Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juomiseen tai ruoanlaittoon ei kannata ottaa lämmintä vettä hanasta, vahvisti THL:n tutkimus

Vierailija
21.03.2024 |

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-217117

Tutkimuksessa ilmeni, että taloyhtiöiden lämpimään käyttöveteen liukeni haitallista bisfenoli A -kemikaalia putkiremontin jälkeen. Kylmään talousveteen kemikaalia ei sen sijaan liuennut. Havainto koskee epoksipinnoitettuja käyttövesiputkia.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa minä taas juon kuumaa vettä hanasta aina kun on kurkku kipeä tai limaa irtoaa. Joskus kylmällä juon kuumaa hanavettä myös. 

Hengissä olen.

M34

Vierailija
62/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Legionella on vaarallisempi kuin putkesta liukenevat hiukkaset.

https://yle.fi/a/74-20011336

Legionella tarttuu hengitysteiden välityksellä. Esim. suihku on riski, jos tätä on putkistoissa. Tämä ei ole riski, jos kuumaa vettä juo. Juomisen ja käyttövetenä käytön kieltämiselle on ihan muut syyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appiukolla oli tapana keittää teevesi kuumasta vedestä. Hyi ällötys. Kun sain sen selville, niin keitin teeni sen jälkeen aina itse. Appi motkotti, että sähköä kuluu enemmän kun kylmää vettä lämmittää. 

Vierailija
64/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu siis että miksi lämminvesivaraajalta lähtee putki keittiöön kun sitä lämmintä vettä ei kannata käyttää?

Teethän sinä keittiössä sillä lämpimällä vedellä kaikenlaista. Peset astioita, käsiä, luutuat jne. Ei kaikki keittiöön tuleva ole suuhun pantavaa. Et sä juo sun tiskiainettakaan vaikka se on keittiössä.

Vierailija
65/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys että mikähän sellainen bakteeri/loinen on joka ei kuole keittämällä 😮 itse ainakin otan kuumaa vettä peruna kattilaan koska kiehuu nopeammin.... 

No jos yhtään asiaan perehdyt, niin puhutaan myös muoveista ja metalleista joita kuumassa hanavedessä on. Lyijyä, kuparia, nikkeliä mm.

Vierailija
66/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legionella on vaarallisempi kuin putkesta liukenevat hiukkaset.

https://yle.fi/a/74-20011336

Legionella tarttuu hengitysteiden välityksellä. Esim. suihku on riski, jos tätä on putkistoissa. Tämä ei ole riski, jos kuumaa vettä juo. Juomisen ja käyttövetenä käytön kieltämiselle on ihan muut syyt.

Totta. Eikä se legionella edes elä kuumassa vedessä. Se elää lämpimässä vedessä, mutta kuolee jos vettä kuumennetaan riittävästi. Tämän takia veden lämmittämisen kanssa ei kannata säästää liikaa.

67/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en kerrostalossa asukaan, lämmintä vettä en ota ja lasken aina vettä hieman että saan tarpeeksi kylmää.

Vierailija
68/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mulle on ainakin opetettu tämä asia jo lapsena 80-luvulla. Saman olen opettanut omalle lapselle.

Vierailija
69/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suihku tai kasvojen peseminen kun suuhun menee sitä lämmintä vettä?

Vierailija
70/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka ei tätä tiennyt?

Kaupunginsairaalassa ei viiskymppinen lähihoitaja tiennyt.

Valistin häntä ja hän väitti vastaan ja sanoi jo 30 vuotta antaneensa potilaille hanasta lämmintä. 

Selvästi ei ottanut onkeensa vieläkään. Varmaan jatkaa samaa edelleen. 

Lisään tähän, että hoitajille ja lääkäreille pitäisi suunnata huomattavan paljon hygieniaopetusta. 

Vierailija
71/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suihku tai kasvojen peseminen kun suuhun menee sitä lämmintä vettä?

Miksi peset lärviä suu auki?

Vierailija
72/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuuluu siis että miksi lämminvesivaraajalta lähtee putki keittiöön kun sitä lämmintä vettä ei kannata käyttää?

Teethän sinä keittiössä sillä lämpimällä vedellä kaikenlaista. Peset astioita, käsiä, luutuat jne. Ei kaikki keittiöön tuleva ole suuhun pantavaa. Et sä juo sun tiskiainettakaan vaikka se on keittiössä.

Hyi hitto peseekö joku käsiään keittiössä missä on ruokailuvälineitä? Itse pesen käteni aina vessassa. Keittiössä vesi vain ruaanlaittoon,juomiseen ja tiskaamiseen.

Vierailija
73/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskaako ihmiset kylmässä vedessä ja pesee pyykit kylmällä vedellä? 

Sinällään outo tutkimus koska lämmintä vettä tulee aina ellei hanasta laita tulemaan kylmää vettä eli jos hana on keskiasennossa niin sieltä lämminvesiputkesta tulee lämmintä vettä myös.

Monessa pesukoneessa ja tiskikoneessa on liitäntä vain kylmälle vedelle. Kone lämmittää silloin itse veden.

Mutta ei kuuma vesi vaatteiden pesemisessä mitään ongelmia aiheuta vaikka veden ottaisi kuumavesihanasta. Ihmisillä ei yleensä ole tapana syödä vaatteita.

Vierailija
74/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinällään outo tutkimus koska lämmintä vettä tulee aina ellei hanasta laita tulemaan kylmää vettä eli jos hana on keskiasennossa niin sieltä lämminvesiputkesta tulee lämmintä vettä myös.

Monessa pesukoneessa ja tiskikoneessa on liitäntä vain kylmälle vedelle. Kone lämmittää silloin itse veden.

Mutta ei kuuma vesi vaatteiden pesemisessä mitään ongelmia aiheuta vaikka veden ottaisi kuumavesihanasta. Ihmisillä ei yleensä ole tapana syödä vaatteita.

Mutta kun kaikilla ei ole sitä tiskikonetta.

Vierailija
75/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto peseekö joku käsiään keittiössä missä on ruokailuvälineitä? Itse pesen käteni aina vessassa. Keittiössä vesi vain ruaanlaittoon,juomiseen ja tiskaamiseen.

Kyllä pesen, jos ruuanlaiton keskellä tulee sille tarvetta. Esim. jos olen pessyt multaisia perunoita keiittiön altaassa, niin sen jälkeen pesen siinä samassa paikassa myös käteni homman lopuksi. Ruokailuvälineitä yms en säilytä siellä altaassa, vaan ne on omilla paikoillaan kaapeissa ja vetolaatokoissa.

Vietkö sinä ne potut ja kasvikset vessaan pestäväski, vai miten hoidat homman?

Vierailija
76/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on kupariputket ja kunnan puolella valurautaputket.

Noista myös irtoaa metallia ja loiset viihtyy lämpimässä vedessä. Vesijohdoista ja hanoista voi liueta veteen merkittäviä määriä nikkeliä, lyijyä ja kuparia jos vesi on lämmintä. Nikkeli on paha, ja lyijy eritoten. Se kertyy elimistöön, eikä koskaan lähde pois ja tekee lopulta dementian.

Minkä loisen voi saada Suomesaa vesijohtovedestä?

Legionella, Giardia, Cryptosporidium, ja Schistosoma.

Legionella on bakteeri, ei loinen.

Giardia ja cryptosporidium elävät myös kylmässä vedessä, eli jos vesi on saastunut ei voi vettä käyttää keittämättä kylmävesihanastakaan.

Schistosomaa ei ole Suomen vesijohtovedestä koskaan löytynyt ja se on liki hävinnyt jo muualtakin maailmasta.

Vierailija
77/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen liittäminen kuumaan veteen ei ole hyvä ajatus. Osa pyykistä pitää pestä 30 tai 40 asteessa ja silloin hanasta tuleva vähintään 55-asteinen vesi on liian kuumaa.

Vierailija
78/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt kukaan niin idiootti ole ollutkaan että lämmintä hanavettä ruoanlaitossa käyttäisi.

Meillä neuvottiin vielä v. 2013 kotitaloustunnilla ottamaan esim. sämpylöitä varten kädenlämpöinen vesi suoraan lämpimänä hanasta. Itse en ole noin toki toiminut, mutta ei ihan itsestäänselvyys tunnu olevan.

Siis tämä! Ei varmasti koulussa opetettu ettei lämmintä hanavettä saisi juoda, kun kotitaloustunnilla piti tarkoituksella laskea lämmintä vettä kokkaukseen ja leipomiseen. Myöskään kotona ei tästä minulle kerrottu, vasta nyt aikuisiällä olen asiasta saanut tietää. Ahdistus. Muuten tiedän kaikenlaista ja opiskellut olen vaikka mitä, niin tulipa kertalaakista idiootti olo.

Vierailija
79/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedenkeitintä ei suositeltu käytettäväksi paikkakunnallani kun oli parin viikon vesikatkos.

niin. Jos vedessä on jotain terveydelle haitallista, joka eliminoituu vettä keittämällä, niin vettä täytyy keittää 10 minuuttia. Vedenkeitin keittää veden tuossa mielessä liian nopeasti. Siksi sitä ei suositellla tuontyyppisissä poikkeustilanteissa. Normaaliaikana se on ihan ok tapa keittää vettä.

Vierailija
80/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt kukaan niin idiootti ole ollutkaan että lämmintä hanavettä ruoanlaitossa käyttäisi.

Meillä neuvottiin vielä v. 2013 kotitaloustunnilla ottamaan esim. sämpylöitä varten kädenlämpöinen vesi suoraan lämpimänä hanasta. Itse en ole noin toki toiminut, mutta ei ihan itsestäänselvyys tunnu olevan.

Siis tämä! Ei varmasti koulussa opetettu ettei lämmintä hanavettä saisi juoda, kun kotitaloustunnilla piti tarkoituksella laskea lämmintä vettä kokkaukseen ja leipomiseen. Myöskään kotona ei tästä minulle kerrottu, vasta nyt aikuisiällä olen asiasta saanut tietää. Ahdistus. Muuten tiedän kaikenlaista ja opiskellut olen vaikka mitä, niin tulipa kertalaakista idiootti olo.

1980 -uvun loppupuolella meillä opetettiin köksän tunnilla että missään nimessä e lämmintä vettä hanasta ruoanlaittoon. Se lämmin vesi on siksi, että voi pestä astiat: lika irtoo helpommin astianpesuaineella ja lämpimällä vedellä ja sitten huuhtelu aina kylmällä vedellä.

Lapsilleni opetettiin 200x luvulla köksässä ottamaan lämmin vesi hanasta esim. taikinoihin ja ruokaan. Nopeuttaisin ruoanlaittoa eikä siitä ole mitään haittaa. Vähänkö alkoi minulle ostasuoni sykkiä opettajan suuntaan ja opetin lapsilleni, että sanoipa opettajanne mitä tahansa, niin te ette koskaan laita hanasta tulevaa lämmintä vettä ruoanlaittoon. Koulussa voitte tehdä sen opettajalle näytösluontoisesti, koska se vaikuttaa numeroihin, jos alatte kyseenalaistaa opettajan vääriä neuvoja, mutta muuten ette koskaan saa tehdä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme