Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TÄRKEÄ! Onko VASENKÄTISIÄ tai vasenkätisten vanhempia paikalla? Tarvitsen apuanne!

Vierailija
02.02.2011 |

Eli minulla on vasenkätinen lapsi. En tunne lähipiiristäni kovin hyvin vasenkätisiä saati sitten vasenkätisiä lapsia!

Minua kiinnostaa tietää ihan kaikki arkeenne ja vasenkätisyyteen liittyvät asiat!

Esimerkiksi:

*Käytätkö tietokoneen hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä?

*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla?

*Miten autolla ajaminen alkoi sujua, tai siis oliko opetteleminen vaikeaa?

*Entäs käsityöt koulussa? Oliko hankala oppia virkkaamaan, neulomaan jne?

*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin?

*Kun ruokailet, kummassa kädessä pidät yleensä lasia kun juot?

Minua kiinnostaa siis ihan kaikki, koska lapseni tällä hetkellä käyttää enemmän vasenta kättä kuin oikeaa, mutta ei ole kuitenkaan sitten ihan satavarma juttu...

En ole saanut vielä neuvolasta ohjeita, miten aletaan tuota vahvistamaan ja kumpaako sitten vahvistetaan jne.

KIITOS TODELLA PALJON että vastaat. Jokainen pienikin asia on minulle tärkeä!

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia tulee sähkökäyttöisten työkalujen kanssa. Niissä on usein jotain turvapleksejä tms siten, ettei vasenkätisesti pysty käyttämään.

Vierailija
82/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää siirtää ensi työksesi WC-paperirulla telinen vessassa toiselle puolelle, tai muuten lapsesi sormet kakkaantuvat kun paperi on oikeassa kädessä ja hän pyyhkii takapuoltaan vasemmalla kädellä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi näitä ikivanhoja pitää jatkuvasti nostella. Joka tapauksessa: oikea käteni on dominoivampi monessa mielessä. En osaa tehdä monia asioita vasemmalla, vaikka kirjoitankin sillä. Sakset menevät automaattisesti oikeaan, auton vaihteiston käyttö on ihan luonnollista, ikinä ei tunnu mitenkään epäluontevalta tehdä se oikealla. Minulla on kylläkin automaattikortti ja -vaihteisto, mutta joutuu sitäkin välillä näpräämään. Melkein kaikkeen tartun automaattisesti oikealla kädellä. Vasemmalla kädellä käsiala on siisti, oikealla harakavarpaita, jos käytän kynää. Jos kynänä toimii sormi ja paperina digilaitteen näyttö, onnistuu oikealla kädellä kirjoittaminen yhtä hyvin kuin vasemmalla. 

Vierailija
84/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona lapselle:

vasenkätiset sakset

seinäkello (viisarit kulkevat vastapäivään)

veitset (terävä puoli siten, että leipää on helpompi leikata)

teroitin (kynää kierretään vastapäivään)

säilykepurkin avaaja (terä toisin päin eli helppo avata purkki vasemmalla)

viivoitin (numerot alkavat toisesta päästä, verrattuna "tavalliseen" viivottimeen)

tietokoneen hiiri vasemmalla (ja hiiren näppäimet vaihdettu vasenkätiseksi)

Vierailija
85/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä minulla ole mitään ongelmaa vasenkätisyyteni kanssa, paitsi kirjoittaminen on joskus vaikeaa vihkon taitoskohdan takia, ja lyijykynä sotkee käden. En ole siis mitenkään ikinä yrittänyt opetella tekemään asioita oikealla, vaan se tulee luonnostaan. 

Vierailija
86/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harakanvarpaita* 

Vierailija
87/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää siirtää ensi työksesi WC-paperirulla telinen vessassa toiselle puolelle, tai muuten lapsesi sormet kakkaantuvat kun paperi on oikeassa kädessä ja hän pyyhkii takapuoltaan vasemmalla kädellä!!!

🤣🤣🤣 Tää on kyllä tärkeä huomio. Moni ei tule ajatelleeksi tätä, eikä sitä että Intiaan ei kannata matkustaa, ellei opettele syömään oikealla kädellä. Siinä nimittäin muut poistuvat pöydästä, kun vasuri menee nappaamaan naanleipäkorista leivän vasemmalla kädellä. Vastaa samaa kuin jos meillä nousisit pöydälle, vetäisit housut kinttuihin ja näyttäisit pêrséttä muille syöjille.

Vierailija
88/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vasenkätiset sakset

viivoitin (numerot alkavat toisesta päästä, verrattuna "tavalliseen" viivottimeen)

Nämä kaikki olisivat minulle kauhistuksia. En osaa käyttää vasenkätisille tarkoitettuja esineitä, vaan teen melkein kaiken oikealla. Paitsi kynällä kirjoittamisen.

Vierailija
89/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vasenkätiset sakset

Hekoheko

Vierailija
90/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣 Tää on kyllä tärkeä huomio. Moni ei tule ajatelleeksi tätä, eikä sitä että Intiaan ei kannata matkustaa, ellei opettele syömään oikealla kädellä. Siinä nimittäin muut poistuvat pöydästä, kun vasuri menee nappaamaan naanleipäkorista leivän vasemmalla kädellä. Vastaa samaa kuin jos meillä nousisit pöydälle, vetäisit housut kinttuihin ja näyttäisit pêrséttä muille syöjille.

Vasenkätisyys ei tarkoita sitä, että tekee kaiken tai melkein kaiken vasemmalla kädellä🤦🏼 minä teen melkein kaiken oikealla. En vain osaa kirjoittaa oikealla, jos käytän kynää. Sormella digiruutuun kirjoittaminen sujuu ihan vaivattomasti oikealla, melkein jopa paremmin kuin vasemmalla. 

Vierailija
91/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vasuri enkä kyllä keksi mitään  oleellista jota pitäs ajatella. Elä yliajattele ap. Ihan normaalisti elän ja toimin. Paljon käytän myös oikeaa kättä. 

Vierailija
92/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vasenkätiset sakset

Nämä kaikki olisivat minulle kauhistuksia. En osaa käyttää vasenkätisille tarkoitettuja esineitä, vaan teen melkein kaiken oikealla. Paitsi kynällä kirjoittamisen.

Niin ja en tiedä oliko tuo trolli, mutta tiedän että vasenkätisille on kaikenlaisia omia esineitä. En osaa käyttää niitä enkä tiedä mitä kaikkia sellaisia edes on.

Vierailija
93/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasenkätinen, enkä ole asiaa koskaan miettinyt ihmeemmin. Vasenkätisillä saksilla leikkaaminen on helpompaa kuin oikeakätisillä. Muita negoja en keksi.

Niin ja vasenkätiset tutkitusti elävät monta vuotta vähemmän kuin oikurit. Monet kuuluisista taiteilijoista ja säveltäjistä ovat vasenkätisiä, joten johtuuneko tuon lyhyempi eliniänodotus kuitenkin taiteellisista elämäntavoista, tiedä häntä...

Isän puolelta tulee vasureita ja eläneet kaikki lähemmäs 90v. Mummi 94v. 

Vierailija
94/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarukka on aina vasemmassa kädessä mutta muuten aika lailla tulee käytettyä oikeaa kättä. Kirjoittaminen tuottaa vaikeuskia kun vasenkäsi peittää jo syntyneen kirjoituksen. Käsiala on minulla ihan kelvotonta mutten ole varma johtuuko se juuri vasenkätisyydestä. Kännykän kotelo aukeaa ikävästi vasemmalle ja sitä on kömpelö käyttää vasemmalla kädellä kun se kansi on kämmentä vasten. Kännytkän käynnistysnappi on myös väärällä puolella minulle. Moni työkalu on myös tehty oikeakätisille.

Vierailija
95/99 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidin kaksi vanhempaa siskoaan olivat alun pitäen vasenkätisiä. Nyt he jo kaikki edesmenneitä, äitini myös. He kaikki kävivät koulunsa ennen sotia ja siihen aikaan vasenkätisten oli pakko (käytännössä) opetella kirjoittamaan oikealla kädellä.

Toki lyijykynillä (ja kosmos-kynällä) saattoi kirjoittaa vasemmalla tekstin liiaksi sotkeutumatta. Mutta kuulakärkikynän jälki ei ollut hyväksytty virallisissa allekirjiotuksissa ja mustepullossa kastettavan kynän kanssa piti kaikkien jotenkin pärjätä.

Siksi koulut laittoivat kaikki myös vasenkätiset opettelemaan kaunokirjoitusta oikealla, niin että käsi ei osuisi tekstiin ja sotkisi sitä. Totta kai se oli monelle vaikeaa, mutta tietääkseni kaikki vasenkätiset oppi kyllä kirjoittamaan ainakin oman allekirjoituksen ja osa heistä myös varsin sujuvasti kaunista käsialaa muutenkin.

Osasta näistä vasenkätisistä, jotka pakotettiin opettelemaan oikealla kädellä kirjoittamista tuli ajan mittaan käytännössä kaksikätisiä. He kykenivät kirjoittamaa  hyvin siistiä tekstiä ja jotkut vieläpä niin, että kun kirjoittivat jollain missä ei ollut pelkoa sotkemisesta, niin he saattoivat kesken kaiken vaihtaa kättä ja jatkaa siitä toisella. 

Näin oli niillä minun äidin vanhemmilla sisaruksilla. Muistan kun kävimme heillä -60 luvulla ja kävin itse vielä kansakoulua, niin huvittavinta mitä tiesin siellä oli katsoa kun he vaihtoivat kättä kirjoittaessa ja sitä kohtaa missä he vaihtoivat kättä ei siitä tekstistä katsomalla nähnyt. Molemmat myös piirsivät ja maalasivat tauluja todella hyvin molemmilla käsillä, vaihtaen kättä piirtäen jonkun hieman isomman piirroksen vasemman puolen vasemmalla kädellä ja oikealla oikean puolen.

En tiedä varmasti missä vaiheessa vasenkätisten oikealla kädellä kirjoittmaan opettamisesta lopetettiin, mutta arvelen että sille ei ollut enää tarvetta kun kaikki kaunon alun opettelun jälkeen siirtyivät mustekynillä kirjoittamiseen ja niiden sijasta käytettiin kuulakärkikyniä. Minä vielä kävin koulun niin, että käytin täytemustekynää, mustepulloa me ei luokassa enää käytetty - pulpeteissa toki oli vielä niille oma kolo, mutta muutamia vuosia aiemmin mustepullo oli vielä ollut käytössä.

Nykyisin näitä kahdella kädellä kirjoittavia ei enää ole tullut vastaan, ehkäpä juuri siksi että vasenkätisten ei enää tarvitse oikealla opetella ja siitä sitten joistakin tule kaksikätisiä kirjoittajia.

Vierailija
96/99 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä opetittiin kulttuuritunnilla, ennen Intian työmatkaa ruokaillessa istumaan vasemman käden päällä, ettei epähuomiossa tule sillä kädellä sorkittua ruokia. Osa ei varmaan tiedä, miksi Intiassa ennen katkaistiin rikollisilta juuri oikea käsi. En tod. haluaisi olla vasenkätinen Intiassa.

Vierailija
97/99 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljästä lapsesta kaksi on vasenkätistä, osaavat itse ottaa lusikat ja haarukat käsiinsä, sakset on hankittu vasenkätisille kun oikeakätisen saksilla ei onnistu 

Vierailija
98/99 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joko sen verran vanha tai kasvanut sen verran vanhoillisessa ympäristössä, ettei mulle ollut mitään erityisiä vasenkätisille tarkoitettuja juttuja. Neulon, pelaan, käytän hiirtä, syön jne kuten oikeakätinen. Ompelen yhtä hyvin kummallakin kädellä. Vasemmalla kirjoitan ja piirrän. Pystyn jonkin verran kirjoittamaan oikealla, mutta kovin kaunista tekstiä ei sillä tavalla tule. 

Olisin kyllä toivonut, että esimerkiksi koulussa olisi ollut vasenkätiset sakset tai urheiluvälineitä tai mahdollisesti opetettu neulomaan, virkkaamaan tai ompelemaan vasemmalla. Toisaalta, en sentään saanut korvilleni vasenkätisyydestä, kuten isovanhempieni sukupolvi. 

Vierailija
99/99 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vasuri, mutta äiti ja sisko on. Kannattaa ostaa vasenkätiset sakset: kyse ei ole vain kahvan muotoilusta, vaan siitä, miten niitä teriä puristaa toisiaan vasten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän