Miten "tyhmennän" itseni työpaikalla?
Alunperin aloitin työpaikallani kesätyöntekijänä. Sen jälkeen minua kutsuttiin kausittain kiireapulaiseksi. Valmistuttuani lukiosta minua pyydeltiin heti tekemään pidempää sijaisuutta yritykseen. Kun sijaistamani henkilö ei palannutkaan, niin minä jäin. Ajattelin, että tämä on ok siihen asti, kunnes keksin mitä alaa lähtisin opiskelemaan. No, tässä ollaan reilut 20 vuotta vuotta myöhemmin ja tästä on vahingossa tullut ura.
Erinäisten yrityskauppojen, alkuperäisten yrittäjien eläkkeelle jäämisten ja henkilöstövaihdosten jälkeen olen yrityksen pitkäaikaisin työntekijä. Se näkyy niin, että muut työntekijät kyselevät minulta jatkuvasti omiin töihinsä liittyviä neuvoja, koska vaikka olisin eri osastolla, niin he luottavat siihen, että minulla on näkemystä ja kokemusta heidän asiakkaista ja siitä miten asioiden kuuluisi mennä. Niinkuin onkin.
Ongelma tulee siinä, että erityisesti uusien työntekijöiden jatkuva konsultointi rokottaa työajastani aika ison lohkon, kun olisi omiakin töitä tehtävänä. En kuitenkaan tohdi pantata tietojani ja kieltäytyä neuvomasta. Välillä se kuitenkin jopa vähän katkeroittaa, koska profiloin itseni silti jotenkin alemmaksi työntekijäksi, koska minulla on vain lukion paperit (jotka nekin ovat hyvin keskiverrot), kun kaikilla muilla on korkeakoulututkinnot. Haluaisin vain vieläkin olla kiireapulainen, joka tekee rauhassa omia juttujaan ja jolta kukaan ei oikein odota mitään ihmeempiä.
Toisinaan tekisi mieli teeskennellä muistinmenetys tai alkaa pikkuhiljaa taantumaan idiootiksi ihan vain sen takia, että kukaan ei enää tulisi kyselemään mitään.
Onko kenelläkään kokemusta miten tilanteen saisi käännettyä? Tuntuisi pikkumaiselta mennä esimiehille ruikuttamaan siitä, että minulta kysellään asioita. Erityisesti kun yrityskauppojen jälkeen uudet esimiehetkin tekevät sitä.
Työpaikan vaihto on käynyt mielessä, mutta kilpailevat yritykset ovat lähinnä tarjonneet esihenkilön pestejä ja ylimääräinen vastuu on nimenomaan se mitä haluan välttää.
Kommentit (50)
Voisiko ehdottaa, olisiko jollain muulla kiinnostusta sinun paikallesi ja sinä menisit tämän rivityöntekijän paikalle. Opastaisit ja opettaisit tätä uutta ensin hommiisi.
Eikö sinulla voisi olla kyselyvartit ennen kahvitaukoja tmv.?
Tai jos tarvitset keskeytyksetöntä työaikaa, niin varattu-lappu ovessa tarvittaessa. Tai vaikka vihreä lippalakki päässä kun sinut saa keskeyttää ja punainen, jos ei saa häiritä.
Vaihtaisin aika nihkeästi työpaikkaa, jos asiat olisivat noinkin mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen hyödyllinen ketju, ei ilkeilyä.
Hyvä ap, sait fiksut ihmiset liikkeelle
Lueskelin itsekin ihmetellen miten älykkäitä vastauksia tänne olen saanut. Alunperin ajattelin, että joko aihe on niin tylsä, että vastauksia ei tule tai sitten tulee trolleilta jotakin lällättelyä. Sen sijaan tänne on tullut todella kattavia ja asiallisia viestejä, jotka ovat ihan aidosti hyödyllisiä ja olen saanut paljon uutta ajateltavaa ja uusia näkökulmia.
Kiitos siis kaikille keskustelijoille!
Kerrohan ap miten homma etenee, jään odottamaan...👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan ap miten homma etenee, jään odottamaan...👍👍👍
Yritän muistaa, tallennan tämän keskustelun kirjanmerkkeihini. Kiitos tsempeistä!
Tänään aion alkaa luonnostelemaan tuota tietopankkia siitä näkökulmasta, että millainen hakemisto olisi käyttäjän näkökulmasta helpoin ja selkein ja miten se toimisi parhaiten. Ajattelin kehitellä ideaa ensin yksin, että saan esiteltyä esihenkilöille jonkinlaisen luurangon.
Oikeesti, oon niin ilonen ap:n puolesta, että tästä kehkeytyi arvostava, kannustava ja asiallinen ketju. Ei ihan itsestään selvää...
👍 ja mukavaa viikonloppua kaikille
Ap, huhuu
Onko asuat edenneet?
Kerrohan
Meitä oli monta👍👍👍👍
Jotka siis odottaa uutisia
Toivottavasti kaikki on sujunut hyvin
Olin muuten tämmöinen osaaja itsekin. Työ opetti. Meitä oli ehkä kymmenisen Suomessa. Firma vaihtoi paikkakuntaa ja saatiin potkut. Viimeinen työtehtävä oli laatia kirjalliset ohjeet seuraajalle. Itketti, ärsytti ja oksetti. Tein silti parhaani mukaan, testamenttini alalla...
Harvinaisen hyödyllinen ketju, ei ilkeilyä.
Hyvä ap, sait fiksut ihmiset liikkeelle