Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polyamoria käsitetään väärin

Vierailija
20.03.2024 |

Kauhean moni luulee, että kyse on ympäriknsä n......sesta. Väärin. Joku saattaa vaan ihan oineasti rakastaa kahta tai useampaa ihmistä intohimoisesti ja sitoutuen.

Kommentit (223)

Vierailija
181/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 80- ja ehkä 90-luvulla syntyneistäkin moni on kasvanut siihen, että ihmisen on oltava yhdessä ainoassa parisuhteessa kerrallaan - muu on pettämistä tai häiriintyneisyyttä. On puhuttu narsismista, kiintymyssuhdehäiriöstä, promiskuiteetista - you name it... On ikään kuin patologisoitu jotain minä ei ole häiriö ensinkään.

Suhteeseen mennessä on lähdetty monogamian oletuksesta ilman, että asiaa on koskaan puhuttu auki. Nuoremmilla ikäluokilla ei toivottavasti ole enää näin.

Vierailija
182/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nää on ruma nainen + pari rumaa miestä. Onkos jossain haastateltu että mies + muutama nainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyamoria ei myöskään tarkoita sitä, että kaikki osapuolet olisivat yhdessä keskenään.

Vierailija
184/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polyamoria ei myöskään tarkoita sitä, että kaikki osapuolet olisivat yhdessä keskenään.

Ainakaan aina.

Vierailija
185/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nää on ruma nainen + pari rumaa miestä. Onkos jossain haastateltu että mies + muutama nainen?

Olihan Veitolan ohjelmassakin se mies soolopoly (eli asui yksin ja seurusteli useamman kanssa).

Mutta oikeastihan nämä ovat yleensä tilanteita, joissa kummallakin osapuolella on kumppaneita. Eli Jaakko ja Milla ovat yhdessä, mutta Jaakolla on suhde myös Heidin kanssa ja Millalla Petrin kanssa. Heidillä ja Petrillä voi myös olla muita suhteita jne. Voidaan myös sopia esimerkiksi siitä, että Jaakko ei ole muiden kuin Millan ja Heidin kanssa, eikä Milla muiden kuin Jaakon ja Petrin kanssa. Riippuu ihmisistä ja kuviosta.

Tuollaiset "1 nainen + 2 vain naisen kanssa olevaa miestä" tai "1 mies + kaksi vain miehen kanssa olevaa naista" -tyyliset kuviot ovat kuitenkin todellisessa elämässä vähän harvinaisempia. Samoin ne suhteet, jossa kaikki ovat keskenään, vaikka itse tiedänkin kolmen naisen suljetun suhteen.

Vierailija
186/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiistä. Sitä vain ihmettelen, että miten riittää aikaa sitoutua tosissaan useampaan ihmiseen samaan aikaan? Mulla on jo nyt kädet täynnä töitä, kun laadukasta parisuhdeaikaa pitäisi saada arjen keskellä järjestettyä. Vai ovatko nämä polyt vaan tosi paljon sosiaalisempia?

Vierailija
187/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni polyamoria kyseenalaistaa realistisella tavalla yksisuhteisen uskollisuuden epärealististisen ihanteen ja vaatimuksen: eivätkö parisuhde-erot kerro tästä?

No eivät sinänsä. Aika monen eron syy on joku muu kuin pettäminen.

Vierailija
188/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostavat sekavilta nämä suhteet. Vaikkapa kolme ihmistä yhdessä, jokaisella muutama muu kumppani ja näillä vuorostaan jokaisella monia kumppaneita....

Tuntevatko nämä toisiaan? Saanko esitellä, tässä on toisen mieheni kolmannen tyttöystävän ensimmäisen miehen toinen tyttöystävä Maria...

Eivätkö vain voi käyttää termiä fuckbuddy? Sitähän se on. Saahan sitä vakituiseen panokaveriinsa kiintyä. 

Vierailija
189/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yksiavioiset sitten yleensä kauniita?

Olen mies ja suhteessa kahden eri naisen kanssa. En anna haastatteluja seksielämästäni, aivan kuten muutkaan normaalit ihmiset eivät anna.

Vierailija
190/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kiistä. Sitä vain ihmettelen, että miten riittää aikaa sitoutua tosissaan useampaan ihmiseen samaan aikaan? Mulla on jo nyt kädet täynnä töitä, kun laadukasta parisuhdeaikaa pitäisi saada arjen keskellä järjestettyä. Vai ovatko nämä polyt vaan tosi paljon sosiaalisempia?

Asun yksin ja tapaan kumpaakin kumppaneistani kerran tai pari kuukaudessa. Toinen kumppaneistani on naimissa ja hänellä on lapsia. Toisella ei tällä hetkellä ole muita kumppaneita kuin minä.

Vierailija
191/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mua pitäisi kiinnostaa kenenkään polyamoria? 

Vierailija
192/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos polyamoriassa ei ole kyse seksistä, niin miten se eroaa ystävyydestä. Itse elän monogamiassa, mutta minulla on muutamia miesystäviä, siis ihan ystäviä. Olen sitoutunut heihin, olen heidän tukenaan, he ovat minun tukenani jos tarvitsen. Halaamme tavatessa ja erotessa, teemme kaikenlaista hauskaa, mutta emme harrasta seksiä. 

Vierailija
193/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos polyamoriassa ei ole kyse seksistä, niin miten se eroaa ystävyydestä. Itse elän monogamiassa, mutta minulla on muutamia miesystäviä, siis ihan ystäviä. Olen sitoutunut heihin, olen heidän tukenaan, he ovat minun tukenani jos tarvitsen. Halaamme tavatessa ja erotessa, teemme kaikenlaista hauskaa, mutta emme harrasta seksiä. 

Siinä on kyse myös seksistä, mutta ei pelkästä seksistä. 

Vierailija
194/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostavat sekavilta nämä suhteet. Vaikkapa kolme ihmistä yhdessä, jokaisella muutama muu kumppani ja näillä vuorostaan jokaisella monia kumppaneita....

Tuntevatko nämä toisiaan? Saanko esitellä, tässä on toisen mieheni kolmannen tyttöystävän ensimmäisen miehen toinen tyttöystävä Maria...

Eivätkö vain voi käyttää termiä fuckbuddy? Sitähän se on. Saahan sitä vakituiseen panokaveriinsa kiintyä. 

No tuohan riippuu ihan ihmisestä, aika harvalla nyt mitään kymmeniä suhteita on vaan yleensä esimerkiksi 2-3. Ja mikä ongelma esittelyssä? "Moi, tässä on Maria! Se seurustelee Mikon ja Elsan kanssa". Tai sitten ihan vaan: "Moi, tässä on Maria! Sekin on tulossa jatkoille", koska aika harva haluaa tulla nähdyksi ja esitellyksi vain parisuhteen kautta.

Ne tutustuvat toisiinsa jotka haluavat, voidaan pitää esimerkiksi jotain lautapeli-iltoja pienellä porukalla jos osapuolet tahtovat. Aika harvaa kiinnostaa erikseen tutustua omien läheisten ihan kaikkiin tuttuihin jos muita yhteisiä tekijöitä ei ole, vaan yleensä lähinnä oman kumppanin/kumppaneiden kumppanit tavataan. Eli jos itse seurustelee kahden ihmisen kanssa ja nämä seurustelevat oman itsen lisäksi jonkun toisen kanssa, niin silloin tutustutaan kahteen ihmiseen. Mutta tosiaan, riippuu henkilöstä eikä ole mitään yhtä sääntöä.

Ja kyllä sitoutuneessa suhteessa (poly tai mono) syvyys nyt kumminkin eroaa aika paljon fuckbuddysta. Kuten täällä on sanottu, niin eihän mitään muutakaan ihmissuhdetta vähätellä sen perusteella, että välittää useammasta ihmisestä. Sitoutuminen ja tukeminen on ihan erilaista esimerkiksi sairastuessa, vanhetessa, suhteen kiemuroiden ja omien tai yhteisten kipukohtien käsittelyssä jne. Kumppanin/kumppaneiden mielipiteellä on myös ihan eri tavalla painoarvoa isompia elämänmuutoksia kuten vaikka muuttoa suunnitellessa.

