Neuvoja miten jaksaa pikkulapsivaihe ilman tukiverkostoja?
Olen ainoa, joka on lapsesta vastuussa. Ja siis koko ajan, vaikka lapsi päiväkodissa osan päivää arkisin onkin. Minulla ei ole ollenkaan tukiverkostoja. On kyllä muutama läheinen ja kaveri, mutta heistä kukaan ei auta missään asiassa minua (tämä ei ole syytös vaan toteamus, ei muiden mikään pakko olekaan auttaa). Lapsen isä ei ole osallistunut sitten vauva-ajan, silloin jaksoi ekat kolme kuukautta osallistua, ei sen jälkeen enää. Eli olen täysin yksin kaiken kanssa. En ole varakas niin ei ole varaa palkata hoitajia lapselle, päiväkoti ei onneksi minun tuloluokassa maksa, mutta se päiväkotihan on vain työssäoloni ajaksi. Eli minulla ei ole koskaan yhtään omaa aikaa. Enkä pääse koskaan minnekään aikuisten menoihin. Kaikkialle on otettava lapsi mukaan. Suihkussakin käytävä niin, että lapsi odottelee kylpyhuoneessa, eli suihkukaan ei ole sellainen rentouttava tauko itselle. Ja lapsi on luonteeltaan sellainen, joka ei viihdy yksin ja kaipaa äidin huomiota paljon (mikä on ymmärrettävää, onhan hän pieni lapsi). Tässäpä tämä lyhyesti. Löytyisiköhän täältä neuvoja miten jaksaa, kun omaa aikaa ei koskaan ole, ei omia harrastuksia, ei omia menoja, ei taukoja?
Kommentit (112)
Ei kyllä kauhean houkuttelevaa kuvaa saa lapsiperhearjesta vastausten perusteella. Onneksi en koskaan lapsia hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oma aika? Nyt on sulla menossa lapsiaika ja siitäkin jo pahin takana kun ilmeisesti jo 4- vuotias. Kyllä sä kerkeät niitä omia juttuja harrastaa sitten tulevaisuudessa. Kun keskityt nyt vaan äitinä olemiseen harrastuksena ja unohdat noi negatiiviset ajatukset.
Ja sulla on lapsi jonka hoidit yksin ilman tukiverkkoja? Pitäs varmaan palkinto sulle antaa.
Ei vaan kolme, kyse on negatiivisesta ajattelutavasta joka sullakin näköjään on. Kun velloo niissä ajatuksissa koko ajan niin niistä tulee suurempi ongelma. Parempi vaan ajatella että tää on tätä aikaa ja tulevaisuudessa sitten muuta.
Palveluseteli lapsiperheiden kotipalveluun! Kysy neuvolasta lisää.
Tai perheneuvolaan aika ja sieltä näitä tukitoimia saa. Esim. kotipalvelua, tukiperheen kun jaksaa jonottaa! Tsemppiä! T. Toinen yh
Itseäni näissä aina ärsyttää tuo et meet ja tutustut tai eikö naapuri ota tai kumminkaima. Niin ihana ajatus kun se onkin niin hyvin harvinaista on, että kukaan ns.puolituttu hoitaa toisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Voitko alkaa rakentaa sitä turvaverkkoja? Tutustu muihin samassa tai edes etäisesti samankaltaisessa tilanteessa oleviin. Voisitteko olla toisillenne tukena tässä elämänvaiheessa?
Ja kyllä, tämä on itse testattu vinkki.
Mites tämä? Ohitit ap kommentin kokonaan. Naapurit, puistotutut, lapsen kavereiden perheet, sinulla on todennäköisesti enemmän tukiverkot alkua kuin arvaatkaan.
Tähän tulee alapeukkua mutta ota silloin tällöin vuosilomapäivä, saldovapaa, pekkaspäivä yms. ja vietä se omana aikana jolloin viet lapsen päiväkotiin normaalisti.
