Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästääkö oikeasti rahaa leipomalla itse leivät?

Vierailija
19.03.2024 |

Onko kukaan laskenut, eli kun ottaa huomioon mm. sähkön hinnan ja vertaa vaikka punalaputettuihin leipiin? Niin säästääkö siinä itse leipomalla?

Kommentit (154)

Vierailija
21/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen ilta-alesta halvalla, en viitsi leipoa enää.

Luen vaikka sen aikaa

Vierailija
22/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän sillä leipäkulut kun ei syödä leipää. Varmaan sinäkin muuta syöt vaikka tekisit itse sen leivän eikö? 

Leivätön ruokavalio se vasta kallis onkin. Ainakin mulla hiilarit on ruokavalion ehdottomasti halvin osa.

Minulla taas puuro. Ei mitään leipää saa kiloa eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsen esim. gluteenitonta leipää, säästää vähän. Normaalin leivän tekemisessä itse ei järjen hiventäkään, ellei sitten tee sitä hommaa terapiana mt-ongelmiin.

On siinä omasta mielestäni sikäli järkeä että saa parempaa itse tekemällä kuin kaupasta. Isojen leipomoiden leivät varsinkin ovat kauheita. Ja teen myös erikoisleipiä.

Vierailija
24/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi syöt leipää? Hae kerran viikossa tuore leipä kaupasta ja nauti se erikoisherkkuna. Ei jatkuva leivän puputtaminen ole tarpeen. 

Miksi alapeukku? Terveellistä puuroa voi syödä edullisesti. Jos on noin alhaalla että pitää pohtia leivän tekoa vs.ostaminen niin on ihan oikeutettua kertoa, ettei leipä ole mikään peruselintarvike. 

Alhaalla? Itse pidän leipomista hauskana harrastuksena joten teen sitä huvin vuoksi. Mutta olen vain joskus miettinyt onko rahaa vievä vai rahaa säästävä harrastus.

Ap

Harrastusta harvoin pohditaan tuolta kantilta. Olisiko vaihtoehtoinen harrastus sitten punalaputettujen leipien hakeminen kaupasta?

Vierailija
25/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään täysin normaalia ruokaa mutta ei syödä leipää. Hiilaria saa aikamonesta muustakin asiasta. Leipä on vähän sellainen turhake ruokavaliossa. Itse olen leipää viimeksi syönyt varmaan joskus 20vuotta sitten. Ymmärrän jos se on joillain oleellinen osa päivän ruokavaliosta meillä se ei kuulu lainkaan ruokavalioomme. 

Vierailija
26/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä häviää tosi paljon ellei ole joku ihan työtön.

Vierailija
27/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiset jauhot ja ilmaiset polttopuut. Todellakin itse leipomalla säästää ainakin meillä.

Mistä saa ilmaisia jauhoja? Jos teillä on viljatila, on siinä melkoiset investoinnit ja rahat kiinni. Kyntö, kylvö ja korjuu. Myllyssä jauhatus, kuljetukset...

Tulee siinäkin jauhokilolle hintaa.

Vierailija
28/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä säästän sillä kun meillä ei syödä leipää, ole vuosiin syöty.

Mitä te sitten syötte tilalla? Hiilihydraatit tarpeellisia.

Kunnon ruokaa tietenkin.

Terveelliseen ruokavalioon kuuluvat hiilarit. Tietysti hyvälaatuiset mutta ovat välttämättömiä.

Vierailija
29/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään täysin normaalia ruokaa mutta ei syödä leipää. Hiilaria saa aikamonesta muustakin asiasta. Leipä on vähän sellainen turhake ruokavaliossa. Itse olen leipää viimeksi syönyt varmaan joskus 20vuotta sitten. Ymmärrän jos se on joillain oleellinen osa päivän ruokavaliosta meillä se ei kuulu lainkaan ruokavalioomme. 

No kerro nyt vihdoin mistä saatte hiilarinne.

Vierailija
30/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette syö leipää niin eikö koskaan tee mieli lämpimiä voikkareita? Mitä ihmettä syötte evääksi tai illalla?

Vierailija
31/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipominen on slut. Tehty. Oon hyvä.

Ompeleminen on slut. Tehty. Oon hyvä.

Vierailija
32/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä säästän sillä kun meillä ei syödä leipää, ole vuosiin syöty.

Mitä te sitten syötte tilalla? Hiilihydraatit tarpeellisia.

Kunnon ruokaa tietenkin.

Terveelliseen ruokavalioon kuuluvat hiilarit. Tietysti hyvälaatuiset mutta ovat välttämättömiä.

Joko ostaa sitten leipää tai tekee itse. Typerää pihtia melko mitättömän elintarvikkeen hintaa täällä. 

Vierailija
33/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske mitä lasket. Saat aikasi kulumaan.

Vierailija
34/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiset jauhot ja ilmaiset polttopuut. Todellakin itse leipomalla säästää ainakin meillä.

Mistä saa ilmaisia jauhoja? Jos teillä on viljatila, on siinä melkoiset investoinnit ja rahat kiinni. Kyntö, kylvö ja korjuu. Myllyssä jauhatus, kuljetukset...

Tulee siinäkin jauhokilolle hintaa.

Mies kantaa töistä ilmaiseksi kun sanon mikä laatu on loppu. Henkilökuntaetu. Poika kantaa töistään polttopuut ilmaiseksi, niin ikään henkilökuntaetu. 

Vierailija
35/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti siitäkin, kuinka paljon leipää perhe kuluttaa päivittäin. Jos ostat joka päivä marketista tuoreen leivän (3-5€) ja lisäksi vaikka pussin porkkanasämpylöitä (4€), takuulla tulee edullisemmaksi tehdä sama määrä itse ellei pörssisähkön hinta ole huipussaan juuri silloin.

Itse leivon pataleipää ja teen muutenkin sämpylät itse ihan vain paremman maun takia. Harva se päivä minulla on jääkaapissa esitaikina fermentoitumassa, ja annan maun muodostua siellä 24-48 tuntia ennen kuin leivon taikinaksi. Tuoreen leivän tuoksukin saa jo veden kielelle.

Vierailija
36/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me paistettiin yhteen aikaan oikeaa ruisleipää, ruisjauhoja ja hieman riihiruisjauhoja sekaan. Pitää tosi kovalla lämmölä paistaa, mutta onnistui sähköuunissakin.

Mun sukulaiselle vietiin aina viemiseksi leipä, niin heidän lapsi kantoi sen piiloon, eikä antanut laittaa tarjolle, kun itse tykkäsi siitä niin paljon.

Taikinajuurta voi ostaa leiipomosta.

Vierailija
37/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette syö leipää niin eikö koskaan tee mieli lämpimiä voikkareita? Mitä ihmettä syötte evääksi tai illalla?

Syön toki mutta pystyn ostamaan ne kaupasta pohtimatta tuleeko halvemmaksi itse leipoa. On harvinaisempaa herkkua minulle. 

Vierailija
38/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä lupaan leipoa enemmän kuin 3 sämpylää 4eurolla. Suurin piirtein 4€ maksaa gluteeniton sämpyläpussi.

t. keliaakikko

Vierailija
39/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän syömättömyys aiheuttaa näköjään erittäin pahaa lukutaidon puutetta. Kukaan ei ole kysynyt syötkö leipää tai pidätkö leivän syömistä turhana. Kysyttiin vain säästääkö rahaa, jos tekee leivät itse

Vierailija
40/154 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosikausiin leipää syönyt. Hiilarit otan kasviksista, perunasta, marjoista, hedelmistä, maitotuotteista, palkokasveista, talkkunasta, kaurapuurosta.