Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KMV: Kerrostalosta löytyi muumioitunut vanhus Mänttä-Vilppulassa

Vierailija
22.03.2024 |

Miten on mahdollista!?

Kukaan ei kaipaa, ei sen puoleen minuakaan, mitta edes laskuttaja.... 😰

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kaikki kudos, läski katoaa.  

Vierailija
122/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä kansa ei kelpaa kuin rintamalle puolustamaan  porvareita jotka luikkii ulkomaille odottamaan loppu tulosta

Mitä ihmeen tekemistä tälläkin uutisella on köyhyyden tai rikkauden kanssa. 😆 Ruotsissahan oli aikoinaan toista vuotta kuolleena kotonaan joku todella rakastettu, pidetty ja tunnettu näyttelijä. Ei kai se erakoituminen sosiaaliluokkaa katso ja pikemminkin tietämäni komeroituneet ihmiset ovat pikemmin hyvin toimeentulevasta luokasta - sellaisesta, jossa voi vaan ilmoittaa pitävänsä koulun jälkeen välivuoden ja viettävänsä sen huoneessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät  voisi polttaa juhannuskokossa jollei ne HAISIS niin pahalle.

T. Hallitus

Vierailija
124/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä keino on , että posti pitäisi jakaa erillisiin postilaatikoihin kullekin asukkaalle, eikä oviin asenneta postiluukkua, jolloin ei tule stoppia postimäärälle. Meidän senioritalossa on tilat postilaatikoille asuntojen ulkopuolella, sisätiloissa, ja postilaatikkoon mahtuu postin määrästä riippuen max viikon/kahden viikon postit.  Me asukkaat näemme, jos jonkun postilaatikko alkaa täyttyä ja alkaa tulla kyselyjä, missä " hän" mahtaa olla? Osa asukkaista on ilmoittanut mm minulle, kun on lähtenyt mm kuntoutusjaksolle. Postinjakajatkin kiittävät, kun jako on nopeaa kun ei heidänkään tarvi kulkea kymmenet ovet ja kerrokset.

Täällä Ullanlinnassa en suostu hakemaan postilaatikosta kadun varrelta.

Ne, mitä olen nähnyt sijoitetaan rakennuksen sisälle kerrostaloissa. Meillä on kolme rappua ja jokaisessa rapussa on tilaa lukollisille postilaatikoille. Olen nähnyt myös Helsingissä kerrostalon sisätilaan sijoitetut postilaatikot. Jos on koiria talossa, niin miltei kaikki koirat haukkuvat postilaatikon kolahteluun. Kun ei ovissa ole postilokeroa, ei kuulu koiran haukkuja.

Vierailija
125/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeusoppineet kyllä löytää lait rajan yli tulviville, terveille nuorille miehille. Vaan ei vanhoille tai sairaille omille kansalaisille. Heille ei löydy lakipykäliä. Saavat jäädä heitteille Tom pöystistäkin huolimatta. Stana. 

Kyllä, ja kissaa pelastetaan puusta kolmen paloauton voimalla.

Tärkeysjärjestys.

Olet väärässä. On tärkeä auttaa eläimiä, ne ovat avuttomia. Mutta palomiehet laittavat kyllä AINA ihmiset etrusijalle. AINA. Jos vaikka olisivat pelastamassa eläintä jäistä ja tulis hälytys että tiellä on onnettomuus, epäröimättä jättäisivät eläimen hukkumaan ja menisivät pelastamaan ihmisiä. Niin se vaan menee. Vaikka kuinka väität että eläimet muka pelastetaan ensin. Ei pelasteta. Eikä taatusti kolmen paloauton voimalla. Ja lukijat peukuttavat tälläisiä vääristeltyjä ilkeyksiä.

Luulet että palomiehet alkaisivat kiertää ovilla?

