Onko teidän mielestä hassua, jos äiti auttaa vielä 7-8-vuotiasta ulkovaatteiden pukemisessa?
Meillä päinvastoin tuon ikäinen itse haluaa näyttää, että osaa, eikä halua apua. Mutta tiedän päinvastaisia, että äiti touhottaa eteisessä ja auttaa pukemisissa (kehitykseltään normaaleja lapsia).
Kommentit (88)
Ei se hassua ole, mutta suurelle osalle se on tarpeetonta. Meillä ei edes aamuisin ole ketään lasta auttamassa, koska me molemmat vanhemmat olemme töissä jo ennen kuin lapsi lähtee kouluun.
En ole äiti mutta kyllä minä mielelläni autan vielä 11 vuotiasta tytärtänikin. Eskarilaista usein kun haen kotiin hoidosta, hän kyllä osaa ja pukee kotona yksin, mutta mukavempi kun päästään nopeasti. Iskä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki aina tiedä onko kehitys normaalia. Autistinen esimerkiksi voi näyttää ihan normaalilta mutta oman toiminnan ohjauksessa puutteita. En minä oman lapsen lievästä autismista jokaiselle random tutulle kertonut. Hänelle piti opettaa ne asiat, mitkä terve lapsi oppi itsestään.
Mitkä ovat sellaisia asioita, jotka lapsi oppii itsestään?
Vierailija kirjoitti:
En ole äiti mutta kyllä minä mielelläni autan vielä 11 vuotiasta tytärtänikin. Eskarilaista usein kun haen kotiin hoidosta, hän kyllä osaa ja pukee kotona yksin, mutta mukavempi kun päästään nopeasti. Iskä.
Missä vaatteissa 11 tarvii apua ?
Suomessa on kaikki auttaminen naisten mielestä hassua.
Ompa kyse vanhuksesta, lapsesta tai naapurista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kaikki auttaminen naisten mielestä hassua.
Ompa kyse vanhuksesta, lapsesta tai naapurista.
Mulla jäi mummo katujyrän alle...
Meillä oli lapsella tuo "ei saa auttaa" vaihe kaksi vuotiaana ja on jo silloin 2-3v opetellut pukemaan itse. Nyt pikkukoululaisena ottaa apua vastaan. Osaa siis pukea mutta kiireessä saa auttaa hihan hanskan päälle jne. Minusta on enneminkin outoa että tuo "ei saa auttaa" vaihe on jollakin vasta koululaisena. Minulle se kuulostaa kehityksen viivästymältä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsella tuo "ei saa auttaa" vaihe kaksi vuotiaana ja on jo silloin 2-3v opetellut pukemaan itse. Nyt pikkukoululaisena ottaa apua vastaan. Osaa siis pukea mutta kiireessä saa auttaa hihan hanskan päälle jne. Minusta on enneminkin outoa että tuo "ei saa auttaa" vaihe on jollakin vasta koululaisena. Minulle se kuulostaa kehityksen viivästymältä.
Joo, luulen että jotkut täällä ajattelee, että auttaminen on sitä että ihan pukemalla puetaan koko lapsi. Mutta ei tietenkään kouluikäistä niin pueta, mutta pieni apua tuskin haittaa. Meillä lähinnä ne on osa hanskoista ja kurikset, joissa välillä autan.
Mun ekaluokkalainen ( joulukuussa 7v täyttänyt) kyllä pukee itse, mutta nyt talvella olen vielä auttanut mm. haalarin jalkalenksut kenkien alle ja rukkaset hyvin hihan alle ettei lunta pääse ranteisiin ja nilkkoihin. Itse tätä pyytää kun menee pihalle lekkimään.
Vierailija kirjoitti:
Mun ekaluokkalainen ( joulukuussa 7v täyttänyt) kyllä pukee itse, mutta nyt talvella olen vielä auttanut mm. haalarin jalkalenksut kenkien alle ja rukkaset hyvin hihan alle ettei lunta pääse ranteisiin ja nilkkoihin. Itse tätä pyytää kun menee pihalle lekkimään.
Tuossa on vähän se, että jos haluaa niiden lenksujen pysyvän paikallaan, niiden pitää olla niin napakat, että silloin lapsen on hankala itse niitä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää antaa edes yrittää itse. Jos ei millään onnistu, voi auttaa.
Meillä normaali 8 v, ja kyllä hän osaa pukea, tietenkin osaa. Mutta saatan auttaa juuri jossain hankalissa tai aikaa vievissä kohdissa, siis vähän nopeuttaa ulos lähtemistä. Onko sekin väärin? Esimerkiksi tänään iltapäivällä autoin kurahousujen pukemisessa, se vie yllättävän kauan aikaa nimittäin. En tietenkään kokonaan pue, mutta autoin lahkeiden kanssa, lahkeet ja lenkit on vähän hankala itse vetää kumppareiden alle, samoin henkselit jää helposti johonkin solmuun, kun itse laittaa. Mutta kyllä hän itsekin tietysti osaa, menee vaan vähän enemmän aikaa. Tällä kertaa oli vähän jo kiire mennä pihalle.
Ei se ole väärin. Jos on kiire, niin sitten mennään sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä passaa ja palvele noin isoa lasta. Teet karhunpalveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää antaa edes yrittää itse. Jos ei millään onnistu, voi auttaa.
Meillä normaali 8 v, ja kyllä hän osaa pukea, tietenkin osaa. Mutta saatan auttaa juuri jossain hankalissa tai aikaa vievissä kohdissa, siis vähän nopeuttaa ulos lähtemistä. Onko sekin väärin? Esimerkiksi tänään iltapäivällä autoin kurahousujen pukemisessa, se vie yllättävän kauan aikaa nimittäin. En tietenkään kokonaan pue, mutta autoin lahkeiden kanssa, lahkeet ja lenkit on vähän hankala itse vetää kumppareiden alle, samoin henkselit jää helposti johonkin solmuun, kun itse laittaa. Mutta kyllä hän itsekin tietysti osaa, menee vaan vähän enemmän aikaa. Tällä kertaa oli vähän jo kiire mennä pihalle.
Jos on tilanne, että taapero on jo puettuna ja äidilläkin vaatteet päällä, ei siinä oikein voi jäädä 10 minuutiksi odottelemaan, että tämä isompi saisi kurahousunsa puettua, sillä kohta se taapero rupeaa kiljumaan kuumuutta. Jos on kiirus, silloin autetellaan, jos ei ole kiirus, silloin voi rauhassa itse pukea.
Yksi mies sanoi minulle, että hänen 14-vuotias lapsensa kun asuu äitinsä luona 600km päässä, niin silloin kun lapsi on käymässä hänen luonaan, niin hän aina hakee ja vie lapsen autolla äidiltä/äidin luo. Kun minä kysyin, että eikö se lapsi voisi mennä junalla/bussilla itsekseen, niin mies oli aivan äimän käkenä, että ei todellakaan voi.
Christiiina kirjoitti:
Yksi mies sanoi minulle, että hänen 14-vuotias lapsensa kun asuu äitinsä luona 600km päässä, niin silloin kun lapsi on käymässä hänen luonaan, niin hän aina hakee ja vie lapsen autolla äidiltä/äidin luo. Kun minä kysyin, että eikö se lapsi voisi mennä junalla/bussilla itsekseen, niin mies oli aivan äimän käkenä, että ei todellakaan voi.
Tuo on jo kyllä paapomisen maailmanennätys, olettaen että ei ole mikään kehitys- tai liikuntavammainen kyseessä.
Christiiina kirjoitti:
Voihan olla, että mies haluaa maksimoida yhteisen ajan, niin hän voi olla sen 600 km matkan ajan yhdessä sen sijaan, että lapsi olisi yksin junassa.
Christiiina kirjoitti:
Ymmärrän oikein hyvin. Mies on itse valinnut asuinpaikkansa. Hän olisi voinut jäädä lähemmäksi. Vähintään mitä voi tehdä on huolehtia matkoista.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Voihan olla, että mies haluaa maksimoida yhteisen ajan, niin hän voi olla sen 600 km matkan ajan yhdessä sen sijaan, että lapsi olisi yksin junassa.
Joo tuollainen matka vie koko päivän. Eihän siinä jää yhteistä aikaa ollenkaan, jos toista istutetaan bussissa tai junassa (vaihtoineen).
Oletan että kyse on viikonlopputapaamisista. Perjantaina koulun jälkeen ei välttämättä edes kulje kyseiselle yhteydelle junia tai busseja, siinähän tulee jo ilta. Eli lähtö lauantaina koko päivä matkustamista, paluu sunnuntaina koko päivä matkustamista? Järjetöntä.
Hyvä että isä kuskaa. Ja ihmettelen täällä kehitysvammasta epäilyä. Ehkä voisi epäillä kommentoijaa itseään vähän hitaaksi, kun ei ymmärrä kulkemisia ja ajankäyttöä.
Meillä toista ei ole tarvinnut auttaa tuossa 7-8 iän jälkeen, mutta toista tarvii auttaa vielä 12-vuotiaanakin. Myöhästyisi koulusta joka ikinen aamu. Juu on nepsy.
Hyvää yötä sitten vain sinulle :) Itselläni on vielä vuosikausia eläkeikään, joten jatkan kirjoittelua vielä tunnin verran.