Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäinen sairauspäivä palkattomaksi on epäreilua naisille

Vierailija
21.03.2024 |

Joissain muissa maissa naisilla on oikeus kuukautisvapaasen, jos on kivuliaat kuukautiset. Muutenkin naiset - ikävä kyllä- sairastavat enemmän, esimerkiksi migreeniä on enemmän. Migreeni ja kuukautiskivut tyypillisesti aiheuttavat 1-2 päivän poissaoloja.

Minusta on törkeää puhua jostain krapulapäivistä. En itse ole koskaan edes käyttänyt alkoholia, mutta on migreeni, hankala allergia keväisin ja endometrioosi. Yksittäisiä sairauspäiviä on paljon ja muutenkin pienipalkkaisella alalla pelkään  työnteon muuttuvan täysin kannattamattomaksi. Harkitsen ulkomaille muuttoa, kun alallani on kuitenkin työvoimapula. Tätäkö hallitus tosiaan toivoo - työntekijät muuttavat maasta?

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään epäreilua!

Se on vain oikein ja luonnollista, kun naiset on jatkuvasti pois töistään milloin minkäkin tekosyyn varjolla. Loppuupaahan se jatkuva ja turha ramppaaminen läkrin tykönä valittamassa milloin mistäkin turhasta.

Vierailija
42/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä uudistus on aivan oikein. Juuri nämä 1-2 päivän säännölliset saikuttajat siirtää vaan työt muille niiksi päiviksi. Kuukautiskipuihin on saatavilla kunnon lääkityksiä, samoin kuin migreeniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt töitä täällä Ruotsin puolella viimeiset 20 vuotta eka sairaspäivä on aina ollut palkaton.

jos esim endometrioosista tai migreenistä kärsii voi hakea lekurilta lausunnon  ja sairaskassa maksaa sen työnantajalle.

Vierailija
44/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus iskee naisvaltaisille matalapalkka-aloille myös siksi, että näillä aloilla ei jäädä etätöihin flunssan vuoksi. Eikä töihin ole suotavaa mennä nenä valuen, pärskien ja lämpöillen. Ja monilla näistä aloista altistuu jatkuvasti kiertäville pöpöille. Puhumattakaan fyysisestä kuormituksesta. Monessa eri työpaikassa työskennelleenä olen törmännyt tasan yhteen viikonloppusaikuttajaan. Tämän hyvin pienen otannan perusteella en ole oikein vakuuttunut uudistuksen tarpeesta muutoin kuin säästää näistä ihan oikeista sairauspäivistä mikä on täysin vastoin oikeustajuani. 

Vierailija
45/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuvaan ja invalidisoivaan migreeniin saa haettua erillisen migreenitodistuksen lääkäriltä. Lisäksi on olemassa estolääkkeet, jotka monilla toimivat, jos ne otetaan riittävän ajoissa, eli ennen kuin kunnon särky on päällä. Migreeni on tyypillinen vaiva, joka saattaa vaatia vain sen yhden saikkupäivän, jos särky ehtii alkaa. Tämä palkattomuusuudistus on siis huono juttu migreenistä kärsiville.

Sellainen "mulla on varmaankin flunssa tulossa" -olo on sitten se, jonka vuoksi ei pidä jatkossa kotiin jäädä, vaikka lepääminen voisi estää flunssan pahenemisen. Kannattaa mieluummin mennä flunssan ensioireissa töihin tartuttamaan, jotta olo huononee ja voi sitten olla useamman päivän kotona ja mahdollisesti myös kuumeessa.

Maanantain ja perjantain hupi-/kankkussaikuttelijoille luulisi tulevan uudella systeemillä jonkinlainen roti.

Vierailija
46/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se miehillekin syrjivää, onkos se niiden vika, jos pitää toipua vielä maanantai siitä perjantaipullosta.

Vierailija
47/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä joidenkin naisten hinkua kusta omiin muroihin. Työnantajan silmissä nuori nainen on joka tapauksessa riskialttiimpi palkattava, ja tätä riskiä halutaan nostaa jollain kuukautisvapailla? Kuka haluaisi työntekijän, joka saikuttaa joka kuukausi? Olen itsekin nainen, enkä ole koskaan saikuttanut kuukautisten tai päänsäryn takia kivuista huolimatta. Enkä ole ollut kotona hoitamassa sairasta lasta päivääkään useammin kuin mieheni. 

Ei kai normaalit kuukautiset haittaa työntekoa millään tavalla. Naiset sairastavat enemmän ja se on ihan tilastoa. Osa sairauksista johtuu gynekologisista sairauksista. Onko tämä tosiasia sinulle joku ongelma? 

Minun töihini ei ole ollut kauheasti miehiä tunkemassa. Mutta sitä en hyväksy, että se vähäinen palkka jota nyt saan, viedään pois 1-2 päivältä/kk sairauksien takia, joihin en voi itse vaikuttaa.