Vierailija
195/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no kyllähän yleensä kyseessä on myös fyysinen vetovoima ja seksiä sisältävä parisuhde. Idea on siinä, että kyse ei ole VAIN seksistä, vaan tunteista ja rakkaudesta.

Sitten erikseen on toki aseksuaaleja, jotka voivat olla joko monogamisessa tai polyamorisessa suhteessa, mutta se on jo eri asia. Aseksuaali mutta romantiikkaa tunteva kokee kyllä silti ihastusta ja rakkautta ihan eri tavalla kuin kavereiden kanssa, jotka eivät saa aikaan perhosia vatsassa tai samanlaista henkistä viehtymystä. Tämä ei nyt kuitenkaan liity tähän, seksuaalinen suuntautuminen kun ei ole kytköksissä siihen että onko henkilö poly vai mono.

Vierailija
196/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin ja tapaan kumpaakin kumppaneistani kerran tai pari kuukaudessa. Toinen kumppaneistani on naimissa ja hänellä on lapsia. Toisella ei tällä hetkellä ole muita kumppaneita kuin minä.

Oletko onnistunut löytämään 2 aseksuaalinaista? Olemme olleet 35 vuotta naimisissa ja meillä on seksiä paljon enemmän kuukaudessa. Melkein joka päivä. 

Vierailija
197/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole talo. Ihminen on tunteva olento. Sellaisia ei saa satuttaa.

Nyt tulee kyllä mieleen, että onko sulla joku oma kokemus tässä takana ja koet tulleesi satutetuksi? Jos olet joutunut petetyksi, niin se on väärin eikä ole polyamoriaa, vaikka pettäjä olisi yrittänyt selittää itsensä pois pulasta sillä tavoin.

Polysuhteessa tilanne on yhdessä sovittu, sen kuuluisi tuntua kummastakin hyvältä ja itselle sopivalta. Myöskään polyamoriaan painostaminen ei ole oikein, vaan henkistä väkivaltaa.

Jos talovertaus tuntui vaikealta, niin otetaan vielä tämä: ihan samalla tavalla on todella väärin ja vahingollista painostaa tai suostutella hankkimaan vaikka lapsia (tai jättää ehkäisy pois "salaa"), jos toinen ei haluaisi. Se että joku tuohon typerästi puolisoaan painostaa ei kuitenkaan tarkoita, että aidosti yhdessä lapsia toivova pari toimisi huonosti. Eikä

Monipas itse keksii mennä mukaan tämmöisiin.... Sitten menee ihan rikki kun ei toimi! Ei saisi tämmöistä esittää ihmisille ja sekoittaa päätä. Monilla mt-ongelmia ja sitoutumista pelkää... Huono suhde. Luulee että tämä ratkaisee ongelmat. Kappas kummaa sitten käykin huonosti :( T: Ei sama

Vierailija
198/223 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina kun lehdessä on juttua polyamorisesta kimpasta, ovat osalliset sen näköisiä, ettei heitä panisi edes pilkkopimeässä pussi päässään.

Vierailija
199/223 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallensin keskustelun siinä toivossa että selviäisi jotain, mutta hämmentää vain enemmän.. Puhutaan että ei ole seksiä, sitten onkin sitä, sanotaan että se on fuckbuddy, sitten sanotaan että ei ole fuckbuddy... Seuraan keskustelua silmät pyöreänä O.O Sekavaa! Ystävä on lähtenyt tähän "polyamoriaan" mukaan ja aina ollut herkästi innostuva höpsö. Pelkään että köniin tulee ja kunnolla

Vierailija
200/223 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkoha minäki nuorena poly kun seurustelin 3 naisen kanssa yhtä aikaa? He eivät tietenkään tienneet toisistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi