Eläkkeestä ei tarvitse maksaa veroa jos saa max 1130 € mutta työtön maksaa paljon pienemmästä 20 % veroa
Moni eläkkeensaaja ei tajua tätä. Työmarkkinatuki on vähän päälle 700 € ja sitä verotetaan.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa veroa kaikista niistä palveluista joita käyttää, alv on lähes kaikessa. Jos on omistusasunto kiinteistövero on maksettava, siihen ei tulot vaikuta.
Ja muutko ei maksa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se sustakin vielä minimieläkeläinen tulee.
Minun tuttavani on kyllä työmarkkinatuella, ja vaikka verotetaankin niin kyllä hänkin kelalta saa sen jotain 900 risat minkä minäkin takuueläkettä, maksetaan sähköä ja vesiä ja vuokraa tms. Niin ja hammaslääkärit yms terveydenhuolto.
Hänkin kuvittelee että minä olen rikas, omassa asunnossa asun (pian laina maksettu) ja on katkera. Vinkuu 60e sähkölaskujaan kun kela ei enää maksa kokonaan jne. Mulla on sähkölämmitys, hammaslääkärit saa odottaa, jos en kuole ensin.
Ei voi saada yli 900 työmarkkinatukea. Mahdotonta. Jotain muuta etuutta saa sitten. Ja tosi kummallinen käsitys tuokin että työtön saisi automaattisesti jotain sossusta. Minä saan 0 €. Pelkkä työmarkkinatuki. Käteen jää n. 600 €/kk.
Niin ei saa työmarkkinatukea, mutta saa toimeentulotukea. Saa rahana ja laskuja maksetaan, lääkkeet yms.
Vierailija kirjoitti:
Toistatonnin työeläkkeeseen on saanut maksaa vuosikymmenet veroja tuloistaan.
Ei välttämättä yhtään. Kotirouvakim saa tuon vaikka ei olisi päivääkään tehnyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttavani on kyllä työmarkkinatuella, ja vaikka verotetaankin niin kyllä hänkin kelalta saa sen jotain 900 risat minkä minäkin takuueläkettä, maksetaan sähköä ja vesiä ja vuokraa tms. Niin ja hammaslääkärit yms terveydenhuolto.
Hänkin kuvittelee että minä olen rikas, omassa asunnossa asun (pian laina maksettu) ja on katkera. Vinkuu 60e sähkölaskujaan kun kela ei enää maksa kokonaan jne. Mulla on sähkölämmitys, hammaslääkärit saa odottaa, jos en kuole ensin.
Ei voi saada yli 900 työmarkkinatukea. Mahdotonta. Jotain muuta etuutta saa sitten. Ja tosi kummallinen käsitys tuokin että työtön saisi automaattisesti jotain sossusta. Minä saan 0 €. Pelkkä työmarkkinatuki. Käteen jää n. 600 €/kk.
Niin ei saa työm
Joku voi saada. Minä en saa. Tulee se 600 € kuussa, siinä kaikki. Eikä todellakaan ole hammaslääkärit tms. mulle ilmaisia. Saman maksan kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työttömät maksa 20% veroa. Itse olen maksanut 1300€ ansiosidonnaisesta 9,5% veroa ja taisin saada vielä veronpalautustakin sinä vuonna.
Jos on verovähennyksiä, niin ne verot saa aika helposti pieniksi.
No mistäpä köyhä työmarkkinatukea saava saisi verovähennyksiä? Ei mistään. Itsekin aikanaan ansiosidonnaisella sain mm. kotitalousvähennyksiä kun pystyi vielä jotain palveluja käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada yli 900 työmarkkinatukea. Mahdotonta. Jotain muuta etuutta saa sitten. Ja tosi kummallinen käsitys tuokin että työtön saisi automaattisesti jotain sossusta. Minä saan 0 €. Pelkkä työmarkkinatuki. Käteen jää n. 600 €/
Asutko yksin? Niin, tämä on aina "joku saa joku ei".
Minäkin tiedän ihmisiä joille on yhtä pitkällä työhistorialla laskettu tulevan ajan eläke, ja saavat ihan hyvää eläkettä. Minulle taas ei laskettu, koska olin kotona hoitamassa lasta työssäolon jälkeen ennen eläkettä. Minulla on siis vain se kertynyt +takuueläke koska se kertymä ei ollut kummoinen. No, suuri osa nuoruudestahan ei sitä kerryttänytkään.
Työttömyyden on tarkoitus olla määräaikaista, eläke on loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 20 % on ennakonpidätys, ei lopullinen veroprosentti. Sen saa takaisin veronpalautuksena, jos muita tuloja n. yli 20500 euron yrittäen ei ole vuoden aikana. Joten kaverisi tuskin veroja maksaa.
Ei todellakaan saa takaisin. Jos maksaa täydet 20 %, palautus on koko vuodesta vain alle parisataa.
Et ymmärrä tai et halua ymmärtää! Ennakonpidätys on 20 % jos et hae muutosverokorttia. Lopullisessa verotuksessa se kuitenkin korjataan.
Vähän toista tuhatta euroa kuukaudessa voi olla palkkatuloon rinnastettavaa tuloa ja siitä ei veroteta lopullisessa verotuksessa, oli sitten sosiaalinen status mikä tahansa. Pääomatuloista joutuu maksamaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työttömät maksa 20% veroa. Itse olen maksanut 1300€ ansiosidonnaisesta 9,5% veroa ja taisin saada vielä veronpalautustakin sinä vuonna.
