Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvoja miten jaksaa pikkulapsivaihe ilman tukiverkostoja?

Vierailija
18.03.2024 |

Olen ainoa, joka on lapsesta vastuussa. Ja siis koko ajan, vaikka lapsi päiväkodissa osan päivää arkisin onkin. Minulla ei ole ollenkaan tukiverkostoja. On kyllä muutama läheinen ja kaveri, mutta heistä kukaan ei auta missään asiassa minua (tämä ei ole syytös vaan toteamus, ei muiden mikään pakko olekaan auttaa). Lapsen isä ei ole osallistunut sitten vauva-ajan, silloin jaksoi ekat kolme kuukautta osallistua, ei sen jälkeen enää. Eli olen täysin yksin kaiken kanssa. En ole varakas niin ei ole varaa palkata hoitajia lapselle, päiväkoti ei onneksi minun tuloluokassa maksa, mutta se päiväkotihan on vain työssäoloni ajaksi. Eli minulla ei ole koskaan yhtään omaa aikaa. Enkä pääse koskaan minnekään aikuisten menoihin. Kaikkialle on otettava lapsi mukaan. Suihkussakin käytävä niin, että lapsi odottelee kylpyhuoneessa, eli suihkukaan ei ole sellainen rentouttava tauko itselle. Ja lapsi on luonteeltaan sellainen, joka ei viihdy yksin ja kaipaa äidin huomiota paljon (mikä on ymmärrettävää, onhan hän pieni lapsi). Tässäpä tämä lyhyesti. Löytyisiköhän täältä neuvoja miten jaksaa, kun omaa aikaa ei koskaan ole, ei omia harrastuksia, ei omia menoja, ei taukoja?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä hakea tukiperhettä. Ota lapsiperhepalveluihin yhteyttä ja sinne selitä tilanteesi. Tsemppiä !

T. Sosiaalityöntekijä 

Vierailija
102/112 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin on jopa perhekerhot (mll ja srk) lakkautettu illoista ja iltapäivistä. Ennen koronaa niitä oli myös iltapäivisin ja iltaisin, ja niissä kävi työssäkäyviä äitejä lapsineen. Mutta kun korona tuli niin ensin lakkautettiin kaikki perhekerhot pariksi vuodeksi ja koronan hiivuttua perhekerhot avattiin uudelleen, mutta vain aamuihin. Isohko kaupunki kyseessä. Tuntuu, että ennen koronaa sai vielä apua ja tukea edes jostain, mutta koronan varjolla kaikki ajettiin alas, nyt ei neuvolaankaan meinaa saada aikoja. Ja vaikka korona on ns. ohi niin niitä mitään palveluita ei ole avattu uudelleen. Ja silti koko ajan saa lukea uutisista, että lisää vaan säästetään ja supistetaan palveluita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo kysynyt hyvinvointialueeltasi kotipalvelun mahdollisuutta? Uskon että näitä on rajusti vähennetty viime vuosina, mutta itse sain tätä muutama vuosi sitten https://www.luvn.fi/fi/palvelut/perhekeskus/lapsiperheiden-sosiaalipalv…, voit tehdä lapsestasi myös lastensuojeluilmoituksen jos voimavarat ovat täysin lopussa, tätäkin kautta pitäisi järjestyä ainakin teoriassa apua kun tukiverkkoa ei kerta kaikkiaan ole. Lisäksi voisit ilmoittautua tukiperhejonoon ja kuulutko mihinkään totaali-yh-ryhmään esim facebookissa?

Vierailija
104/112 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi pääsee kouluikään asti, niin alkaa helpottamaan. Kannattaa etsiä ilmaisia perhekerhoja, ns. avoimia päiväkoteja, joissa saa hetken hengähtää, jos lapsi uskaltautuu leikkimään hoitajan tai muiden kanssa. Jos pystyt ja haluat, on aika paljon sellaisia ilmaisia tapahtumia, joihin mennään lapsen ehdoilla (elokuvia päivällä, piknikejä). Mutta valitse sellaiset mitkä kiinnostavat myös sinua itseäsi.

Se on rankkaa. Älä suunnittele hirveästi mitään itsensä kehittämistä tms. koska tulee paha mieli, kun ei jaksa tai pysty. Pari vuotta vielä, niin sitten onnistuu. Ensiksi pääsee yksin käymään kaupassa ja jossain välissä ehkä lenkilläkin.

Been there done that. 

Kaikilla ei ole tukiverkosta, perhettä, sukulaisia tai ystäväpiiriä käytettävissä.

Vierailija
105/112 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku 13-15v nuori voisi 4v vahtia tunnin pari viikossa sillä 20e palkkiolla. 

Vierailija
106/112 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku 13-15v nuori voisi 4v vahtia tunnin pari viikossa sillä 20e palkkiolla. 

Itse olen 5 vuotiaan äiti, en tosin yh eikä minulla ole tarvetta lastenhoitajille. Mutta jos olisi, niin en kyllä varmasti ottaisi 13-15 vuotiasta hoitamaan lastani. Ainoastaan täysi-ikäisiä. Nuo 13-15 vuotiaat on itse ihan lapsia vielä. Joo tiedän, että joskus 50 vuotta siten sen ikäiset oli välillä lapsenvahteina, mutta ei se nykyään kyllä tule enää kyseeseen.

Vierailija
107/112 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim 4H lastenhoitokurssin ikäraja on 13v. Toki riippuu nuoresta, kokemuksesta, hoidettavasta, mahdollisesta kurssista, soveltuuko nuori lapsenvahdiksi. Mutta kyllä sanoisin että normaali teini kykenee rajallisen ajan normaalia leikki-ikäistä vahtimaan. Kaikki toki tavallaan. 

Vierailija
108/112 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
109/112 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, mutta itse elin sillä tiedolla, että kun pienin lapsista menee eskariin, ja vielä hienompaa, kouluun, niin mulla on omaa aikaa kun on töistä arkivapaita. Mieheni kuoli kun nuorin lapsista oli juuri täyttänyt 1 vuotta. Nyt hän jo eskarissa ja menee syksyllä kouluun. Olihan siinä kieltämättä tekemistä, mutta selvittiin. Päiväkodissa lapset eivät olleet muulloin kuin silloin kun olis töissä. Vuorohoitoon ei nääs oteta virikelapsia. 

Vierailija
110/112 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos hakisit tukiperhettä? 

Vierailija
111/112 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksinäinen ja tukiverkoton äiti-ihminen, lapsi on nyt 2-vuotias.

Mun oma aika on vain ja ainoastaan silloin, kun lapsi nukkuu joko päiväuniaan tai on käynyt yöunilleen. Silloin käyn rauhassa suihkussa, luen tai katson jotakin itselleni mieluista, syön ehkä jotakin hyvää.

Ja tämä aika siis alkaa tietysti sen jälkeen kun olen ensiksi siivonnut vähintään keittiön ja valmistellut seuraavan päivän vaatteet ja ruoat.

Mä oon ajatellut että elokuvassakäymisten ja muiden harrastusten aika tulee sit kun lapsi on reilusti isompi. Nyt elän lapsen ehdoilla ja kanssa. Välillä tulee kaipuu johonkin omaan harrastukseen tai tekemiseen, mutta niiden aika on sitten myöhemmin.

Vierailija
112/112 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp