Säästääkö oikeasti rahaa leipomalla itse leivät?
Onko kukaan laskenut, eli kun ottaa huomioon mm. sähkön hinnan ja vertaa vaikka punalaputettuihin leipiin? Niin säästääkö siinä itse leipomalla?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaamme raamatusta: "ja Jeesus otti leivän, mursi ja sanoi: tämä on minun ruumiini..."
😁
Viisi leipää ja kaksi kalaa, ja niillä ruokittiin paljon väkeä ja taisi tähteeksikin jäädä.
Mutta oleellinen kysymys jäi vastaamatta. Oliko ne itse leivottuja vai kaupasta ostettuja leipiä?
Jumala osti aineet,mooses vaivasi taikinan ja jeesus paistoi ne helvetin tulessa,sillä hän oli silloin vielä veljensä kanssa väleissä. Vasta tuon jälkeen veli lähetettiin helvettiin ja hänestä tuli itse saatana. Mutta tämänhän toki tiesitkin koska olet raamattusi lukenut.
Tiesitkö , että jeesus on 2024 vuotta vanha, mutta Saatanan iästä j
Mielenkiintoista, mutta tiesitkö että minulla on jeesuksen vanha Ford ? Paljon sillä on ajeltu, mutta uskon sen kestävän viellä pitkään vaikka olen sille manaillut useat kerrat.
Mistä nämä yyhhoon kuvatukset nyt keksivät olevansa pullantuoksuisia äitejä? Joku uusi markkinointikikka?
Älkää vaan langetko! Ne on yhtä luotettavia kuin se kirurginainen joka sanoi, että " tie miehen sydämeen käy vatsan kautta".
Kannattaa säästää rahaa kaikilla mahdollisilla keinoilla. Rahan säästäminen on opettavaista ja hauskaa, ja mukava nähdä miten pankkitili paisuu.
Mihin kaupan leipiin vertaatte omianne, jos omat ovat parempia? Jos minä teen leipää tai sämpylöitä, niin ne ovat vastapaistettuna hyviä, mutta eivät enää seuraavana päivänä. Sen sijaan kaupasta ostetut ovat hyviä seuraavanakin päivänä. Lähimmän kaupan valikoimista suosikkejani ovat Ullan Pakarin leivät, erityisesti ohraska ja ruisleipä.
Mielenkiintoinen keskustelu. Itse leipominen kannattaa. Laskin esimerkiksi omat porkkanasämpylät ja focacciat.
Sähköuuni kuluttaa keskimäärin 1,5-2,0 kWh tunnissa. Jos sähkön kokonaishinta on esimerkiksi 30 snt/kWh, uunin tuntikäyttö maksaa 45-60 snt ja samaan aikaan voi valmistaa muutakin ruokaa.
Kaupassa 5 porkkanasämpylää maksaa 2.10 €, eli yhden hinnaksi tulee 0,42 €. Kun leipomiseen lasketaan sähkönkulutus, tähän hintaan pitäisi lisätä muutama sentti kauppakäynnin matkakuluista jos kaupassa käy autolla tai julkisilla.
Kun teen sämpylät itse, niitä tulee yhdestä taikinasta 25 kpl. Yhden hinnaksi tulee 0,06 €.
hiiva 0,25 €
öljy 0,14 € (Xtra rapsiöljy 2,89/l)
porkkana 0,30 € (0,89/kg)
0,60 € (xtra vehnäjauho 0,99/2 kg)
0,15 € siirappi (tumma siirappi 2,20/ 750g)
+ suolaa ja vettä 0,06 €
Koska sämpylöitä paistetaan 10 minuuttia, sähkön osuus on 0,10 €/koko erä.
Hinta n. 1,60 € / 25 sämpylää
Samassa vertailussa koko pellin kokoinen focaccia tulee maksamaan itse tehtynä alle 2 euroa, kun kaupassa ne maksavat noin 3 euroa vaikka ovat 2/3 pienempiä, eli itse tehden vastaavia tulee kolme.
