TÄRKEÄ! Onko VASENKÄTISIÄ tai vasenkätisten vanhempia paikalla? Tarvitsen apuanne!
Eli minulla on vasenkätinen lapsi. En tunne lähipiiristäni kovin hyvin vasenkätisiä saati sitten vasenkätisiä lapsia!
Minua kiinnostaa tietää ihan kaikki arkeenne ja vasenkätisyyteen liittyvät asiat!
Esimerkiksi:
*Käytätkö tietokoneen hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä?
*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla?
*Miten autolla ajaminen alkoi sujua, tai siis oliko opetteleminen vaikeaa?
*Entäs käsityöt koulussa? Oliko hankala oppia virkkaamaan, neulomaan jne?
*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin?
*Kun ruokailet, kummassa kädessä pidät yleensä lasia kun juot?
Minua kiinnostaa siis ihan kaikki, koska lapseni tällä hetkellä käyttää enemmän vasenta kättä kuin oikeaa, mutta ei ole kuitenkaan sitten ihan satavarma juttu...
En ole saanut vielä neuvolasta ohjeita, miten aletaan tuota vahvistamaan ja kumpaako sitten vahvistetaan jne.
KIITOS TODELLA PALJON että vastaat. Jokainen pienikin asia on minulle tärkeä!
Kommentit (99)
jo ap:n lapsi onkin molempikätinen? Näitäkin on yllättävän paljon, tosin vanhemmat sukupolvet on väännetty oikeakätisiksi koulun toimesta, heillä on sitten vasemman käden käyttö voinut heikentyä.
Kumpaa kättä pitäisi yrittää vahvistaa, jos molemmat ovat lapsella luonnostaan yhtä vahvoja vielä kouluiässä?
vasuri, eikä sitä huomaa mitenkään arjessa. Vasenkätisten sakset ostin, mutta käyttää myös oikeakätisten saksia. Kaiken kaikkiaan hänellä "toimii" molemmat kädet suhteessa paremmin kuin esim. itselläni (käytännössä vasemmalla kädellä en pysty tekemään mitään järkevää).
Käyttää siis ihan normaalisti tietokonetta ja oikeakätisen hiirtä (yhteinen tietokone kaikilla), aterimet ihan tavallisesti. Koulussa myös opettaja on vasenkätinen, joten sielläkään ei ongelmia. Ei se kätisyys mikään sairaus ole, eikä aiheuta mitään ongelmia.
En koe olevani mitenkään erikoinen vasenkätisenä ja olen oppinut kaikki asiat niin kuin muutkin.
Tässä vastauksia omalta kohdaltasi kysymyksiisi?
Osaan käyttää tietokoneen hiirtä niin oikealla kuin vasemmalla kädellä,kummassa se nyt sattuukaan olemaan. Syön samoin päin haarukalla ja veitsellä kuin muutkin, mutta lusikkaa pidän vasemmassa kädessä. Autolla ajamisessa ei ollut mitään erityisiä ongelmia. Äitini opetteli virkkamaan vasemmalla kädellä, jotta opin sen ja kutomaan opin itse katsomalla kuinka se tehdään ja kääntämäällä sen peilikuvaksi itselleni. Toisaalta tiedän vasureita, jotka tekevät kaikki käsityöt oikeakätisesti. Esimerkiksi neulaa ja kynää pidän vasemmassa kädessä.
Mitä lapsuudessani olis voitu tehdä toisin. Se, että minä olisin saanut leikata saksilla vasemmalla kädellä. Silloin ei paljon ollut vasureiden saksia, joten minut opetetttin leikkaamaan oikealla kädellä. Tarkkuuteni leikatessa olisi todennäköisesti parempi vasemmalla kädellä. Nykyään kuitenkin osaan leikata saksilla kummallakin kädellä.
Toivottavasti tästä on jotain apua sinulle.
-Hiiri oikealla. Sen opin jotenkin 'luonnostaan' kun hiiri aina on oikealle puolelle sijoitettuna. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka käyttävät oikeakätisten hiirtä vasemmalla kädellä, mutta on myös mahdollista kääntää hiirten napit toisin päin, jolloin vasurikin voi klikata etusormella.
-Veitsi vasemmalla. Eli hienoillakin illallisilla vaihdan aterimet vastakkaisiin käsiin. Jollain tapakoulutusluennolla kerran kysyin asiasta, ja oli kouluttajan mielestä ok. Juon vasemmalla kädellä, mutta hienossa kattauksessa en ala siirtelemään laseja vaan nappaan lasin oikeasta yläreunasta vasempaan käteeni aina kun juon.
-Kuorimaveitsen terän pitää olla symmetrinen, kuorin siis vasemmalla. Sellainen on hyvä, jossa terä on vaakatasossa y:n mallisen muoviosan keskellä.
-Tölkin avaajaa olen oppinut käyttämään oikealla, sitä perinteistä pientä kun ei voi vasurilla käyttää.
-Neulon ja virkkaan peilikuvana, minulle oppiminen oli hankalaa.
-Autolla ajamisessa ei ole ollut ongelmaa. Sinänsä ei kai ole hirveästi väliä, vaihtaako vaihteita vahvalla kädellä vai ei, se ei kuitenkaan vaadi niin paljon hienomotoriikkaa. (Eikös Englannissa vaihdekeppi ole vasemmalla kädellä, kun kuski istuu oikealla?)
-Leivän leikkaaminen sahalaitaveitsellä on hankalaa, koska laita 'ohjaa' veistä oikealle eli vasurilla tulee alareunasta jättipaksuja paloja.
-Ai niin, minä myös viiton peilikuvana. Käytän siis työssäni viittomakieltä.
eilen myös näitä kätisyysjuttuja. Lapsi täyttää kohta 4v mutta käyttää molempia käsiään piirtämiseen ja syömiseen.
Muistan jostain lukeneeni, että tällaisille tapauksille olisi jotain toimintaterapiaa, mutta henk koht en näe asiaa niin vakavasti otettavana.
Tietty jos 4 tai 5v neuvolassa nimenomaan kätisyydestä kysytään ja hyvän selityksen kera tarjotaan jotakin järkevää tukea josta on todella hyötyä lapselle, niin mikä ettei. Luotan sitten ammattilaisten sanaan.
Toistaiseksi lapsi saa käyttää vapaasti kumpaakin kättään miten parhaaksi näkee.
Eilen kuitenkin juu mietin, että jos tuosta vasuri tulee, niin täytyykö meidän sitten hommata esim vasurin sakset yms.
minkäikäisestä lapsesta kysymys? jos 2v niin ei vielä ohjata tueta mitenkään mutta kos jo 5v niin sitten voi pyytää neuvolasta vahvistus apua jos lapsi sitä tarvitsee. ei pöytää kateta sen erilaisemmin kuin esim ihmiselle jolta puuttuu kokonaan toinen käsi. autossakaan kun ei voi valita oikea/vasenkätisen puolista ohjausta, tai sitten pitäis muuttaa englantiin. kyllä lapsi pärjää ja oppii soveltamaan yleensä itse ja voihan hän olla molempikätinenkin!
meidän lapsi 3v erittäin tod.näk vasuri ja mitään en ole asian eteen vielä tehnyt. ei pidä tehdä siitä mitään numeroa tai lapsi alkaa tosissaan luulla että hänessä on jotain vikaa, ja mitään vikaahan ei ole olla vasenkätinen!!!!
on vasenkätisiä mieheni ja tyttäreni, pian 8v.
Itse harjoittelin jopa kutomista "vasenkätisesti", että osaan tytärtäni sitten opettaa :) Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelimme, päädyimme siihen että tyttö kutoo "oikeakätisesti"... en usko että koulussa löytyy opettajaa, joka osaa esim. kantapään teon opettaa "vasenkätisesti".
Mieheni on aina käyttänyt hiirtä "oikeakätisesti" ja näin tekee tyttäremmekin. (Mieheni ei edes osaa käyttää hiirtä "vasenkätisesti" kun on aina näin tehnyt).
Kattauksessa ei sitä tarvitse huomioida... vasen- ja oikeakätiset pitävät veistä oikeassa ja haarukkaa vasemmassa kädessä. Jos ruokailee vain haarukalla, haarukka on sitten silloinkin vasurilla vasemmassa kädessä. Juomalasin voisi laittaa vasemmalle puolelle, mutten ole sitä edes ajatellut.
Tytär käyttää oikeakätisiä saksia ellei vasenkätisiä ole lähettyvillä... leikkaa kyllä kuitenkin vasemmalla kädellä.
Metalliset tölkinavaajat ovat pääsääntöisesti vain oikeakätisille. Tähän liittyen, mieheni koki yläasteen kotitalouden tunnilla, opettajan ahdistavaksi kun hän "pakotti" avaamaan tölkiä ja ihmetteli suureen ääneen, miten voi olla mahdollista ettei se onnistu. Miehelläni oli siis kotona käytössä seinään ruuvattuna kierrettävä tölinavaaja.
Varsinaisesti arjessa ei sitä huomaa. Moni asia on vain totuttelukysymys... minäkään "en osaa" huuhdella hiuksiani oikealla kädellä vaan aina vasemmalla kun oikea käsi pitelee suihkua ja olen siis täysin oikeakätinen :)
vasuri, eikä sitä huomaa mitenkään arjessa. Vasenkätisten sakset ostin, mutta käyttää myös oikeakätisten saksia. Kaiken kaikkiaan hänellä "toimii" molemmat kädet suhteessa paremmin kuin esim. itselläni (käytännössä vasemmalla kädellä en pysty tekemään mitään järkevää). Käyttää siis ihan normaalisti tietokonetta ja oikeakätisen hiirtä (yhteinen tietokone kaikilla), aterimet ihan tavallisesti. Koulussa myös opettaja on vasenkätinen, joten sielläkään ei ongelmia. Ei se kätisyys mikään sairaus ole, eikä aiheuta mitään ongelmia.
Täytyy muistaa, että osa vasureista on kaksikätisiä, osa vahvasti vasenkätisiä. Minä kuulun jälkimmäiseen joukkoon eli käytännössä en pysty tekemään mitään järkevää oikealla (kuten sinä mainitsit, että et pysty tekemään mitään järkevää vasemmalla). Ongelmia koituu silloin, jos esimerkiksi koko kaupungista ei löydy vasempaan käteen tarkoitettua tölkinavaajaa! Lopulta opin sen oikealla, mutta edelleen aikuisena avaamiseni näyttää suhteellisen kömpelöltä.
Olen ylpeä vasenkätisyydestäni, mutta on se kieltämättä aika ajoin tullut esille hankaluutena.
*Käytätkö tietokoneen hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä?
Käytän kumpaakin, ihan sama. Enimmäkseen oikeaa kotona, työkoneella vasenta.
*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla?
Vaihdan aterimet ristiin ja vasta siinä vaiheessa kun alan syömään.
*Miten autolla ajaminen alkoi sujua, tai siis oliko opetteleminen vaikeaa?
Autolla ajaminen on aina sujunut hyvin. Autokoulussa opettaja ihmetteli miten osasin taskuperuutuksen heti ensimmäisellä kerralla. Minulle se on aina ollut helppoa.
*Entäs käsityöt koulussa? Oliko hankala oppia virkkaamaan, neulomaan jne?
Virkkaus ja neulominen, teen ne vastakkaiseen suuntaan ja opetteluvaiheessa siskoni ne opetti koska opettajat eivät osanneet.
*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin?
-
*Kun ruokailet, kummassa kädessä pidät yleensä lasia kun juot?
vasemmassa
Vasenkätisyyttä ei ole syytä pelätä eikä kammoksua. Älä pakota lastasi toisen kätiseksi mitä hän luontaisesti on. Aivolohkot määrää kätisyyden.
Iän myötä oikea käteni on tullut taitavammaksi. Joudun työssäni käyttämään molempia käsiä. En koe vasenkätisyydestä olleen haittaa muulloin kun koulussa jossa minusta yritettiin tehdä useampaan kertaan oikeakätistä. Onneksi kotona olen saanut olla omanlaiseni.
