Eläkkeestä ei tarvitse maksaa veroa jos saa max 1130 € mutta työtön maksaa paljon pienemmästä 20 % veroa
Moni eläkkeensaaja ei tajua tätä. Työmarkkinatuki on vähän päälle 700 € ja sitä verotetaan.
Kommentit (74)
Eläke on ansaittu . Työkykyinen työtön voi mennä töihin tai tilata verokortin etuuksille .
No kyllä se sustakin vielä minimieläkeläinen tulee.
Minun tuttavani on kyllä työmarkkinatuella, ja vaikka verotetaankin niin kyllä hänkin kelalta saa sen jotain 900 risat minkä minäkin takuueläkettä, maksetaan sähköä ja vesiä ja vuokraa tms. Niin ja hammaslääkärit yms terveydenhuolto.
Hänkin kuvittelee että minä olen rikas, omassa asunnossa asun (pian laina maksettu) ja on katkera. Vinkuu 60e sähkölaskujaan kun kela ei enää maksa kokonaan jne. Mulla on sähkölämmitys, hammaslääkärit saa odottaa, jos en kuole ensin.
Ei mene tonnin palkastakaan.
Sossutuista saakin ottaa kun ne on saajalleen vastikkeetonta rahaa!
Se 20 % on ennakonpidätys, ei lopullinen veroprosentti. Sen saa takaisin veronpalautuksena, jos muita tuloja n. yli 20500 euron yrittäen ei ole vuoden aikana. Joten kaverisi tuskin veroja maksaa.
Moni ei ymmärrä että eläke on siirrettyä palkkaa , palkan saaminen on vain siirretty myöhäisempään ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei ymmärrä että eläke on siirrettyä palkkaa , palkan saaminen on vain siirretty myöhäisempään ajankohtaan.
Tarkennus, työeläke
Eläkeläinen maksaa veroa kaikista niistä palveluista joita käyttää, alv on lähes kaikessa. Jos on omistusasunto kiinteistövero on maksettava, siihen ei tulot vaikuta.
Minä maksan pienestä työeläkkeestäni veroa 19 % ja ansiotuloista 38 %, koska jatkan työntekoa eläkeläisenäkin.
Ei kaikki työttömät maksa 20% veroa. Itse olen maksanut 1300€ ansiosidonnaisesta 9,5% veroa ja taisin saada vielä veronpalautustakin sinä vuonna.
Jos on verovähennyksiä, niin ne verot saa aika helposti pieniksi.
Kandee mennä töihin eikä ruikuttaa vauvapalstalla niin saa sitten vanhempana kunnon eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki työttömät maksa 20% veroa. Itse olen maksanut 1300€ ansiosidonnaisesta 9,5% veroa ja taisin saada vielä veronpalautustakin sinä vuonna.
Jos on verovähennyksiä, niin ne verot saa aika helposti pieniksi.
Mulla ollut vuosia 0% vero, koska vähennyksiä maksimit ja osa siirtyy miehellekin. Pitkäaikaistyötön olen, mutten köyhä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se sustakin vielä minimieläkeläinen tulee.
Minun tuttavani on kyllä työmarkkinatuella, ja vaikka verotetaankin niin kyllä hänkin kelalta saa sen jotain 900 risat minkä minäkin takuueläkettä, maksetaan sähköä ja vesiä ja vuokraa tms. Niin ja hammaslääkärit yms terveydenhuolto.
Hänkin kuvittelee että minä olen rikas, omassa asunnossa asun (pian laina maksettu) ja on katkera. Vinkuu 60e sähkölaskujaan kun kela ei enää maksa kokonaan jne. Mulla on sähkölämmitys, hammaslääkärit saa odottaa, jos en kuole ensin.
Ei voi saada yli 900 työmarkkinatukea. Mahdotonta. Jotain muuta etuutta saa sitten. Ja tosi kummallinen käsitys tuokin että työtön saisi automaattisesti jotain sossusta. Minä saan 0 €. Pelkkä työmarkkinatuki. Käteen jää n. 600 €/kk.
Kenellä työttömällä on muka 20% verotus? Mulla menee 12% .
Vierailija kirjoitti:
Se 20 % on ennakonpidätys, ei lopullinen veroprosentti. Sen saa takaisin veronpalautuksena, jos muita tuloja n. yli 20500 euron yrittäen ei ole vuoden aikana. Joten kaverisi tuskin veroja maksaa.
Ei todellakaan saa takaisin. Jos maksaa täydet 20 %, palautus on koko vuodesta vain alle parisataa.
Vierailija kirjoitti:
Eläke on ansaittu . Työkykyinen työtön voi mennä töihin tai tilata verokortin etuuksille .
Kyllä. Minulta ottaa verottaja ansiosidonnaisesta 25% kun töissä ollessani veroprosentti on 17. Muutaman kuukauden kesätyö johtaa siihen että saan takaisin joka vuosi veroja 2-3 tuhatta euroa. Vielä työmatkakulut. Onneksi on mökki siinä lähellä, se menee samaan piikkiin. En ole tilannut uutta verokorttia, on mukava saada veroja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eläke on ansaittu .
Tämä käsittämätön harhaluulo elää edelleen sitkeästi. Nykyiset eläkkeen saajat eivät ole omalla veronmaksullaan maksaneet eläkkeitään, vaan suurin osa eläkkeistä maksetaan nykyisten työssä käyvien palkkapussista. Vain pieni osa maksetaan eläkerahastoista, joista on muutenkin kartoitettu 50% viimeisen 15 vuoden aikana. Eläkemaksut, joita nykyiset eläkkeensaajat ovat aikanaan maksaneet, ovat murto-osa siitä mitä he tällä hetkellä saavat eläkettä.
Suomen eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, jonka suuret ikäluokat ovat itselleen huolella rakentaneet, eikä järjestelmä ole kestävä pitkässä juoksussa.
Työttömiä voisi verottaa enemmänkin niin alkaisi työt maistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Työttömyyskorvauksista joutuu aina maksamaan veroa.
Näin on.