Miten joku voi ajatella, että lapsettomuus on SAIRAUS?
Eikö se ole paremminkin ihmisen " ominaisuus" ?
Niin on ollut kautta aikojen; toiset parit saavat lapsia, ja toiset eivät - aina ei edes löydetä syytä siihen miksi näin on, se vain on niin.
Ja tämä ei ole mikään provo, pohdiskelua vain.
Kommentit (188)
viimeisen viestisi perusteella kehoitan sinua menemään lääkkiksen kursseille faktatietoa kuulemaan. Nuo kehitelmät pikkupäässäsi menevät nimittäin pahasti pieleen ja osoittavat tasoasi.
Sinua kolmen pojan äiti, kiitän kirjoituksestasi. Erilaisia tarinoita kätkeytyy lapsettomuushoitoihin hakeutuneiden elämään, surullisia ja välillä iloisia...
Joku taisi jo mainita, että ihan tällä viikolla tuli uutinen, että maailman ensimmäinen koeputkilapsi Louise Brown oli saanut esikoisensa. Ihan luomusti kuulemma. Samanlaisen jutun muistan ehkä n. vuoden takaa Suomen ensimmäisestä koeputkilapsesta, joka oli poika, isäksi juuri tulossa jutuntekovaiheessa. Eli ei hedelmöityshoitojen käyttö tarkoita sitä, että niillä syntyvä lapsi olisi hedelmätön.
Sitä paitsi olisikohan tuo liikakansoitus kuitenkin vielä polttavampi ongelma noin globaalisti ajatellen? Ei näytä siltä, että ihmiset ihan heti loppuisivat.
Kyllä tässä on varmasti helppo sanoa, mitä tekisit, jos eivät lapsesi saisi lapsia. Mutta vaikemapi on sanoa, mitä olisit tehnyt, jos et olisi itse saanut lapsia. Ja vaikka tässä vakuuttelisit ihan mitä tahansa, voisi päätöksesi olla täysin eri tositilanteessa.
Itselläni on kaksi keinoalkuista lasta, enkä kuolemaksenikaan käsitä, miksi heidän olemassaolonsa olisi jonkun mielestä " luvatonta" . Myöskään meillä vanhemmilla ei ole geenivirheitä yms. rasitteita, jotka periytyisivät lapsillemme.
Mielestäni täysin typerä aloitus. Ei ole sinulta pois, jos joku muu saa lapsia hoitojen avulla.
Ja minä paranin vasta siinä vaiheessa, kun muutin täysin tapani käsitellä tätä maailmaa ja elämää.
Mielestäni masennus on nimenomaan OIRE vääristä elämänhallintatavoista. Ei ole ihme, että masennus on koko ajan vaan yleisempää, kuin kontrollikeskeinen elämäntapa vaan lisääntyy. Ihminen kun ei voi kaikkea hanskata ja kontrolloida.
Jos tuntisin ap:n lapset, heille välittäisin osanottoni kun ovat saaneet tuollaisen äidin. Tulee olemaan kovaa jos he tulevaisuudessa kärsivät lapsettomuudesta eikä äiti ole tukena. Niin ap, he saattavat kärsiä lapsettomuudesta vaikka ovat saaneet alkunsa sinun erinomaisista geeneistäsi =D
Vierailija:
Jos omat lapseni eivät pystyisi saamaan lapsia, yrittäisin kannustaa ja tukea (hienovaraisesti) muihin asioihin. Elämässä on muutakin; esimerkiksi koulutus ja ura, joihin olisi siinä tilanteessa mahdollisuus panostaa täysillä.Lisäksi yritän kasvattaa omia lapsiani siten, että he oppisivat jo pieninä arvostamaan luonnollisuutta ja sitä, että elämä kantaa - ei aina siihen suuntaan kuin hauaisi (kyllä elämässä tulee eteen myöskin pettymyksiä), mutta jotakin muuta tulee sitten tilalle.
Ap.
ja jäänyt lapsettomaksi? Olisitko hyväksynyt elämän ilman lapsia vaikka lasten saanti olisi hoitunut parilla lääkärissäkäynnillä?
Olitko valmis eväämään tämän itseltäsi?
Vierailija:
Mutta eikö tässä kaikessa ole vaarana se, että näin tekemällä (vain koska se on lääketieteellisesti mahdollista), edesautetaan ja lisätään lapsettomuutta yhteiskunnallisella tasolla tulevaisuudessa? Jokusen sadan vuoden päästä me voimme olla tilanteessa missä jokainen (n. 90%:sesti) tarvitsee hoitoja saadakseen alkuun raskauden, jokunen vuosi vielä lisää, ja kehomme ei enää reagoi ulkopuoliseen hedelmöitysapuun (ts. lisähormonien antamiseen tms.) vaan meistä tulee hedelmättömiä.Ap.
Väki ei lopu maapallolta eikä edes Suomesta, jos maapallo saa ylipäätään olla olemassa, vuosituhansiin, jos ihminen sikiää yhtä lailla kuin nyt, pikemminkin liikakansoitus on ongelma. Tuo teoriasi tuskin saa tukea mistään.
Vierailija:
Minä kuulun Vhemtiin ja tavallaan harmittaa, että löysin sen vasta kun olin jo lapseni hankkinut, ei sen takia, että katuisin lapsiani vaan sen takia, että sen " ryhmän" ideologia on täysin oikea ja jokaisen ihmisen pitäisi omaksua sen opit.
Tämänkin olen sanonut jo monta kertaa, ja nyt siis jo toistan itseäni, mutta tässä tapauksessa tuota virallisen määritelmän mukaisesta " toiminnan vajauksen hoitamisesta" seurauksena on se lapsi - siinä siis ollaan luomassa UUTTA IHMISTÄ, sitä lasta, tilanteeseen mihin hän ei muuten syntyisi; elämä ei muuten saisi alkuansa. Ymmärrätkö? Siis tämä on minulle problemaattista myöskin eettiseltä katsantokantilta katsottuna.
Ja todellakin, joskus voi olla hyvä (genetiikan kannalta hyvä) syy, miksi raskaus ei saa alkuansa luonnollisesti - luontoäiti on viisas, miksi te ette luota siihen, että asioilla on oma tarkoituksensa? Useasti voi todellakin olla niinkin, ettei kummassakaan ole mitään näennäistä vikaa, mutta vauva ei saa alkuansa - ehkä hänen " aikansa" ei ole vielä tullut? Ehkä naisen keho ei pystyisi (jostakin meille sillä hetkellä mysteerisestä syystä) kantamaan raskautta? Mene ja tiedä. Ehkä vauva saa alkunsa kuitenkin x vuoden kuluttua luonnollisesti. Ettekö te luota ollenkaan siihen, että elämä kantaa?
Ap.
tarpeeksi äidittömiä lapsia rakastettavaksi. En kertakaikkiaan käsitä, miten ihmisillä voi olla niin kova tarve saada juuri biologinen lapsi - lapsen kaipuun sensijaan kyllä ymmärrän hyvin. Kärsin itse lapsettomuudesta ja päätin, että sittten adoptoin - pääasia, että lapsen saan. yllättäen sainkin luomusti lapsen. Hedelmöityshoitoja en todellakaan hyväksy: minusta ne ovat osoitus tästä nykymaailman HETIMULLEKAIKKITÄNNENYT -asenteesta.
Oli kyse sitten korvatulehduksesta tai syövästä, luonnon pitäisi mielestäsi antaa kulkea kulkuaan? Jos lapsella on korvatulehduskierre, hänellä on selvästi infektioherkkyyttä tai rakenteellisia puutteita korvan anatomiassa, joten luonto lienee tarkoittanut hänelle kuurouttavan liimakorvan. Miksi puuttua siihen?
Lopettakaamme siis sairaanhoito kokonaan, tai tehkäämme ainakin sterilaatio pakolliseksi sairaanhoidon asiakkaille.
Ettekö tosiaan näe ristiriitaa siinä että mielestänne jotkut sairaudet ovat luonnonkeino karsia ihmisiä mutta toisia pitäisi hoitaa? Ja se raja näyttää yleensä kulkevan tasan siinä mistä ko. rodunajalostaja ei itse satu kärsimään.
Vierailija:
Mutta eikö tässä kaikessa ole vaarana se, että näin tekemällä (vain koska se on lääketieteellisesti mahdollista), edesautetaan ja lisätään lapsettomuutta yhteiskunnallisella tasolla tulevaisuudessa? Jokusen sadan vuoden päästä me voimme olla tilanteessa missä jokainen (n. 90%:sesti) tarvitsee hoitoja saadakseen alkuun raskauden, jokunen vuosi vielä lisää, ja kehomme ei enää reagoi ulkopuoliseen hedelmöitysapuun (ts. lisähormonien antamiseen tms.) vaan meistä tulee hedelmättömiä.Ap.
Väite siitä, että hoidoilla aikaansaadaan sairaita ja kehitysvammaisia lapsia on paskapuhetta. Koeputkivauvat saattavat olla syntyessään pienipainoisempia, mutta usein tämä johtuu monikkoraskaudesta ja sen aiheuttamasta ennenaikaisesta synnytyksestä, ei raskauden alkuunsaattamistavasta.
Ja kylläpä taitaa se maailmanloppu tulla ennen ap:n uhkakuvaa lisääntymiskyvyttömistä ihmisistä...
Sinä halusit mielestäni enemmän kaikkimulleheti kun ajattelit adoptoida etkä läheä epävarmohin hoitoihin. Entäs jos tulee ekasta kierrosta raskaaksi? Se vasta mulleheti-touhua onkin!
Mielestäni en halunnut kaikkeamulleheti, kun kävin hoidoissa yli vuoden ja sitä ennen yritimme 2 vuotta. Raskaus, imetys ja vauvan hoito olivat minusta niin arvokkaita kokemuksia, että olisin menettänyt paljon jos olisin adoptoinut.
Olen usean viestin tuonne laittanut ja olen aivan samoilla linjoilla ap:n kanssa.
Miksi teidän mielipiteenne on parempi/tärkeämpi kuin meidän jotka vastustamme hedelmöityshoitoja? Ei se meinaan ole. Ja joku jo sanoi, että onneksi me emme ole asiasta päättämässä, mistäs sinä tiedät olemmeko politiikassa mukana ehkä jopa ehdolla ensi vaaleissa.
Teillä ei ole kuitenkaan ollut yhtään hyvää/pätevää syytä millä olisitte puolustaneet hoitojanne, paitsi tuo " minäkin haluun" , mulla on oikeus" . Äidiksi tullaan silloin kun tullaan ja ilman hoitoja. Äitiys ei ole mikään oikeus. Kuka sitä paitsi voi sanoa " ettei meissä mitään vikaa ole emme vaan saaneet lasta normi keinoin?" Kyllä normaalit terveet ihmiset saa lapsia ilman hoitoja, siihen tarvii vaan panoja.
Vierailija:
Kyse on oikeudesta SAADA HOITOA, ei lasta. Jos hoidon seuraksena tulee lapsi, niin hyvä. Mutta aina ei tule eikä kukaan ole vaatimassa itselleen lasta. Ihan älytön argumentti tuo oikeus-argumentti...
Tämä on aivan totta, sillä jokainen joka lapsettomuushoitoihin osallistuu, tietää kyllä mitkä ovat onnistumismahdollisuudet. Kaikille sitä lasta ei suoda hoidoista huolimatta!
Jos nyt kerrän lähdetään tälle jeesustelulinjalle niin onko oikein että sinä lapsettomana haluat omaksesi jonkun toisen äidin lapsen? Eikö oikea tapa olisi tukea äitejä ja lapsia jotta he saisivat pysyä perheenä? Jos kaikki maailman hurskastelijat lahjoittaisivat euron joka kerran sanoessaan " adoptio" voitaisiin niillä rahoilla hankkia ruokaa, työtä, lääkkeitä, päihdehoitoa, koulutusta... Ja katso, adoption tarpeessa olevien lasten määrä romahtaisi!
Vierailija:
tarpeeksi äidittömiä lapsia rakastettavaksi. En kertakaikkiaan käsitä, miten ihmisillä voi olla niin kova tarve saada juuri biologinen lapsi - lapsen kaipuun sensijaan kyllä ymmärrän hyvin. Kärsin itse lapsettomuudesta ja päätin, että sittten adoptoin - pääasia, että lapsen saan. yllättäen sainkin luomusti lapsen. Hedelmöityshoitoja en todellakaan hyväksy: minusta ne ovat osoitus tästä nykymaailman HETIMULLEKAIKKITÄNNENYT -asenteesta.
Jos sitä ei luonnonmukaisesti tule, niin sitten lääketieteellisin keinoin. Kunhan MINÄ en vain menetä yhtään kokemusta. Kunhan MINÄ en vain joudu olemaan sen vähempiosainen kuin joku muu. Typerä peruste haluta lapsia.
Adoptiolasta ei saa tuosta noin vaan. On olemassa melkoisen tarkatkin kriteerit siitä, kuka on kelvollinen adoptiovanhemmaksi. Ja tällä en nyt tarkoita geeniperimää, vaan ihan taloudellista vakautta ja pitkää avioliittoa.
Kylläpä taitaa tässäkin yhteiskunnassa olla pahempiakin rahareikiä kuin lapsettomuushoidot...
Siis esim. lapsettomuushoitoja tai nyt vaikka samaa sukupuolta olevien parisuhteen rekisteröimistä. Mulle ei vieläkään ole selvinnyt, mitä niin kertakaikkisen kamalaa niissä koeputkihedelmöityksissä on, että niitä oikein pitää vastustaa. Vääntäkää mulle vielä rautalangasta, kiitos.
Meillä on luovutetulla solulla aikaan saatu lapsi. Minkä " virheen" olen häneen siirtänyt? Hän on täysin terveistä sukusoluista alkunsa saanut terveessä kohdussa kasvanut terve ja onnellinen lapsi? Eipä häntä olisi, jos joku ap:n kaltainen ihminen tekisi päätöksiä muiden oikeuksista.
Minusta ap osoittaa tietämätömyyttä ja ymmärtämättömyyttä ja asettaa itsensä muita paremmaksi saamaan lapsia. Enpä välittäisi olla sellainen. Mieluummin hedelmätön kuin tyhmä.