Miksi monet harmittelevat sitä etteivät opiskelleet?
Vaikkei heillä ole tarvittavaa kapasiteettia eikä stressinsietokykyä eikä halua poistua mukavuusalueeltaan vuosiksi, ja siksi opinnot jäivät aikanaan kuten jäävät edelleenkin tekemättä.
Kommentit (134)
Eräs sukulainen on harmitellut ikänsä kun ei saanut käydä haluamaansa koulua nuorena. Tämä sukulainen ei vielä vanhalla iälläkään tiedosta, että hänen repussansa on sen verran heikot eväät että hänen ja yhteiskunna kannalta oli parempi ettei hän käynyt kouluja. Keskiverto lahjoilla varustettu ihminen oppii itsekseen muutamat arkipäiväiset tiedot ja taidot, joita tämä sukulainen ei oppinut koskaan. Ei ole varsinaisesti tyhmä, mutta suuria oppimisvaikeuksia koko ikänsä.
Itse vähän harmittelen siksi, että en käyttänyt nuorena sitä kapasiteettia, mitä minulla selvästi olisi ollut korkeamman tason opiskeluun lukion jälkeen. Sivistys ja yleistieto on hankittu mm. lukemalla paljon yleis- ja tietokirjallisuutta ja matkustelemalla maailmalla. Historia, maantiede, biologia, kielet, taiteen ja musiikintuntemus ym. ovat tulleet tutuiksi elämällä ja kokemalla. Osaan paljon asioita, niistä vain ei ole todistuksia, mutta mihin niitä oikeastaan tarvitsisin. Työura olisi voinut olla toisennäköinen, mutta nytkin ihan riittävän mielenkiintoinen ja itselle sopiva.
Koska puolella väestöstä on kaksinumeroinen ÄO. Aika monella siis.
Sosiaalisuuden opettelu on tärkeämpää kuin kirjojen pänttääminen. Voit olla kuinka hyvä tahansa todistuksen perusteella, mutta töihin valitaan se joka jo tunnetaan ja tiedetään. Juu juu, on joitain jotka pääsevät todistuksen avulla, mutta suurin osa pääsee kun tuntee sopivan ihmisen.
Tunnen älyllisesti kehitysvammaisen joka harmittelee sitä ettei koskaan opiskellut ja ettei lapsensa valmistunut tarpeeksi hyvillä arvosanoilla tarpeeksi npeasti.
Harmittaa etten keksinyt älypuhelinta tai edes mitään kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan moni huomaa työkavereista, että olisi itsekin pärjännyt koulussa, vaikka toisin kuvittelivat. Tietysti se harmittaa, kun huomaa aivan tavallisten, yksinkertaistenkin ihmisten saavan parempia työpaikkoja, enemmän vastuuta ja parempaa palkkaa.
Toki voi aikuisenakin lähteä opiskelemaan ja jotkut niin tekee, mutta ei se ole yhtä yksinkertaista kuin nuorena. Eikä vuosikymmenien pienempi palkka muutu isommaksi. Ymmärrettävästi harmittavaa.
Vastuu ja työtunnit niillä koulutetuimmilla varmaan ovatkin suuremmat, tuskin palkka. Millaisissa työpaikoissa tiedetään toisten palkat?
Tämä. Moni ei hahmota miten progressiivinen verotus syö tulojen nousun. Vastuuta ja työkuormaa se puolestaan ei syö.
Olin hetken kovapalkkaisella alalla, mutta vaihdoinkin sitten heti takaisin matalapalkka-alalle, kun tajusin mitä rääkkiä se oli. Ei todellakaan sen rahan arvoista, etenkään kun isompi siivu oli palkkaani vain teoriassa.
En ole koskaan kokeillut kovapalkkaista alaa, mutta täytyyhän sen olla helpompaa kuin matalapalkka-alan, jos kerran maksetaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa että roikun vieläkin palstalla. Paljonkohan jotkut muut ovat jo ehtineet päästä edelle oppimisessa ja sivistymisessä. Jostain tämäkin aika on pois.
Minä käyn täällä joka päivä. Säästöön ei jää mitään mutta onneksi on vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä olla niin laiska. En jaksaisi mitään 100h opiskelu- ja työviikkoja.
En minäkään, ja harmittaa myös pieni palkka silti.
Vierailija kirjoitti:
Koulutustaso on vahvasti periytyvää, eikä vähiten geenien takia. Tämän takia lasta usein painostetaan opiskelemaan, ja jos tunnollinen venyy siihen geeneistään huolimatta, pääsee kouluttamaton vanhempi kehuskelemaan geeneillään. Todennäköisempää kuitenkin on, että kouluttamattoman lapsi tuottaa saman pettymyksen kuin kaikki aikaisemmatkin sukupolvet omille painostajilleen.
Onhan se itselle paljon helpompaa painostaa muut töihin kuin tehdä töitä itse.
Minua harmittaa ettei minusta tullut etnisesti japanilaista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en harmittele. Kieliä en osaa ollenkaan, joten tiedän ettei onnistuisi. Se on suurin syy.Muiden aineiden puolesta menisi, jos ajatellaan AMK tutkintoa.
Kyl sä pärjäisit. Voit käydä kertauskurssit ja ahkeralla opiskelulla saat ne vaaditut kurssit läpi. Kellään ei kiinnosta minkä arvosanan saat ja siihen ykköseen ei ihan hirveästi tarvita. Siis vaikuttaa että sulla on yhtä huono kielipää kuin mullakin, eli vaatii kymmenien/satojen tuntien opiskelua, mutta ne on silti mahdollista suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
En opiskellut päivääkään sen jälkeen, kun lopetin kansalaiskoulun 1975. Ihan hyvin pärjäsin siitä lähtien ja töitäkin oli riittävästi viime vuoden loppupuolelle asti, jolloin jäin eläkkeelle. Missään vaiheessa elämää ei ole tullut sellaista tunnetta, että olisinpa opiskellut!
Tämä lause: Ihan hyvin pärjäsin! Sen vähän koulutetut muistavat mainita. Korkeakoulutetut harvemmin.
Juuri näin. Ainoastaan sisarukset ovat geeneiltään aika samanlaisia kun 100% samat vanhemmat, toisin kuin vanhemman ja lapsen välillä.