Onko teidän mielestä hassua, jos äiti auttaa vielä 7-8-vuotiasta ulkovaatteiden pukemisessa?
Meillä päinvastoin tuon ikäinen itse haluaa näyttää, että osaa, eikä halua apua. Mutta tiedän päinvastaisia, että äiti touhottaa eteisessä ja auttaa pukemisissa (kehitykseltään normaaleja lapsia).
Kommentit (88)
Herrasmiehenä olen auttanut aikuisia naisia saamaan ulkovaatteen päälle, että ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole 😁
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä autan tokaluokkalaselle aamulla monesti haalarin tai ulkohousujen lahkeet saappaiden päälle ettei heti aamusta oon kengät lumessa. Ite selviää tietty koulussa.
Joo sama juttu, saa todellakin auttaa. Ei tarvitse meillä ainakaan lasten olla aikuisia mutta emme myöskään holhoa. Kummallista toisten asioiden vatvomista ja sitten taas kummastellaan kun lapset traumatisoituvat ja voivat huonosti. Ei ole koskaan hyvin mikään asia. Katse omaan napaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajako se sitten koulusta lähtiessä pukee nämä lapset?
Voi voi, kylläpä on nyt rankkaa taas miettiä toisten asioita. Antakaa ihmisten nyt jumalauta jo olla rauhassa. En anna mitään painoarvoa turhanjauhajille.
No miksi sitten olet jankkaamassa täysin turhaan?
Kyllä se vähän outoa on. Yleensähän noin isoille lapsille ostetaan vain sellaisia vaatteita, jotka saavat vaivattomasti itse puettua. Ei mitään kurahousuja tai muita vauvojen vaatteita, vaan hyvät vedenpitävät ulkoiluvaatteet, jotka on helppo pukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, kylläpä on nyt rankkaa taas miettiä toisten asioita. Antakaa ihmisten nyt jumalauta jo olla rauhassa. En anna mitään painoarvoa turhanjauhajille.
Jankkaaminen on eri asia kuin kommenttiin vastaaminen. Onko erektiohäiriöitä vai taasko on psyyke kuralla vai mitäs tänä vklp?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä autan tokaluokkalaselle aamulla monesti haalarin tai ulkohousujen lahkeet saappaiden päälle ettei heti aamusta oon kengät lumessa. Ite selviää tietty koulussa.
Jos selviää koulussa, selviää aamulla kotonakin.
Sinuakaan ei aikuisena kukaan auta koskaan missään, koska sinä osaat kyllä itse? Itse arvostan arjessa kaikkea pientäkin apua, vaikka selviäisin ihan itse. Kaiken ei tarvitse olla pelkkää selviytymistä. Ei myöskään lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankkaaminen on eri asia kuin kommenttiin vastaaminen. Onko erektiohäiriöitä vai taasko on psyyke kuralla vai mitäs tänä vklp?
Ei välttämättä, jos vastaaminen on tuota tasoa. Kommenttisi ei ole mitään muuta kuin turhaa jankkaamista ja riidanhaastamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hassua, vaan pelottavaa, jos kyseessä on terve, vammaton lapsi. 7-8v on jo kouluikäinen. Ei mikään 3v, joka "haluaa näyttää että osaa".
Oletko sitä mieltä, että kertakaikkiaan yhtään ei saisi auttaa? Vai mikä on pelottavaa? Jos lapsi pukee itse lapaset käsiinsä ja minä nopeutan uloslähtöä niin, että sujautan kurarukkaset niiden päälle, onko tämä liikaa auttamista?
Kyllä olen sitä mieltä, että terveen vammattoman koululaisen pitää osata pukea itse. Eihän sitä koulussakaan kukaan auta. Pelottavaa asia on siksi, että lapsella ei ole kaikki kunnnossa, jos hän ei osaa ikätaoisia asioita.
Koulussa kyllä ainakin meillä sidotaan ekaluokkalaisten luistimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuakaan ei aikuisena kukaan auta koskaan missään, koska sinä osaat kyllä itse? Itse arvostan arjessa kaikkea pientäkin apua, vaikka selviäisin ihan itse. Kaiken ei tarvitse olla pelkkää selviytymistä. Ei myöskään lapsella.
No eipä ole kyllä kukaan auttanut pukemisessa. Kyllä on pitänyt ihan itse pukea vaatteet siitä lähtien kun olin noin 6-vuotias. Riippumatta siitä, onko aamu vai ei. Nythän puhutaan vain pukemisesta, ei muusta auttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hassua, vaan pelottavaa, jos kyseessä on terve, vammaton lapsi. 7-8v on jo kouluikäinen. Ei mikään 3v, joka "haluaa näyttää että osaa".
Oletko sitä mieltä, että kertakaikkiaan yhtään ei saisi auttaa? Vai mikä on pelottavaa? Jos lapsi pukee itse lapaset käsiinsä ja minä nopeutan uloslähtöä niin, että sujautan kurarukkaset niiden päälle, onko tämä liikaa auttamista?
Kyllä olen sitä mieltä, että terveen vammattoman koululaisen pitää osata pukea itse. Eihän sitä koulussakaan kukaan auta. Pelottavaa asia on siksi, että lapsella ei ole kaikki kunnnossa, jos hän ei osaa ikätaoisia asioita.
Koulussa kyllä ainakin meillä sidotaan ekaluokkalaisten luistimet.
Pukeminen on eri asia kuin luistinten sitominen. Vai lähteekö teillä koululainen aina luistimet jalassa kouluun? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole kyllä kukaan auttanut pukemisessa. Kyllä on pitänyt ihan itse pukea vaatteet siitä lähtien kun olin noin 6-vuotias. Riippumatta siitä, onko aamu vai ei. Nythän puhutaan vain pukemisesta, ei muusta auttamisesta.
Hääpuvun ja yms kaiken sait itse päälle? Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole kyllä kukaan auttanut pukemisessa. Kyllä on pitänyt ihan itse pukea vaatteet siitä lähtien kun olin noin 6-vuotias. Riippumatta siitä, onko aamu vai ei. Nythän puhutaan vain pukemisesta, ei muusta auttamisest
Minkä hääpuvun? Menin naimisiin ihan tavallisessa juhlamekossa, jonka todellakin puin päälleni ihan itse.
Hääpuvun ja yms kaiken sait itse päälle? Minä en.
Hääpuvussa laitat 7-8-vuotiaan kouluun? Minä en.
"Pukeminen on eri asia kuin luistinten sitominen. Vai lähteekö teillä koululainen aina luistimet jalassa kouluun? :D"
Eihän tässä mun mielestä puhuttukaan jokapäiväisten kouluvaatteiden pukemisista, vaan jostain yksittäisistä tilanteista, että voiko siinä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
"Pukeminen on eri asia kuin luistinten sitominen. Vai lähteekö teillä koululainen aina luistimet jalassa kouluun? :D"
Eihän tässä mun mielestä puhuttukaan jokapäiväisten kouluvaatteiden pukemisista, vaan jostain yksittäisistä tilanteista, että voiko siinä auttaa.
Voihan sitä auttaa vaikka perseen pyyhkimisessä 19-vuotiaalla, jos haluaa. Ei kukaan sitä kiellä. Ap kysyi vain, onko HASSUA auttaa 7-8-vuotiasta normaalissa pukeutumisessa. Minun mielestäni se ei ole hassua, vaan typerää.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhuttu siitä, voiko auttaa. Puhuttiin siitä, onko auttaminen hassua. Tarkkuutta lukemiseen!
Ei ole.
Omalle diagnoosin omaavalle lapselle autoin ulkovaatteita tuossa iässä.
Aikoinaan kun olin eskariope niin autoin kyllä monia 7-vuotiaita pukeutumisessa. Se on myös sellaista hoivan antamista, jos lapsi auttamista kaipaa (vaikka tavoitteena aina mahdollisimman paljon tehdä itse).
Kun itse olin kymmeniä vuosia sitten koulussa niin alkuluokkien opettajat auttoivat välitunnille pukeutumisessa aina. Liekö tämä tapa jo kadonnut?
Ylipäätään elämä on paljon mukavampaa, kun ei luo ehdottomia sääntöjä vaan osaa katsoa tilanteita joustavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Omalle diagnoosin omaavalle lapselle autoin ulkovaatteita tuossa iässä.
Aikoinaan kun olin eskariope niin autoin kyllä monia 7-vuotiaita pukeutumisessa. Se on myös sellaista hoivan antamista, jos lapsi auttamista kaipaa (vaikka tavoitteena aina mahdollisimman paljon tehdä itse).
Kun itse olin kymmeniä vuosia sitten koulussa niin alkuluokkien opettajat auttoivat välitunnille pukeutumisessa aina. Liekö tämä tapa jo kadonnut?
Ylipäätään elämä on paljon mukavampaa, kun ei luo ehdottomia sääntöjä vaan osaa katsoa tilanteita joustavasti.
Ainakaan isommissa kouluissa opettajat eivät ehdi auttamaan oppilaista pukemisessa. Välitunneilla on Wilma-hommia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä auttaa vaikka perseen pyyhkimisessä 19-vuotiaalla, jos haluaa. Ei kukaan sitä kiellä. Ap kysyi vain, onko HASSUA auttaa 7-8-vuotiasta normaalissa pukeutumisessa. Minun mielestäni se ei ole hassua, vaan typerää.
Eläkeikäisten olisi jo aika laittaa perjantaikorkki kiinni, ja mennä nukkumaan.
Ok. Meillä ei koululaiset ole niin pieniä vauvoja, etteivätkö pystyisi pukeutumaan ilman apuja. Meillä ei myöskään ole niin kiire ulos, että joku 2min "viivytys" veisi asiaa suuntaan tai toiseen.