Miten joku voi ajatella, että lapsettomuus on SAIRAUS?
Eikö se ole paremminkin ihmisen " ominaisuus" ?
Niin on ollut kautta aikojen; toiset parit saavat lapsia, ja toiset eivät - aina ei edes löydetä syytä siihen miksi näin on, se vain on niin.
Ja tämä ei ole mikään provo, pohdiskelua vain.
Kommentit (188)
Jälleen kerran on pakko ihmetellä keskustelun tasoa, tai oikeastaan tasottomuutta.
Jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseen, mutta miten sen mielipiteen esittää, onkin jo toinen juttu. Moniko teistä olisi valmis käymään tämän keskustelun näillä sanoilla face to face?
Osa kommenteista tietysti oli täysin asiallisia, osa täysin ala-arvoisia. Uskon, että jokainen osaa itse päätellä, kumpaan kategoriaan oma kirjoitus kuului. En ota sen enempää kantaa itse asiaan, vaan asian esitystapaan.
Hävetkää, aikuiset ihmiset!
Toiset saavat hoidoilla viisi lasta, mutta minä en luomusti saa sitä toista, kolmatta tai neljättä.. Siksi hoidot pitäisi kieltää, kun minä en saa lisää lapsia! Eivät saa silloin muutkaan saada!
Todella omahyväistä ja itsekästä. Mutta eivätpä naamakkain näitä asioita paljon huutele! Vaikutatte katkerilta ihmsiltä, toivottavasti ette minun ystäväpiiriini kuulu, sen enempään mihinkään tieteellisyyksiin menemättä tällä kertaa.
Vierailija:
tai sitten olet hyvin uskonnollinen.
Silloin hänellä riittäisi empatiaa lapsettomuudesta kärsiville naisille, joista Raamatussakin on lukuisia esimerkkejä esim. Hanna.
Minä olen uskossa ja hyväksyn silti hoidot siinä missä minkä tahansa sairauden hoidonkin, koska raja-aitojen vetäminen on niin vaikeaa. Jos lapsen ei olisi tarkoitus syntyä, se ei myöskään syntyisi. Abortteja en hyväksy, koska siinä tuhotaan elämä, jonka Jumala tarkoitti syntyväksi enkä myöskään mitään kloonausta ja alkioiden geneettistä manipulaatiota. Ihmetyttääkin, miksi hyökätään niitä vastaan, jotka haluavat synnyttää elämää, mutta ei hyökätä niitä vastaan, jotka murhaavat elämää. Tosin olen myös sitä mieltä, että lapsettomuus voi olla Jumalalta koetinkivi, mitä se itsellänikin oli, tosin vasta jälkeenpäin sen tajusin. Suhtautumiseni lapsien saamiseen oli ollut pinnallista ja kevytmielistä, enkä ollut muutenkaan kypsä äidiksi. Ensimmäinen lapsemme on omista sukusoluistamme hoidoilla aikaansaatu, sen jälkeen olemme saaneet lapsia myös luomusti.
Ystäväpiiriini kuuluu aivan ihana keinoalkuinen (aika outo sana) lapsi, ehkä tasapainoisimman oloinen vekara jonka tunnen. Vanhempansakin ovat kultaisia ja hauskoja ihmisiä ja erinomaisia kasvattajia ja lapsensa rakastajia. Kuka ei soisi heille tätä onnea? En voi ymmärtää...
Vierailija:
Jälleen kerran on pakko ihmetellä keskustelun tasoa, tai oikeastaan tasottomuutta.
Jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseen, mutta miten sen mielipiteen esittää, onkin jo toinen juttu. Moniko teistä olisi valmis käymään tämän keskustelun näillä sanoilla face to face?Osa kommenteista tietysti oli täysin asiallisia, osa täysin ala-arvoisia. Uskon, että jokainen osaa itse päätellä, kumpaan kategoriaan oma kirjoitus kuului. En ota sen enempää kantaa itse asiaan, vaan asian esitystapaan.
Hävetkää, aikuiset ihmiset!
Ensin oli ihan asiallinen. Sitten rupesi elvistelemään " luomulapsellaan" ja solvaamaan " viallisiksi" , niitä, jotka ei saa heti lapsia kuten hän, joka on omasta mielestään preferenssi siitä, millainen ihminen on tarkoitettu äidiksi ja muutenkin käyttäytyi todella tökerösti.
Ap. osoitti ainakin, että lisääntymiskyky ei ole ainakaan mikään ihmisyyden eikä varsinkaan vanhemmuuden mitta. Apn olisikin kannattanut jättää lapset tekemättä, jos kerran hänestä ei löydy muuta kuin halveksuntaa toisia ihmisiä kohtaan.
Mä oon siis sairas, eli hedelmätön. Olen hedelmätön ja pysyn eikä siihen auta minkään sortin hoito. Diagnoosi on premature ovarian failure (POF), syytä ei tiedetä. Tai siis mulla on varmaan kelvottomat geenit joten jumala ja luontoäiti ja muutama muu on sitten päättäneet että en pääse saastuttamaan vikoineni tätä täydellistä ihmiskuntaa?
Vierailija:
Mikä hedelmöityshoidoista tekee juuri niin luonnottomia mielestäsi? Miksi se ei ole luonnotonta, että istut tietokoneen äärellä ja keskustelet sinulle ennestään tuntemattomien ihmisten kanssa? Niin kuin totesin aiemmin, luonto ei ole mikään stabiili ja muuttumaton järjestelmä, vaan kehittyy koko ajan. Ihmisten tietämys, taidot ja osaaminen tuo meidän ulottuville asioita, joista ennen ei osattu edes unelmoida. Ihmisen tietämyksen kehittyminen on luonnollista.
Ja samaa voisin sanoa sinulle viimeisiin kommenttiisi. Et itsekään ole ihan täysin objektiivisesti pystynyt tähän keskusteluun osallistumaan. Et esim. osaa sanoa, miksi juuri hedelmättömyys on sellainen sairaus, joka pitäisi jättää hoitamatta. Saa toki muutkin hedelmöityshoitoja vastustavat vastata tähän. Kiitän jo etukäteen.