Ensimmäinen sairauspäivä palkattomaksi on epäreilua naisille
Joissain muissa maissa naisilla on oikeus kuukautisvapaasen, jos on kivuliaat kuukautiset. Muutenkin naiset - ikävä kyllä- sairastavat enemmän, esimerkiksi migreeniä on enemmän. Migreeni ja kuukautiskivut tyypillisesti aiheuttavat 1-2 päivän poissaoloja.
Minusta on törkeää puhua jostain krapulapäivistä. En itse ole koskaan edes käyttänyt alkoholia, mutta on migreeni, hankala allergia keväisin ja endometrioosi. Yksittäisiä sairauspäiviä on paljon ja muutenkin pienipalkkaisella alalla pelkään työnteon muuttuvan täysin kannattamattomaksi. Harkitsen ulkomaille muuttoa, kun alallani on kuitenkin työvoimapula. Tätäkö hallitus tosiaan toivoo - työntekijät muuttavat maasta?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä joidenkin naisten hinkua kusta omiin muroihin. Työnantajan silmissä nuori nainen on joka tapauksessa riskialttiimpi palkattava, ja tätä riskiä halutaan nostaa jollain kuukautisvapailla? Kuka haluaisi työntekijän, joka saikuttaa joka kuukausi? Olen itsekin nainen, enkä ole koskaan saikuttanut kuukautisten tai päänsäryn takia kivuista huolimatta. Enkä ole ollut kotona hoitamassa sairasta lasta päivääkään useammin kuin mieheni.
Ei kai normaalit kuukautiset haittaa työntekoa millään tavalla. Naiset sairastavat enemmän ja se on ihan tilastoa. Osa sairauksista johtuu gynekologisista sairauksista. Onko tämä tosiasia sinulle joku ongelma?
Minun töihini ei ole ollut kauheasti miehiä tunkemassa. Mutta sitä en hyväksy, että se vähäinen palkka jota nyt saan, viedään pois 1-2 päivältä/kk sairauksien takia, joihin en voi itse vaikuttaa.

En ole hän, mutta moniin "pieniin" sairauksiin voi itsekin vaikuttaa joko elintavoilla tai lääkkeillä. Eli juuri näihin, joissa naiset ovat usein yliedustettuina.
Jos taas kyse on ns periaatteesta, että ei halua jotain hoitoa/lääkettä tai muuttaa elintapojaan, niin mielestäni se ei ole sellainen asia, josta työnantajan pitäisi joutua kärsimään. Vaan nimenomaan työntekijän oma valinta, josta luonnollisesti silloin myös kantaa itse vastuunsa.
Pikemminkin se on rpäreilu kroonisesti sairaille. Työkyvyn vievä kipu on aina sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä joidenkin naisten hinkua kusta omiin muroihin. Työnantajan silmissä nuori nainen on joka tapauksessa riskialttiimpi palkattava, ja tätä riskiä halutaan nostaa jollain kuukautisvapailla? Kuka haluaisi työntekijän, joka saikuttaa joka kuukausi? Olen itsekin nainen, enkä ole koskaan saikuttanut kuukautisten tai päänsäryn takia kivuista huolimatta. Enkä ole ollut kotona hoitamassa sairasta lasta päivääkään useammin kuin mieheni.
Ei kai normaalit kuukautiset haittaa työntekoa millään tavalla. Naiset sairastavat enemmän ja se on ihan tilastoa. Osa sairauksista johtuu gynekologisista sairauksista. Onko tämä tosiasia sinulle joku ongelma?
Minun töihini ei ole ollut kauheasti miehiä tunkemassa. Mutta sitä en hyväksy, että se vähäinen palkka jota nyt saan, viedään pois 1-2 päivältä/kk sairauksien takia, joihin en voi itse vaikuttaa.

Kyllä se on ongelma, koska minutkin voidaan leimata ns. gynekologiaista syistä saikuttavaksi työnhakijaksi vain sukupuolen perusteella. En usko, että naiset tosiasiassa sairastaisivat enemmän, vaan naiset saikuttavat matalammalla kynnyksellä. Mutta valitettavasti en voi vaikuttaa siihen, miten muut toimivat työelämässä tai miten paljon he sairastavat, mutta kärsin siitä silti.
Elämä ei ole aina reilua, ja sen kanssa täytyy elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sairauspäivät pitäisi hakea suoraan kelasta, ihme loisimista työnantajan rahoilla.
No sitten kuuluisi samalla muuttaa lakia niin, että sairaat saavat rahaa Kelasta! Nythän siinä on pitkä omavastuu. Tai lieventää asiaa siten, että todistetusti pitkäaikaissairaat, kuten migreenipotilaat ym. eivät joutuisi palkattomalle!
Migreeniähän just ei pysty todistamaan 😂. Kuka vaan voi milloin vain sanoa, että on migreeniä.
Ei taida ihan olla niin. Minä ainakin olen ollut neurologilla ja jopa sairaalassa muutaman päivän. Aika paljon tutkittiin, koska migreeni on pahimmillaan raju sairaus ja pitää selvittää ettei ole kyse vaikka kasvaimesta tai aivoverenvuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sairauspäivät pitäisi hakea suoraan kelasta, ihme loisimista työnantajan rahoilla.
No sitten kuuluisi samalla muuttaa lakia niin, että sairaat saavat rahaa Kelasta! Nythän siinä on pitkä omavastuu. Tai lieventää asiaa siten, että todistetusti pitkäaikaissairaat, kuten migreenipotilaat ym. eivät joutuisi palkattomalle!
Migreeniähän just ei pysty todistamaan 😂. Kuka vaan voi milloin vain sanoa, että on migreeniä.
Minä voin olla vaan sikiöasennossa. Hakkaan nyrkillä päätäni, kun sattuu niin paljon. Päässä on pyyhe niin, etten näe yhtään valoa, ja otsalla jääkylmä rätti. Sanon myös "aiaiaiai". Tuota on vaikea näytellä. Suoraan suoneen tietyt kipupiikit, niin tokenen 20 minuutissa. Terveyskeskuksessa olen aina päässyt heti jonon ohi pimeään huoneeseen makaamaan. Tätä on migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. En tiedä yhtään miestä vielä jolla olisi kuukautiskipuja.
Yksi syy lisää palkata mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ihan olla niin. Minä ainakin olen ollut neurologilla ja jopa sairaalassa muutaman päivän. Aika paljon tutkittiin, koska migreeni on pahimmillaan raju sairaus ja pitää selvittää ettei ole kyse vaikka kasvaimesta tai aivoverenvuodosta.
Ja sinäkö käyt aina siellä neurologin tutkimuksissa, kun migreeni iskee? Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun töihini ei ole ollut kauheasti miehiä tunkemassa. Mutta sitä en hyväksy, että se vähäinen palkka jota nyt saan, viedään pois 1-2 päivältä/kk sairauksien
Päinvastoin, miesten sairaudet ovat usein elintavoista johtuvia, tupakka, päihteet ja epäterveellinen ravinto. Kuukautiskipuja ja migreeniä ei saa pois millään elintavoilla, voi hyvänen aika sentään.
Itsekin migreenikko, mutta en ole ollut töistä pois sen takia juuri koskaan. Ja niitä jaksoja tosiaan on noin viikko kuukaudessa, mutta kyllähän sen saa oikealla lääkityksellä ihan siedettäväksi. Migreenissä ei ole tarkoitus kenenkään kitua päiväkausia - silloin on hoito mennyt jo pieleen. Tärkeintä on katkaista se oikealla lääkityksellä ajoissa, koska muuten se pitkittyy. Enemmän pitäisikin mun mielestä panostaa kunnon ennaltaehkäisevään hoitoon ja lääkitykseen. Elämäntavat toki kuntoon myös.
Ketä tuo hallituksessa kiinnostaisi? Persut ovat aina miesten ja kokkarit työnantajan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nykyään. Olin ennen Kalevi 58v ja nyt Ilona 34v. Tosin sain paremmin miestä Kalevina kuin Ilonana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin olla vaan sikiöasennossa. Hakkaan nyrkillä päätäni, kun sattuu niin paljon. Päässä on pyyhe niin, etten näe yhtään valoa, ja otsalla jääkylmä rätti. Sanon myös "aiaiaiai". Tuota on vaikea näytellä. Suoraan suoneen tietyt kipupiikit, niin tokenen 20 minuutissa. Terveyskeskuksessa olen aina päässyt heti jonon ohi pimeään huoneeseen makaamaan. Tätä on migreeni.
Älä jaksa jauhaa paskaa. Tuo nyt ei liittynyt asiaan oikeastaan yhtään mitenkään.
Minulla on tapana saikuttaa krapulan takia yksi maanantai kuukaudessa. On epäreilua jos joutuu potemaan krapulaa ilman palkkaa.
Palkaton tulee vain jos tes ei määrää paikalliseksi saikkua
ei koske tes aloja
Vierailija kirjoitti:
Ai? Onhan meillä tamponeita tarjolla miehillekin.
-Vuokkoset lanseerasi miehille suunnatun tamponin marraskuun puolivälissä. IL
No, sitä niitätte, mitä kylvätte. Aika iso osa on saikutellut ihan ylimääräisten vapaitten takia mm. yleisimmät saikkupäivät ovat arkipyhien ympärillä, kuinkas sattuukaan. Osa jää kotiin ihan vaan sen takia, ettei huvita työnteko ja pari kolme päivää voi saikuttaa ihan vaan koska on pokkaa. Osa oikein laskee sitä, kuinka monta saikkupäivää on vielä käyttämättä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy lisää palkata mies.
Jotkut palkkaavat työntekijöitä kyllä ammattitaidon ja koulutuksen perusteella. Haarovälin tavarat ovat tarpeen vain tietyissä leffarooleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Onhan meillä tamponeita tarjolla miehillekin.
-Vuokkoset lanseerasi miehille suunnatun tamponin marraskuun puolivälissä. IL
No sehän muuttaakin keskustelun täysin.
Ap listasi monta hyvää syytä olla palkkaamatta naisia. Ja miksi naisvaltaisilla aloilla palkkat ovat pienempiä.