Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juomiseen tai ruoanlaittoon ei kannata ottaa lämmintä vettä hanasta, vahvisti THL:n tutkimus

Vierailija
21.03.2024 |

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-217117

Tutkimuksessa ilmeni, että taloyhtiöiden lämpimään käyttöveteen liukeni haitallista bisfenoli A -kemikaalia putkiremontin jälkeen. Kylmään talousveteen kemikaalia ei sen sijaan liuennut. Havainto koskee epoksipinnoitettuja käyttövesiputkia.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt kukaan niin idiootti ole ollutkaan että lämmintä hanavettä ruoanlaitossa käyttäisi.

Vierailija
2/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan oo niin tyhmä, että olis ottanutkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ottanut ja otan jatkossakin.

Esimerkiksi äsken tein kuppikuuma jauhekeiton kuppiin. Otin hanasta tulikuumaa vettä. Ei tarvinnut edes mikroa.

Vierailija
4/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako pinnoitus sitä uudehkoa remonttia missä putkia ei vaihdeta ?

Vierailija
5/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä käytän lämmintä vettä. Samaa vettä erilämpötilla. Samasta putkesta tulee.

Vierailija
6/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka ei tätä tiennyt?

Vierailija
7/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi äsken tein kuppikuuma jauhekeiton kuppiin. Otin hanasta tulikuumaa vettä. Ei tarvinnut edes mikroa.

Hyi hel vetti. Sehän maistuu ihan metallille, kun siihen liukenee putkista aineita. Eikö sun vanhemmat ole opettanut sinua? Onko teidän suku jotain alempaa kastia kun tämä ei ole yleissivistyksenä sinulla?

Vierailija
8/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi tähänkään nollatutkimukseen kannattanut THL:n panostaa. Kaikki tietävät tuon muutenkin.

Vierailija
9/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa tuollaiset "kuka olisi niin tyhmä että..." -kommentit. Itse muistan kotitaloustunnilta kuulleeni asian mutta en muistanut perustelua, lisätieto on aina hyväksi. 

Jotkut ottavat esim. keittämiseen valmiiksi kuumaa vettä hanasta lyhentääkseen kiehumiseen tarvittavaa aikaa. Itse teen noin vain esim. kananmunien kohdalla, koska niissä kuori suojaa.

Vierailija
10/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nyt kukaan niin idiootti ole ollutkaan että lämmintä hanavettä ruoanlaitossa käyttäisi.

Työkaveri kerran muisteli opiskelijavaihdossa olleessaan, miten vuokranantajansa oli tehnyt kuumaan hanaveteen pikakahvia. Ei ollut innostanut nauttimaan kahvia. 

Vierailija
11/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on kupariputket ja kunnan puolella valurautaputket.

Vierailija
12/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äöks, ei tulisi mieleenkään ottaa mihinkään suuhun menevään asiaan kuumaa vettä hanasta! Siis ikinä missään tilanteessa.

Vierailija
13/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia halpis putkia nykyään laitetaan jos niissä on jotain irtoavaa haitallista ainetta?

Vierailija
14/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä käytän lämmintä vettä. Samaa vettä erilämpötilla. Samasta putkesta tulee.

Öh, kuules kun siinä kuumassa vedessä viihtyy bakteerit ja siihen liukenee aineksia putkista. Saatat saada elimistöösi loisen (legionella mm).

Vierailija
15/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedenkeittimellä saa äkkiä kuumaksi

Vierailija
16/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legionella on vaarallisempi kuin putkesta liukenevat hiukkaset.

https://yle.fi/a/74-20011336

Vierailija
17/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista myös irtoaa metallia ja loiset viihtyy lämpimässä vedessä. Vesijohdoista ja hanoista voi liueta veteen merkittäviä määriä nikkeliä, lyijyä ja kuparia jos vesi on lämmintä. Nikkeli on paha, ja lyijy eritoten. Se kertyy elimistöön, eikä koskaan lähde pois ja tekee lopulta dementian.

Vierailija
18/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa oikeasti ihmisiä, jotka ei tiedä tuota? Ihan yleissivistykseen kuuluva asia. 

Vierailija
19/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista myös irtoaa metallia ja loiset viihtyy lämpimässä vedessä. Vesijohdoista ja hanoista voi liueta veteen merkittäviä määriä nikkeliä, lyijyä ja kuparia jos vesi on lämmintä. Nikkeli on paha, ja lyijy eritoten. Se kertyy elimistöön, eikä koskaan lähde pois ja tekee lopulta dementian.

Minkä loisen voi saada Suomesaa vesijohtovedestä?

Vierailija
20/94 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 80 luvulla, naapurin talonmiehen vaimo tarjosi meille teetä tai kuumaa mehua, joka oli tehty suoraan hanasta otettuun lämpimään veteen. Ei kai se vaarallista ole näin yleensä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan