Säästääkö oikeasti rahaa leipomalla itse leivät?
Onko kukaan laskenut, eli kun ottaa huomioon mm. sähkön hinnan ja vertaa vaikka punalaputettuihin leipiin? Niin säästääkö siinä itse leipomalla?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette syö leipää niin eikö koskaan tee mieli lämpimiä voikkareita? Mitä ihmettä syötte evääksi tai illalla?
Syön toki mutta pystyn ostamaan ne kaupasta pohtimatta tuleeko halvemmaksi itse leipoa. On harvinaisempaa herkkua minulle.
Siis mitä sitten yleensä syöt jos leipä on niin harvinaista herkkua? Puuroa päivittäin? Et mitään leivottua?
Hiilaria saa niin monesta muustakin asiasta kuin leivästä. Jos ette oikeasti tiedä niin ottakaa selvää, en mä jaksa tähän alkaa listaamaan mitä kaikkea me syömme, mutta me emme syö leipää, emmekä pikaruokia, valmisruokia eikä juuri mitään muutakaan prosessoitua ruokaa.
Aika monessa kulttuurissa ei leipä ole sellaisessa kultti maineessa kuin täällä ja Suomessakin se juontaa juurensa siitä kun sitä on ollut helppo ja edullinen tehdä ja se täyttää mahan.
Vierailija kirjoitti:
Leivän syömättömyys aiheuttaa näköjään erittäin pahaa lukutaidon puutetta. Kukaan ei ole kysynyt syötkö leipää tai pidätkö leivän syömistä turhana. Kysyttiin vain säästääkö rahaa, jos tekee leivät itse
No varmasti säästää jos syö leipää ahmimalla. Sitä on turha kysyä täällä. Riippuu toki minkälaista leipää syö.
Vierailija kirjoitti:
En ole vuosikausiin leipää syönyt. Hiilarit otan kasviksista, perunasta, marjoista, hedelmistä, maitotuotteista, palkokasveista, talkkunasta, kaurapuurosta.
Tätähän se ap kysyi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette syö leipää niin eikö koskaan tee mieli lämpimiä voikkareita? Mitä ihmettä syötte evääksi tai illalla?
Syön toki mutta pystyn ostamaan ne kaupasta pohtimatta tuleeko halvemmaksi itse leipoa. On harvinaisempaa herkkua minulle.
Siis mitä sitten yleensä syöt jos leipä on niin harvinaista herkkua? Puuroa päivittäin? Et mitään leivottua?
Perusruokia. Paljon salaattia ja papuja. Leipää vaikkapa viikonloppuna aamiaisella. Harvoin kun ostaa niin ei tarvitse miettiä edes hintaa. Puurojakin syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivän syömättömyys aiheuttaa näköjään erittäin pahaa lukutaidon puutetta. Kukaan ei ole kysynyt syötkö leipää tai pidätkö leivän syömistä turhana. Kysyttiin vain säästääkö rahaa, jos tekee leivät itse
No varmasti säästää jos syö leipää ahmimalla. Sitä on turha kysyä täällä. Riippuu toki minkälaista leipää syö.
Ok. Minulla ei ainakaan leivän hinta nouse sitä mukaa, millä tavalla sitä syön. Saman hintaista se on söin sen sitten ahmimalla tai hitaasti nautiskellen :D
Vierailija kirjoitti:
Hiilaria saa niin monesta muustakin asiasta kuin leivästä. Jos ette oikeasti tiedä niin ottakaa selvää, en mä jaksa tähän alkaa listaamaan mitä kaikkea me syömme, mutta me emme syö leipää, emmekä pikaruokia, valmisruokia eikä juuri mitään muutakaan prosessoitua ruokaa.
Aika monessa kulttuurissa ei leipä ole sellaisessa kultti maineessa kuin täällä ja Suomessakin se juontaa juurensa siitä kun sitä on ollut helppo ja edullinen tehdä ja se täyttää mahan.
Kyllä jokaiseen maailman ruokaperinteeseen kuuluvat leivotut jutut. Ihan oikeasti et vaikka tiedä miten paljon Saksassa, Italiassa, Ranskassa jne. syödään leipiä ja erilaisia leivottuja juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vuosikausiin leipää syönyt. Hiilarit otan kasviksista, perunasta, marjoista, hedelmistä, maitotuotteista, palkokasveista, talkkunasta, kaurapuurosta.
Tätähän se ap kysyi....
Ja kysyi onko halvempaa tehdä itse. On. Ottaa vartaat esiin vain ja alkaa paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minulla ei ainakaan leivän hinta nouse sitä mukaa, millä tavalla sitä syön. Saman hintaista se on söin sen sitten ahmimalla tai hitaasti nautiskellen :D
No sitten leivot aimo satsin pakastimeen ja lasket kilohinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä säästän sillä kun meillä ei syödä leipää, ole vuosiin syöty.
Mitä te sitten syötte tilalla? Hiilihydraatit tarpeellisia.
Kunnon ruokaa tietenkin.
Terveelliseen ruokavalioon kuuluvat hiilarit. Tietysti hyvälaatuiset mutta ovat välttämättömiä.
Ja sinun mielestä ei ole muuta hiilaria kuin turha leipä??
Vierailija kirjoitti:
No ehkä ihan kaikissa Aasian maissa ei kovin paljon syödä leipää (huomaa kuitenkin esim. Intiassa vaikkapa naan tai japanilaiset pehmeät sämpylät), mutta koko Euroopassa tuore leipä on oikeastaan kaikkialla tärkeä osa ruokakulttuuria. Ei sellainen punalaputettu muovipussiin pakattu, vaan samana päivänä paistettu. Useimmissa Eurooppalaisissa kaupungeissa on paljon leipomoitakin myymälöineen. Entisessä kotikaupungissani Etelä-Euroopassa oli lähes joka korttelissa yksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ottaa myös leivästä niin oppisit joku päivä lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt edes yksi kulttuuri jossa ei leipää syödä ...
Tämä palsta ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä tyhmyydellään.
Säästää oikeasti. Sitä enemmän säästää, mitä enemmän syöt leipää päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en saisi leipoa vain pientä satsia syödä leivät tuoreena? Eihän niiden hinta sillä muutu pakastanko ne vai en.
Leipä on edullinen mahantäyte, jos mitään muuta ravintoa ei ole saatavilla. Siinä mielessä kyllä säästää itse leipomalla valmisleipiin verrattuna, jos sellainen väliaikaisratkaisu on jostain syystä välttämätön.
Sitä en kuitenkaan oikein ymmärrä, että leipää on jotenkin pakko aina olla, ja että se nähdään peruselintarvikkeena. Melkein aina leipää päivittäin syövät höystävät sitä levitteillä, leikkeleillä ja juustolla, jotka maksavat aivan älyttömästi suhteutettuna säästöihin itse leipomalla.
Jos pitää säästää, leipäkulttuurista kannattaa luopua kokonaan. Jos tilanne on niin paha, että leipää on kerta kaikkiaan syötävä nälkään, itse leivottu on hieman edullisempaa sähkökin huomioiden.
Sähköuunin päällä pitäminen vie 1,5-2,0 kWh tunnissa. Jos uunia käytetään keskimäärin 0,2 tuntia päivässä, vuoden aikana kulutus on noin 146 kWh. Jos sähkön hinta on 22-30 senttiä, vuodessa uunin käyttö maksaa hieman alle 18 euroa.
Leipä ei ole missään iltapalan kultti maineessa kuin Suomessa ja Norjassa. Tottakai leivotaan mutta täällä leipä on jo yksi iso osa ateriaa.
Vaikeaahan se on ymmärtää että muualla ei leipä ole SE juttu, kun juuret on Savossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en saisi leipoa vain pientä satsia syödä leivät tuoreena? Eihän niiden
Uunia ei kannata lämmittää pienen satsin takia.
Jos arjen taloudenpidossa ei huomaa, säästyykö vai kuluuko rahaa, ei varmaam ole mitään merkitystä tuolla säästöjutulla. Leivo jos se on mukavaa ja jos ei jaksa niin ostaa sem leivän.