää oikealla kädellä
- veitset ja haarukat katetaan kuten tapa vaatii
- autolla ajamisessa ei ollut mitään ongelmaa. Se on joka tapauksessa ihan uusi juttu
- ope ei osannut opettaa vasenkätisen neulomista
Poika on aina ollut vasenkätinen, jo ihan vauvana otti tavarat vasempaan käteen. Oikeastaan sen huomaa vain erikoisen näköisestä kirjoitustyylistä. Pitää kynää siten, ettei käsi suttaa. Käsiala on hyvä, itse asiassa en erota käsialasta, onko kirjoittaja tämä vasenkätinen vai oikeakätinen pikkuveli.
Me ei vahvistettu mitään kätisyyttä, lapsi sai käyttää mitä halusi. Veitset ja haarukat tosin opetettiin tarkemmin, että oppii kuten ne yleensä katetaan. Suvussa on sekä oikea- että vasenkätisiä sekä molempikätisiä.
Olen vasenkätinen ja elän ihan NORMAALISTI.
Siirrän ne tavarat eri päin, jotka koen tarpeelliseksi. Esim. hiiren.
Asiat luonnistuvat itsekseen, eikä sinun tarvitse alkaa petaamaan lapsellesi mitään vasenkätisen maailmaa.
ps. miten itse osaat ajaa autoa, kun rattia pitää käyttää vasemmalla kädellä vaihdetta vaihtaessa?
Olen itse vasuri ja minulla on viisi lasta. Kolme on jo koululaisia ja aina olleet selkeästi oikeakätisiä, kaksi on vielä niin pieniä ettei kätisyydestä ole tietoa, mutta puolitoistavuotias ainakin lusikkaa pitää useammin vasemmassa kuin oikeassa. Meillä suvussa on tosi paljon vasenkätisiä ja olisihan se ihan mukava saada omaankin pesueeseen sellainen, minua kun asia ei ole koskaan "vaivannut".
Hiirtä käytän oikealla, varmaan siksi, että se on oikealla puolella konetta. Aterimet vaihdan aina, eihän siitä muuten mitään tulisi. Lusikkaa pidän vasemmassa ja lasia vaihtelevasti, jos vain juon, niin vasemmassa, ruokaillessa kumpi käsi sattuu olemaan vapaana. Autolla ajamisessa ei koskaan ole ollut ongelmia ja koulussa oli pakko neuloa "oikeakätisesti", kun opettaja ilmoitti ettei aio erikseen ruveta vasureita opettamaan (minä ja mun paras kaveri oltiin molemmat vasenkätisiä. Saksilla leikkaan myös oikeakätisesti, koska äiti ei ostanut omia.
Ainoa negatiivinen asia oli se, että siihen aikaan oli käytössä kaunokirjoituksessa oikeat mustepatruunakynät, joilla tuli joskus "sotkettua" kun käsi "pyyhki" tekstiä, mutta äkkiä sitä oppi varomaan :)
Paljon melua tyhjästä. Ei kätisyyttä tarvitse mitenkään vahvistaa, kyllä se sieltä tulee itsekseen. Pienelle lapselle ei taida olla olla vasurisaksia joten voit rauhassa tarkkailla kumpaan käteen lapsi ottaa sakset ja sitten ostaa vasurifiskarsit. Mun mies ja veli on vasureita enkä ole huomannut mitään erityistä heidän toiminnassaan. Taino, leipä on "väärinpäin" leikkuulaudalla heidän jälkeensä, koska leikkaavat vasemmalla kädellä. Ja kello on oikeassa ranteessa.
En edes ole kiinnitänyt huomiota miten he pitävät lasia, haarukka on kuten muillakin vasemmassa ja veitsi oikeassa. Ja ruokapöydän kattaus on kaikille sama. Ettekö te muut oikeakätiset muka osaa juoda vasemmalla kädellä tai pitää haarukkaa ja veistä väärin päin? Ehkä mä olen sitten hiukan molempikätinen koska kyllä multa onnistuu lusikoiminen ja juominen vasurillakin.
Aika monet jutut, kuten hiiren käyttö ja autolla ajaminen on ihan tottumuskysymyksiä. Varmasti brittien on yhtä hankala totutella meidän autoihimme kuin meidän brittien.
Käsityöt voi olla hankalia, mutta paljon riippuu opettajasta. Itse olen miettinyt että onnistuisiko opetus peilin kautta?
Olen vasenkätinen, enkä ole asiaa koskaan miettinyt ihmeemmin. Vasenkätisillä saksilla leikkaaminen on helpompaa kuin oikeakätisillä. Muita negoja en keksi.
Niin ja vasenkätiset tutkitusti elävät monta vuotta vähemmän kuin oikurit. Monet kuuluisista taiteilijoista ja säveltäjistä ovat vasenkätisiä, joten johtuuneko tuon lyhyempi eliniänodotus kuitenkin taiteellisista elämäntavoista, tiedä häntä...
Anna lapselle haarukka käteen, näet sitten kummalla syö. En ole ikinä ajatellutkaan tehdä asiasta erityistä, kyllä lapsi käyttää sitä kättä joka luontevammalta tuntuu.
Minä en ikinä oppinut varomaan tekstin suttaantumista, siskoni on myös vasuri ja kirjoittaa käsi koukussa, mutta itse vaan pistän menemään. Kokeiden jälkeen piti aina "kumittaa" kädestä lyijykynän jäljet. :)
Lyijykyniin liittyy toinen ongelma, lyijytäytekynien teräosa on yleensä kierteellä kiinni siinä lopussa kynässä ja vasenkätisen ote jotenkin kokoajan hitaasti aukaisee sitä kierrettä kun taas oikeakätisen kiristää, joten lopuksi se metalliosa on melkein irti.
Joskus jos ruokaloiden linjasto on yksipuolinen se on aika helvettiä vasenkätiselle.
Itse käytän muuten hiirtä vasemmalla, olen yllättynyt että niin moni vasenkätinen täällä ei käytä.
Jos täällä on lukemassa vasenkätisen vanhempia niin opettakaa lastamme käyttämään hiirtä oikeassa kädessä. Hyöty on se, että vasemmassa kädessä voi samanaikaisesti pitää kynää ja tehdä pieniä muistiinpanoja.
Itse sain ensimmäisen tietokoneen vasta aikuisena 90-luvulla. Minulle oli sama kummassa kädessä hiiri on, mutta päätettiin että laitetaan se oikeaa. Hyödyn valtavasti siitä, että voin samanaikaisesti käyttää hiirtä ja tavallista kynää.
Toki saman hyödyn saa oikeakätinen, jos hiiri laitetaan vasempaan. :)
Käytän molempia käsiä. Kirjoittamiseen vain vasenta. Kudon oikeakätisesti, ainoa ongelma, kun opettelin kutomaan tahtoi kudelma kääntyä väärään suuntaan. Nykyisin kutominen sujuu ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat pojat vaikuttaa vasenkätisiltä. Olen antanut touhuta ihan omassa tahdissaan. Sakset hommasin vasenkätisen ja heti oli askartelu mielekkäämpää kun alkoi onnistua. Neuvolassa ei ole ollut mitään puhetta..
Äitini on vasenkätinen, mutta tekee joitain juttuja kuten oikeakätiset (esim.ampuu oikealta).
Olen aika paljon molempikätinen, mutta noista saksista on pakko mainita, että muistan koulun käsityötunneilta, kun piti leikata oikeakätisen saksilla, niin siitä ei tullut kyllä paljon mitään. Olin yli kolmenkymmene, kun viimein sain vasenkätiselle tarkoitetut sakset ja tulipa leikkaamisesta helppoa sen jälkeen. Tosin niissäkin ekoissa vasurifiskarseissa oli vielä oikeakätiset terät, jolloin et näe mitä leikkaat, koska ylempi terä on leikkauskohdan edessä. Viimeisimmät vasurifiskarsit ovat aidosti vasenkätiset eli ne terätkin ovat leikkajalle yhtä hyvin kuin oikeakätisten saksissa oikeakätiselle. Sen neuvon annan vasenkätisen lapsen vanhemmalle, että hanki lapselle sopivat työkalut, niin ei tule turhautumista. Toisaalta itsekin molempikätisenä olen oppinut tekemään kummin päin vain asioita, kun on ollut ns. pakko soveltaa. Älä kuitenkaan pakota sellaista umpi toisenkätistä tekemään luonnottomasti töitä. Jos joskus tuskastut, niin koitapa itse tehdä ne työt sillä väärällä kädellä, niin huomaat kuinka hankalaa voi elämä olla.
Mä olen vasenkätinen seuraavissa asioissa:
- kynän käytössä, liitu- ja valkotaululle voin kirjoittaa myös oikealla kädellä ja se on helpompaakin
- pesäpallossa (syöttö, lyönti ja heitot)
- keilaamisessa
- lentopallossa yläkautta syötöissä
- nokkahuilun soittamisessa
Pelkästään oikeakätisesti toimin:
- kitaran tai viulun soittamisessa
- tenniksen, sulkapallon yms. pelaamisessa
- frisbeen heitossa
- jääkiekossa ja -pallossa
-polkupyöräilyssä
- lentopallon alakautta syötössä
- käsitöissä
- saksien, veitsien ja aterinten käyttö, poislukien lusikka, jota voin käyttää kummalla kädellä tahansa
- tietokoneen hiiri on oikealla
Eniten päänvaivaa lapsena tuottivat käsityöt, jotka oli opeteltava oikeakätisesti. Saatoin vaikkapa vaihtaa neulomasuuntaa kesken kaiken. Opettaja oli ivallinen ja ilkeä noita.
Yliopistossa professori esitteli koko ryhmälle lyijykynällä kirjoittamaani tenttivastausta, jonka teksti oli hieraantunut harmaaksi vasenkätisyyden vuoksi. Sen jälkeen kirjoitin aina kuivamustekynällä.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen miltei kaksikätisyydestäni, koska esim. haravoinnissa, mattojen hakkaamisessa tai marjojen poimimisessa voin vuorotella käsien käyttöä. Ainoastaan jotkut laukut harmittavat, kun niiden
Jatkan, että joissain laukuissa on sivutaskut vasurille huonolla kohdalla. Lisöksi haluaisin osata nousta polkupyörän päälle oikealla jalalla.
No enpä ymmärrä et mikä siinä nyt on niin ihmeellistä. Juu maailma on tehty oikeakätiselle mut kyllä mun tyttö aina on keinot keksinyt. Ainoa mitä ei pysty hyvin tekemään on musteella kirjoitus ja sitähän nyt eikauheesti missään tarvitse joka päivä. Anna lapsen löytää keinot äläkä vaan ala mitään vahvistamaan! Menee vielä väärin. Se kätisyys löytyy kyllä.
Maailma on oikeakätisten, ikävä kyllä.
Vasenkätisyydestä ei ole ollut kouluaikana varsinaista haittaa, paitsi ne käsityötunnit ja virkkaaminen/kutominen. Muilla lapsilla äidit kutoivat ja virkkasivat lasten puolesta, meillä ei äiti osannut auttaa kun oli itse oikeakätinen. Etuna oli se, että minulla oli jopa omat sakset jotka oli vasureille tarkoitettu, muut joutuivat kierrättämään saksia kun niitä oli vähemmän kuin oppilaita.. :)
Kaikissa arkipäivän asioissa toimin oikeakätisen maailmassa eli hiiri on oikeasa kädessä kun siihen nyt on vaan tottunut. Haarukoita ja veitsiä ei mulle erikseen kateta erilailla enkä tee sitä itsekään. Lasia pidän molemmilla puolin, ei ole väliä juonko vasemmalla vai oikealla kädellä.
Olen kuullut että vasenkätiset olisivat jopa "viisaampia" kuin oikeakätiset. Eli taiteen alalla me käytämme molempia aivopuoliskoita kun oikeakätiset vain toista aivopuoliskoa.. Ja usein taiteilijat ovat vasenkätisiä, tämähän on fakta! :)
Tuo kalvolle kirjoittaminen ja yleensäkin tussilla kirjoittaminenhan on hieman hankalampaa kun se saattaa sotkea, mutta muistan koulussa, että minä ne ryhmätöissä ne kalvot tein koska minulla oli paras ja selkein käsiala.. Tosin taannoin yksi toimintaterapeutti katsoi kun kirjoitin jotain paperille ja sanoi että kynäotteeni on toimintaterapeutin painajainen.. :) Että tämmöstä. Mie olen todella ylpeä että olen vasenkätinen!!!