Vierailija
126/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä keino on , että posti pitäisi jakaa erillisiin postilaatikoihin kullekin asukkaalle, eikä oviin asenneta postiluukkua, jolloin ei tule stoppia postimäärälle. Meidän senioritalossa on tilat postilaatikoille asuntojen ulkopuolella, sisätiloissa, ja postilaatikkoon mahtuu postin määrästä riippuen max viikon/kahden viikon postit.  Me asukkaat näemme, jos jonkun postilaatikko alkaa täyttyä ja alkaa tulla kyselyjä, missä " hän" mahtaa olla? Osa asukkaista on ilmoittanut mm minulle, kun on lähtenyt mm kuntoutusjaksolle. Postinjakajatkin kiittävät, kun jako on nopeaa kun ei heidänkään tarvi kulkea kymmenet ovet ja kerrokset.

Ne, mitä olen nähnyt sijoitetaan rakennuksen sisälle kerrostaloissa. Meillä on kolme ra

Isoissa kaupungeissa on luovuttu postiluukuista siksi, että niistä siellä todellakin kustiin sisään, laitettiin räjähteitä tms. Turvallisuussyistä jouduttiin siirtymään umpinaisiin huoneistojen oviin. Kirjepostia yritetään ihan aktiivisesti alasajaa ja paperisilla sanomalehdillä on viimeinen vuosikymmen alkanut.

Vierailija
127/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, mitä olen nähnyt sijoitetaan rakennuksen sisälle kerrostaloissa. Meillä on kolme ra

No se koira haukkuu sitten jokaisen hakijan joka tapauksessa🤣 

Vierailija
128/142 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltasanomat : vainajan poika asuu samalla paikkakunnalla

Oikeesti!?

Kyllä. Tehkähän niitä kakaroita niin saatanasti, niin ei tarvi jäädä vanhemmiten yksin..... eiku, miten se menikään......

Vierailija
129/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä yksin kotiin kuolemisia tapahtuu yhä enemmän, kun ihmiset asuvat hamaan loppuun asti yksin kotonaan ja osa yrittää väkisin pärjätä omillaan, laskut ovat suoraveloituksessa, ovessa tai postilaatikossa kenties mainospostin kielto eivätkä he pyydä tai osta mitään palveluita kotiin eikä läheisiä ole tai heihin ovat yhteydet katkenneet eikä kukaan kaipaa heitä. Kerrostalossa luulisi kuitenkin hajun herättävän epäilyjä vainajasta asukkaiden tai muuten taloyhtiössä liikkuvien keskuudessa.

Vierailija
130/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ystäviä ja ihan hyvät välit sukulaisiin, mutta viihdyn yksin ja pidämme yhteyttä (soittelemme) noin 4 kertaa/vuosi, tapaamme kerran vuodessa. Voisin kuvitella, että ilman töitä eläkkeellä ollessa - kenties joidenkin ystävien tai sukulaisten jo menehdyttyä - minulle voisi käydä samoin, eikä se viestisi mistään surullisesta yksinäisyydestä tai järkyttävästä kohtalosta. Jotkut meistä ovat luonnostaan eristäytyväisempiä.

Vierailija
131/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa jaetaan sentään posti vielä luukusta.

Uskon, että tulee yleistymään tuo, ettei kerrostaloissa asenneta huoneiston oviin postiluukkua. Meilläkin on erillinen tila ala- kerrassa, jossa on lukolliset postilaatikot asukkaille. Huoneistojen ovet on erityisiä paloturvallisuusovia, joten se lienee yksi syy siihen että postiluukku on jätetty pois. Jututin kerran pitkään toiminutta postinjakajaa,  joka kiitteli ratkaisusta. Jakajien työtä helpottaa paljon kun jää kerroksissa kiipeily pois. 

Vierailija
132/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kadunvarrelle laiteta kuin rivitaloissa tai ok- taloissa. Kerrostaloissa voidaan laittaa vaikka kunkin kerroksen tasanteelle tai alimman kerroksen seinälle. Olen nähnyt Hakaniemessä noin tehdyn. 

Vierailija
133/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ystäviä ja ihan hyvät välit sukulaisiin, mutta viihdyn yksin ja pidämme yhteyttä (soittelemme) noin 4 kertaa/vuosi, tapaamme kerran vuodessa. Voisin kuvitella, että ilman töitä eläkkeellä ollessa - kenties joidenkin ystävien tai sukulaisten jo menehdyttyä - minulle voisi käydä samoin, eikä se viestisi mistään surullisesta yksinäisyydestä tai järkyttävästä kohtalosta. Jotkut meistä ovat luonnostaan eristäytyväisempiä.

Samaa mietin. Ihmeellisiä johtopäätöksiä nämä että vanhus on "täysin hylätty" tai itse "katkonut välit" koko tuttavapiiriin. Eiköhän tällaista enemmänkin ole, että käydään ihan leppoisasti yhdessä jouluaterialla suvun luona ja lähdetään ystävättärien kanssa kesällä käymään Tukholmassa, mutta muuten oleillaan itsekseen. On mullakin sukulaisia joille laitan viestiä vain syntymäpäivinä ja ystäviä joille soitan harvoin. Jos eivät vastaa niin en oleta kuolleeksi vaan ajattelen palata paremmalla ajalla.

Vierailija
134/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Ihmeellisiä johtopäätöksiä nämä että vanhus on "täysin hylätty" tai itse "katkonut välit" koko tuttavapiiriin. Eiköhän tällaista enemmänkin ole, että käydään ihan leppoisasti yhdessä jouluaterialla suvun luona ja lähdetään ystävättärien kanssa kesällä käymään Tukholmassa, mutta muuten oleillaan itsekseen. On mullakin sukulaisia joille laitan viestiä vain syntymäpäivinä ja ystäviä joille soitan harvoin.

Mutta heillä on varmaan omat perheet yms? Surettaa ajatella mummon kohtaloa... Päivät pitkät yksin pienessä asunnossa ja seinäkello tikittää... Päivät seuraa toisiaan identtisinä ja yksi päivä ei herääkkään. Kun noutaja tulee, onko se helpotus yksinäiselle vanhukselle 😔 Mutta emmehän me sille mitään voi.

Vierailija
135/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suunnittelen tällä hetkellä täydellistä erakoitumista. En halua olla kenellekkään riesaksi.

Vierailija
136/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta valmiiksi kuiva on kevyempi kantaa.

Myös krematoriossa menee vähemään kaasua. Selvää säästöä.

Näistä muumioista saisi myös kätevästi hienoja näköispatsaita.

Vierailija
137/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tapaus.

Olen itse aikoinani viranomaisroolissa ollut todistamassa järkyttävää tilannetta; asunnosta löytyi pitkään kuolleena maannut ihminen. Koiransa oli nälissään syönyt osia ruumiista.

Jäi kyllä pitkäksi aikaa se näky verkkokalvoille. 

Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomien uutisessa luki, että vainaja oli yli 60-vuotias nainen. 70 vuotta täyttäneistä tai sitä vanhemmista ei käytetä termiä "yli 60-vuotias". Vainaja on siis ollut alle 70-vuotias ja siten ei pelkän ikänsä puolesta vielä minkään vanhustyön piirissä. Tämän päivän kolmekymppiset tulevat pääsemään eläkkeellekin vasta aikaisintaan 70-vuotiaina, joten jos ei ole mitään todettua sairautta, tuon ikäistä pidetään ihan perusterveenä eikä tällainen ihminen aiheuta kenessäkään mitään huolta. Nykyisin ei tosin pahemmin välitetä napaureista noin yleensäkään, mutta jos henkilö ei ole jo selvästi vanhus tai liiku vaikka rollaattorin tai edes kyynärsauvojen kanssa, niin ei ole mitään syytä olettaa, että naapuri yks kaks yllättäen kuolisi. Tuon ikäisen voi varsin hyvin olettaa vaikka lähteneen pidemmäksi ajaksi Aurinkorannikolle eläkepäiviään viettämään. Tai - kuten palstallakin joskus ajatellaan tuon ikäisen vielä tekevän - lähteneen hoitamaan iäkästä vanhempaansa. 

