Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ruokaresepteissä ei anneta eksakteja mittoja eri ainesosista?

Vierailija
22.03.2024 |

Pari, kolme suhteellisen pehmeäksi keitettyä munaa

Reilu loraus kermaa

Aimo annos sipulia

Tuhti ruilaus sinappia

Kohtuullinen määrä muskottia

Mustapippuria maun mukaan

Rahtunen timjamia

Ei noilla neuvoilla saa tehtyä halutunlaista ruokaa. Vituiks menee koko eväs!

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on aina ärsyttänyt sanonta "omaan makuun". Ensin pitää olla referenssi, jota voi sitten muokata omaan makuun. Toivoisin todella, että reseptit annettaisiin myös grammoina tilavuusmittojen lisäksi, nyt kun keittiövaaka löytyy melkein joka taloudesta. Esim Desilitra jauhoja kaapaistuna pussista painaa toistakymmentä grammaa enemmän, kuin mittaan annosteltu jauho.

Vierailija
22/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä radiosta te niitä ohjeita otatte. On ihan tarkkoja mittoja jos katsoo reseptiä eikä mitään tiktokki YouTube videoita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruoanlaitossa ole mitään eksakteja mittoja. Leivonnassa on määrillä väliä, että kemialliset reaktiot toimivat. Varsinainen kokkailu on enempi soveltamista ainesten ja fiilisten mukaan. 

On siinäkin nyt sen verran eksakteja mittoja, että pitäisi pystyä kertomaan tuleeko esim. Suolaa 1/2 tl vai 1 rkl. Halutessaan voi laittaa vähemmän tai enemmän, mutta yleensä ohjeiden on tarkoitus olla tarkkoja, koska niitä käyttävät ne jotka eivät muuten osaa. 

Vierailija
24/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavoin kaikki suuret ja luovat kokit ruuan tekee. Ei siinä lasketa jokaista teelusikallisen puolikasta, vaan lopputulos tulee kohdalleen kuin itsestään.

Mutta kun ne reseptin käyttäjät eivät yleensä ole suuria ja luovia kokkeja vaan saattavat olla ihan aloittelijoita, jotka eivät ole juuri ikinä kokanneet ennen.

Vierailija
25/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavoin kaikki suuret ja luovat kokit ruuan tekee. Ei siinä lasketa jokaista teelusikallisen puolikasta, vaan lopputulos tulee kohdalleen kuin itsestään.

Antaa ammattikokkien tehdä ruokansa rannevaralta, mutta kotikokki haluaa ainesmäärät grammalleen ilmoitettuna. Montako grammaa on rahtunen?

Heh, tuosta tulee mieleen joku sketsin nuiva kirjanpitäjä tai vanhapiika opettajaneiti.

Tulee mieleen yksi mun tyttäristä joka 15v leipoi jotain ensimmäistä kertaa. Resepti oli isommalle erälle ja hän suhteutti sen itselleen sopivaksi. Siinä sitten mittaili 46,7 grammaa sitä ja 113,2g tätä kulhoonsa:) Ekalla kerralla ihan hyvä juttu mutta tuon jälkeen huomasi ettei pyöristäminen lähimpään 5 tai 10 grammaan pilaa tuotosta mutta helpottaa elämää. 

Vierailija
26/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt.

Arvatkaapa ottaako hyppysellisen verran päähän tämä asia kokematonta kokkia, jolle se ruoka on ihan syömistä varten eikä mikään taide-elämys.

Vierailija
27/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat esim. 1 purkki ranskankermaa.

Valion purkissa on 150g, Arki creme fraichessa 185g. Maitokolmiolla 200g, juustoportilla 350g.

Siinä sitten valitset mitä reseptin kirjoittaja käytti.

Vierailija
28/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimpia ovat esim. 1 purkki ranskankermaa.

Valion purkissa on 150g, Arki creme fraichessa 185g. Maitokolmiolla 200g, juustoportilla 350g.

Siinä sitten valitset mitä reseptin kirjoittaja käytti.

Tai sitten kannattaa selvittää ensin, mitä se ranskankerma on.

Vierailija
29/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne reseptin käyttäjät eivät yleensä ole suuria ja luovia kokkeja vaan saattavat olla ihan aloittelijoita, jotka eivät ole juuri ikinä kokanneet ennen.

Jos ei ole koskaan kokannut, niin vois opetella ensin vähän perusteita ennen kuin alkaa kokkailla jotain ruokaa.