Jos on verovähennyksiä, niin ne verot saa aika helposti pieniksi.
Mulla ollut vuosia 0% vero, koska vähennyksiä maksimit ja osa siirtyy miehellekin. Pitkäaikaistyötön olen, mutten köyhä.
Kerrotko mistä saat ne vähennykset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on ansaittu .
Tämä käsittämätön harhaluulo elää edelleen sitkeästi. Nykyiset eläkkeen saajat eivät ole omalla veronmaksullaan maksaneet eläkkeitään, vaan suurin osa eläkkeistä maksetaan nykyisten työssä käyvien palkkapussista. Vain pieni osa maksetaan eläkerahastoista, joista on muutenkin kartoitettu 50% viimeisen 15 vuoden aikana. Eläkemaksut, joita nykyiset eläkkeensaajat ovat aikanaan maksaneet, ovat murto-osa siitä mitä he tällä hetkellä saavat eläkettä.
Suomen eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, jonka suuret ikäluokat ovat itselleen huolella rakentaneet, eikä järjestelmä ole kestävä pitkässä juoksussa.
Typerys. Sinäkin maksat palkastasi nyt tietyn summan joka ei ole yhtä suuri kuin tuleva eläkkeesi. Kun sinä olet eläkkeellä, nuoret vinkuvat kuinka sinä et ole maksanut kuin murto-osan eläkkeestäsi.
Ajat ja hinnat muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kandee mennä töihin eikä ruikuttaa vauvapalstalla niin saa sitten vanhempana kunnon eläkettä.
Tuossa mielessä ei kovin pienellä palkalla kannattaisi töihin mennä. Koskapa jos asuu vuokralla kuten minä, on aivan sama saanko 1400e ansiosidonnaista tai eläkettä vai en. Toimeentulotuki kattaa sen verran tapauksessani. Eli talkoiksi menisi ja jos vielä autolla pitäisi töihin mennä niin tappiolle.
En tunne asiaa. Saan eläkettä bruttona 3000 €, se riittää mulle.
Mulla menee ansiosidonnaisesta 8% ei 20%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 20 % on ennakonpidätys, ei lopullinen veroprosentti. Sen saa takaisin veronpalautuksena, jos muita tuloja n. yli 20500 euron yrittäen ei ole vuoden aikana. Joten kaverisi tuskin veroja maksaa.
Ei todellakaan saa takaisin. Jos maksaa täydet 20 %, palautus on koko vuodesta vain alle parisataa.
Et ymmärrä tai et halua ymmärtää! Ennakonpidätys on 20 % jos et hae muutosverokorttia. Lopullisessa verotuksessa se kuitenkin korjataan.
Vähän toista tuhatta euroa kuukaudessa voi olla palkkatuloon rinnastettavaa tuloa ja siitä ei veroteta lopullisessa verotuksessa, oli sitten sosiaalinen status mikä tahansa. Pääomatuloista joutuu maksamaan veroa.
No voi hyvänen aika. Ei työmarkkinatukea tai työttömyyspäivärahaa voi saada kokonaan verottomana. Ei se ole mihinkään noihin muihin rinnastettavissa. Minä maksoin 20 % koko vuoden ja palautus oli alle 200 €. Jos se olisi verotonta, olisin tietysti saanut takaisin moninkertaisesti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä voisi verottaa enemmänkin niin alkaisi työt maistumaan.
Varmaan voisi mutta veroasteikko on kaikille sama, sori siitä. Syrjiminen on perustuslain vastaista eli turha unelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua vaivaa? Ei korjata. Työtön ei saa todellakaan takaisin maksamiaan veroja kuin ihan hitusen jos ennakonpidätys oli 20 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä yhtään. Kotirouvakim saa tuon vaikka ei olisi päivääkään tehnyt töitä.
Ei saa toistatonnia jos ei ole päivääkään töitä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke on ansaittu .
Tämä käsittämätön harhaluulo elää edelleen sitkeästi. Nykyiset eläkkeen saajat eivät ole omalla veronmaksullaan maksaneet eläkkeitään, vaan suurin osa eläkkeistä maksetaan nykyisten työssä käyvien palkkapussista. Vain pieni osa maksetaan eläkerahastoista, joista on muutenkin kartoitettu 50% viimeisen 15 vuoden aikana. Eläkemaksut, joita nykyiset eläkkeensaajat ovat aikanaan maksaneet, ovat murto-osa siitä mitä he tällä hetkellä saavat eläkettä.
Suomen eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, jonka suuret ikäluokat ovat itselleen huolella rakentaneet, eikä järjestelmä ole kestävä pitkässä juoksussa.
Typerys. Sinäkin maksat palkastasi nyt tietyn summan joka ei ole yhtä suuri kuin tuleva eläkkeesi. Kun sinä olet eläkkeellä, nuore
Kuinka tyhmiä nykyiset eläkeläiset oikein on jos eivät hahmota ikäluokkien kokojen eroa? Nyt on pieni työväestö ja suuri eläkeväestö siksi työikäiset joutuvat maksamaan niin tolkuttomasti eläkeläisille. Nykyeläkeläiset taas itse maksoivat aikanaan todella vähän edeltäville polville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat tällaista paskaa? Työttömyystuesta maksettua veroa ei palauteta. Työttömyysetuus ei ole veroton vaikka se olisi kuinka pieni.