Ilta-Sanomien uutisessa vielä kerrottiin, että vainaja oli asunut Vilppulassa vasta muutaman vuoden. Siinä ajassa ei edes ehdi tulla kovin tutuksi naapureiden kanssa. Jos vielä on sellainen  tilanne, ettei kovin usein ole osunut kauppareissulta tai muualta tullessaan samaan aikaan naapureiden kanssa pihaan, niin on ihan normaalia, ettei naapurit kiinnitä mitään huomiota siihen, että yhtä asukasta ei näy pitkiin aikoihin. Koska se, ettei naapuria näy, on ihan normaalia.

Mä en edes tiedä, keitä kaikkia meidän taloyhtiössä asuu. Tunnen ainoastaan ne, jotka ovat asuneet tässä pitkään. Yhteen 70+ naapuriin tulee talvisaikaan kiinnitettyä jonkin verran enemmän huomiota. Siis siten, että jos ei useampaan päivään näy hänen pihassaan lumessa jalanjälkiä, olen käynyt katsomassa, onko hänen autonsa parkkipaikalla. Jos ei ole, tiedän, ettei hän ole edes kotona. Jos kävisi niin, että auto olisikin parkissa, menisin soittamaan ovikelloa. Paitsi en siinä tapauksessa, jos tietäisin hänen olevan erakkoluonne tai muuten välttelevän naapureiden kanssa jutustelua. Hän on kuitenkin varsin puhelias ja aina, kun tuossa pihassa nähdään, jäädään juttelemaan. 

Vierailija
139/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Ihmeellisiä johtopäätöksiä nämä että vanhus on "täysin hylätty" tai itse "katkonut välit" koko tuttavapiiriin. Eiköhän tällaista enemmänkin ole, että käydään ihan leppoisasti yhdessä jouluaterialla suvun luona ja lähdetään ystävättärien kanssa kesällä käymään Tukholmassa, mutta muuten oleillaan itsekseen. On mullakin sukulaisia joille laitan viestiä vain sy

Eiköhän normaalikuntoinen ja -järkinen vanhus elä ihan normaalia elämää, vaikka sitä itsekseen eläisikin, eikä kyhjötä tuolissa kelloa katsomassa päivät pitkät. Mummo on todennäköisesti ollut ihan hyvin pärjäävä, jos kotiapuakaan ei tarvittu. Pitää olla hyvä tuuri jos sellaisen toimintakyvyn saavuttaa tuossa iässä vain istumalla paikoillaan.

Hiihto tai sauvakävely metsässä, lukeminen, konserteissa käyminen, museot, teatteri, käsityöt jne ovat kaikki asioita joita tietämäni vanhukset harrastavat mielellään. Kaikkia noita voi itsekseen tehdä, eivätkä ne tarkoita surullista kotona olemista ja kuoleman odottamista. Voi tietenkin olla että hän oli yksinäinen ja onneton, mutta niin ei välttämättä ole, ja siksi kauhistelun voisi jättää.

Vierailija
140/142 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen kohtalon taustalla täytyy olla erittäin erakoitunut ihminen. Ei ole halunnut pitää mitään yhteyttä keneenkään ja katkaissut kaikki ihmissuhteet itse. Kun laskut menevät suoraan tililtä niin noin käy. Ei ole yhteiskunnan syy.

Ihan turha kuvitella mistä johtuu, kun ei tiedä asiasta yhtään mitään, mitä vit... väliä mistä johtui, täällä on sun kaltaisia toll.. jotka kuvittelee tietävänsä kaiken.