Miten joku voi ajatella, että lapsettomuus on SAIRAUS?
Eikö se ole paremminkin ihmisen " ominaisuus" ?
Niin on ollut kautta aikojen; toiset parit saavat lapsia, ja toiset eivät - aina ei edes löydetä syytä siihen miksi näin on, se vain on niin.
Ja tämä ei ole mikään provo, pohdiskelua vain.
Kommentit (188)
Pohditaan vain sitä mikä voisi olla sairaus.
Kävisikö määritelmäksi sellainen, että sairaus on mikä tahansa yksilössä oleva vika, sairaus tai haitta, jota voidaan hoitaa lääketieteellisesti -> yksilö voidaan siitä parantaa.
Mutta rajan veto kulkisi siinä, ettei LUODA UUTTA ELÄMÄÄ tilaan mihin sitä ei muuten syntyisi. Tai voihan niin olla, että myöhemmin syntyisikin! Itse tiedän pariskunnan joka yritti lasta (ts. oli ilman ehkäisyä ja toivoi raskautta) 10 vuotta - ja pieni poika syntyi, täysin luonnollisesti. Sitten kun hänen oli aika syntyä.
Ap.
Nyt menee jauhot ja vellit sekaisin. Kaikki saavat tehdä lapsia sitähän ei voi oikein kieltääkään, vaikka olisi jopa moraalisesti oikein joiltakin kieltää (narkkari). Mutta jos ei kykene samaan lapsia normaalisti yhdynnällä niin sitten ei tarvitse lapsia tehdä eikä varsinkaan yhteiskunnan maksaa hedelmöityshoidoista.
Jos niin kovasti lasta kaipaa niin miksei sitten adoptoi?
Sama asia eri paketissa!
Vierailija:
syntymisen ESTÄMINEN tilanteessa, jossa se saisi alkunsa normaalisti. Tarkoitan siis ehkäisyä. Eikö sekin pitäisi luonnottomana kieltää, koska näille pareille on selvästi TARKOITETTU lapsia.
Mutta kun sitä ei voi aina pienestä vauvasta / lapsesta nähdä onko hänellä mahdollisesti perimässään jokin " virhe" , jota hän sitten itse periyttää eteenpäin tai jää itse aikuisena lapsettomaksi!
Luonto on viisas - have a little faith in it.
Ap.
Olisitko sä vielä samaa mieltä jos sun lapsi kärsisi lapsettomuudesta?
Mun mielestä noi sun heitot on ihan kammottavia. Mä itse ole raskautunut helposti. Mulla on kaksi lasta, jotka ehkä joskus haluavat itse lapsia. Mä olisin heidän puolestaan ihan kauhean surullinen jos eivät niitä halutessaan saisi. Elämästä kun ei koskaan kannata olla liian varma!
minulla on PCOS. Söin viitenä aamuna pikkuisen pillerin, jonka jälkeen minulle saatiin aikaan kelvollinen ovulaatio ja tulin raskaaksi. Minusta tämä on aika pientä luonnon tarkoitukseen puuttumista siihen verrattuna, että suuri osa naisista pistelee vuosikausia joka päivä vastaavia pillereitä ovulaation estämiseksi.
Pitäisikö sinusta, ap, siis clomifen-hoidot kieltää? Eikö minua ollut tarkoitettu saamaan lapsia? Nyt näitä lapsia on kaksi, raskaus paransi PCOS:n oireita niin, että sain toisen lapsen luomusti. Ilman viittä clomifen-tablettia kumpikin olisi todennäköisesti jäänyt syntymättä.
Vierailija:
Narkkari, alkoholismi ei ole geenivirhe vaan itse aiheutettu tila siksi he voivat lisääntyä. Jos ihmisellä on ongelmia tulla raskaaksi tai ei tule ollenkaan on ihmisessä vikaa olkoon se sairaus tai mikä tahansa. Jonkun sairauden pystyy hoitamaan ja lapsi saa alkunsa normaalisti sen jälkeen. Mutta väkisin hedelmöitys on naurettavaa ja pitäisi kieltää kokonaan, heitä ei vaan ole tarkoitettu saamaan omia jälkeläisiä jonkun geenivirheen vuoksi ja olisi hyvä ettei se vika/virhe enää jatkuisi, vai kuka haluaa omista lapsistaan mahdollisesti sairaita/vammaisia?
Vierailija:
Itseasiassa olen vastannut tuohon kysymykseesi tässä ketjussa jo monta kertaa (oletko lukenut koko ketjun läpi?); vastaukseni on se, että hedelmättömyyttä (lapsettomuutta) hoidettaessa ollaan mukana luomassa uutta elämässä, ei hoitamassa jo olemassa olevan yksilön kipuja / vaivaa / sairautta tai muuten vain olla pidentämässä tämän elämää. Ihmisen (jota ei vielä ole olemassa) vaivojen hoitamisesta ei tässä voi olla kyse - enemmänkin siinä hoidetaan sen lasta haluavan naisen oikeutta tulla äidiksi. Pitäisikö jokaisella naisella olla oikeus tulla äidiksi? Tai vielä tästä seurauksena ja johdettuna; pitäisikö kaikilla vanhemmiksi haluavilla aikuisilla olla oikeus tulla vanhemmiksi - ja se pitää jopa yhteiskunnan taholta varmistaa?
Ei se vain toimi tuolla tavalla, lapsia tai vanhemmuutta ei ole vain tarkoitettu ihan kaikille - eikä se todellakaan ole mikään kyseenalaistamaton jokaisen aikuisen subjektiivinen oikeus. Se, että lapsia syntyy myöskin huonoihin perheoloihin, ei ole mikään peruste sille miksi hedelmöityshoitoja tehdään, eikä kaikki hoidoilla lapsensa saaneet vanhemmat ole mitään " YLIvanhempia" , omat ongelmansa siihenkin liittyy.
Ap.
Sairaus on fyysisen tai psyykkisen rakenteen tai [b]toiminnan poikkeavuus[/b], joka aiheuttaa yksilölle tai hänen ympäristölleen tilapäistä tai pysyvää haittaa tai [b]toiminnanvajavuutta.[/b] Hedelmättömyys on toiminnan poikkeavuutta, joka aiheuttaa yksilölle toiminnanvajausta. Sinä määrittelet sairauden liian kapeasti, kun määrittelet siihen kuuluvaksi vain kivun tai vaivan.
Kyse ei olekaan tässä siitä, että naisella on oikeus tulla äidiksi tai miehellä isäksi, vaan siitä että sairaalla on demokraattisessa yhteiskunnassa oikeus saada hoitoa. Edelleenkin haluan tietää, miksi hedelmättömyys on sellainen sairaus, jota ei saisi sinusta hoitaa. Entä onko jotain muita sairauksia, joita ei saisi hoitaa? Mielestäni et ole vastannut tähän kysymykseen ollenkaan.
Nyky-yhteiskunnan markkinataloudessa (ja kapitalismin ihannoinnissa) on mielestäni kyllä ihan järkevää harjoittaa perhesuunnittelua; ts. käyttää ehkäisyä silloin, kun lapsi ei muuten sovi silloiseen elämäntilanteeseen.
Siltikään ei ole oikein, että lapsen pitäisi syntyä juuri silloin, kun vanhempi hänet " tilaa" - ja jos ei synny, se laitetaan väkisin alulle.
Hmm... mun mielestä ei vaan hyvä juttu.
Ap.
Näin ei ole, sillä muuten kuka tahansa voisi vaatia itselleen lasta, vaikkapa adoption kautta. Kyse on oikeudesta SAADA HOITOA, ei lasta. Jos hoidon seuraksena tulee lapsi, niin hyvä. Mutta aina ei tule eikä kukaan ole vaatimassa itselleen lasta. Ihan älytön argumentti tuo oikeus-argumentti...
Et sinä eikä kukaan muukaan pysty näkemään ihmisestä millä keinolla tämä on alkunsa saanut. Lapsettomuushoidoilla alkunsa saaneet ovat täsmälleen samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin, miksi sillä olisi mitään väliä miten hedelmöittyminen on tapahtunut?
Maailman ensimmäinen koeputkilapsi sai juuri oman esikoisensa; täysin " luonnollisin" keinoin. Hänen äitinsä ei siis ollut siirtänyt " epäkelpoisuuttaan" eteenpäin.
Enemmän olen huolissani lasten kasvatuksesta kuin heidän alullesaattamisestaan. Kasvatuksen vaikutus ihmiseen on kuitenkin aivan toista luokkaa, ja valitettavasti monet täällä näyttävät olevan hyvällä alulla ahdasmielisten ja suvaitsemattomien, jopa typerien, uusien ihmisten kasvattamisessa. Onnea valitsemallanne tiellä.
Vierailija:
lapsettomuuden hoidossa todellakin luodaan kokonaan uusi yksilö tilanteeseen missä uuden ihmisen alku ja elämä ei saisi alkuansa normaalisti.Eikö kenelläkään kolahda eettisiin arvoihin?
Ap.
Yksi lapsi ja ihan terve sellainen on saatu. Kummaltakaan ei ole löytynyt mitään " vikaa" . Kuitenkaan toista lasta emme vaan saa. Vain keskenmenoja. Mikä ihme tarkoitus tässä sitten muka voi olla??? Parisuhde ja taloudellinen tilanne yms. paljon parempi kuin silloin kun ensimmäisemme saimme....
Jos omat lapseni eivät pystyisi saamaan lapsia, yrittäisin kannustaa ja tukea (hienovaraisesti) muihin asioihin. Elämässä on muutakin; esimerkiksi koulutus ja ura, joihin olisi siinä tilanteessa mahdollisuus panostaa täysillä.
Lisäksi yritän kasvattaa omia lapsiani siten, että he oppisivat jo pieninä arvostamaan luonnollisuutta ja sitä, että elämä kantaa - ei aina siihen suuntaan kuin hauaisi (kyllä elämässä tulee eteen myöskin pettymyksiä), mutta jotakin muuta tulee sitten tilalle.
Ap.
Ei näitä asioita pysty selittämään aina ratinaalisesti - pitää vain uskoa ja luottaa siihen, että hän syntyy kyllä sitten kun on tähän maailmaan tullakseen. Voimia sinulle tuohon (epäilemättä raskaaseen) tilanteeseen!
Ap.
Vierailija:
Jos omat lapseni eivät pystyisi saamaan lapsia, yrittäisin kannustaa ja tukea (hienovaraisesti) muihin asioihin. Elämässä on muutakin; esimerkiksi koulutus ja ura, joihin olisi siinä tilanteessa mahdollisuus panostaa täysillä.Lisäksi yritän kasvattaa omia lapsiani siten, että he oppisivat jo pieninä arvostamaan luonnollisuutta ja sitä, että elämä kantaa - ei aina siihen suuntaan kuin hauaisi (kyllä elämässä tulee eteen myöskin pettymyksiä), mutta jotakin muuta tulee sitten tilalle.
Ap.
Etkö sä ihan oikeesti soisi sitä edes omille lapsillesi. Mä en voi käsittää.
Lapsia tarvitaan tulevaisuutta ajatellen. Miksi ei autettaisi ihmisiä, jotka lapsia haluavat? Tyhmempäänkin pannaan verorahoja. Ja muuttaisiko tilannetta jotenkin se, että pariskunta maksaisi hoidot itse kokonaan? Silloin asia ei ainakaan millään tavalla koskisi sinua, ap.
Kysehän on pelkästään siitä pystyykö saamaan lapsia vai ei. Mielestäni muutaman pillerin ottaminen ei vielä ole mitään erityistä hedelmöityshoitoa, lapsi kuitenkin tehdään muuten luomusti yhdynnällä. Minä olen tarkoittanut hoidoilla näitä tapauksia joissa munasoluun laitetaan lääkärissä siittiöitä ja peukut pystyssä toivotaan että raskautuisi eikä saisi sitten keskenmenoa.
E-pillereiden ja muiden ehkäsykeinoja käytetään sen takia että voi säännöstellä raskauksia. Eihän se ole sairaus jos tärpää aina ekalla.
Kuka omalle lapselleen mitään pahaa toivoisi, mutta se mahdollisuus on ettei he välttämättä tule raskaaksi. En jaksa uskoa että mieleni tässä asiassa silti miksikään muuttuisi, koska en haluaisi heille enempää itkua ja murhetta mahdollisesti turhista hoidoista ja keskenmenoista. Kannustaisin heitä ehdottomasti adoptioon niin joku jo syntynyt lapsi saisi rakastavat vanhemmat.
Täällä on puhuttu niin narkit, alkoholismi ja klamydian aiheuttamista ongelmista. Jos klamydia aiheuttaa lapsettomuuden niin sitten niin on tarkoitettu, sitähän ei voi ikinä varmaksi mennä sanomaan että se juuri siitä olisi tullut. Itse olen juonut ja juon vieläkin alkoholia, nuorena oikein reippaasti, olen myös huumeita kokeillut ja sairastanut klampan ja tippurin. Silti jokainen lapsi on tärpännyt kerrasta, joten voin vain uskoa että toiset on tarkoitettu jatkamaan perimää ja toiset eivät.
Kirjoitit, että tuntemasi pariskunta kärsi lapsettomuudesta 10 vuotta ja saivat sitten pienen pojan. Oletetaan, että heillä oli geenivirhe tms vika, jonka ei siis kuulunut näkemyksesi mukaan päästä jatkumaan. Ilmeisesti he siitä kuitenkin parantuivat, kun saivat lapsen. Miten tämä tapahtui?
Ollaan luomassa uutta ELÄMÄÄ (ei " elämässä" mitä tuossa aikaisemmassa viestissäni virheellisesti luki).
Ap.