Joidenkin kondeiden ja laitteiden kanssa on ollut pakko opetella olemaan oikeakätinen, samoin purkinavaajan käytön opettelu oli hankalaa.
Esimerkiksi ruokaa kattaessa laitan lasin yleensä oikealle. Kerran ihmettelin, että miten tuo syöminen on niin sottaista ja vaikeaa kolmevuotialle: hiha jatkuvasti likaisena jne. Sit kun kiinnitin tarkempaa huomiota, niin hän ottaa sillä vasemmalla kädellä sen lasin aina sieltä oikealta kun juo, jolloin hiha ui ruuassa.
Samoin maalatessa ihan huomaamattani laitan sen vesilasin oikealle, ja kun lapsi kuitenkin ehkä eniten maalaa sillä vasemmalla kädellä, on tässä sama homma eli hiha sotkee piirrustuksen, koska hän ilmeisesti haluaisi dipata sitä sivellintä vasemmalla!
Samoin jos tussipurkissa on monta tussia, hän valitsisi ehkä mieluiten sillä vasemmalla kädellä.
Eli se "vahvistaminen" käsittääkseni tarkoittaa juuri näiden pienten asioiden huomioimista, kuten esimerkiksi että ostetaan sitten ne vasenkätisen sakset jne.
Samoin pallon heitossa ja joissakin noissa peleissä voitaisiin tämä asia huomioida.
- syön ihan niin kuin muutkin - ajokortin sain nopeasti - koulun käsityöt olivat hankalat, koska ope sanoi tylysti, että "teepä sinä tämä nyt sitten peilikuvana" - ei ollut, opettelin itse - vasemmassa on lasi En ihan tajua, mitä tarkoitat vahvistamisella tai mitä odotat neuvolalta. Vasenkätinen on vasenkätinen ihan vahvistamatta. Ei sitä pysty ohjailemaan. Vasenkätisyys ei myöskään ole sairaus...
vahvistamattakin, mutta toisissa tapauksissa lapsi on "molempikätinen" ja näin vahvistamalla voidaan ohjata johonkin suuntaan. Joka tapauksessa kouluun mennessä viimeistään on päätettävä kummalla kädellä lapsi tulee kirjoittamaan.
-Sen 8v. vasurin äiti ja vasurimiehen puoliso-
yks vasurikaveri koulussa kirjoitti silleen "ylhäältäpäin" ettei samalla tuhrinut kädellään kirjoittamaansa tekstiä heti. Siis silleen käsi koukistettu ranteesta if u know what i mean.
* Käyttävät hiirtä oikeala kädellä. En ole kertonut, että sitä voisi käyttää vasemmallakin
* Katan haarukan ja veitsen normaalisti. Saavat puolestani pitää niitä käsissään, niin kuin parhaaksi näkevät
* Tytöltä sujuu käsityöt kuolussa hyvin. Sai esim. sukat ensimmäisenä luokassa valmiiksi. Virkkausta ja kutomista voi vasenkätiselle kai opetaa aika helpostikin, koska tarvitsee vain mennä eteen näyttämään, jolloin toimii kuin peili (ei siis tarvitse näyttää takaapäin)
* En ole kiinnittänyt huomiota, kummassa kädessä pitää lasia.
Muuta:
Ekaluokan opettajaa pyysin tekemään kirjoitusvihkoon mallikirjaimen oikeaan laitaan, ettei käsi peitä sitä. Mallikirjaimen voi myös tehdä sivun yläreunaan. Helppo vinkki kaikille koulukirjojen tekijöille. Mallikirjaimet voisvat olla niissä rivin molemmissa päissä. Eihän se haittaisi, vaikka jäisi yksi kirjain tekemättä.
Olen huolehtinut, että meillä on vasurisaksia käytettävissä.
Käsiala molemmilla kyllä vähän ruma ja pojalla suoraan sanoen paljon ruma, mutta niin on minullakin, vaikka olen oikeakätinen.