Yksinasuvana naisena haen 50-60 % alennuksella. Eurolla, parilla saan hyvää leipää moneksi päiväksi sekä pakkaseenkin. Ei tule leipominen halvemmaksi vanhalla sähköä vievällä uunilla. Eri juttu jos huvikseen leipoisin enkä säästön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Itse leipominen kannattaa. Laskin esimerkiksi omat porkkanasämpylät ja focacciat.
Sähköuuni kuluttaa keskimäärin 1,5-2,0 kWh tunnissa. Jos sähkön kokonaishinta on esimerkiksi 30 snt/kWh, uunin tuntikäyttö maksaa 45-60 snt ja samaan aikaan voi valmistaa muutakin ruokaa.
Kaupassa 5 porkkanasämpylää maksaa 2.10 €, eli yhden hinnaksi tulee 0,42 €. Kun leipomiseen lasketaan sähkönkulutus, tähän hintaan pitäisi lisätä muutama sentti kauppakäynnin matkakuluista jos kaupassa käy autolla tai julkisilla.
Kun teen sämpylät itse, niitä tulee yhdestä taikinasta 25 kpl. Yhden hinnaksi tulee 0,06 €.
hiiva 0,25 €
öljy 0,14 € (Xtra rapsiöljy 2,89/l)
porkkana 0,30 € (0,89/kg)
0,60 € (xtra vehnäjauho 0,99/2 kg)
0,15 € siirappi (tumma siirappi 2,20/ 750g)
+ suolaa ja vettä 0,06 €
Koska sämpyl
Kiitos tästä, hyvä laskelma!
No itse laskin itse leivotulle kauraleivälle kilohinnaksi noin euron. Vertaa sitä kaupan hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kaupan leipiin vertaatte omianne, jos omat ovat parempia? Jos minä teen leipää tai sämpylöitä, niin ne ovat vastapaistettuna hyviä, mutta eivät enää seuraavana päivänä. Sen sijaan kaupasta ostetut ovat hyviä seuraavanakin päivänä. Lähimmän kaupan valikoimista suosikkejani ovat Ullan Pakarin leivät, erityisesti ohraska ja ruisleipä.
Mitähän säilöntäaineita niihin isketään jos säilyvät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, mutta maku ja rakenne on silti parempi. Myydään ikkunallisissa paperipussissa. Ohraska: vesi, hiivaleipävehnäjauho, täysjyväohra, hiiva ja suola 1,1%. Ruisleipä: vesi, täysjyväruis, ruismallas, suola 0,9%. Juureen tehty. Edes suomalaisten isojen leipätehtaiden tuotteissa ei yleensä ole säilöntäaineita, mutta ovat useammin muoviin pakattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, mutta maku ja rakenne on silti parempi. Myydään ikkunallisissa paperipussissa. Ohraska: vesi, hiivaleipävehnäjauho, täysjyväohra, hiiva ja suola 1,1%. Ruisleipä: vesi, täysjyväruis, ruismallas, suola 0,9%. Juureen tehty. Edes suomalaisten isojen leipätehtaiden tuotteissa ei yleensä ole säilöntäaineita, mutta ovat useammin muoviin pakattuja.
Korjaan itseäni sen verran, että näyttää Fasun ja Vaasan viipaloiduissa vaaleissa leivissä monesta löytyvän säilöntäaineita, joskaan ei kaikista. Kaikki eivät edes ole suomalaisia, osassa valmistusmaaksi on merkitty Viro tai Liettua.
Kyllähän se kauppamatkan pituuskin ratkaisee. Helpostihan säästää, jos hakee lähileipomosta leivät ja saa tuoretta. Lähikaupasta leivät maksaa jo hieman enemmän. Jos asuu peräti takahikiällä, josta pitää matkustaa pikkukauppaan ostamaan leipää, niin helposti se itse leivottu on parempaa ja kokonaiskustannuksiltaan halvempaa.
Toisaalta se kaupan leipä on yleensä ilmavampaa ja se itse leivottu on täyttävämpää, joka siis tarkoittaa sitä, että itseleivottuna leipään menee enemmän jauhoja. Säästöä on siis vaikea laskea per leipä.
Vierailija kirjoitti:
Joku osaa tehdä hyvää leipää ja joku taas pahaa.
Oi-jee. Faijalta tuletkin paistamiseen. Halvalla pääsi ehtoollisella.