Vieläkö Ikean lapsiparkki on toiminnassa?
Käytä päiväkotia ihan surutta hyväksesi. Yhteiskunta tekee siinä vähän tappioita, mutta vielä isomman tappion yhteiskunta tekee, jos sä väsähdät ihan täysin ja muutut toimintakyvyttömäksi.
Löytyisikö jostain toinen yh tai perhe, jonka kanssa voisitte vuorotellen hoitaa lapsia vaikka yhden illan viikosta?
Ja hyvä, että tiedostat tilanteen ja etsit ratkaisua. Jos vaan kulkee hankalan ajan läpi hirveällä sisulla, saattaa raskaiden vuosien taakka heijastella myöhemmin.
Sulla on vaan yksi lapsi. Ihan hyvin sä pärjäät! Lapsi töllön ääreen toisinaan ja tadaa, saat hetken omaa aikaa. Tsekkaa myös paikalliset lapsiparkit. Juhlimaan ehdit sitten kun lapsi on iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oma aika? Nyt on sulla menossa lapsiaika ja siitäkin jo pahin takana kun ilmeisesti jo 4- vuotias. Kyllä sä kerkeät niitä omia juttuja harrastaa sitten tulevaisuudessa. Kun keskityt nyt vaan äitinä olemiseen harrastuksena ja unohdat noi negatiiviset ajatukset.
Ja sulla on lapsi jonka hoidit yksin ilman tukiverkkoja? Pitäs varmaan palkinto sulle antaa.
Ei vaan kolme, kyse on negatiivisesta ajattelutavasta joka sullakin näköjään on. Kun velloo niissä ajatuksissa koko ajan niin niistä tulee suurempi ongelma. Parempi vaan ajatella että tää on tätä aikaa ja tulevaisuudessa sitten muuta.
Jaaha, kolme palkintoa sulle siis, ja yksi positiivisesta asenteesta! Sinä olet hyvä roolimalli muille yh-äideille! Ei voi muuta sanoa!
Vierailija kirjoitti:
Itseäni näissä aina ärsyttää tuo et meet ja tutustut tai eikö naapuri ota tai kumminkaima. Niin ihana ajatus kun se onkin niin hyvin harvinaista on, että kukaan ns.puolituttu hoitaa toisen lapsen.
Niinpä. Itse olen tänne muutettuamme tutustunut useampaan naapuriin (eri ikäisiin, myös moneeb eläkeläiseen) ja puistossa yrittänyt tutustua muihin vanhempiin. Tuloksena on monta moikkatuttua ja monta sellaista ihmistä, jotka haluavat jutella pitkäänkin aikuisten asioista kanssani kun kohdataan, osa on kysynyt minua mukaan juoksulenkille ilman lasta ym. Kukaan heistä ei ole osoittanut mitään kiinnostusta tutustua lapseeni tai olla ihmeemmin tekemisissä lapseni kanssa. Kokemukseni mukaan on käytännössä mahdoton löytää uusi tuttu, jolle voisi jättää lapsen välillä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse olen tänne muutettuamme tutustunut useampaan naapuriin (eri ikäisiin, myös moneeb eläkeläiseen) ja puistossa yrittänyt tutustua muihin vanhempiin. Tuloksena on monta moikkatuttua ja monta sellaista ihmistä, jotka haluavat jutella pitkäänkin aikuisten asioista kanssani kun kohdataan, osa on kysynyt minua mukaan juoksulenkille ilman lasta ym. Kukaan heistä ei ole osoittanut mitään kiinnostusta tutustua lapseeni tai olla ihmeemmin tekemisissä lapseni kanssa. Kokemukseni mukaan on käytännössä mahdoton löytää uusi tuttu, jolle voisi jättää lapsen välillä hoitoon.
Siksi onkin järkevää etsiä mies joka on kiinnostunut sinusta ja lapsesta. Sellaisia miehiä varmasti löytyy, itse löysin poikakaverin joka auttoi lastenhoidossa aikoinaan. Kävi kaupassa, hoiti lasta ja haki hoidosta. Tää mies ajoi 200km vain tapaamaan meitä.
Siis miksi joku muu (naapuri, tarhakaverin äiti, puistotuttu tms) hoitaisi lasta? Sitä täällä tyrkytetään. No voin kertoa, ettei hoida. Ei ainakaan Pk-seudulla. Ihmisiä ei kiinnosta. Ihmiset ei halua lisähommia toisten lapsista. Voi olla että jossain maalla on vielä olemassa joku ihana ja jaksavainen ihminen, joka mielellään ottaa hoitoon ilmaiseksi muiden kyläläisten lapsia. Siitä en tiedä. Mutta neuvona helsinkiläiselle yh:lle lähinnä todella huono. Herättää vain turhaa toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi onkin järkevää etsi
Kävipä tuuri sinulla. Kaikilla ei vaikka yrittäisi. Ei tuollaisia miehiä puissa kasva.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan kautta perhetyöntekijä että voit vaikka nukkua tai käydä lenkillä. Kissa pöydälle lapsen isän kanssa. Muiltakin läheisiltä kannattaa uskaltaa kysyä apua. MML:n lastenhoitopalvelu? Tutustu muihin äiteihin, yhdessä on mukavampaa.
"Kissa pöydälle lapsen isän kanssa." Etkö osaa lukea?! Hän on van- ki- las- sa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan kautta perhetyöntekijä että voit vaikka nukkua tai käydä lenkillä. Kissa pöydälle lapsen isän kanssa. Muiltakin läheisiltä kannattaa uskaltaa kysyä apua. MML:n lastenhoitopalvelu? Tutustu muihin äiteihin, yhdessä on mukavampaa.
"Kissa pöydälle lapsen isän kanssa." Etkö osaa lukea?! Hän on van- ki- las- sa!
Eihän ole. Joku trollaili vain.
Palkkaa joku nuori kesäksi hoitaa lasta kerran pari viikossa pari tuntia? Maksaa vähemmän ja esim mun nuori olis innoissaan jos vaikka sellasen työn saisi kesäksi ja sille varmasti riittäis esim 30-40e/viikko oikeen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tismalleen sama tilanne vuosia sitten. Muutin lapsen ollessa alle vuoden ikäinen toiselle paikkakunnalle kauas vanhemmistani koulun perässä. Toiveena oli saada näin parempi tulevaisuus meille. Toisin kävi. Lopulta uuvuin niin pahasti, että vein vain lapsen hoitoon ja en mennyt enää kouluun vaan kotiin nukkumaan kunnes oli aika hakea lapsi hoidosta. Tätä jatkui pitkään kunnes lapsi oli annettava omille vanhemmilleni asumaan että saisin koulun käytyä loppuun. Jos voisin mennä ajassa taaksepäin, en olisi muuttanut koulun perässä pienen lapsen kanssa minnekkään vaan jääny t sinne missä tukiverkkoja on. Olin nuori ja luulot itestä kovat, eikä kukaan viisaampi varoittanut.Sinun kannattaa aktiivisesti etsiä itsellesi mies joka huolehtii teistä tai vähentää työvuoroja tai lopettaa työt ja jäädä kotiin lapsen kanssa ja viedä päivähoitoon jotta saat omaa aikaa. Uupuminen on niin vakava asia että siihen ei tosiaankaan ole varaa eikä laste
"Sinun kannattaa aktiivisesti etsiä itsellesi mies joka huolehtii teistä". Voi hirveää! Onko jonkun mielestä tämä oikeasti ratkaisu tähän tilanteeseen?!
Vierailija kirjoitti:
Voi hemmetin kuustoista.. Täällä on taas ihan täysidiootteja liikenteessä.