Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ruokaresepteissä ei anneta eksakteja mittoja eri ainesosista?

Vierailija
22.03.2024 |

Pari, kolme suhteellisen pehmeäksi keitettyä munaa

Reilu loraus kermaa

Aimo annos sipulia

Tuhti ruilaus sinappia

Kohtuullinen määrä muskottia

Mustapippuria maun mukaan

Rahtunen timjamia

Ei noilla neuvoilla saa tehtyä halutunlaista ruokaa. Vituiks menee koko eväs!

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs teet kun reseptissä on 1 kesäkurpitsa, 1 sipuli, 1 valkosipulinkynsi ja yksi porkkana ja kaupassa on aivan eri kokoisia. Jos valitsee pienimmän niin saa kolmasosan määrästä.

Ensin mietit kuinka ison annoksen haluat, ison, keskikokoisen vai pienen. Ja sitten ostat ne vihannekset keskenään suhteessa samankokoisina, pieneen annokseen pienen kesäkurpitsan, pienen sipulin, pienen porkkanan ja valkosipulista pienikokoisen kynnen. Jne. Eikä se nyt tosiaan niin tarkkaa ole, jos sattuu kotona olemaan punasipulia, niin sitä voi laittaa keltasipulin tilalle, jollet välitä porkkanasta, laita vain pieni porkkana, jos tykkäät valkosipulista, laita vaikka kolme isoa kynttä. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
62/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs teet kun pitäisi ottaa pastapussista kolmannes? Millä saat oikean määrän kun ei sovi desimittaan?

Vaa`alla, jos se nyt niin tarkkaa on. Tuskin on. Silmämääräisesti arvioit kolmanneksen, puristat sormilla pastapussia siitä kohdin, että n. 2/3 jää pussiin ja kaadat 1/3 pois pussista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa näin uusavuttomia ihmisiä? 

Vierailija
64/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

palstalla näitä sanotaan porvoolaisiksi

Vierailija
65/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset  on uusavuttomia joka asiassa. Käyttäkää välillä järkeänne älkääkä tuoko esille tällaisia turhanpäiväisiä juttuja. Laita sinne ruokaan vaikka kuus hyppysellistä suolaa ja maista mille maistuu! Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita mitä miettiä .

Vierailija
66/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessakin viestissä kehotettiin maistamaan. Juu, tottakai!

Mutta ongelma on siinä, että monet - ellei kaikki - mausteet luovuttavat arominsa kovin hitaasti.

Nyt jo osaan, mutta aloittelevana kotikokkaajana söin kerran niin tulista lihapataa, että hiki valui.

Pata maustettiin chilirouheella ja mä olin tuonut sen ulkomailta. Niissähän on hurjasti vahvuuseroja. Mä laitoin vähän, maistoin, vähän lisää, maistoin, eiku lisää!

Jumatsukka! Kun pata oli valmis, oli chili vasta päässyt oikeuksiinsa ja arvaahan sen, että liian tulista oli lopputulos.

Vierailija
67/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse mistään uusavuttomuudesta, päin vastoin. Eihän kukaan ole seppä syntyessään. Se, että aloittelija kaipaa ohjeita kertoo siitä, että hänhän ei ole ollenkaan avuton vaan yritteliäs ja halukas oppimaan!

Vierailija
68/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset  on uusavuttomia joka asiassa. Käyttäkää välillä järkeänne älkääkä tuoko esille tällaisia turhanpäiväisiä juttuja. Laita sinne ruokaan vaikka kuus hyppysellistä suolaa ja maista mille maistuu! Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita mitä miettiä .

Niin sitten se onkin niin suolaista, että on syömälelvotonta. 

Vierailija
69/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ruoanlaitossa ole mitään eksakteja mittoja. Leivonnassa on määrillä väliä, että kemialliset reaktiot toimivat. Varsinainen kokkailu on enempi soveltamista ainesten ja fiilisten mukaan. 

On siinäkin nyt sen verran eksakteja mittoja, että pitäisi pystyä kertomaan tuleeko esim. Suolaa 1/2 tl vai 1 rkl. Halutessaan voi laittaa vähemmän tai enemmän, mutta yleensä ohjeiden on tarkoitus olla tarkkoja, koska niitä käyttävät ne jotka eivät muuten osaa. 

Tässä on sellainen ongelma, että jokaisen maku on yksilöllinen. Ei voi antaa tarkkaa mittaa kun osalle 1/2 tl on suolatonta ja osalle sopivan suolaista. Tämän takia se oikea määrä täytyy jokaisen haarukoida itse ja kyky siihen taas tulee ihan vaan tekemällä.

Ei ole mitään rakettitiedettä laatia keskimääräistä ohjetta millä tulee keskimääräisen suolaista. Jos haluaa lisätä suolaa niin se on helppo tehdä.  

Vierailija
70/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavoin kaikki suuret ja luovat kokit ruuan tekee. Ei siinä lasketa jokaista teelusikallisen puolikasta, vaan lopputulos tulee kohdalleen kuin itsestään.

Antaa ammattikokkien tehdä ruokansa rannevaralta, mutta kotikokki haluaa ainesmäärät grammalleen ilmoitettuna. Montako grammaa on rahtunen?

Siis sinä haluat sellaiset ohjeet. Suurin osa kotikokeista ei halua. Selaa vanhoja reseptikirjoja, niitä saa varmasti kirjastostakin lainattua. Niissä on tuollaiset tarkat mitat.

Tämä oli hauska neuvo. Mulla on vanha keittokirja ja siinä ne ohjeet vasta onkin. "Paistetaan hyvällä lämmöllä kypsäksi" on tooosi tarkasti kerrottu.