&nbsp

Se on kyllä oikeasti aika paljon, jos on joka kuukausi sen pari päivää pois töistä naisten vaivojen vuoksi... Plus vielä ne mahdolliset sairastelut siihen päälle.

Vierailija
48/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti tämä oli minulle viimeinen pisara. Koska alallani on työvoimapulaa ympäri Eurooppaa ja sen ulkopuolellakin, laitan paperit vetämään kansainväliselle rekryfirmalle. 

Vierailija
49/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämä uudistus on aivan oikein. Juuri nämä 1-2 päivän säännölliset saikuttajat siirtää vaan työt muille niiksi päiviksi. Kuukautiskipuihin on saatavilla kunnon lääkityksiä, samoin kuin migreeniin.

Kaikki hoituu kohdunpoistolla.

Vierailija
50/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän työpaikalla ne hieman  kosteita viikonloppuja viettävät äijät sairastuvat maanantaina. Joku paranee jo iltapäiväksi töihin.

Vierailija
51/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan (ainakaan tietääkseni) työskennellyt sellaisen ihmisen kanssa, joka saikuttaa joka kuukausi menkkojen takia, vaikka olen ollut koko ikäni naisvaltaisella alalla töissä. Migreenistä kärsivä työkaveri mulla on ollut, ja koska hänen lapsensakin sattuivat kärsimään samasta vaivasta, poissaoloja oli paljon.

Vierailija
52/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt töitä täällä Ruotsin puolella viimeiset 20 vuotta eka sairaspäivä on aina ollut palkaton.

jos esim endometrioosista tai migreenistä kärsii voi hakea lekurilta lausunnon  ja sairaskassa maksaa sen työnantajalle.

Niin ja Suomessahan toki Ruotsin sairauskassa maksaa korvaukset. 

Vierailija
53/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus iskee naisvaltaisille matalapalkka-aloille myös siksi, että näillä aloilla ei jäädä etätöihin flunssan vuoksi. Eikä töihin ole suotavaa mennä nenä valuen, pärskien ja lämpöillen. Ja monilla näistä aloista altistuu jatkuvasti kiertäville pöpöille. Puhumattakaan fyysisestä kuormituksesta. Monessa eri työpaikassa työskennelleenä olen törmännyt tasan yhteen viikonloppusaikuttajaan. Tämän hyvin pienen otannan perusteella en ole oikein vakuuttunut uudistuksen tarpeesta muutoin kuin säästää näistä ihan oikeista sairauspäivistä mikä on täysin vastoin oikeustajuani. 

Meinaatko, että miesvaltaisilla matalapalkka-aloilla jäädään etätöihin?

Nyt niitä valoja päälle. Ensimmäisen päivän palkattomuus ei iske naisiin yhtään sen pahemmin, kuin miehiin. Joka asiasta ei tarvitse vääntää uhrin roolia ja sukupuolikorttia.

Vierailija
54/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap listasi monta hyvää syytä olla palkkaamatta naisia. Ja miksi naisvaltaisilla aloilla palkkat ovat pienempiä.

Jotenkin pelkäsin, että miehet saavat tässä lisää ansiotonta arvonnousua. Keskiverrolla suomalaisella miehellä on kuitenkin heikko koulutus, reilusti ylipainoa, päihdeongelma ja asennevamma, joten 1x kk sairastava koulutettu, fiksu ja tehokas nainen on kuitenkin loppupeleissä tuottavampi työntekijä. Sori siitä.

Vierailija
55/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niillä naisvaltaisilla aloilla yleensä muutenkaan joka flunssan vuoksi pikkusaikulle jäädä. 

Ja kuten sanot, sinun oma otantasi on hyvin pieni ja rajoittunut.

Vierailija
56/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🙄

Vierailija
57/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten pitäisi saada sama palkka samasta työstä, mutta olla poissa moonisten takia ja saada muita etuuksia?

Vierailija
58/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap listasi monta hyvää syytä olla palkkaamatta naisia. Ja miksi naisvaltaisilla aloilla palkkat ovat pienempiä.

Jotenkin pelkäsin, että miehet saavat tässä lisää ansiotonta arvonnousua. Keskiverrolla suomalaisella miehellä on kuitenkin heikko koulutus, reilusti ylipainoa, päihdeongelma ja asennevamma, joten 1x kk sairastava koulutettu, fiksu ja tehokas nainen on kuitenkin loppupeleissä tuottavampi työntekijä. Sori siitä.

Sä et kovin fiksuudella loista, jos tosissasi kuvittelet, että nuo kaksi olisi taistelemassa samasta työpaikasta 😂. 

Vierailija
59/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kaikki kotona tälläkään Tyypillä? 

Vierailija
60/168 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että miehelle voidaan maksaa enemmän palkkaa jo ihan työpaikalla olon perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän