Miten joku voi ajatella, että lapsettomuus on SAIRAUS?
Eikö se ole paremminkin ihmisen " ominaisuus" ?
Niin on ollut kautta aikojen; toiset parit saavat lapsia, ja toiset eivät - aina ei edes löydetä syytä siihen miksi näin on, se vain on niin.
Ja tämä ei ole mikään provo, pohdiskelua vain.
Kommentit (188)
Vierailija:
Kirjoitit, että tuntemasi pariskunta kärsi lapsettomuudesta 10 vuotta ja saivat sitten pienen pojan. Oletetaan, että heillä oli geenivirhe tms vika, jonka ei siis kuulunut näkemyksesi mukaan päästä jatkumaan. Ilmeisesti he siitä kuitenkin parantuivat, kun saivat lapsen. Miten tämä tapahtui?
Olen kuullut myös näitä tapauksia, ei heillä ole geenivirhettä vaan useasti stressi siitä lapsen saamisesta. Kun jo luovuttaa eli ei enää stressaa ja yrittämällä yritä niin tärppää. Mutta sinä nyt et edes halua ymmärtää pointtia.
Vierailija:
Olen kuullut myös näitä tapauksia, ei heillä ole geenivirhettä vaan useasti stressi siitä lapsen saamisesta. Kun jo luovuttaa eli ei enää stressaa ja yrittämällä yritä niin tärppää. Mutta sinä nyt et edes halua ymmärtää pointtia.
Vierailija:
Vierailija:Olen kuullut myös näitä tapauksia, ei heillä ole geenivirhettä vaan useasti stressi siitä lapsen saamisesta. Kun jo luovuttaa eli ei enää stressaa ja yrittämällä yritä niin tärppää. Mutta sinä nyt et edes halua ymmärtää pointtia.
Meitä molempia yhdistää pelko tulevien sukupolvien kasvatuksen ja oppien tilasta - ironista kyllä, minä pelkään juuri sitä " oppia" jota sinä olet välittämässä eteenpäin, ja sinä näet uhkakuvia siinä " opissa" mitä minä haluan kasvatuksellani välittää eteenpäin ; ).
Sinä pelkäät sitä, että ihmisistä tulee suvaitsemattomampia ja kapeakatseisempia - minä pelkään sitä, että ihmiset unohtavat sen mikä (minun mielestäni) on hyvää ja oikein, mikä on luonnollista. Tullaan liian " minä, minä, minä" / " mulle kaikki tänne heti" tyyppisiksi ihmisiksi, eikä näin ollen olla valmiita näkemään kokonaisuuksia sen oman piirin lisäksi.
Ap.
Minun mielestäni sillä ei ole niinkään väliä tukeeko yhteiskunta näitä hoitoja, vai ei - en ajattele tätä asiaa lainkaan rahan kannalta, vain ja ainoastaan sen luonnollisuuden kannalta.
En luota siihen, että ihminen on tänä päivänä tarpeeksi viisas näkemään huomisen uhkakuvia - ja tämä kehitys on menossa mielestäni pelottavaan suuntaan. Yhteiskunnallisella tasolla olen huolestunut, en niinkään itseni / oman lähiympäristöni kannalta.
Ap.
Vastaisitko vielä siihen, mitä haittaa sinusta on, että lasta toivoville vanhemmille syntyy lapsi? Eipä meistä muistakaan ajatella, että tuo on syntynyt pakkopuurtamisella pimeässä peiton alla ja tuo yhden yön intohimosta... vaan ihmisiä ollaan kaikki, riippumatta siitä, miten meidät on " tehty" .
todellakaan tarkoita sitä, että tulee raskaaksi ja syntyy elävä lapsi!!
Vaan kyllä se " luonto" tekee valintansa siinäkin!! Osa alkioista kehittyy ja kiinnittyy kohdun limakalvolle ja osa menehtyy.
Siihen et voi itse vaikuttaa!!
Ja miksi ap+kaltaisesi ei kommentoi sitä ehkäisykommenttia?! Eli miksi sitten ehkäisy on sallittua niille jotka on mielestäsi TARKOITETTU saamaan lapsia?
minusta hedelmöityshoidot pitäisi kieltää täysin tai ainakin poistaa 100% valtio tuki, parempi kun niitä ei tehtäisi ollenkaan ja sen sijaan panostettaisiin adoptioon, jos ihminen ei tule luonnollisesti raskaaksi se tarkoittaa sitä, että ko. ihmistä ei ole tarkoitettu lisääntymään, yksinkertaista mutta totta, miksei luonto saa tehdä ihan itse valintojaan? Sitä paitsi, keinohedelmöitetty lapsi on suuremmalla todennäköisyydellä kehitysvammainen kuin luonnollisesti alkunsa saanut.
Ja niin, jos mun omat lapseni eivät saa lapsia niin sitten eivät saa, en minä heidänkään kohdalla hyväksy keinohedelmöitystä ja toisaalta, toivon, että he eivät ikinä lapsia hankikaan.
Minä kuulun Vhemtiin ja tavallaan harmittaa, että löysin sen vasta kun olin jo lapseni hankkinut, ei sen takia, että katuisin lapsiani vaan sen takia, että sen " ryhmän" ideologia on täysin oikea ja jokaisen ihmisen pitäisi omaksua sen opit.
En tiedä miksi niin " pääsi tapahtumaan" ; ), mutta onneksi niin tapahtui! Kuten olen aikaisemminkin tässä (useasti) painottanut, niin se luonnollisuus olkoon avainsanana - luonto hoisi asian siten, että raskaus sai alkunsa ja pieni, uusi ihminen näki päivänvalon.
Se sen sijaan on pelottavaa kehitystä, että luonnonmukaisuuden vastaisesti " tehtaillaan" lapsia alulle (eikä olla tarpeeksi tietoisia siitä mitä tästä kaikesta vielä seuraa). Vaikka tuolla tuttavapariskuntani pojalla olisikin jotakin vikaa geneettisessä perimässään, on hän silti kaikessa ihanuudessaan harvinaisuus. Se, että näiden lasten määrää lisättäisiin yhteiskunnan avulla, saatetaan luoda todellakin tilanne, missä perimä heikkenee, tulee enemmän ja nuorempana sairauksia, luonnolliset hedelmöittymiset muuttuvat harvinaisemmiksi jne. Minä en haluaisi tälläistä " kehitystä" tapahtuvaksi, suoraan sanottuna kyllä pelottaa, että nykyään suvaitsevaisuuden nimissä ollaan valmiita ihan mihin tahansa.
Ap.
= Sitä paitsi, keinohedelmöitetty lapsi on suuremmalla todennäköisyydellä kehitysvammainen kuin luonnollisesti alkunsa saanut.
Sinunko mielestä kehitysvammaiset ovat huonompia ihmisiä ja heillä ei ole oikeutta elää ja syntyä?
Mielestäni juuri tuon lapsen saamisen hankaluuden (toistuvat keskenmenot, kohdun ulkopuoliset raskaudet tmv.) vuoksi pitäisi ihan todella esittää itsellensä kysymys: " miksi minä haluan tätä kipua ja tuskaa?" " Olisiko minua varten joku toinen tie tässä elämässä?"
Miksei sitä ajattelua voi laajentaa koskemaan suurempia kokonaisuuksia, kuin vain se oma tahto ja oma elämä? Tässä elämässä on niin paljon kaikkea muutakin.
Ja ehkäisyn problematiikkaa olen jo käsitellyt.
Ap.
Jos munasolun kypsymistä ja irtoamista (ovulaatiota) ei luonnostaan tapahdu, se pyritään aikaansaamaan lääkehoidon avulla.
Periaatteena ovulaation induktiossa on erilaisten hormonilääkitysten avulla stimuloidan munasarjoja tuottamaan yksi munasolu, joka hedelmöityy yhdynnänä jälkeen. Ensimmäisenä lääkkeenä käytetään usein klomifeenitabletteja. Hoidon onnistumiselle on tärkeää, että yhdyntä ajoitetaan munasolun irtoamisen ajankohtaan. Ongelmallisissa tilanteissa voidaan käyttää apuna apteekissa myytävää ovulaatiotestiä, LH-testiä. Mikäli kiertoa ei saada ovulatoriseksi klomifeenilla tai raskaus ei ole 4-6 kierron aikana alkanut, on syytä harkita muita hoitoja.
Jos naisella on ns. hypogonadotrooppinen hypogonadismi (FSH- ja LH-hormonien puutteellinen eritys) klomifeenia ei voida käyttää. HH voi aiheutua aivolisäkekasvainten hoidosta (leikkaus, sädehoito) tai vaikeasta alipainoisuudesta, mutta usein syy on tuntematon. Alipainoisuudessa pelkkä painonnousu palauttaa usein normaalin kuukautiskerron ja hedelmällisyyden.
Hormonien puutteellisesta erityksestä kärsivät potilaat reagoivat hyvin gonadotropiinihoidolle: FSH-HCG-hoito. Gonadotropiinipistokset aloitetaan kierron 3.-5. päivänä ja hoitoa jatketaan vastetta huolellisesti estradiolimäärityksin ja ultraäänitutkimuksin (munarakkuloiden koko sekä kohdun limakalvon paksuus) seuraten. Seuranta parantaa raskaaksitulon mahdollisuutta ja vähentää mahdollisia riskitekijöitä (monisikiöisyys). Kun käytetään FSH-pistoshoitoa, ovulaatio laukaistaan antamalla HCG-hormonia, joten kotitestien käyttö ei tällöin ole tarpeen.
Tämä hoito soveltuu hyvin naisille joilla on hormonaalisia häiriöitä, epäsäännöllinen kuukautiskierto ja tästä johtuen munasolun irtoamishäiriöitä. Usein näihin liittyy ns. polykystinen munasarja-oireyhtymä (PCOS= Polycystic Ovarian Syndrome).
Jos tässä nyt mikään pelottaa, kun keskusteltiin lapsettomasta pariskunnasta, joka sitten sai pojan, on se että sinä tehtailet tässä sellaisille ihmisille vikoja ja geenivirheitä, stressipiikkejä ym olemattomia diagnooseja ja kehtaat väittää ettei heille ole tarkoitettu lapsia. Mistä sinulle on langennut näin suuri tiedon ja oikeassa olemisen valo? Luonnollista olisi ollut tukea heitä vaikeina aikoina ja iloita heidän kanssaan kauan odotetusta lapsesta.
t:40
Endometrioosi
Endometrioosi on kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti. Se on eräs merkittävä lapsettomuuden syy. Laajalle levinnyt endometrioosi aiheuttaa vatsaontelossa kiinnikkeitä ja sitä kautta lapsettomuutta. Lievänäkin endometrioosi alentaa hedelmällisyyttä, joskaan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta. Usein endometrioosi aiheuttaa kipuja, mutta joskus sen ainoa oire saattaa olla lapsettomuus.
Endometrioosin ja raskauden suhde on ristiriitainen: endometrioosi on usein lapsettomuuden syy, mutta toisaalta raskaus on taudin luonnollinen hoito. Kun kuukautiset jäävät pois, endometrioosi surkastuu. Lieväkin endometrioosi saattaa alentaa hedelmällisyyttä. Vaikea endometrioosi aiheuttaa ahtaumia ja tukoksia, koska kudokset tarttuvat toisiinsa ja muodostavat ns. kiinnikkeitä.
Endometrioosi on tunnettu 1800-luvun lopulta lähtien, mutta sen syytä ei vieläkään tiedetä. Tauti ei sinänsä periydy, mutta se näyttää hiukan kasautuvan joihinkin sukuihin. Endometrioosi on hedelmällisessä iässä olevien naisten tauti, jota tavataan yleensä 20-40 vuotiailla, mutta erityisesti 25-35 vuotiailla. Taudin syntymiseen vaikuttaa osaltaan myös naisen gynekologinen historia: miten ehkäisy on hoidettu, onko ollut tulehduksia, missä iässä lapset syntyvät. Lapsettomuudesta kärsivillä potilailla endometrioosia tavataan n. 20 %:lla.
Endometrioosi syntyy, kun kohtuontelon ulkopuolelle alkaa kasvaa kohdun limakalvon kaltaista kudosta, joka muodostaa pesäkkeitä. Kudos voi kulkeutua munatorvea pitkin ja tarttua vatsakalvon pinnalle, sitä voi kasvaa kohdun takana, munasarjojen ja munatorven pinnalla, joskus jopa suolistossa tai virtsarakon pinnalla. Jos kudos tunkeutuu munasarjan sisään, siitä voi muodostua iso endometrioosikysta, jota kutsutaan myös suklaakystaksi. Kystat poikkeavat hieman sirottumapesäkkeistä.
Endometrioosi voi esiintyä joko kohdun seinämän sisällä tai kohdun ulkopuolella. Tällä perusteella endometrioosi jaetaan endometriosis interna eli adonomyosis eli kohdun seinämän sisäinen endometrioosi tai endometriosis externa eli kohdun ulkopuolella oleva endometrioosi.
Pääoire on kuukautiskipu. Myös vuotohäiriöitä voi esiintyä. Kolmas oire on lapsettomuus (40-70 %). Endometrioosipesäkkeiden kudos ei ole täysin samanlaista kuin kohdun limakalvo, mutta se käyttäytyy samalla tavalla. Kudos paksuuntuu kuukautiskierron rytmissä ja vuodon aikana myös pesäkkeet vuotavat. Siksi voimakas kipu onkin tavallisin endometrioosin signaali.
Kipu johtuu siitä, että pesäkkeet vuotavat. Endometrioosin laajuus ja kipuoireiden voimakkuus eivät kuitenkaan kulje käsi kädessä. Tuore ja aktiivinen tauti voi aiheuttaa pahoja oireita, vaikka olisikin kooltaan pieni, sanoo naistentautien erikoislääkäri Aila Tiitinen Hyksin Naistenklinikalta.
Kipu voi olla ankaraa, jopa sietämätöntä ja se paikantuu sinne, missä pesäkkeetkin ovat. Kipu voi tuntua yhdynnän aikana tai tärinä voi laukaista sen. Se voi olla myös kovaa kuukautiskipua, joka alkaa jo muutamaa päivää ennen vuotoa. Kipu voi tuntua virtsatessa tai se voi liittyä suolen toimintaan. Pesäkkeistä erittyvät aineet voivat aiheuttaa kohdun supistelua tai tulehdusreaktion vatsakalvolle (kyseessä ei ole bakteeritulehdus). Joskus endometrioosiin liittyy myös kuukautiskierron häiriöitä, välivuotoja tai tiputtelua. Välttämättä endometrioosi ei oirehdi ollenkaan, lähes 20 % potilaista on oireettomia. Silloin sitä ei myöskään tarvitse hoitaa, vaan se saattaa parantua omia aikojaan. Hoitoa tarvitaan vasta, jos kivut ovat kovat tai endometrioosi estää hedelmöittymisen.
Kookas suklaakysta voidaan havaita normaalissa gynekologisessa tutkimuksessa tai ainakin ultraäänitutkimuksessa. Sen sijaan nuppineulanpään kokoiset, hajalleen sirottuneet endometrioosipesäkkeet paikallistetaan varmasti vasta vatsaontelon tähystystutkimuksessa eli laparoskopiassa. Se on leikkaussalissa tehtävä toimenpide, joka vaatii nukutuksen. Tähystyksessä löytyvät pesäkkeet poistetaan tai poltetaan. Munasarjan sisään kasvanut kysta kuoritaan pois. Laparoskopia on viisainta tehdä silloin, kun raskaaksi tuleminen on ajankohtaista. Raskaus alkaa usein muutaman kuukauden kuluttua laparoskopiasta. Jos niin ei kuitenkaan käy noin vuoden sisällä hoidosta, vaikka kuukautiskierto on säännöllinen, on aika harkita koeputkihedelmöitystä.
Kun endometrioosi on kyllin paha, kudos kasvaa kuin syöpä ja tunkeutuu kudoksen sisälle. Syövästä ei kuitenkaan ole kysymys, eivätkä pesäkkeet muutu pahanlaatuisiksi.
E-pillerit sopivat hoidoksi nuorelle naiselle, joka ei halua tulla raskaaksi. Ne estävät taudin pahenemisen ja hoitavat kipua. Näin oireet voivat lopulta kadota kokonaan. Hormonihoidoilla voidaan myös hoitaa endometrioosin oireita. Ne vaikuttavat samoin kuin raskaus: kun kuukautiset jäävät pois, limakalvo ei enää paksuunnu ja vuoda. Pesäkkeet rauhoittuvat, kuivuvat ja arpeutuvat. Keltarauhashormonihoidolla kuukautiset lopetetaan 3-6 kk ajaksi, jonka jälkeen kierto palautuu normaaliksi.
Hoito valitaan aina tilanteen mukaan. Hormonihoito ei paranna pysyvästi, vaan sairaus uusii usein. Lievän endometrioosin hoidoksi riittääkin pelkkä seuranta ja kipulääkitys.
Jokainen heistä on trakoittu tähän maailmaan, yksikään heistä ei ole pakolla aikaansaatu oikku. Ilman lääketieteen apua heitä ei olisi olemassa. Mieheni ja minä olemme terveitä ja miehelläni on jopa viralliset paperit asiasta. Ennen sädehoitoihin menoa hän teki talletuksen spermapankkiin, koska sädehoitojen jälkeen hän ei pystyisi - eikä pystynytkään - enää lapsia luonnollisesti alulle laittamaan. Olisimme voineet lähteä adoption tielle, mutta tuolloin adoptoitava lapsi olisi ollut pois sellaiselta rakastavalta parilta, joka ei edes hoitojen avulla ole voinut saada lapsia tai ei ole hoitoihin halunnut lähteä. Totuus on, että ottavia pareja on enemmän kuin adoptoitavia lapsia, vaikka sinun, ap, sitä voi olla vaikea ymmärtää.
Toivon sinulle ja lapsillesi, ap, terveyttä ja mutta myös lisää ymmärrystä. En voinut sille mitään, että tekstisi loukkasi minua(kin), vaikka kaikkeen elämässä on jo tottunutkin.
Mutta eikö tässä kaikessa ole vaarana se, että näin tekemällä (vain koska se on lääketieteellisesti mahdollista), edesautetaan ja lisätään lapsettomuutta yhteiskunnallisella tasolla tulevaisuudessa? Jokusen sadan vuoden päästä me voimme olla tilanteessa missä jokainen (n. 90%:sesti) tarvitsee hoitoja saadakseen alkuun raskauden, jokunen vuosi vielä lisää, ja kehomme ei enää reagoi ulkopuoliseen hedelmöitysapuun (ts. lisähormonien antamiseen tms.) vaan meistä tulee hedelmättömiä.
Mitä jos ihmiset tappavat itsensä sukupuuttoon kaatumalla omaan älykkyyteensä? (Kaukaa haettua ehkä, mutta onko kukaan hetkeäkään miettinyt sitä, että tästä voisi olla pitkällä tähtäimellä jotakin haittaa? Onko se yksilölle aikaan saatu välitön hyöty niin tärkeä, että se ajaa kansallisen edun edelle?).
Mitä jos me olemme tarpeeksi älykkäitä saamaan aikaan uuden ihmisyksilön lääketieteellisin keinoin, mutta emme ole tarpeeksi VIISAITA ollaksemme käyttämättä tuota taitoa?
Ap.
Veikkaan että sulla olisi asiasta täysin erilainen mielipide, jos kärsisit itse lapsettomuudesta.
Vierailija - 18.01. 14:10 vastaa tähän viestiin (25/59)
Hedelmöityshoitoja vastustava joka ei ole kirjoituksissaan provoillut
Nyt menee jauhot ja vellit sekaisin. Kaikki saavat tehdä lapsia sitähän ei voi oikein kieltääkään, vaikka olisi jopa moraalisesti oikein joiltakin kieltää (narkkari). Mutta jos ei kykene samaan lapsia normaalisti yhdynnällä niin sitten ei tarvitse lapsia tehdä eikä varsinkaan yhteiskunnan maksaa hedelmöityshoidoista.
Jos niin kovasti lasta kaipaa niin miksei sitten adoptoi?
HOHHOIJAA...
Eipä olisi taas kannattanut tätäkään ketjua lukea ja pahoittaa mieltään:(
Terv:endometrioosia sairastava,siitä johtuvasta lapsettomuudesta kärsivä ja kaksi aivan ihanaa sekä rakastettua lasta lapsettomuushoidoilla saanut
Sairauden määritelmää on seuraavanlainen: fyysisen tai psyykkisen rakenteen tai toiminnan poikkeavuus, joka aiheuttaa yksilölle tai hänen ympäristölleen tilapäistä tai pysyvää haittaa tai toiminnanvajavuutta. Sairauden ei siis tarvitse olla välttämättä henkeä tai terveyttä uhkaava tila, vaan se voi olla myös elimistön poikkevaa toimintaa. Hedelmättömyys on toiminnan poikkeavuutta, sillä normaalisti ihmiset ovat hedelmällisiä ja pystyvät lisääntymään. Lisäksi lapsettomuuden taustalla on usein joku muukin sairaus, kuten pco, endometrioosi, kiveskohjut, tms. Hedelmättömyydelle löytyy myös ICD 10-luokitus, esim. miehen hedelmättömyys (N46).