Vierailija
71/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkat mitat on aloittelijoiden ohjeissa. Tuo on sulle liian haastava.

Vierailija
72/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kattilan koosta !!

Vierailija
73/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "oman maun mukaan" on hankala silloin, kun kokeilen uutta reseptiä. Mistä minä voin tietää, mikä omaan suuhun on sopivaa juuri tässä erilaisten ainesosien muodostamassa ruoassa, jota en ole koskaan ennen tehnyt? Jos ei osu ensimmäisellä kerralla kohdilleen, voi jäädä toinen kerta tekemättä.

Ihan kun et ois koskaan syönyt ruokaa aikaisemmin. Onhan sulla aistit ihan kunnossa? Kait sä nyt tiedät et suola on suolainen, öljy on rasvainen, näillä erilaisilla määrillä saa suolasempaa/ rasvaisempaa tai vähemmän.

Ööh ja ei reseptit koskaan ole täydellisiä kenenkään makuun 😂 mitä enemmän tekee sen enemmän oppii ja osaa myös soveltaa.

Vierailija
74/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sitten se onkin niin suolaista, että on syömälelvotonta. 

Siksi pitääkin maistaa välillä mitä kokkailee...

Vierailija
75/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteita laitetaan teelusikallinen, sipulia oman maun mukaan joku jättää sen pois, kermaa myös sen verran haluaako lirua vai sakeampaa jne. Kokeilemalla löytyy oikea määrä 

Vierailija
76/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Olen leiponut ja tehnyt ruokaa kymmeniä vuosia ja silti kaipaan mittoja. 

Esim. leipomisessa tarkat mitat on erityisen tärkeitä, samoin mausteissa esim. sahrami, valkopippuria, jos ripaus on yhtään vapaalla kädellä, se voi pilata ruuan.  

Vierailija
77/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Olen leiponut ja tehnyt ruokaa kymmeniä vuosia ja silti kaipaan mittoja. 

Esim. leipomisessa tarkat mitat on erityisen tärkeitä, samoin mausteissa esim. sahrami, valkopippuria, jos ripaus on yhtään vapaalla kädellä, se voi pilata ruuan.  

Mausteet toki voi olla maun mukaanmutta itse kakun tai leivonnaisen ainekset on hyvin tarkkoja.

Vierailija
78/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina ärsyttänyt sanonta "omaan makuun". Ensin pitää olla referenssi, jota voi sitten muokata omaan makuun. Toivoisin todella, että reseptit annettaisiin myös grammoina tilavuusmittojen lisäksi, nyt kun keittiövaaka löytyy melkein joka taloudesta. Esim Desilitra jauhoja kaapaistuna pussista painaa toistakymmentä grammaa enemmän, kuin mittaan annosteltu jauho.

Meillä ei ole keittiövaakaa mutta desimitta on. Jos olet koskaan pullaa tehnyt niin olet varmaan huomannut eron tuoreiden ja jonkun aikaa kaapissa olleiden eron. Ja minä muokkaan reseptejä omaan makuun, kun en syö kaikkea mitä niissä on. On yksi keittokirja 60 luvulta siinä on mitat grammoina, joskus jotain siitä tehnyt ja googlannut miten grammat muutetaan deseiksi 

Vierailija
79/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessakin viestissä kehotettiin maistamaan. Juu, tottakai!

Mutta ongelma on siinä, että monet - ellei kaikki - mausteet luovuttavat arominsa kovin hitaasti.

Nyt jo osaan, mutta aloittelevana kotikokkaajana söin kerran niin tulista lihapataa, että hiki valui.

Pata maustettiin chilirouheella ja mä olin tuonut sen ulkomailta. Niissähän on hurjasti vahvuuseroja. Mä laitoin vähän, maistoin, vähän lisää, maistoin, eiku lisää!

Jumatsukka! Kun pata oli valmis, oli chili vasta päässyt oikeuksiinsa ja arvaahan sen, että liian tulista oli lopputulos.

Ja monet mausteet luovuttavat arominsa vasta tietyssä lämpötilassa ja harva maustaa ruoat esim. sekoittamalla ensiksi  mausteet öljyyn ja kuumentaa sen tiettyyn lämpötilaan, jossa mausteiden maustaminen ruuasta antaa lopullisen tuloksen. 

Vierailija
80/114 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavoin kaikki suuret ja luovat kokit ruuan tekee. Ei siinä lasketa jokaista teelusikallisen puolikasta, vaan lopputulos tulee kohdalleen kuin itsestään.

Antaa ammattikokkien tehdä ruokansa rannevaralta, mutta kotikokki haluaa ainesmäärät grammalleen ilmoitettuna. Montako grammaa on rahtunen?

Siis sinä haluat sellaiset ohjeet. Suurin osa kotikokeista ei halua. Selaa vanhoja reseptikirjoja, niitä saa varmasti kirjastostakin lainattua. Niissä on tuollaiset tarkat mitat.

Minä olen yleensä löytänyt vain sellaisia ohjeita, joissa on tarkat mitat. 1 DL vettä, 2 tl maustetta x, 125 g voita.... Paistetaan 125 asteisessa uunissa keskitasolla 25 minuuttia, tmv.

Ohjeita haen sekä netistä että keittokirjoista.

Epämääräisiä mittoja olen nähnyt vain isoäitini vanhassa keittokirjassa. Siinä käytetään juuri niitä APn mainitsemia mittoja. Usein neuvotaan laittamaan sopivasti eri aineita ja paistamaan sopivalla lämmöllä kunnes ruoka on kypsää.