Meidän "isot" vasurit toivovat myös pikkuveljestä vasuria, mutta tämän kätisyys on vielä arvoitus. Luulen, että siitä tulee kuitenkin oikeakätinen.
mutta kirjoittaa ja leikkaa saksilla vasenkätisesti, lumilautailee myös oikeajalkaisesti, syömisestä en ole varma. Virkkaamiset ja muut voi opettaa peilin kautta.
mutta en silti ihan ymmärrä, miksi sitten pitää "vahvistaa" lapsi oikeakätiseksi...
Kyllä se lapsi sitten itse tietää, millä haluaa kirjoittaa, millä se luontevimmin käy.
t. vasuri
potkaisetteko palloa vasemmalla vai oikealla jalalla? Onko sillä merkitystä jalkoihin?
mutta olen oppinut tässä oikeakätisten maailmassa aika hyvin molempikätiseksi.
Tietokoneen hiirtä käytän oikealla kädellä, mutta onnistuu myös vasemmalla.
Haarukka ja veitsi on minulla syödessä "väärinpäin", eli toisin kuin oikeakätisillä. Koulussa muistan kun köksän tunneilla katoin pöydän väärin kun laitoin kaikille haarukat ja veitset siten kun itsekin niitä käytän.
Autolla ajamisessa ei ole mitään vaikeuksia! Miksi edes olisi??? Ei auton ajo ole kätisyydestä kiinni. Ajetaanhan briteissäkin auton toisella puolella?!?!
Virkkaan ja neuolon vasenkätisesti ja siinä oli opettajalla välillä vaikeuksia neuvoa minua.
Pidän yleensä lasia oikeassa kädessä kun juon syönnin yhteydessä, mutta jos juon vain esim. vettä janoon hanan äärellä niin vasemmassa.
Kirjoitan ja piirrän siis vasemmalla, mutta todella hitaasti pystyn myös oikealla kirjoittamaan selkeähkön näköistä tulosta.
Saksia olen aina käyttänyt kuten oikeakätiset. En osaa edes käyttää vasurin saksia. Niitä ei kai edes ollut tarjolla minun lapsuudessani niinkuin nyt päiväkodeissa on. Mutta on tuo kyllä hyvä ja helpottavakin tekijä osata oikeakätisen saksen käyttö, koska harvemmissa paikoissa edes on tarjolla vasurin saksia.
Kitaransoiton aloitin pienenä ja silloin piti aluksi minun tunnustella kumminpäin tuntuu luontevimmalta soittaa. Eli jos olisin päätynyt soittamaan vasenkätisesti, olisi kitaran kielet pitänyt vaihtaa toisinpäin. Mutta oikeakätisesti soittaminen tuntui minusta jostain syystä luontevimmalta.
Eri urheilulajeissa olen mennyt fiiliksen mukaan. Pesäpalloa löin vasenkätisesti ja käytin vasenkätisen räpylää, mutta joissain toisissa lajeissa saatoin toimia oikeakätisestikin tai jopa molemmilla.
Joskus huomasimme äitini kanssa hauskan eroavaisuuden koriste-esineen kohdalla. Se oli juokseva pantteri ja minä asetin sen hyllylle menosuunta oikeaan päin ja äitini aina vaihtoi sen toiseen suuntaan. Kummastakin vain se toinen asento kyseiselle koriste-esineelle oli luontevin. Äitini siis oikeakätinen.
Mutta ei sitä kätisyyttä kai kovin kummallisesti tarvitse vahvistaa, nyt varsinkaan kun ei ole enää suuri synti olla vasenkätinen. Isääni oli vielä koulussa yritetty pakottaa oikeakätiseksi, mutta ei ollut suostunut. :)
mutta vastaan silti.
En usko, että hiiren paikalla tai ruokailuvälineillä on hirveästi väliä, koska itse täysin oikeakätisenä käytän toisessa koneessa hiirtä vasemmalla (rannettani säästääkseni) ja ruokailuvälineetkin jostain syystä istuvat käteen paremmin "väärinpäin".
Eli jos oikeakätiselle nuo ovat olleet helppoja oppia molemmin päin, en usko, että vasurille on hirveästi väliä kummin päin tekee. Koneella ainoastaan kovin suurta tarkkuutta ja nopeutta edellyttävissä jutuissa teen mieluummin vain hiiri oikeassa kädessä. Eli määrätyissä tietokonepeleissä, ns. oikeassa elämässä ei ole vielä ollut koskaan väliä.
ja "voimakkaasti" eli oikea on heikompi enkä pysty tekemään mitään tarkkaa sillä.
Käytän hiirtä oikealla kädellä, en osaa käyttää vasemmalla (=kätisyys ei vaikuta vaan tottumus).
Syön haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa. Lasia voin pitää kummassa kädessä vain.
Autolla ajamisessa/sen oppimisessa en ole havainnut mitään vaikeutta.
Koulussa minut opetettiin kutomaan "oikeakätisesti", ei ollut mitään ongelmaa (olen kyllä huono käsitöissä, mutten koe sen liittyvän kätisyyteen).
Samoin opin lyömään pesistä oikeakätisten puolelta, en osaa lyödä vasenkätisten puolelta.
Vasenkätisyydestä ei ole ollut minulle mitään haittaa, en toivo, että mitään olisi tehty toisin koska mitään kätisyyteen liittyvää erityistä ei tehty eikä olisi ollut tarpeenkaan. Sanomattakin kai on selvää, että kaikenlainen painostaminen oikeakätiseksi olisi ollut huono juttu ja mahdotonta.
Olen esim. harrastanut paljon erilaisia urheilulajeja ilman mitään vaikeuksia, en ole koskaan ollut missään onnettomuudessa/tapaturmassa, en koe, että maailma olisi minulle mitenkään hankala paikka. Rentoudu.
Olin todella yllättynyt, että joku voi reagoida näin voimakkaasti asiaan (saati sitten, että "lähdettäisiin vahvistamaan" mahd. oikeaa kättä?!?). En koe, että vasenkätisyys olisi vaikuttanut elämääni millään tavalla. Pinnistämällä keksin kaksi asiaa, joista on ollut minulle pikkuruisen haittaa kätisyyden takia: yliopistossa tenteissä kun kirjoitti vastauksia lyijykynällä kynä sauhuten, niin vastaukset sotkeentuivat helposti ja toinen on säilykepurkkien avaaminen tavallisella purkinavaajalla, hiukan hankalaa oikealla kädellä.
olen hiiren suhteen molempikätinen - takoituksella opetellut sellaiseksi, ei ole vaikeaa.
Syön veitsi oikeassa ja haarukka vasemmassa kädessä kuten muutkin, en vaihtele käsiä enkä välineiden paikkoja. Lusikat, jälkiruoka- ja salaattihaarukat on vasemmassa kädessä. En kuitenkaan sotke kattausta, vaan otan sen välineen tavalliselta paikaltaan sitten kun sitä tarvitsen.
Autolla ajo ei tuottanut mitään sen kummempia ongelmia kuin käsittääkseni ihmisille yleensä. ne on yksinkertaisia liikkeitä, mitä kummallakaan kädellä siinä tehdään, eikä mun suuntavaistossa mitään vikaa ole, vaikka olenkin vasenkätinen. Tiedän silti, kumpi on oikea ja kumpi vasen.
Opin helposti virkkaamaan ja neulomaan jo ennen kouluikää, eikä ongelma ollut se etten olisi saanut niitä tehdyksi. Sen sijaan ongelma oli se, että opettaja olisi halunnut minun pitävän virkkuukoukkua ja puikkoja kädessä täsmälleen samoin kuin oikeakätisetkin, mutta se ei ihan teknisistä syistä onnistu. minä siis sain kyllä virkattua, mutta virkkasin "väärin".
Juomalasit on ihan missä sattuu kädessä.
Henk koht mä entykkä siitä, että jompi kumpi käsi pyritään vahvistamaan "siksi" kädeksi joka sit on se vahvempi ja tarkempi jne. Päinvastoin, minusta useampien ihmisten kannattaisi harjoittaa molempikätisyyttään. Siitä on oikeasti hyötyä, sillä se vähentää esim niskahartiavaivoja.