Oletko koskaan kuullut, että ihmisen yhteiskuntaluokka kuvastuisi hampaista? Minkälaiset omasi ovat?
Oletko koskaan kuullut, että ihmisen yhteiskuntaluokka kuvastuisi hampaista? Minkälaiset omasi ovat?
Kommentit (74)
Kuten jo kasarilla Cyndi Lauper tiesi että tällä mennään: " Money changes everything".
Naivia luulla että pelkät hampaat määrittää ihmisen. On varmasti rikkaita ihmisiä esim. vähemmän ulkonäöstään välittäviä setiä, ja on ihmisiä joilla on hienot hampaat mutta ei siltikään omaisuutta.
Näistä topiceista tulee aina mieleen Simpsonien jakso jossa Marge löysi kirpparilta jonkun snobien ylistämän merkin mekon ja laittoi sen päälle. Pian alkoi kaupassa jupit kaveerata mitä ennen eivät tehneet. Margen köyhyys paljastui pian lounaalla.
Melko hyvässä kunnossa sanoisin. Jäänyt lapsuudesta hammaslääkäripelko, joten vähälle jäänyt ne käynnit. Jos ei ole saanut opittua jo lapsena kuinka hampaita pestään, on sitä vaikea oppia aikuisena. Nyt pesen kerran päivässä, kaksi olisi tietysti parempi. Oltiin köyhiä niin en saanut edes rautoja, hampaat on siis vähän vinot, mutta se on lähinnä esteettinen haitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkujaan köyhästä perseestä ja hampaat ovat paskana. Elämän myötä olen vaurastunut hitusen ja pikkuhiljaa niitä paremmaksi hoidattanut yksityisellä. Ovat kyllä pohjaton rahareikä.
Olitteko niin köyhiä, ettei ollut varaa ostaa hammasharjoja ja tahnaa? En usko. Lisäksi koululaisten hammashoito on ilmaista.
Minun lapsuudessa meillä oli 1 hammasharja 9 hengelle.Ja suolaa käytettiin hammastahnan sijaan. Itsellä huippukauniit hampaat vieläkin ,
Kävin viimeksi hammaslääkärissä -96 kertausharjoituksessa kun liukastuin suksilla ja oravakeppi osui hampaisiin lohkaisten palan. Hampaat harjaan kerran päivässä aamulla. Varmaan pitäisi tutkituttaa suu jossain vaiheessa mutta suhtaudun siihen samoin kuin muihinkin lääkärissä ravaamisiin, mennään kun on tarvetta.
Niin ei pitäisi olla. Jokainen tarvitsisi hammashoitoa, asiallista kohtelua ja omaan tahtiin. On riski jos ei ajoissa saa ja jos ei voi valita mitään siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkujaan köyhästä perseestä ja hampaat ovat paskana. Elämän myötä olen vaurastunut hitusen ja pikkuhiljaa niitä paremmaksi hoidattanut yksityisellä. Ovat kyllä pohjaton rahareikä.
Olitteko niin köyhiä, ettei ollut varaa ostaa hammasharjoja ja tahnaa? En usko. Lisäksi koululaisten hammashoito on ilmaista.
En ole tuo, jolta kyselet, mutta 50-luvulla, kun synnyttiin se kuuluisa kultalusikka suussa, niin meillä ei ollut suuressa perheessä kellään hammasharjaa saatikka tahnaa. Kosteaa sormea ja suolaa käytettiin hampaiden puhdistukseen👵. Hammaslääkäri taannoin totesi, että mulla on melkein lapsen hammaskiille jäljellä ja muutama amalgaamipaikka ja pari muovipaikkaa. T. 75 v
White trash ja köyhälistöhampaat. Ts. olen arvoton. Voisinkin mennä listimään itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolta kyselet, mutta 50-luvulla, kun synnyttiin se kuuluisa kultalusikka suussa, niin meillä ei ollut suuressa perheessä kellään hammasharjaa saatikka tahnaa. Kosteaa sormea ja suolaa käytettiin hampaiden puhdistukseen👵. Hammaslääkäri taannoin totesi, että mulla on melkein lapsen hammaskiille jäljellä ja muutama amalgaamipaikka ja pari muovipaikkaa. T. 75 v
Ja minun hammaslääkärit kehuvat jatkuvasti miten hyvin harjaan hampaani. En ymmärrä. Olen aika laiska hoitamaan hampaitani. Isälläni ri ollut koskaan reikiä ja vitivalkoiset hampaat.Ei todellakaan harjannut hampaitaan.
Hammaslääkäri kielsi käyttämästä sähköhammasharjaa ,mikä on paketissa.
Että myyntiin menee.
Ikä 70 v.
90 lamassa tuli kerpukki ja hampaat meni.
dlb
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan omituista miten kallista hampaiden hoidattaminen on 😲 ihan sairasta.
Laminaattikuoret on white trash. Omat ja oikomishoidetut hampaat kertoo varsinkin nuorilla ihmisillä perheen maksukyvystä.
Kunta ei ole enää aikoihin oikonut, jos purenta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se oli, 50-luvulla ei meidänkään perheessä ollut vielä hammasharjaa. Eikä ollut hammaslääkäriäkään koko kunnassa, kunnanlääkäri veteli särkevät hampaat pois. Ravitsemuskin oli huonoa, joten se hammasluukaan ei kovin hyvää kaikilla ollut. Itselläni on myös omat hampaat suussa, mutta poistettu on takahampaita jo koululaisena, paikkoja tietysti on paljon.
Kannustan kovasti omia lastenlapsiani pitämään hyvää huolta hampaistaan ja välttämään sitä jatkuvaa napostelua, mikä on tavallista nykyään.
terv 74 v
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten hampaat hirveässä kunnossa. Mitä on kouluhampaanhoito enää tehnyt? Pilaavatko nuorena laitetut raudat ja muut kiskot hampaat kuten myös sähköhammasharja?
Ihmiset eivät hoida eli pese ja lankaa hampaitaan. Eivätkä tarkista, että lapset niin tekisivät. Sitä ei voi ulkoistaa kouluhampaanhoidolle.
Lisäksi monella koko päivä on yhtä happohyökkäystä, kun mussutetaan ilman taukoja.
40-luvulla syntyneillä vanhemmillani on ehjät omat hampaat. Kouluhammaslääkäriä ei tuolloin ollut olemassakaan.
Kuulun keskiluokkaan ja käyn kunnallisella. Jo nuorena saanut paljon paikkoja, nyt pari hammasta (viisureiden lisäksi) vedetty pois, en ole jaksanut pohtia nastoja tai proteeseja, firmassa YT:t päällä.
Myös minä harjaan huolella 2 kertaa päivässä, lankaan, käytän hammasväliharjaa ja katkaisen happohyökkäykset xylitolilla jos muistan.
Vierailija kirjoitti:
Huonot mutta se johtuu enemmän hammaslääkäripelosta kuin luokasta.
Hammaslääkärikö tulee kotiin pesemään hampaat?
Enpä tiedä oikein. Varmaan, jos hampaat on ihan rikki ja likaiset, se kertoo elämänhallinnan ongelmista ja yleensä silloin on köyhäkin.
Mutta esim. vinot hampaat ei välttämättä kerro yhtään mistään, tai se jos hampaat ei ole supervalkoiset vaan luonnollisen väliset. Monessa maassa esim. ne ylivalkoiset hammaslaminaatit on WT-touhua. Esim. briteissä niitä on mauttomana pidetyllä aika köyhällä porukalla, sama porukka ottaa myös botoxia, täyteaineita, on tekoripset yms. Sitten taas joku yläluokkainen ei paskaakaan välitä jos on vähän vinot hampaat tai vaikka ryppyjä, itseluottamus ei tarvi pönkitystä parannetusta ulkonäöstä.
Jenkeissä tuo hammasjuttu ehkä osin toimii, tosin sielläkin vain tietyillä alueilla. Sielläkin on paljon paikkoja, joissa ei välttämättä hampaiden ulkonäkö ole iso juttu missään yhteiskuntaluokaassa.
60 luvulla syntyneeltä siskolta vedettiin 6 tervettä hammasta suusta kouluhammasääkärin käynnillä.
Karmea sivuvaikutukset ollut reppanalla koko elämän.
Saksalainen kiduttaja Rovaniemellä kiusasi meitä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan omituista miten kallista hampaiden hoidattaminen on 😲 ihan sairasta.
Materiaalit ovat todella kalliita. Esimerkiksi juurihoitoneula voi olla useita kymppejä, ja neuloja kuluu useita. Ovat kertakäyttöisiä. Tähän päälle vielä hoitajan ja h-lääkärin palkka 30-45 min työstä, juurihoidon tapauksessa ehkä 60 min työstä.
Jos nyt hampaita on poistettu ja mitään siltaa tai implanttia ei ole tilalle laitettu, niin epäiltävästi asia on ollut rahasta kiinni.
Kuvastuu se, että olen siirtynyt jossain kohtaa huonosta hyvään. Eli yksi poistettu molaari, paaaljon paikkoja, yksi juurihoidettu, paljon pysähtynyttä initiaalikariesta. Suu nyt täysin terve. Hampaat vaaleat, ei reikiä, ei hammaskiveä, ei ientulehdusta. Pidän tarkkaan huolen, toisin kuin nuorena.