Vierailija
30/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "oman maun mukaan" on hankala silloin, kun kokeilen uutta reseptiä. Mistä minä voin tietää, mikä omaan suuhun on sopivaa juuri tässä erilaisten ainesosien muodostamassa ruoassa, jota en ole koskaan ennen tehnyt? Jos ei osu ensimmäisellä kerralla kohdilleen, voi jäädä toinen kerta tekemättä.

Maista, mausta, maista, mausta jne.

Suurin nautintohan se on vaikka pitkään haudutettua ragua tehdessä maistella sitä soosia ja tuntea, kuinka maut tiivistyy.

Miten maistat esim. lihamureketaikinaa?

Olen ihan samaa mieltä kuin aloittaja, ohjeisiin voisi laittaa tarkat määrät ja niistä voi sitten oman elämänsä master chefit halutessaan soveltaa. En keksi yhtään hyvää syytä siihen miksi näin ei voisi tehdä.

No jos kyseessä on jonkun kotikokin tekemä resepti vaikkapa omalla blogisivulla, niin tuskin hän on itsekään mitannut niitä aineksia, eikä siten edes tiedä, paljonko niitä tarkalleen menee.

Vierailija
31/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "oman maun mukaan" on hankala silloin, kun kokeilen uutta reseptiä. Mistä minä voin tietää, mikä omaan suuhun on sopivaa juuri tässä erilaisten ainesosien muodostamassa ruoassa, jota en ole koskaan ennen tehnyt? Jos ei osu ensimmäisellä kerralla kohdilleen, voi jäädä toinen kerta tekemättä.

Suurin nautintohan se on vaikka pitkään haudutettua ragua tehdessä maistella sitä soosia ja tuntea, kuinka maut tiivistyy.

Olen ihan samaa mieltä kuin aloittaja, ohjeisiin voisi laittaa tarkat määrät ja niistä voi sitten oman elämänsä master chefit halutessaan soveltaa. En keksi yhtään hyvää syytä siihen miksi näin ei voisi tehdä.

Ehkä sun ei pidä kokata. Ethän edes tajua, miten sitä kokattavaa maistetaan. Voi yhden kerran!

Vierailija
32/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maista

Monilla kotikokeilla esim. mausteet seisoo ja väljehtyy siellä hellan päällä olevassa maustekaapissa vuositolkulla ja niiden maku laimenee. Sitten pitää vain aloumittaa pienellä määrällä, maistaa, ja lisätä tarpeen mukaan.

R: kokki

Vierailija
33/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistat sitä jauhelihataikinaa vaikka mikrossa pienen nokareen. Näin saat maut. Ja uudelleen sama jos lisäät mausteita. Helppoa.

Vierailija
34/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en onnistu noilla netistä löytyvillä resepteillä, kun niissä on aina jotain, että pitää itse vähän soveltaa.

Yleensä teen kaiken näppituntumalla ja maistellen.

Vierailija
35/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos

Se tulee kokemuksen kautta, kun useammin tekee niitä samoja, niin oppii, mikä määrä on hyvä mitäkin maustetta tai suolaa ja mitä vois kokeilla seuraavalla kerralla. Yleisesti noissa muiden resepteissä on yleensä liian vähän suolaa eikä ne muutkaan mausteet tule hirveen hyvin esiin, jos tehdään lähes suolatonta ruokaa.

Vierailija
36/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag kan kocka och det väl. Därför behöver jag i regel inga recept. Då man började hade man precis samma problem som u.s. Då man inte ännu kunde skulle det ha varit bra med exakta mått.

Att baka är något man är usel på, varför man använder en maskin. Med maskinen kommer recept där allt är på gram och milliliter. Mjölet mäts i gram, vilket är det enda rätta. Bröden och degarna lyckas alltid. På fri hand kunde resultatet bli vad som helst då känslan saknas. Bra med exakta recept då man inte kan.

Vierailija
37/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään eksaktia ole koskaan.

esimerkiksi 1 sipuli voi olla kooltaan hyvin eri kokoiset. Toinen on kaksinkertainen toiseen verrattuna. 

Vierailija
38/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään mitat ei ole eksakteja.

Luuletko että sattumalta taikinaan tulee juuri

1 dl sokeria

1 dl maitoa

1 kpl munia

1 prk rahkaa

jne. Miten sattuukaan sopivasti tasaluvuille juuri täydellinen määrä? Todellisuudessa parempi voi olla vaikka ei menisi juuri noin.

Vierailija
39/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseisimpiä ovat ohjeet: purkillinen, paketti, pussi...

Vierailija
40/114 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän keittokirjaa selaat, itse sanoisin, että on ihan tarkkoja mittoja ohjeissa.