TÄRKEÄ! Onko VASENKÄTISIÄ tai vasenkätisten vanhempia paikalla? Tarvitsen apuanne!
Eli minulla on vasenkätinen lapsi. En tunne lähipiiristäni kovin hyvin vasenkätisiä saati sitten vasenkätisiä lapsia!
Minua kiinnostaa tietää ihan kaikki arkeenne ja vasenkätisyyteen liittyvät asiat!
Esimerkiksi:
*Käytätkö tietokoneen hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä?
*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla?
*Miten autolla ajaminen alkoi sujua, tai siis oliko opetteleminen vaikeaa?
*Entäs käsityöt koulussa? Oliko hankala oppia virkkaamaan, neulomaan jne?
*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin?
*Kun ruokailet, kummassa kädessä pidät yleensä lasia kun juot?
Minua kiinnostaa siis ihan kaikki, koska lapseni tällä hetkellä käyttää enemmän vasenta kättä kuin oikeaa, mutta ei ole kuitenkaan sitten ihan satavarma juttu...
En ole saanut vielä neuvolasta ohjeita, miten aletaan tuota vahvistamaan ja kumpaako sitten vahvistetaan jne.
KIITOS TODELLA PALJON että vastaat. Jokainen pienikin asia on minulle tärkeä!
Kommentit (99)
31 on vahvasti "oikeajalkainen" ja on myös soittanut viulua ja kitaraa - molempia oikeakätisesti, ei vaikeuksia.
mun mielestä AP oli lähdössä vahvistamaan sitä VASENTA kättä eikä oikeaa.
Tuli sellainen tunne, että hänestä olisi coolia että lapsi on vasuri.
Anteeksi jos vaikutin jotenkin teitä vasureita ihmettelevältä tai ylihuolestuneelta asiasta, mutta tähän vaikuttaa varmasti se, että olen itse niin selvästi oikeakätinen, että minun on todella todella vaikea tehdä mitään tuolla vasemmalla kädelläni! Kirjoituksesta ei ota sillä mitään selvää ja autolla ajaminen just Briteissä oli ihan kauheaa!
Suokaa siis tuo "ihmetykseni" anteeksi! Tietyiltä osin teillä näyttää olevan helpompaakin ehkä kuin meillä oikeakätisillä, kun käytätte just ehkä lahjakkaammin toista kättänne!
Tuota säilykepurkin avaamistakaan en ollut edes tullut ajatelleeksi! :o) Eli hyviä juttuja tulee ilmi! Ja samoin tosiaan tuo sahalaitaisen veitsen leikkauspinta juttu, esimerkiksi.
Kun puhutte kännykkään/laitatte numeroita pidättekö sitä oikeassa vai vasemmassa?
Entäs tosiaan tuo jalalla pallon potkaiseminen, kummalla potkitte?
Usko nyt, hyvä ihminen, että se lapsi kyllä itse tietää, kummalla se potkaisee (ylihysteeristä äitiään) tai miten se puhuu kännykkään.
Näinhän se on, että lapsi tekee itse mikä parhaalta tuntuu! Minulle on ihan sama kumpaa hän käyttää! Parilta tutulta vaan joskus kuulin, miten hankalaa oli olla vasuri, ja toinen oli pakotettukin oikeakätiseksi!
Neuvolan täti viimeksi 3-vuotis tarkastuksessa sanoi, että asiaa pitää tarkkailla, ja että 4-vuotiaana asian pitäisi olla jo aika hyvin selvillä, ellei kyseessä ole juuri "molempikätinen" lapsi!
Ja jos voin jotenkin esim. toisen maalaamista helpottaa jollain pienellä jutulla, kuten esimerkiksi sillä mihin vesipurkin laitan, niin teen sen mielelläni :D Ainakin tuo omani siis ei esimerkiksi siirtänyt itse sitä purkkia toiselle puolelle, vaan siis suttasi hihansa siinä maalatessa. Kun muistan sen purkin oikealle laittaa, niin piirustus ei yleensä sotkeennu niin paljoa, esimerkiksi.
että kuulin juuri jostain, että oikeakätisten olisi itse asiassa fiksumpaa opetella käyttämään sitä vasurilla (ja vasenkätisten tietysti vastaavasti oikealla): tällöin vahvempi käsi jää vapaaksi ja voi samalla kirjoittaa esim. muistiinpanoja. Harmittaa, etten olen koskaan itse tajunnut moista...
Mullakin vasenkätisenä tuli se kuva, että hätäilet ehkä vähän turhaan. Mulla sama neuvo, että älä tee asiasta suurta numeroa. Katso mihin suuntaan lapsen kätisyys kehittyy. Tietysti tuet häntä tekemisiään asioita sillä kädellä, millä se parhaiten onnistuu. Mutta ei tarvitse millään erityisellä tavalla käsiä "vahvistaa". Ja jos näyttää siltä, että lapsesta todellakin tulee vasuri, niin tietysti olette ylpeitä tästä hienosta "lahjasta". Vasurithan on tunnetusti ovat keskimääräistä älykkäämpiä, luovia ja sosiaalisesti lahjakkaita. Samoin kuuluisuuksista suhteellisesti suurempi osuus on vasureita :)
Vasenkätisyys ei siis ole ihmeellinen juttu, mutta käytännön pikkujutuissa se tietysti täytyy ottaa huomioon.
Tässä mun vastaukset:
Oikealla. Käytännöllistä tilanteissa, kun tietokoneella on monta käyttäjää. Sitä paitsi samalla voi pitää kynää kädessä tms. ja käyttää hiirtää.
*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla?
En. Mä en ehkä siirtäisi, lapsi voi itse vaihtaa halutessaan. Vasurin on sitä paitsi helppo syödä haarukalla.
Ei... (vrt. britit)
Oli. En tiedä johtuuko kätisyydestä. "Oikein" päin olen opetellut virkkaamaan ja neulomaan.
*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin?
Vasurisakset olisivat olleet kiva juttu (nykyään niitä varmaan on enemmän, kuten muutkin on maininneet). Samoin vasemmalla kädellä toimivat kuorimaveitset.
Vasemmassa. Lapsena etenkin, nyt onnistuu kummallakin. Kata toki lasi (ja samoin laita vesivärimuki) vasemmalle, helpottaa varmasti opetellessa.
*Palloa potkin kummallakin jalalla (samoin muussa urheilussa kumpikin käsi lähes yhtä vahva) Lapselle voi opettaa kumminkin päin ja antaa hänen itse valita.
SEmmoinen vielä tuli mieleen, kun lapsi alkaa opetella kirjoittamaan, kiinnitä huomiota hyviin työvälineisiin. Liian pehmeä lyijykynä suttaa (eli mielummin H kuin Hb kovuus). Mä en koulussa ikinä käyttänyt sieltä saatuja kyniä, vaan mulle hankittiin omat, vaaleammat kynät, jotka eivät samalla tavalla sotanneet.
*Käytätkö tietokoneen hiirtä oikealla vai vasemmalla kädellä? OIKEALLA
*Siirrätkö haarukat ja veitset aina toisinpäin kuin muilla, kun ne kuitenkin katetaan aina kaikille samallalailla? EN
*Miten autolla ajaminen alkoi sujua, tai siis oliko opetteleminen vaikeaa? IHAN SAMOIN KUIN OIKEAKÄTISILLÄ
*Entäs käsityöt koulussa? Oliko hankala oppia virkkaamaan, neulomaan jne? OPETTELIN VASEMMALLA VIRKKAAMAAN JA KUTOMJAAN ELI OPETUSTA HANKALA SAADA, JÄLKIVIISAANA OPETTELISIN OIKEAKÄTISTEN TAVALLA
*Jos puhut itsestäsi, niin mitä olisit toivonut, että lapsuudessasi olisi tehty toisin? EN MITÄÄN
*Kun ruokailet, kummassa kädessä pidät yleensä lasia kun juot? OISKO VASEMMASSA, VÄLISTÄ OIKEASSA
Olen siis vasenkätinen, mutta käytän molempia käsiä lähes yhtä hyvin. Voin jopa kirjoittaa suhteellisen siistiä käsialaa oikealla, vaikka normaalisti teen sen vasemmalla.
Hiirtä käytän oikealla kädellä. Onnistuu myös vasemmalla. Heitän palloa oikealla, räpylä käy kumpaan käteen vain, lyön pesäpallossa molemmilta puolilta yhtä hyvin, pelaan jalkapalloa oikeakätisesti, leikkaan oikeakätisten saksilla, syön kuin oikeakätiset, lasi milloin missäkin, autolla ajamisessa ei mitään vaikeutta jne.. Oikeakätisten maailmassa oikea käsi on vahvistunut niin, että välillä pidän itseäni ihan oikeakätisenä. :)
Meillä koulussa (aikoinaan) vasenkätisten sakset olivat aina niin huonoja, että leikkasin suosiolla oikeakätisten saksilla, samoin kotona purkinavaajien ja muiden käyttö oli opeteltava oikealla. Mun kätisyyttä ei siis tuettu mitenkään ja olen todella iloinen, että olen monessa urheilulajissa vahvoilla juuri tämän molempikätisyyden vuoksi. Kirjoitan siis paremmin vasemmalla, mutta jos vasen käsi menisi poikki, niin ei tuottaisi hankaluutta kirjoittaa myös sillä oikealla.
Hienomotoriikka ei minulla silti ole kovin tarkkaa ja jouduinkin tekemään melkoisen työn sairaanhoitajakoulussa, että opin kaikki sorminäppäryyttä vaativat toimenpiteet tekemään.
Mun kaikki lapset on oikeakätisiä, mutta jostain syystä yksi heistä käyttää myös vasenta melkoisen vahvasti. Käsiala hänellä on heikohkoa, kun taas toisella lapsella, joka on täysin oikeakätinen, on todella upea käsiala. Tämä molempikätinen lapsi on hyvin lahjakas urheilulajeissaan juuri tämän molempikätisyytensä vuoksi.
Käsityöt olivat muuten minulle TODELLA haastavia, jonka vuoksi vaihdoinkin puukäsitöihin heti kun se oli mahdollista. Tympi saada huonoja numeroita kaikista käsitöistä vain siksi, ettei ollut pätevää opettajaa opettamassa. Ja silloin koinkin, että miksi minun pitää oppia asioita oikeakätisesti jos ei opettajakaan osaa vasenkätisesti. Myöskään äiti ei osannut minua opettaa. Mummoni on myös vasuri, mutta ei osannut hänkään neuvoa, koska hänet oli pakotettu koulussa opettelemaan kyseiset taidot oikeakätisesti. Käsitöitä vihaan muuten edelleen. :)
- Tietokoneen hiirtä käytän oikeakätisesti
- Silloin harvoin kun "hienommassa" paikassa käy syömässä niin tietysti haarukka vasemmassa, mistäs sitä kukaan huomaa siinä kumpi kätinen on :)
- Autolla ajossa ei mitään ongelmia koskaan
- Käsityöt koulussa olivat..en edes viitsi sanoa mistä kotoisin, kun opettaja ei osannut/halunnut vasuria kunnolla opettaa, aika huonot numerot siis neulomisista yms.
- Oikeastaan ongelmia ei ole ollut oikeastaan missään muissa kun käsitöissä (jotka nykyään osaan jotenkin itseoppimalla, ja aikanaan koulussa jotkut luokkakaverit nälvivät kun taisi olla niin omituista kun luokassa oli yksi vasenkätinen. Ei ole jäänyt traumoja :)
Tää ruokailujuttu on mielenkiintoinen, koska itse esimerkiksi vasurina koen, että nimenomaan se veitsen käyttö edellyttää hienomotoriikkaa eikä haarukan - eli siis vaihdan aterimet toisiin käsiin siksi, että en pystyisi esimerkiksi sitkeää pihviä leikkamaan veitsellä oikealla kädellä. Monet tuntuvat ajattelevan asian jotenkin haarukan kautta.. Mutta ei siis ole minulle suuri ongelma napata aterimia pöydältä toisin päin käteen ja teen tämän myös hienossa ravintolassa, muuten olisi pihvi naapurin sylissä :D
väenväkisin tehdä lapsestaan jotain "erityislasta".
Enpä ole ikinä tiennyt että tämä on joku hössötyksen arvoinen asia. Mun täytyy kyllä tunnustaa että en nyt edes ole varma mitä kätisiä viisi lastani ovat ja vanhin jo 16v, kait ne oikeakätisiä on kun en ole havainnut erityisen tuen tai toimintaterapian tarvetta(huoh). Joskus uteliaisuuttani katsonut kummalla kädellä lapsi piirtää tms.
Mies on vasenkätinen, eipä taida hänkään itseään mitenkään vammaiseksi kokea.
jonka äiti pakotti oikeakätiseksi. Äitini mielestä vasenkätiset ovat hieman kömpelöitä ja heidän kirjoitus näyttää tuhruiselta, joten hän halusi opettaa tyttärensä oikeakätiseksi.
Anna lapsen löytää oma kätisyytensä, liika pakottaminen ja toisen käden vahvistaminenkaan ei ole tarpeen. Voihan olla ettei lapsi edes ole täysin vasuri.
Esimerkiksi minä olen täysin "sekokäsi", karkeasti voi sanoa että vasuri on tarkka, hienomotorisesti taitavampi, oikea voimakas, karkeamotorisesti taitavampi. Eli kynä pysyy oikeassa mutta lähes kaiken muun teen oikealla. Jopa neulon ja virkkaan oikeakätisesti, ja meikkaankin osittain.
Anna lapsen löytää oma kätisyytensä, liika pakottaminen ja toisen käden vahvistaminenkaan ei ole tarpeen. Voihan olla ettei lapsi edes ole täysin vasuri.
Esimerkiksi minä olen täysin "sekokäsi", karkeasti voi sanoa että vasuri on tarkka, hienomotorisesti taitavampi, oikea voimakas, karkeamotorisesti taitavampi. Eli kynä pysyy oikeassa mutta lähes kaiken muun teen oikealla. Jopa neulon ja virkkaan oikeakätisesti, ja meikkaankin osittain.
itse asiassa tuossa kätisyyden vahvistamisessa voi myös mennä metsään... Muistan eka- tai tokaluokalla saaneeni automaattisesti pesispelissä oikean käden räpylän sillä olettamuksella että kun kirjoitan vasurilla, myös heitän palloa vasurilla. No onnistuuhan se silläkin mutta oikealla heitän paremmin.
-oikealla kädellä, tosin nyt meillä kannettava eli ei ole sitä erillistä hiirtä.. mutta siltikin oikealla.. voihan sitä hiirtä käyttäää kummalla kädellä vain.....
- syön samalla tavalla kuin muuutkin. (ja olen aina syönyt, ei ole tarvinnut mitenkään opetella)
- ei ollut vaikeaa, jos siis tarkoitat vaihdekepin käyttöä.
-oli vähän hankalaa kun opettaja ei luonnollisestikaan osannut opettaa vasenkätisesti. Kyllä se lopulta sujui..
- ei mitään. joissakin tilanteissa valitsen luonnostaan vasemman käden, mutta toisissa taas oikean..
-vasemmasssa AINA
ei se vasenkätisyys mikäään sairaus ole. Kaikki tilanteet sujuvat luonnostaan. ei tarvitse mitenkään harjoitella enempää kuin oikeakätiset..eikä näytä olevan oikeakätisille yhtäään vaikeampaa/helpompaa...
ainoa mikä ärsyttää niin kirjoittaesssa saattaa mustekynä sutata ja joka kerta käsi sivusta mustana lyijykynästä :) ei tule muuta mieleen.. ja pitää olla vasuri sakset erikseen..
eikä tehdä isoa numeroa. Ainakin minun kohdallani oli näin enkä koskaan kokenut vasenkätisyyttä mitenkään vaikeana.
Haarukkaa en osaa kyllä oikein vieläkään käyttää :DD Saatan vaihdella sitä kädestä toiseen kun en ole vielä päättänyt kummassa kädessä sen olisi helpompi olla.
Kutomaan ja virkkaamaan oli aluksi todella vaikea oppia, koska opettaja yritti opettaa vasenkäsesti, jossakin vaiheessa hoksasin että niitä on helpompi tehtä niinkuin oikeakätiset ja se siitä.
Samoin tietokoneen hiiri on kuin oikeakätisillä.
Ainoa ongelma kouluaikoina oli kalvotusseilla kirjoittaminen kalvoille, kun kämmen syrjällä suttasi kaiken kirjoittamansa. Siinä meinasi hermo palaa.
Käytän oikeankäden saksia.
Siihen aikaan oli joitakin käytännön ongelmia, kuten esim. kun piti kirjoittaa tussilla piirtoheitinkalvolle, käsi raahautui aina tuoreen tekstin päälle ja sotki kaiken, jos ei huomannut laittaa paperia suojaksi. Samoin taululle oli hieman hankala kirjoittaa samasta syystä. En tiedä, miten paljon noita kalvoja ja muita käytetään kouluissa nykyään.
Käsityöhön sain seiskaluokalla sain ihanan opettajan, joka opetteli ensin itse neulomaan vasurilla, jotta pystyisi opettamaan minua. Käsityön numeroni nousi tuon opettajan mukana kahdella :)
En tajunnut asiaa vielä lapsena, mutta ihan alimmmilla luokilla saksien käyttö oli minulle todella hankalaa ja tunsin itseni hyvin kömpelöksi. Siihen aikaan ainakaan meidän koulussamme ei vielä ollut vasurisaksia, joten käytin oikeakätisiä. Menin muutenkin jo vuotta normaali-ikää aiemnmin kouluun, joten motoriikkaani saattoi siksikin olla hieman luokkalaisiani kehittymättömämpää eikä opettaja siitä syystä ehkä osannut kiinnittää huomiota asiaan.
Nykyään olen iloinen, että olen vasuri, ainoana kolmesta sisaruksesta. Myös isäni ja isäni isä olivat vasureita. Aikuisen elämässä ei ole juuri mitään, missä vasenkätisyydestä olisi haittaa - päinvastoin, aika usein pystyn vaihtamaan kättä lennosta ja joskus teen sitä ihan aivojani virkistääkseni.
Vielä kun löytäisin kakkulapion,jossa on terä/hammastukset molemmin puolin :)
Kuten joku muukin jo sanoi, vasenkätisyys ei ole mikään sairaus... Olen itse melko vahvasti vasenkätinen, mutta miksi ihmeessä siirtäisin haarukat ja veitset toisinpäin kuin muilla, yleinen tapahan suosii vasenkätisiä kun haarukka on vasemmassa kädessä. :) Lasia pidän aina vasemmassa kädessä, jostain syystä oikealla kädellä juominen on mulle melko vaikeaa.
Hiirtä käytän oikealla kädellä (sama syy kuin useimmilla tähän ketjuun jo vastanneilla).
Virkkaan vasemmalla kädellä (opettelin sinnikkäästi itse ennen kouluikää, oikeakätinen äitini muistaakseni yritti opettaa peilin avulla) ja kudon kuten oikeakätiset (ei ollut vaikea oppia, ja pidän kutomisesta paljon).
Kouluaikoina vasenkätisyydessä ärsytti eniten varmaankin se, että taululle ja piirtoheittimelle kirjoittaminen oli hiukan hankalaa (kättä piti pitää ilmassa, jos ei halunnut sutata jo kirjoitettua tekstiä). Nykyaikana tuo ei taida olla enää niin suuri ongelma. :)