Onko teidän mielestä hassua, jos äiti auttaa vielä 7-8-vuotiasta ulkovaatteiden pukemisessa?
Meillä päinvastoin tuon ikäinen itse haluaa näyttää, että osaa, eikä halua apua. Mutta tiedän päinvastaisia, että äiti touhottaa eteisessä ja auttaa pukemisissa (kehitykseltään normaaleja lapsia).
Kommentit (88)
Kyllä minä autan tokaluokkalaselle aamulla monesti haalarin tai ulkohousujen lahkeet saappaiden päälle ettei heti aamusta oon kengät lumessa. Ite selviää tietty koulussa.
Sanoisin, että jos pukeminen jatkuu täysi-ikäisyyden jälkeen, niin sitten voi tämmöisestäkin kerätä ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että jos pukeminen jatkuu täysi-ikäisyyden jälkeen, niin sitten voi tämmöisestäkin kerätä ahdistusta.
17v:n pukeminen siis vielä ok?
Haista v. Eri asia hos on pakko auttaa, mutta jos vasn huvikseen niin mitä se sua kutittaa?
"Pieni koululainen voi olla ajoittain vanhempaan takertuva, uhmakas ja tarvita vanhemman erityistä huomiota ja tukea uusissa haasteissa. Välillä lapsi haluaa olla iso ja itsenäinen, välillä taas käpertyä vanhemman syliin."
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/7-9-v/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17v:n pukeminen siis vielä ok?
Joo ja 18v:kin vielä toisinaan.
Ei ole hassua, vaan pelottavaa, jos kyseessä on terve, vammaton lapsi. 7-8v on jo kouluikäinen. Ei mikään 3v, joka "haluaa näyttää että osaa".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä autan tokaluokkalaselle aamulla monesti haalarin tai ulkohousujen lahkeet saappaiden päälle ettei heti aamusta oon kengät lumessa. Ite selviää tietty koulussa.
Jos selviää koulussa, selviää aamulla kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Saako teillä pitkähiuksiset tyttöoletetut puettua helposti aluskypäräpipon? Tämä on meillä ollut sellainen, missä autan.
Miksi ei saisi? Ei hiusten pituus vaikuta mitenkään kypärämyssyn pukemiseen. Tosin aika harva kouluikäinen sellaista enää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Pieni koululainen voi olla ajoittain vanhempaan takertuva, uhmakas ja tarvita vanhemman erityistä huomiota ja tukea uusissa haasteissa. Välillä lapsi haluaa olla iso ja itsenäinen, välillä taas käpertyä vanhemman syliin."
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/7-9-v/
Vaatteiden pukeminen ei ole mikään uusi haaste, vaan jokapäiväinen osa lapsen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hassua, vaan pelottavaa, jos kyseessä on terve, vammaton lapsi. 7-8v on jo kouluikäinen. Ei mikään 3v, joka "haluaa näyttää että osaa".
Oletko sitä mieltä, että kertakaikkiaan yhtään ei saisi auttaa? Vai mikä on pelottavaa? Jos lapsi pukee itse lapaset käsiinsä ja minä nopeutan uloslähtöä niin, että sujautan kurarukkaset niiden päälle, onko tämä liikaa auttamista?
Vierailija kirjoitti:
Saako teillä pitkähiuksiset tyttöoletetut puettua helposti aluskypäräpipon? Tämä on meillä ollut sellainen, missä autan.
Saa, en ole varmaan ikinä siinä auttanut. Just jossain hanskoissa tai lahkeissa saatan auttaa kyllä. Tai esim ojennella oikeat vaatekappaleet, pidellä takkia että saa puettua helposti (silleen miten aikuisellekin saatetaan pitää jos vaikka narikasta hakee takin), jos tarvitsee nopeuttaa lähtöä. Ja autan samaan tapaan myös lapsen kavereita. Osaa ne itsekin, mutta jos olen siinä joutilaana auttamaan niin miksikäs ei.
Ei mielestäni ole kovin suuri murhe. Viimeksi puettiin 18-vuotiaalle frakkia.
Joillakin on aikuisenakin palvelija tai stylisti joka hoitaa pukemisen.
Ehkä jossain välissä voi antaa vähän itsekin pukea.
Saa auttaa jos haluaa, lapsiakin laiskottaa välillä, osoittavat mieltänsä tai esimerkiksi äiti rakastaa hemmotella lapsiansa kaikella rakkaudellansa. Jokainen rakastava äiti tekee omat valintansa eikä todellakaan väkisin pue lapsia. Rentoutukaa ja antakaa lasten olla lapsia. Älkää kadehtiko vaikka se niin helppoa teille monille onkin. Nyt ymmärrän todellakin miksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että kertakaikkiaan yhtään ei saisi auttaa? Vai mikä on pelottavaa? Jos lapsi pukee itse lapaset käsiinsä ja minä nopeutan uloslähtöä niin, että sujautan kurarukkaset niiden päälle, onko tämä liikaa auttamista?
Kyllä olen sitä mieltä, että terveen vammattoman koululaisen pitää osata pukea itse. Eihän sitä koulussakaan kukaan auta. Pelottavaa asia on siksi, että lapsella ei ole kaikki kunnnossa, jos hän ei osaa ikätaoisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen sitä mieltä, että terveen vammattoman koululaisen pitää osata pukea itse. Eihän sitä koulussakaan kukaan auta. Pelottavaa asia on siksi, että lapsella ei ole kaikki kunnnossa, jos hän ei osaa ikätaoisia asioita.
Minä taas tulkitsen pienen auttamisen samana kuin ojentaisi maitotölkin ruokapöydässä vaikka toinen saisi sen kurottamalla itsekin otettua.
Vierailija kirjoitti:
Opettajako se sitten koulusta lähtiessä pukee nämä lapset?
Voi voi, kylläpä on nyt rankkaa taas miettiä toisten asioita. Antakaa ihmisten nyt jumalauta jo olla rauhassa. En anna mitään painoarvoa turhanjauhajille.